دسته ها

آخرین مطالب

مطالب استاندارد RoHS

دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا

دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا

دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا چیست

دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا چیست و چرا مهم است؟ دستورالعمل RoHS (Restriction of Hazardous Substances) دستورالعمل محدودیت مواد خطرناک اتحادیه اروپا (EU) ابتدا 1July 2006 میلادی توسط اتحادیه اروپا لازم الاجرا شد.

 به واقع استاندارد RoHS بر استفاده از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی فروخته شده، توزیع شده یا وارد شده در بازار اتحادیه اروپا نظارت دارد.

استاندارد RoHS به حداقل رساندن تاثیرات منفی محصولات بر سلامت انسان و محیط زیست را تضمین می کند. در این دستورالعمل 10 ماده مورد استفاده در تولید محصولات و تجهیزات محدود شده است. 

در حالی که برندها و تولیدکنندگان خواسته های مصرف کننده را با اجرای دستورالعمل RoHS برآورده می کنند، نهادهای نظارتی سخت تلاش می کنند تا ایمنی مصرف کننده را بدون ایجاد پیچیدگی بی مورد برای مشاغل تضمین کنند.

دستورالعمل RoHS محدودیت مواد خطرناک جزو قوانین اتحادیه اروپا است که استفاده از این موارد را در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی را برای محافظت از محیط زیست و سلامت عمومی محدود می کند.

افزایش تولید و استفاده از محصولات الکتریکی و الکترونیکی مانند تلفن همراه، رایانه و لوازم آشپزخانه، منجر به افزایش حجم زباله های الکتریکی و الکترونیکی شده است. در حین استفاده، جمع‌آوری، تصفیه و دفع چنین زباله ‌هایی، ممکن است مواد مضر (خطرناک) مانند سرب، جیوه و کادمیوم را آزاد کنند که می‌تواند باعث مشکلات زیست محیطی و بهداشتی شود.

برای رسیدگی به چنین چالش هایی، قوانین اتحادیه اروپا استفاده از برخی مواد خطرناک در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی را از طریق دستورالعمل  RoHS محدود می کند. ما در این مقاله به بررسی دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا و محصولاتی که در این دستورالعمل ممنوع شده اند پرداخته ایم. پس برای اطلاعات کامل در مورد دستورالعمل RoHS با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: گواهینامه REACH چیست؟

چگونه-بفهمیم-که-آیا-محصول-با-دستورالعمل-RoHS-سازگار-است

چگونه بفهمیم که آیا محصول با دستورالعمل RoHS سازگار است؟

برای اینکه متوجه بشید که آیا محصول شما با دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا سازگار است باید ابتدا اطلاع داشته باشید چه محصولاتی جزو این دستورالعمل هستند. در حال حاضر 10 ماده تحت دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا هستند که شامل موارد زیر می باشد.

  1. سرب (Pb).
  2. جیوه (Hg).
  3. کادمیوم (Cd).
  4. کروم شش ظرفیتی (کروم VI، Cr+6).
  5. بی فنیل های پلی برومینه (PBB).
  6. دی فنیل اترهای پلی برومینه (PBDE).
  7. بیس (2-اتیل هگزیل) فتالات (DEHP).
  8. بنزیل بوتیل فتالات (BBP).
  9. دی بوتیل فتالات (DBP).
  10. دی ایزو بوتیل فتالات (DIBP).

شش ماده اول در نسخه اولیه دستورالعمل RoHS با آستانه مجاز تا 0.1 درصد (به استثنای کادمیوم که به 0.01 درصد محدود شده است) در سطح مواد همگن محدود شدند، به این معنی که محصولات حاوی هر یک از مواد فهرست شده بیش از این آستانه را نمی توان در بازار اروپا قرار داد مگر اینکه از یکی از برنامه های استثنایی بسیار خاص استفاده کنند.

در سال 2013 نسخه اصلی دستورالعمل RoHS لغو شد و با نسخه‌ای مجدد (معروف به RoHS 2) جایگزین شد که شامل فهرست ‌های گسترده ‌ای از معافیت ‌ها، نیاز به فایل‌ های فنی و استفاده از نشان CE برای نشان دادن انطباق می باشد. این نسخه، در حالی که در سال‌ های بعد اصلاح شد، نسخه فعلی دستورالعمل RoHS است که شرکت‌ ها باید مطابقت با آن را نشان دهند.

چهار ماده آخر که در دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا اعلام شده در اصلاحیه سال 2015  میلادی اضافه شده است و از 22 ژوئیه 2019 اعمال می شود.

محدوده دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا چیست؟

دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا برای هر شرکتی که محصولات EEE نهایی را به اتحادیه اروپا تولید یا وارد می کند، اعمال می شود. 

برای در نظر گرفتن EEE، محصولات باید یا به جریان های الکتریکی یا میدان های الکترومغناطیسی وابسته باشند تا به درستی کار کنند، یا باید تجهیزاتی برای تولید، انتقال و اندازه گیری چنین جریان ها و میدان هایی استفاده شوند. محصولاتی که در این دو دسته قرار نمی گیرند خارج از محدوده هستند.

انواع مختلفی از محصولات نیز از دستورالعمل RoHS مستثنی شده اند، مانند:

  • تجهیزات لازم برای دفاع و امنیت ملی.
  • تاسیسات ثابت در مقیاس بزرگ (LFSI).
  • ماشین آلات متحرک غیر جاده ای که فقط برای استفاده حرفه ای ساخته شده اند.
  • وسایل پزشکی قابل کاشت فعال
  • وسیله حمل و نقل افراد یا کالاها.
  • تجهیزات طراحی شده برای ارسال به فضای بیرونی.
  • پانل های فتوولتائیک که برای تولید انرژی از نور خورشید طراحی شده اند.
  • ابزارهای صنعتی ثابت در مقیاس بزرگ (LSIT).
  • تجهیزات طراحی شده برای تحقیق و توسعه تجارت به کسب و کار.
  • اندام های لوله.
  • هر محصولی که برای نصب دائمی بر روی یا درون تجهیزات مستثنی شده (مانند وسایل حمل و نقل) طراحی شده است.

برخی از این محصولات، به عنوان مثال دستگاه های پزشکی، در محدوده سایر قوانین اتحادیه اروپا مانند مقررات تجهیزات پزشکی اتحادیه اروپا قرار دارند و سازنده باید اقدام به اخذ گواهینامه CE نماید.

چطور-می-توانیم-انطباق-محصول-خود-را-با-دستورالعمل-RoHS-تایید-کنیم

چطور می توانیم انطباق محصول خود را با دستورالعمل RoHS تایید کنیم؟

شرکت های تولید کننده محصولات برای نشان دادن انطباق محصول نهایی با دستورالعمل RoHS به داده های گسترده ای از زنجیره تامین خود نیاز دارند. 

این موضوع باعث می شود که قطعات غیر منطبق شناسایی شوند و باعث نشود که محصول نهایی را غیر منطبق شود. این امر مستلزم این موضوع است که به صورت متداول تعامل لازم را با تامین کننده داشته باشید تا اطلاعات مواد را در مورد قطعات در سطح همگن قرار دهید.

برای کاهش هزینه و نشان دادن انطباق محصول با دستورالعمل RoHS، شرکت ها می توانند برای قطعاتی که در محصول یا تجهیزات نهایی استفاده می شود و توسط آنها ساخته نمی شود، گواهی انطباق RoHS را از تامین کننده خود درخواست کنند. 

برای فروش محصول در منطقه اقتصادی اروپا تولید کننده باید مستندات و گواهینامه انطباق محصول با استاندارد RoHS را آماده داشته باشد.

اما شرکت ها نیاز به چه مستندات و مدارکی جهت اثبات انطباق RoHS نیاز دارند؟

علامت گذاری CE بر روی محصولات

علاوه بر داشتن مدارک فنی منوط به انطباق محصول با دستورالعمل RoHS شرکت موظف هستند علامت CE را بر روی محصولات یا تجهیزات خود به عنوان اعلامیه انطباق نصب کنند. 

برای اطلاع از اینکه استاندارد CE چیست، پیشنهاد می شود مقاله “گواهینامه CE چیست؟” را مطالعه کنید. ارائه گواهینامه CE به این معنی است که سازنده کلیه مستندات فنی مربوط به انطباق محصول با دستورالعمل های اتحادیه اروپا را ایجاد کرده است و می توان به آن دسترسی داشت.

فایل فنی که می بایست جهت انطباق CE داشته باشید شامل موارد زیر است.

  1. توضیحات محصول و نحوه عملکرد آن.
  2. نقشه های مفهومی، طراحی و ساخت، و طرح های اجزاء، مجموعه های فرعی و مدارها، با توضیحات کامل.
  3. فهرستی از استانداردهای هماهنگ و یا سایر مشخصات فنی مرتبط مورد استفاده.
  4. نتایج محاسبات و بررسی های طراحی.
  5. نتایج آزمون مربوط به تست ریپورت محصول.

حتماً توجه داشته باشید که ارائه گواهینامه CE برای محصولات نشان دهنده انطباق با دستورالعمل RoHS نیست. گواهینامه CE برای نشان دادن انطباق با سایر قوانین اروپایی، مانند دستورالعمل ولتاژ پایین (LVD) یا دستورالعمل سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل EC/2006/95 چیست؟

اخذ-گواهینامه-RoHS

اخذ گواهینامه RoHS:

متقاضیانی که درخواست اخذ گواهینامه RoHS ابتدا باید مشخص کنند نیاز به اخذ گواهی معتبر RoHS برای صادرات محصول به اتحادیه اروپا نیاز دارند یا اینکه صرفاً گواهینامه قابل استعلام نیاز دارند جهت برندینگ و یا صادرات به کشورهای غیر از اتحادیه اروپا. این دو با هم متفاوت هستند.

برای دریافت گواهینامه RoHS معتبر شما باید کلیه مستندات و مدارک فنی که اثبات می کند محصول شما منطبق با دستورالعمل RoHS است را تهیه و آماده ارائه کرده اید. داشتن گواهینامه CE معتبر جهت اخذ گواهینامه RoHS معتبر الزامی است. 

پس بنابراین شما باید هم گواهینامه CE مورد تایید اتحادیه اروپا تهیه کنید و هم اینکه اقدام به اخذ گواهینامه RoHS نمایید. این ممکن است هزینه بالایی برای شما داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات کامل در مورد اخذ گواهینامه RoHS با “شرکت هوداک سیستم فرتاک” تماس بگیرید. ما می توانیم برای شما گواهینامه RoHS معتبر و مورد تایید اتحادیه اروپا را از مراجع اصلی که توسط اتحادیه معرفی شده اند دریافت کنیم.

در مقالات بعدی سایت مقاله ای تحت عنوان پرسش و پاسخ در مورد دستورالعمل RoHS منتشر می کنیم. مطالعه مقاله پرسش و پاسخ در مورد دستورالعمل RoHS می تواند جهت دریافت گواهینامه RoHS به شما کمک کند.

 به واقع استاندارد RoHS بر استفاده از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی فروخته شده، توزیع شده یا وارد شده در بازار اتحادیه اروپا نظارت دارد.

  1. سرب (Pb).
  2. جیوه (Hg).
  3. کادمیوم (Cd).
  4. کروم شش ظرفیتی (کروم VI، Cr+6).
  5. بی فنیل های پلی برومینه (PBB).
  6. دی فنیل اترهای پلی برومینه (PBDE).
  7. بیس (2-اتیل هگزیل) فتالات (DEHP).
  8. بنزیل بوتیل فتالات (BBP).
  9. دی بوتیل فتالات (DBP).
  10. دی ایزو بوتیل فتالات (DIBP).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button