مطالب ISO 21502

مستندات ISO 9001

استاندارد ایزو

اطلاعات کاربردی

فرم درخواست گواهینامه

مقالات مرتبط

اخذ گواهینامه ISO 21502

اخذ گواهینامه ISO 21502، استاندارد ایزو 21502 جایگزین استاندارد قبلی ISO 21500:2012 شد و استاندارد ایزو 21500 به صورت کامل اکسپایر شد. لذا مرجع صدور گواهینامه ایزو، استاندارد ISO 21502:2020 را جایگزین استاندارد قبلی و شرکت های درخواست کننده “استاندارد مدیریت پروژه” می بایست اقدام به اخذ گواهینامه ISO 21502:2020 نمایند.

استاندارد ایزو 21500 برای اولین بار در سال 2012 به عنوان راهنمای مدیریت پروژه توسط سازمان بین المللی (ISO) منتشر شد، اما در نهایت سال 2021 به یک خانواده استاندارد تبدیل شد. از این رو استاندارد ایزو 21500 به عنوان راهنمای استاندارد مدیریت پروژه جایگزین شد. این استاندارد تا حدودی با استاندارد خانواده مدیریت کیفیت (ISO 9000) و استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001)  قابل مقایسه است.

بنابراین برای دریافت گواهینامه دانش و اجرای مدیریت پروژه در سازمان (اخذ گواهینامه ISO 21502:2020)، این استاندارد برای تمامی شرکت های خصوصی یا دولتی فارغ از نوع کسب وکار آنها قابل اجرا می باشد. ممکن است برخی از افراد دوره های مربوط به شایستگی ایجاد سیستم مدیریت پروژه را توسط آموزشگاه بگذرانند، بنابراین اشخاص می توانند اقدام به اخذ گواهینامه ISO 21502:2020 به نام خودشان کنند.

قبل از سال 2020 میلادی برای سیستم مدیریت کفیت در پروژه ها استاندارد ایزو وجود نداشت. توسط سازمان ایزو فقط استاندارد ایزو 10006 به عنوان مدیریت کیفیت در پروژه ها تدوین و اعلام شده بود. بنابراین اکنون شرکت ها می توانند اقدام به اخذ گواهینامه ISO 21502:2020 نمایند تا تعهد سازمان را بر اساس سیستم مدیریت کیفیت در پروژه اعلام کنند.

Project-Management-ISO-21500

تاریخچه استاندارد ISO 21502 چیست؟

فراخوانی بین المللی در سال 2007 برای توسعه اولین استاندارد جامع مدیریت پروژه در چارچوب سازمان استاندارد بین المللی ISO راه اندازی شد. کمیته فنی سازمان ایزو به نام ISO/TC 236 متخصصان بیش از 40 کشور را گرد هم آورد و ISO 21500 منحصر به فرد آن زمان را در سه گروه کاری طی یک دوره پنج ساله توسعه داد. هدف در آن زمان ایجاد یک استاندارد فرآیند گرا بر اساس سه سند اساسی، BSI 6079 بریتانیا، DIN 69901 آلمان و بخش فرآیند از راهنمای PMBOK آمریکا بود.

هدف ISO 21500 از یک سو ارائه استانداردی به شرکت های فعال بین المللی بود که هماهنگی فرآیندهای مختلف مدیریت پروژه را آسان تر می کرد. از سوی دیگر، سازمان‌ های استاندارد ملی، انجمن ‌های مدیریت پروژه خاص صنعت و بین ‌المللی نیز باید تشویق شوند تا اصطلاحات، چارچوب مفهومی و فرآیندهای ISO 21500 را در استانداردهای خود اتخاذ کنند و بنابراین مدیریت پروژه را در سطح جهانی هماهنگ کنند.

از زمان انتشار استاندارد ISO 21500 اتفاقات زیادی افتاده است. کمیته فنی (TC) 258 یک سری استانداردهای دیگر از جمله استانداردهای مدیریت پورتفولیوی برنامه و پروژه، مدیریت پروژه ها، برنامه ها و پورتفولیوها و اصطلاحات مرتبط را منتشر کرده است. خط پایه شایستگی فردی IPMA (IPMA ICB) نسخه 4.0 مبتنی بر شایستگی و خط پایه شایستگی سازمانی (IPMA OCB) بر اساس این استانداردهای ISO است. موسسه مدیریت پروژه (PMI) جهت گیری فرآیند راهنمای PMBOK آمریکایی را کنار گذاشته است و در سال 2021 یک استاندارد مبتنی بر اصول را منتشر خواهد کرد.

کمیته فنی ISO/TC 258 شروع به بازنگری استاندارد ایزو 21500 کرد و اکنون آن را به عنوان ISO 21502:2020 منتشر کرده است. به جای ISO 21500 سابق، یک استاندارد کلی در آینده وجود خواهد داشت که ارتباطات بین پروژه، برنامه و مدیریت پورتفولیوی پروژه را از یک استراتژی استراتژیک نشان می دهد. نقطه نظر. تغییرات زیر از ISO 21500 قبلی به ISO 21502 جدید مهم است.

تغییرات-ایزو-21500-نسبت-به-ISO-21502-چیست

تغییرات ایزو 21500 نسبت به ISO 21502 چیست؟

1.     مفهوم مدیریت پروژه به گونه ای گسترش یافته است که نظارت و هدایت پروژه مربوط به فعالیت های سازمان حامی را شامل می شود.

2.     اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه پروژه ها می توانند نتایج را ارائه دهند و امکان تحقق منافع را فراهم کنند اضافه شده است.

3.     در نظر گرفتن زمینه سازمانی پروژه ها اضافه شده است.

4.     توضیحات نقش ها و مسئولیت های پروژه اضافه شده است.

5.     موضوعات جدیدی مانند ایجاد یک محیط پروژه که منجر به موفقیت می شود، چرخه های عمر پروژه، نقاط تصمیم گیری و دروازه ها، و اقدامات اضافی پروژه، مانند مدیریت مزایا و کنترل تغییر، برای منعکس کردن شیوه های فعلی در مدیریت پروژه اضافه شده است.

6.     فعالیت های قبل و بعد از پروژه اضافه شده است.

 

7.     قالب از فرآیند محور به شیوه ‌ها و مبتنی بر روایت تغییر کرده است.

استاندارد ایزو 21500 سابق تمرکز محدودی داشت. ISO 21502:2020 جدید فراتر از این محدودیت ‌های باریک است و زمینه را با شدت بیشتری ترکیب می‌کند. این به مراحل قبل و بعد از پروژه، همپوشانی با عملیات در یک شرکت، برنامه‌ های فراگیر و مجموعه ‌های پروژه همچنین تأثیرات حاکمیت بر پروژه اشاره دارد. تمایزی بین «روش‌ های مدیریت پروژه یکپارچه» که مستقیماً برای مدیریت یک پروژه فردی ضروری هستند و «روش‌های مدیریت برای یک پروژه» که فراتر از این هستند، ایجاد می‌شود. در یک پیوست، به فرآیندهای ISO 21500 اشاره شده است.

گنجاندن قوی‌ تر زمینه و در نتیجه پیوند بهتر همچنین با توجه به مراحل قبل و بعد از پروژه نقش ‌ها و مسئولیت ‌ها مثبت است. علاوه بر محصولات قابل تحویل و خروجی ها، بر نتایج و مزایای آن نیز به طور قابل توجهی تاکید شده است. متأسفانه، باز هم در استاندارد ISO 21502:2020 به “سمت نرم” مدیریت پروژه توجه بسیار کم شده است. در حالی که تعریف مدیریت پروژه در ISO 21500 هنوز شامل کاربرد شایستگی ها می شود، این به طور کامل از تعریف ISO 21502 ناپدید شده است و فقط ارزش دوازده خط در استاندارد.

 در پروژه ها، بسیاری از فرآیندهای اجتماعی مختلف با یکدیگر همپوشانی دارند و باید در جهت هدف سازماندهی و مدیریت شوند. در ISO 21502 کمی به این موضوع اشاره شده است. استفاده موازی از چندین استاندارد به طور همزمان، یعنی ISO 21502 برای فعالیت ها، ICB 4.0 برای شایستگی ها، به ویژه در حوزه های افراد و دیدگاه ها، و شاید استانداردهای بیشتر برای حاکمیت، رهبری پروژه و غیره در اختیار پزشک قرار می گیرد.

بنابراین، لازم است انجمن‌ های مدیریت پروژه فعال بین‌المللی، مانند IPMA و PMI، برای هماهنگی بهتر و ایجاد چشم‌ اندازی جامع برای مدیریت پروژه مدرن و مشارکت آن در کار استانداردسازی ISO، تلاش کنند. آنها نفوذ و منابع لازم برای انجام این کار را خواهند داشت. متأسفانه شرکت ها اغلب بیشتر به فکر منافع شرکت و تضمین کسب ‌وکارشان با اخذ گواهینامه ISO 21502:2020 هستند. در این میان، رویکردهای چابک از مدیریت پروژه مرسوم پیشی می‌گیرد و انجمن‌ها در خطر از دست دادن ارتباط بیشتر در جامعه هستند.

ISO-21502
چرا گواهینامه مدیریت پروژه (گواهینامه ایزو 21502) برای سازمان ها مهم است؟

انتظار می رود ظهور شرکت های پروژه محور و کار از راه دور باعث افزایش تقاضا برای متخصصان ماهر در مدیریت پروژه شود. دریافت گواهینامه حرفه ای در مدیریت پروژه شما را قادر می سازد تا از فرصت های موجود در بازار کار در حال ظهور استفاده کنید. علاوه بر این، مدیران پروژه در سراسر صنایع مورد نیاز هستند و یک گواهینامه حرفه ای می تواند اولین گام به سمت یک حرفه متمرکز در مدیریت پروژه ها در صنایع خاص باشد، مانند:

  • ساخت و ساز.
  • خدمات فناوری اطلاعات (IT).
  • تحصیلات.
  • مشاور دهی در امر مدیریت.
  • خدمات رفاهی.
  • دولت.
  • کشاورزی و معدن.
  • پروژه های نفت و گاز.

در سطح سازمانی، توصیه‌ های اخذ گواهینامه ایزو 21502 می‌تواند به سازمان ‌ها کمک کند تا استفاده از منابع خود را بهینه کنند و در عین حال ارزش ‌آفرینی را به حداکثر برسانند. بنابراین، به نتایج مورد نظر خود دست می یابند. همچنین همکاری کارکنان را ارتقا می دهد و ارتباطات بین پرسنل، تامین کنندگان و مشتریان مرتبط با پروژه را افزایش می دهد که منجر به تعامل ذینفعان و رضایت مشتری می شود. علاوه بر این، ISO 21502 می تواند منجر به تصمیمات تجاری بهتری شود، از جمله اولویت بندی وظایف برای پروژه ها و کاهش خطرات.

مزایای اخذ گواهینامه ایزو 21502 چیست؟

با استفاده از دستورالعمل های ISO 21502 در مورد مدیریت پروژه، سازمان ها و مدیران پروژه قادر خواهند بود:

  • ایده های خود را به قابل لمس یا نا ملموس تبدیل کنند.
  • در هنگام توسعه و اجرای پروژه ها، ذینفعان را با موفقیت مدیریت در پروژه درگیر کنند.
  • شروع، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و بستن پروژه ها با اهداف، محدوده، منابع خاص.
  • کنترل تغییرات در پروژه ها.
  • مدیریت تغییرات سازمانی و اجتماعی که بر پروژه ها تأثیر می گذارد.
  • انجام ارزیابی ریسک در مورد پروژه و مدیریت.
  • خطرات شناسایی شده.
  • از تجربیات فعالیت های مدیریت پروژه های قبلی استفاده کنند.

جهت اخذ گواهینامه ایزو 21502 می توانید با شرکت هوداک سیستم فرتاک در ارتباط باشید.

  1. مفهوم مدیریت پروژه به گونه ای گسترش یافته است که نظارت و هدایت پروژه مربوط به فعالیت های سازمان حامی را شامل می شود.
  2. اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه پروژه ها می توانند نتایج را ارائه دهند و امکان تحقق منافع را فراهم کنند اضافه شده است.
  3. در نظر گرفتن زمینه سازمانی پروژه ها اضافه شده است.
  4. توضیحات نقش ها و مسئولیت های پروژه اضافه شده است.
  5. موضوعات جدیدی مانند ایجاد یک محیط پروژه که منجر به موفقیت می شود، چرخه های عمر پروژه، نقاط تصمیم گیری و دروازه ها، و اقدامات اضافی پروژه، مانند مدیریت مزایا و کنترل تغییر، برای منعکس کردن شیوه های فعلی در مدیریت پروژه اضافه شده است.
  6. فعالیت های قبل و بعد از پروژه اضافه شده است.
  7. قالب از فرآیند محور به شیوه ‌ها و مبتنی بر روایت تغییر کرده است.

با استفاده از دستورالعمل های ISO 21502 در مورد مدیریت پروژه، سازمان ها و مدیران پروژه قادر خواهند بود:

  • ایده های خود را به قابل لمس یا نا ملموس تبدیل کنند.
  • در هنگام توسعه و اجرای پروژه ها، ذینفعان را با موفقیت مدیریت در پروژه درگیر کنند.
  • شروع، برنامه ریزی، اجرا، کنترل و بستن پروژه ها با اهداف، محدوده، منابع خاص.
  • کنترل تغییرات در پروژه ها.
  • مدیریت تغییرات سازمانی و اجتماعی که بر پروژه ها تأثیر می گذارد.
  • انجام ارزیابی ریسک در مورد پروژه و مدیریت.
  • خطرات شناسایی شده.
  • از تجربیات فعالیت های مدیریت پروژه های قبلی استفاده کنند.

جهت اخذ گواهینامه ایزو 21502 می توانید با شرکت هوداک سیستم فرتاک در ارتباط باشید.

Call Now Button