دسته ها

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

DMAIC چیست؟

DMAIC چیست؟ DMAIC مخفف Define, Measure, Analyse, Improve and Control یعنی تعریف، اندازه گیری، تجزیه و­تحلیل، بهبود و کنترل است. ما در این مقاله سعی داریم مقدمه بر DMAIC داشته باشیم تا شرکت ها بتوانند برای بررسی و اجرای سیستم مدیریت کیفیت خود ناکارآمدی های سازمانی را بررسی و رفع و رجوع کنند.

DMAIC چیست؟, 5 مرحله برای حل مشکلات ناکارآمدی سازمانی

رویکرد حل مسئله DMAIC یک روش بهبود فرآیند مبتنی بر رویکرد شش سیگما است که به بهبود فرآیندها و محصولات تجاری کمک می کند. برای شناسایی، تجزیه و تحلیل و حل فرآیندهای موجود که ناکارآمد یا نادرست هستند استفاده می شود.

این رویکرد به پنج مرحله تقسیم می شود:

  1. تعریف،
  2. اندازه گیری،
  3. تجزیه و تحلیل،
  4. بهبود؛
  5. و کنترل.

هر مرحله بر فاز قبلی استوار است تا راه حل­های بالقوه برای حل مشکل شناسایی شود. با این روش، سازمان­ها می توانند بر رفع ضایعات و عیوب و در عین حال بهبود رضایت مشتری و سودآوری تمرکز کنند.

فهرست محتوا

مدل DMAIC

مدل DMAIC نقشه راه اصلی برای تقریباً تمام رویکردهای حل مسئله ناب شش سیگما است که پروژه­های بهبود کیفیت را هدایت می کند. از آن برای اطمینان از پیگیری یک فرآیند قوی حل مسئله استفاده می­شود تا بهترین شانس برای یافتن بهترین راه حل را بدهد.

رویکرد هوداک سیستم فرتاک به DMAIC از کتاب کوئنتین بروک “شش سیگما ناب و Minitab” پیروی می کند که برای هر کسی که مایل به مطالعه شش سیگما ناب است برای دوره­های کمربند سبز و دوره کمربند سیاه ضروری است.

مدل DMAIC چیست؟, مقاله را مطالعه کنید

مدل DMAIC چیست؟

  DMAIC مخفف عبارت: Define, Measure, Analyse, Improve and Control است. اینها مراحل کلیدی هستند که هر پروژه برای یافتن راه حل مناسب باید طی کند.

همانطور که از 5 مرحله DMAIC به سرعت می­بینید، آنها از یک توالی منطقی پیروی می­کنند همانطور که در زیر با جزئیات بیشتر به آن خواهیم پرداخت. اما آن‌ها همچنین مطمئن می‌شوند که قبل از اینکه به‌درستی، تعریف و اندازه‌گیری کنید که چه چیزی را بهبود می‌دهید، سعی نمی‌کنید به اجرای یک راه‌حل بپرید.

همه ما دوست داریم به سراغ راه­حل­ها برویم، اما ساختار حل مسئله DMAIC به ما کمک می کند رویکرد دقیق تری داشته باشیم تا روند را کوتاه نکنیم و شاید بهترین راه­حل را از دست ندهیم یا شاید راه­حل اشتباه را نیز اجرا کنیم. این می تواند به شرکت ها کمک کند تا رویکردهای حل مسئله خود را بهتر ساختار دهند و در رویکرد خود قوی تر باشند.

5 مرحله فرآیند DMAIC چیست؟

فازهای سرتاسر مدل DMAIC به راه­های مختلف شناسایی می­شوند که می تواند یکی از بهترین راه­ها رویکرد منابع Opex است.

دنیای جدید کار

1. تعریف فرآیند DMAIC

هدف مرحله تعریف در نهایت توصیف مشکلاتی است که باید حل شوند و تصمیم گیرندگان کلیدی کسب­ وکار باید با هدف پروژه همسو شوند. اغلب، تیم‌ها راه‌حل‌هایی را شناسایی کرده‌اند، بدون اینکه واقعاً مشخص کنند که واقعاً چه کاری باید انجام دهند یا شاید انجام ندهند. این می تواند منجر به سردرگمی داخلی و اغلب راه­حل­هایی شود که به طور کامل نیازها و نیازهای تجاری را از دست می دهند.

نتیجه مرحله تعریف، منشور پروژه واضح است که تایید پروژه را به­دست می­آورد. فاز تعریف را می توان به 5 حوزه کلیدی تقسیم کرد:

  • مورد تجاری را تعریف کنید
  • مصرف کننده را درک کنید
  • فرآیند را تعریف کنید
  • پروژه را مدیریت کنید
  • دریافت تاییدیه پروژه
الزامات ممیزی برای استاندارد ایزو 3834 مربوط به جوشکاری چیست

2. فرآیند اندازه گیری

در مرحله اندازه‌گیری، هدف جمع‌آوری اطلاعات مربوطه به منظور ترسیم عملکرد فعلی محصول یا فرآیند است. در این مرحله، می‌خواهیم سطح «نقایص» یا خطاهایی را که اشتباه می‌کنند شناسایی کنیم و از خط پایه برای اندازه‌گیری پیشرفت خود در طول پروژه استفاده کنیم.

هدف اصلی این مرحله این است که معیار یا خط مبنا بسیار قوی و واضحی از عملکرد امروز داشته باشیم تا بتوانیم همیشه پیشرفت خود را به سمت اهدافمان زیر نظر داشته باشیم. ما باید زمان چرخه، زمان فرآیند، معیارهای کیفیت را درک کنیم.

بسیاری از پروژه‌ها بدون نشان دادن مزایای واضح ارائه می‌شوند، زیرا تیم هرگز قبل از ایجاد تغییرات، وضعیت فعلی را به طور کامل پایه‌ریزی نمی‌کند.

مرحله اندازه گیری را می توان به 5 حوزه کلیدی تقسیم کرد:

  • توسعه اقدامات فرآیندی
  • جمع آوری داده های فرآیند
  • کیفیت داده ها را بررسی کنید
  • رفتار فرآیند را درک کنید
  • قابلیت و پتانسیل فرآیند پایه
استراتژی JIT چیست؟, شرح در تصویر

3. فرآیند آنالیز

هدف مرحله تجزیه و تحلیل این است که مشخص شود کدام ورودی ها یا پارامترهای فرآیند بیشترین تأثیر را بر خروجی ها دارند. به عبارت دیگر، ما می‌خواهیم علت(های) اصلی را شناسایی کنیم تا بدانیم چه عناصر حیاتی را باید برطرف کنیم.

در طول این مرحله، تیم‌ها باید تمام علل ریشه‌ای بالقوه را با استفاده از هر دو رویکرد تحلیلی، رویکردهای آماری یا حتی ابزارهای گرافیکی مانند VSM و نقشه‌های فرآیند کشف کنند تا مهم‌ترین عناصری را که نیاز به تغییر یا اصلاح دارند، کشف کنند.

مرحله تجزیه و تحلیل را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • فرآیند را تجزیه و تحلیل کنید
  • نظریه ها و ایده ها را توسعه دهید
  • داده ها را تجزیه و تحلیل کنید
  • و در نهایت، بررسی علل ریشه ای
هفت-اصل-سیستم-مدیریت-کیفیت-ISO-9000-چیست

4. فرآیند بهبود

هدف مرحله بهبود، شناسایی طیف وسیعی از راه‌حل‌های بالقوه قبل از شناسایی راه‌حل‌های حیاتی است که حداکثر بازدهی را برای سرمایه‌گذاری به ما می‌دهد و مستقیماً علت اصلی شناسایی شده را برطرف می‌کند.

در طول این مرحله، تیم قبل از اجرای راه‌حل‌های مناسب، ایده‌های بهبود بالقوه را آزمایش و اعتبارسنجی می‌کند. بنابراین، تیم می‌تواند تأیید کند که چقدر اقدامات کلیدی را که در تعریف و اندازه‌گیری شناسایی کرده‌اند، بهبود می‌بخشد. هنگامی که تیم در نهایت راه­حل را ارائه کرد، اگر راه­ حل مناسب پیدا شده و به درستی اجرا شده باشد، باید نتایج را مشاهده کرد.

مرحله بهبود را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  • ایجاد راه حل های بالقوه
  • بهترین راه حل را انتخاب کنید
  • ریسک ها را ارزیابی کنید
  • پایلوت و اجرا شود

5. فرآیند کنترل

اجرای یک سیستم کنترل کیفیت (QC) چگونه است؟

بخش پایانی مدل (1) DMAIC، مرحله کنترل است که در آن باید اطمینان حاصل کنیم که تغییرات جدید به حالت عادی تبدیل می‌شوند و ما به همان روش قبلی باز نمی‌گردیم.

در طول این مرحله، می‌خواهیم با تأیید اعتبار پس‌انداز پروژه و اطمینان از مستندسازی صحیح فرآیند جدید، پروژه را تعطیل کنیم. ما همچنین باید مطمئن شویم که اقدامات و KPIهای پردازشی جدید وجود دارد و در نهایت قهرمان کسب و کار را وادار می کنیم که هم پروژه و هم پس انداز را امضا کند. ممکن است نیاز به طراحی مجدد محل کار با رعایت اصول 5S داشته باشیم.

مرحله کنترل را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  1. اجرای اندازه گیری­های مداوم
  2. استاندارد کردن راه حل­ها
  3. بهبود را کمی کنید
  4. پروژه را ببندید

اسناد کلیدی بسته شدن مرحله کنترل، یک برنامه کنترلی است که تمام تغییرات و مراحل فرآیند را با خطرات کلیدی، دستورالعمل های کاری استاندارد و سند بسته شدن پروژه امضا شده توسط صاحبان مشاغل برای پذیرش تغییر و مزایای تایید شده، ثبت می کند.

سوالات متداول

DMAIC مخفف Define, Measure, Analyse, Improve and Control یعنی تعریف، اندازه­گیری، تجزیه و­تحلیل، بهبود و کنترل است. ما در این مقاله سعی داریم مقدمه بر DMAIC داشته باشیم تا شرکت ها بتوانند برای بررسی و اجرای سیستم مدیریت کیفیت خود ناکارآمدی های سازمانی را بررسی و رفع و رجوع کنند.

  1. تعریف،
  2. اندازه گیری،
  3. تجزیه و تحلیل،
  4. بهبود؛
  5. و کنترل.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button