دیگر استاندارد ها

اطلاعات کاربردی

فرم درخواست گواهینامه

نمونه گواهینامه ها

مقالات مرتبط

استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632

استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 طی دو شماره به نام های ISO 3632-1 و ISO 3632-2 توسط سازمان بین المللی استاندارد ISO تهیه و جهت استفاده دستورالعمل های بسته بندی و صادرات زعفران در اختیار متقاضیان قرار گرفته شده است. استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 اغلب توسط شرکت های بازرگانی خرید و فروش محصولات غذایی جهت صادرات زعفران به دیگر کشورها مخصوصا کشورهای اروپایی درخواست می گردد.

زعفران یکی از پر مصرف ترین ادویه ها در سطح جهانی به شمار می رود، با توجه به طعم و عطری که زعفران به مواد غذایی می دهد تمام کشورها درخواست خرید زعفران به عنوان چاشنی برای اضافه کردن به مواد غذایی پخت و پز را دارند. رشته های زعفران مورد استفاده در تهیه ادویه زعفران، کلاله های خشک شده گل زعفران می باشد.

استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 توسط نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران صادر می شود که اغلب این نهاد ها گواهینامه ایزو فیک را به جای گواهینامه ایزو اصلی می فروشند. مقاله استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 توسط گروه مهندسین هوداک سیستم فرتاک تدوین شده که با مطالعه این مقاله با استاندارد ISO 3632 آشنا می شوید و از طریق دیگر مقالات نحوه ی اخذ گواهینامه ایزو 3632، با ما همراه شوید.

استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 چیست؟

استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 الزامات روش های مختلف آزمایش خالص بودن زعفران را در متن استاندارد ISO 3632-2 بیان می کند و در متن استاندارد ISO 3632-1 مشخصات ادویه جات و زعفران را بیان می کند. گواهینامه ایزو استاندارد زعفران توسط نهادهای صادر کننده استاندارد ایزو به نام گواهی ISO 3632-2 صادر می شود. متقاضیان برای صادرات زعفران به کشورهای بین المللی مخصوصا کشورهای اروپایی نیاز به اخذ گواهینامه ISO 3632-2:2011 دارند.

رشته های زعفران مورد استفاده در تهیه ادویه، کلاله خشک شده گل زعفران است. رشته ها باید از هر گل با دقت بالا با دست چیده شوند ضمن اینکه هر گل فقط شامل سه کلاله بوده که مشخص می شود چیدن کلاله ها با دست توسط افراد چه کار دشواری است. این فرآیند پر زحمت بیانگر موضوع است که، برای تولید یک کیلو رشته زعفران بیش از 75000 هزار گل مورد نیاز است.

دستورالعمل برداشت، حمل، جداسازی کلاله، خشک کردن و نگهداری زعفران بر اساس استاندارد ISO 21983:2019  توسط سازمان جهانی ISO تدوین شده که طی مقالات بعدی به آن پرداخته می شود.

ISO 3632-2 روش های مختلف آزمایش قابل استفاده برای آزمایشگاه ها و مصرف کننده را بیان می کند که نتایج و تفسیر زعفران مرغوب را نشان می دهد. اخذ استاندار صادرات زعفران ایزو 3632 تضمین می کند که روش های آزمایش مرغوبیت کلاله ها با دقت بررسی شده و این اطمینان را به مصرف کننده می دهد که کالای خریداری شده بدون ناخالصی می باشد. ضمن اینکه این استاندارد همراه با برگه آنالیز برای تمامی آزمایشگاه ها و مصرف کنندگان قابل تایید می باشد.

در مورد زعفران:

زعفران ادویه ای است که از گل Crocus Sativus گرفته می شود که معمولا به عنوان گیاه کروکوس زعفرانی شناخته می شود. کلاله و شاخه های سرمه ای رنگ که اصطلاحا نخ نامیده می شود از گیاه زعفران توسط نیروی انسانی به زحمت جمع آوری می شود و سپس خشک می شود تا عمدتا به عنوان چاشنی و عامل رنگ در غذا استفاده شوند. زعفران از دیرباز به عنوان گران قیمت ترین ادویه جهان نسبت به وزن خود شناخته می شده است و بلحاظ طعم، مزه و رنگی که به غذا می دهد توسط اغلب آشپرها توصیه می شود.

محل اصلی تولید زعفران مرغوب به شرق ایران بر می گردد با این حال یونان و بین النهرین نیز به عنوان منطقه احتمالی کشت و زرع این محصول معرفی شده است. محققان دریافته اند که زعفران ابتدا توسط یونان باستان به عنوان یک گیاه وحشی رنگ دهنده شناخته و معرفی شده است و در نهایت کوروس زعفرانی به آرامی در بیشتر اوراسیا تکثیر شد و بعدا به بخش هایی از شمال آفریقا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه منتقل شده است.

طعم زعفران و عطر شبیه به یدوفورم یا یونجه شبیه به ترکیبات شیمیایی گیاهی پیکروکروسین و سافرانال است. همچنین حاوی رنگدانه کاروتنوئید، کروسین است که رنگ زرد طلایی را به ظروف و منسوجات می بخشد. تاریخ ثبت شده آن در رساله گیاه شناسی آشوری قرن 7 قبل از میلاد است که توسط یونان باستان کشف شده است. خوشبختانه در قرن 21 کشور ایران حدود 90 درصد زعفران جهان را با کیفیت عالی تولید و صادرات دارد. لذا متقاضیان جهت صادرات زعفران نیاز به استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 دارند.

 

استاندارد زعفران چیست؟

استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 توسط سازمان بین المللی ایزو طی دو پارت ISO 3632-1:2011 و ISO 3632-2:2010 تدوین شده است. استاندارد ایزو 3632 پارت اول دستورالعمل ها و آئین نامه های استفاده از ادویه جات و زعفران را بیان می کند و استاندارد ایزو 3632 پارت دوم دستورالعمل ها و روش های آزمون تایید کیفیت و خالص بودن گل زعفران را تایید می کند.

بنابراین شرکت های بازرگانی که در زمینه خرید و فروش ادویه زعفران در سطح بین المللی فعالیت می کنند باید اقدام به اخذ گواهینامه ISO 3632-2:2010 نمایند تا خالص بودن زعفران بسته بندی شده را معرفی نمایند. استاندارد ایزو 21983 دستورالعمل برداشت، حمل، جداسازی کلاله، خشک کردن و نگهداری زعفران را عنوان می کند که شرکت های برداشت کننده محصول از مزرعه تا بسته بندی محصول باید اقدام به اخذ آن نمایند.

بنابراین شرکت های بازرگانی جهت استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 پارت 2 را باید اخذ نمایند و شرکت های برداشت گل زعفران و بسته بندی باید اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 21983 نمایند. متقاضیان اخذ گواهینامه استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 بهتر است همزمان با اخذ گواهینامه ایزو 3632 اقدام به اخذ گواهینامه ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) نمایند بلحاظ اینکه برخی از کشورها مخصوصا هایپرمارکت ها جهت فروش محصول نیاز به گواهینامه ایزو 9001 شرکت بازرگانی دارند.

درباره استاندارد زعفران:

درخواست خرید و فروش زعفران به عنوان محبوب ترین ادویه جهان توسط کشورهای بیشماری ثبت سفارش می شود. بنابراین مصرف کنندگان دچار نگرانی هایی جهت خالص بودن زعفران خریداری شده هستند. سازمان بین المللی ISO توسط کمیته فنی TC/34  سال 2010 و 2011 دستورالعمل ها و روش های اجرایی استاندارد صادرات زعفران 3632 را تهیه و تدوین نمود سپس جهت استفاده جهانیان منتشر کرد.

ISO 3632-1 توسط کمیته فنی ISO/TC 34، محصولات غذایی، زیرکمیته SC 7، ادویه جات، گیاهان آشپزی و چاشنی ها تهیه شده است. همچنین ISO 3632-2 نیز توسط کمیته فنی تحت نظارت SC7 تدوین شده و مورد تایید حداقل 75 درصد اعضاء کمیته قرار گرفته است، لذا اخرین ویرایش استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 سال 2011 میلادی می باشد.

نام شرکت صادر کننده ایزو مورد تایید NACI

بیشتر بخوانیم:

گواهینامه ایزو صنایع غذایی

استعلام گواهینامه ایزو

 

برچسب ها: استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632، استاندارد صادرات زعفران ایزو 3632 چیست، استاندارد صادرات زعفران چیست، ایزو 3632 چیست، برای صادرات زعفران به چه گواهینامه هایی نیاز داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button