دسته ها

آخرین مطالب

تعریف شماره اولویت ریسک (RPN) چیست؟

تعریف شماره اولویت ریسک (RPN) چیست؟ یک شماره اولویت ریسک (RPN) یک ارزیابی عددی از ریسک تخصیص داده شده به حالت خرابی هنگام انجام یک تحلیل حالت‌ها و اثرات شکست (FMEA) است. این شامل درجه بندی شدت حالت خرابی، احتمال وقوع، و احتمال تشخیص در مقیاس عددی است که معمولاً از 1 تا 5 یا 1 تا 10 متغیر است. RPN با ضرب رتبه برای هر عامل محاسبه می شود. بر اساس RPN، سازمان ها می توانند حالت های شکست را بر اساس ریسک نسبی خود رتبه بندی کنند.

تعریف شماره اولویت ریسک (RPN) برای ارزیابی FMEA

مقابله با ریسک های مرتبط با حالت های شکست در پروژه ها و فرآیندها بخشی از فعالیت های تجاری عادی است، اما چه زمانی یک ریسک قابل قبول است؟ با ارزیابی تأثیر و احتمال وقوع شکست، می‌توانیم اولویت‌بندی کنیم که کدام ریسک‌ها را بپذیریم و به کدام‌ها رسیدگی کنیم.

Risk Priority Number یا (RPN) به طور گسترده ای به عنوان یک شماره اولویت ریسک (شاخص) در FMEA شناخته شده است. اما چگونه می توان آن را به سرعت محاسبه کرد و RPN FMEA را به طور موثر ارزیابی کرد؟

شماره اولویت ریسک (RPN) چیست؟

شماره اولویت ریسک (RPN) بخشی جدایی ناپذیر از ایجاد یک سند تجزیه و تحلیل حالت و اثر شکست (FMEA) است، اما همچنین به طور گسترده در هر جا که استراتژی مدیریت ریسک به کار گرفته می شود، استفاده می شود.

شماره اولویت ریسک (RPN) ضرب تعدادی از عوامل است که هدف آنها ارزیابی خطر فرار یک حالت خرابی و ارائه بالقوه به مشتری به عنوان یک نقص است. عوامل مورد استفاده عبارتند از:

  • شدت (S) – تاثیر حالت خرابی موجود، رتبه 1 تا 10 با 10 بالاترین شدت و معمولاً خطرناک بدون هشدار، با احتمال آسیب قابل توجه
  • وقوع (O) – احتمال وجود حالت خرابی، رتبه 1 تا 10 با 10 بالاترین رخداد است و معمولاً به عنوان تقریباً اجتناب ناپذیر تعریف می شود.
  • تشخیص (D) – سهولت یا قابلیت تشخیص حالت خرابی و جلوگیری از فرار، رتبه 1 تا 10 با 10 بالاترین عدم قطعیت تشخیص است.

سپس شماره اولویت ریسک (RPN) به عنوان ضرب S x O x D محاسبه می شود. چند چیز وجود دارد که باید در مورد RPN از آنها آگاه بود:

  1. مقیاس به دلیل ضرب احتمالی اعداد پیوسته نیست، به عنوان مثال 13 یک RPN ممکن نیست.
  2. امکان داشتن یک RPN بالا با درجه بندی کم وجود دارد که می تواند منجر به تمرکز تیم ها بر روی حالت های شکست کم تاثیر مشتری شود.

در حالی که ممکن است فقط از مقدار RPN به عنوان یک استراتژی برای تعیین حالت های خرابی استفاده شود، برای مثال تمام مقادیر RPN > 120، استفاده از رتبه بندی شدت و مقدار RPN برای اولویت بندی فعالیت های کاهش ریسک نیز رایج است. این رویکرد از یک ماتریس اولویت ریسک استفاده می‌کند که نمونه‌ای از آن در زیر فقط برای توضیح نشان داده شده است.

Risk Priority Number یا (RPN)

مراحل محاسبه RPN چگونه است؟

1. تعریف شماره الویت ریسک RPN

شماره اولویت ریسک Risk Priority Number یا (RPN) یک ارزیابی عددی از سطح اولویت ریسک یک حالت خرابی/علت خرابی در تجزیه و تحلیل FMEA است. این به تیم/فرد مسئول کمک می کند تا خطرات را اولویت بندی کند و در مورد اقدامات اصلاحی تصمیم گیری کند.

2. چگونه شماره اولویت ریسک را محاسبه کنیم؟

RPN با ضرب شاخص های شدت (S)، وقوع (O) یا احتمال (P) و تشخیص (D) محاسبه می شود. شاخص‌های شدت، وقوع و تشخیص از حالت شکست و تحلیل اثرات مشتق شده‌اند:

دو گزینه برای محاسبه RPN در کاربرگ FMEA

روش 1: از فرمول اکسل استفاده کنید. به دلیل ساختار کاربرگ FMEA، سلول Severity یک به یک با سلول وقوع و تشخیص مرتبط نیست و فرمول RPN باید به صورت دستی یکی یکی ایجاد شود.

روش 2: از افزونه FMEA Studio در داخل اکسل استفاده کنید: یک ستون با نوع ستون RPN در داخل Properties ستون ایجاد کنید. RPN به طور خودکار در عرض یک ثانیه برای کل کاربرگ FMEA محاسبه می شود. جزئیات بیشتر در مورد این ویژگی در اینجا آمده است.

RPN تنها عدد ارزیابی خطر مورد استفاده در FMEA نیست. برخی از شرکت‌ها از شاخص‌های دیگری برای ارزیابی ریسک‌ها استفاده می‌کنند، مانند شماره بحرانی (CN) یا Severity-Occurrence-Detection (SOD). با این حال، آنها به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

2.1 شماره بحرانی (CN)

برخی از شرکت ها تصمیم گیری در مورد رتبه بندی تشخیص را دشوار می دانند. بنابراین، آنها از تشخیص (D) در محاسبه RPN خود برای اجتناب از استدلال در مورد رتبه بندی تشخیص استفاده نمی کنند.

2.2 SOD

RPN همه اعداد از 1 تا 1000 را پوشش نمی دهد. بنابراین، برخی از شرکت ها از مقدار عددی SOD استفاده می کنند. در این مورد، رتبه بندی S، O، و D از 0 تا 9 (نه از 1 تا 10) متغیر است.

اگرچه حالت شکست 1 دارای SOD بالاتری نسبت به حالت شکست 2 است، اما خطر کمتری دارد زیرا پتانسیل وقوع آن کم است و امکان تشخیص زیاد است (در صورت وقوع). بنابراین، نقطه ضعف SOD این است که شدت نقش مهم تری نسبت به وقوع و تشخیص در معادله SOD دارد.

3. چگونه شماره اولویت ریسک را ارزیابی کنیم؟

از RPN می توان برای اولویت بندی مسائل پرخطر و تعیین نیاز برای اقدام اصلاحی استفاده کرد. پس از محاسبه، اکثر شرکت ها ریسک ها را از بالاترین تا کمترین RPN اولویت بندی می کنند. تیم می تواند از شماره اولویت ریسک برای اولویت بندی و کاهش ریسک در دو روش زیر استفاده کند:

3.1 آستانه RPN

بسیاری از سازمان ها از یک محدودیت RPN برای تعیین اینکه کدام حالت شکست نیاز به اقدامات اصلاحی دارد و کدام خطرات قابل قبول است استفاده می کنند. استفاده از آستانه RPN آسان است.

با این حال، استفاده از آستانه RPN ممکن است باعث شود اعضای تیم زمان زیادی را صرف کاهش رتبه‌بندی تشخیص، وقوع و شدت برای کاهش RPN کنند. این وضعیت گاهی سازمان و مشتریانش را در معرض خطر قرار می دهد.

3.2 RPN های برتر

سایر سازمان‌ها ممکن است اقدامات اصلاحی را برای حالت‌های اصلی شکست/شکست‌های ناشی از شماره اولویت ریسک بررسی کنند. پس از آن، تیم با دیگر RPN های برتر برای بهبود مستمر روند کار خواهد کرد. این حلقه تا رسیدن به هدف کیفیت ادامه خواهد داشت.

4. نقطه ضعف شماره اولویت ریسک چیست؟

دو روش فوق فقط بر اساس مقایسه بین RPN حالت های خرابی است. مقایسه بر اساس RPN ممکن است ریسک واقعی را منعکس نکند. خرابی RPN بالا لزوماً نشان دهنده خطر بالا برای فرآیند یا محصول نیست. علاوه بر این، دو حالت خرابی با مقدار RPN یکسان ممکن است سطح ریسک یکسانی نداشته باشند.

در مثال زیر از صنعت خودرو، حالت شکست 1 باید دارای اولویت بالاتری نسبت به حالت شکست 2 باشد، اگرچه آنها مقدار RPN یکسانی دارند زیرا دارای مقدار شدت بالاتری است.

blank

با این حال، از آنجایی که آنها مقدار RPN یکسانی دارند، ممکن است یک برنامه اقدام نامناسب برای شکست بحرانی انتخاب شود. به همین دلیل، RPN نباید تنها شاخص مورد استفاده برای ارزیابی ریسک هر حالت خرابی باشد. تیم همچنین باید از Severity، Occurrence و Detection برای اولویت بندی خطرات استفاده کند.

5. چگونه شماره اولویت ریسک را به طور موثر ارزیابی کنیم؟

5.1 ارزیابی ریسک با استفاده از FMEA RPN با در نظر گرفتن رتبه بندی S، O و D

همراه با RPN، تیم باید رتبه بندی های S، O و D را برای اولویت بندی ریسک ها یک به یک از طریق بحث تیمی در نظر بگیرد. با این حال، اگر حالت های خرابی بیش از حد در FMEA وجود داشته باشد، تیم بیش از حد بارگذاری می شود.

علاوه بر این، تیم‌ها می‌توانند از طریق استدلال‌های بی‌پایان برای تعیین اینکه کدام شکست نیاز به اقدام اصلاحی دارد، عبور کنند.

5.2 ماتریس ریسک (ماتریس اولویت)

این تیم می‌تواند معیارهای رتبه‌بندی RPN و شدت، وقوع و تشخیص را با استفاده از یک ماتریس ترکیب کند. در زیر نمونه ای از ماتریس ریسک برای رتبه بندی RPN و Severity آورده شده است.

مثال زیر از ماتریس ریسک شامل ترکیبی از شدت و وقوع است.

نشانگر رنگ

  • قرمز: باید خطر را از بین ببرد یا سطح آن را کاهش دهد.
  • زرد: باید خطر را از بین ببرد یا سطح آن را کاهش دهد اما اجباری نیست.
  • سبز: ریسک قابل قبول.

توجه داشته باشید

تیم می تواند از یک ماتریس سه بعدی از شدت، وقوع و تشخیص استفاده کند. با این حال، استفاده از این نوع ماتریس ریسک بدون نرم افزار FMEA مانند FMEA Studio پیچیده است.

سازمان ها بسته به فرآیند و منابع در دسترس خود می توانند یک ماتریس ایجاد کنند. با این حال، تیم باید معیارها را به طور مداوم اعمال کند.

6. نتیجه گیری

استفاده از RPN در FMEA رایج‌ترین و راحت‌ترین روش برای ارزیابی ریسک است، زیرا درک RPN آسان است، در حالی که کل روش FMEA پیچیده است.

با این حال، تنها استفاده از RPN برای تعیین حالت خرابی که نیاز به اقدامات اصلاحی دارد، می‌تواند مشکلات کیفی شدیدی را در سازمان ایجاد کند. شرکت‌هایی که می‌خواهند از محدودیت‌های RPN اجتناب کنند، باید ریسک را با ترکیبی از شاخص‌ها، مانند شدت، وقوع، و تشخیص ارزیابی کنند.

سوالات متداول

شماره اولویت ریسک (RPN) معمولاً با ضرب رتبه بندی شدت (S)، وقوع (O) و تشخیص (D) برای یک حالت خرابی خاص، RPN = SxOxD محاسبه می شود.

هیچ پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد. مقبولیت تابعی از میزان ریسک گریزی یک شرکت به علاوه عواملی مانند بلوغ محصول یا فرآیند است. اغلب از ترکیبی از شدت بالا و RPN بالا برای کمک به تمرکز بر خطراتی استفاده می شود که باید به عنوان اولویت مورد توجه قرار گیرند.

در حالی که RPN احتمالاً به خوبی از طریق تجزیه و تحلیل حالت شکست و اثرات (FMEA) شناخته شده است، می تواند در هر جایی که یک استراتژی مدیریت ریسک برای تمرکز بر موارد با تأثیر بالا به کار گرفته می شود، استفاده شود.

جهت اخذ انواع گواهینامه های معتبر ملی و بین المللی ایزو می توانید از طریق WhatsApp  با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان با متخصصین مرکز مشاوره هوداک سیستم فرتاک بهرمند شوید.

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button