دسته ها

آخرین مطالب

APQC مدیریت موثر فرآیند کسب وکار، APQC چیست؟ 3 مرحله مهم

مدیریت موثر فرآیند کسب وکار APQC چیست؟ چه کمکی به واحدهای تولیدی می کند؟

 American Productivity & Quality Center – مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا که اختصاراً APQC نامیده می شود بزرگترین مرجع جهانی در معیارسنجی، بهترین شیوه ها، بهبود فرآیند و عملکرد، و مدیریت دانش (KM) است. با بیش از 1000 سازمان عضو در سراسر جهان، APQC اطلاعات، داده‌ها و بینش‌هایی را که سازمان‌ها برای حمایت از تصمیم‌گیری و توسعه مهارت‌های داخلی نیاز دارند، فراهم می‌کند.

مدیریت موثر فرآیند کسب وکار APQC چیست؟ چه کمکی به واحدهای تولیدی می کند؟

در چشم انداز کسب و کار معاصر، مدل مرجع APQC، یک چارچوب طبقه بندی فرآیند کسب و کار، توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است. این مقاله به اهمیت APQC و چگونگی استفاده موثر از آن می پردازد.

در دنیای امروزی که به سرعت در حال تحول است، کسب و کارها به طور مداوم به دنبال راه هایی برای به حداکثر رساندن منابع محدود خود هستند. به طور همزمان، سازمان‌ها اغلب قابلیت انطباق عملیات تجاری خود را برای رقابتی ماندن دوباره ارزیابی می‌کنند و افزایش می‌دهند. برای دستیابی به این هدف از روش های مختلفی استفاده می شود که عبارتند از:

  • کاوش و آزمایش فناوری های جدید برای کاهش هزینه ها.
  • ساده سازی عملیات تجاری با حذف زمان و فعالیت های هزینه بر.
  • کاهش هزینه های تولید و مدیریت
  • نوآوری در فرآیندها و محصولات جدید برای به دست آوردن برتری استراتژیک نسبت به رقبا.

در نهایت، مدیریت فرآیند کسب و کار، سازمان ها را به توانایی اجرای این استراتژی ها با دانش و دقت بالا مجهز می کند. مسلماً، اجرای چنین اقداماتی می تواند تحمیل کننده به نظر برسد، به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط در مقایسه با همتایان بزرگترشان. با این وجود، فرآیند مستندسازی عملیات کسب و کار و دسترسی به ابزارهای کاربر پسند برای این منظور برای سازمان ها در هر اندازه قابل دسترسی است و اطمینان حاصل می کند که مسیر بهینه سازی برای همه باز است.

فهرست محتوا

تاریخچه APQC و تعریف مدل فرآیند بهره وری کسب وکار

American Productivity & Quality Center مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا  در سال 1977 فعالیت خود را با نام مرکز بهره وری آمریکا (APC) با ماموریت اصلی افزایش بهره وری آغاز کرد. با گذشت زمان، به یک مرکز منابع مشهور برای بهره وری، بهبود کیفیت، بهبود روش کار، و آموزش جامع و خدمات مشاوره تبدیل شد. با گذشت سالها، نام آن تغییر کرد و به عنوان مرکز بهره وری و کیفیت آمریکایی شناخته شد که اغلب به اختصار APQC نامیده می شود.

سنگ بنای رویکرد مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا چارچوب طبقه بندی فرآیند آن است که به عنوان یک نامگذاری استاندارد برای فرآیندهای تجاری عمل می کند. این چارچوب سازمان ها را قادر می سازد تا عملکرد خود را در داخل و خارج مقایسه کنند و معیارهای ارزیابی را در برابر نهادهای مختلف صنعتی تسهیل کند.

این چارچوب که در اوایل دهه 1990 سرچشمه گرفت، در ابتدا ابزاری برای افزایش عملکرد پروژه بود، اما از آن زمان به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفت. محتوای آن دستخوش به‌روزرسانی‌های متعددی شده است که از همسویی با شیوه‌های سازمانی جهانی اطمینان حاصل می‌کند.

با استفاده از طبقه‌بندی فرآیند مشترک این چارچوب، سازمان‌ها می‌توانند به‌طور سیستماتیک فرآیندهای خود را برچسب‌گذاری، سازماندهی و نقشه‌برداری کنند و دیدگاهی جامع از عملکرد کسب‌وکار از طریق فرآیندهای افقی به جای عملکردهای عمودی ارائه دهند.

این چارچوب که به عنوان یک مدل جهانی طراحی شده است، برای پیاده سازی در سازمان هایی با هر صنعت، اندازه یا موقعیت جغرافیایی مناسب است. در نتیجه، تمام فرآیندهای درون یک سازمان خاص را در بر نمی گیرد، و همچنین هر فرآیند در چارچوب به طور جهانی اعمال نمی شود.

چارچوب طبقه‌بندی فرآیند مرکز کیفیت و بهره‌وری آمریکا، فرآیندهای عملیاتی و مدیریتی را در 12 گروه کلی طبقه‌بندی می‌کند، از جمله:

  1. توسعه چشم انداز و استراتژی
  2. توسعه و مدیریت محصولات و خدمات
  3. بازاریابی و فروش محصولات و خدمات
  4. تحویل محصولات فیزیکی
  5. مدیریت خدمات مشتری
  6. توسعه و مدیریت منابع انسانی
  7. مدیریت فناوری اطلاعات
  8. مدیریت منابع مالی
  9. تدارکات، جمع آوری و مدیریت دارایی
  10. مدیریت ریسک، انطباق، اصلاحات، و انعطاف پذیری سازمانی
  11. مدیریت روابط خارجی
  12. توسعه و مدیریت توانمندی های تجاری

12 مرحله فرآیند عملیاتی در مجموع به عنوان طرحی برای مدیریت موثر فرآیندهای کسب و کار عمل می کنند و عملکرد هر سازمانی را در صورت تجزیه و تحلیل جامع قابل مشاهده می کنند.

blank

چگونه می توان از APQC برای مدل فرآیند کسب وکار استفاده کرد؟

اصولی که در این مقاله توضیح داده شده است، صرف نظر از اندازه سازمان، به طور جهانی قابل اجرا هستند. روش‌های مختلفی برای تعریف دامنه فرآیندهای کسب‌وکار وجود دارد و امروزه استفاده از چارچوب‌ها در همه جا وجود دارد. در این زمینه، چارچوب‌های فرآیندی وجود دارند که ارزشمند هستند. این چارچوب های فرآیند چندین مزیت را ارائه می دهند:

  1. ایجاد یک ساختار اساسی برای فرآیندهای کسب و کار.
  2. تهیه فهرستی جامع از فرآیندهای کلیدی کسب و کار.
  3. شناسایی نقطه شروع با اهداف دوگانه:
  • فرآیند کسب و کار شامل چه مواردی می شود؟
  • عناصر حیاتی در این فرآیند تجاری چیست؟
  1. افزایش وضوح فرآیند، به ویژه برای سازمان های بزرگتر.
  2. تعیین مالکیت فرآیند و تخصیص مسئولیت ها به پرسنل

چگونه از مدل فرآیند APQC استفاده کنیم؟

چارچوب های متفاوتی معرفی شده اند تا ما بتوانیم مدیریت موثر فرآیندهای کسب و کار را در یک واحد تولیدی ایجاد کنیم. برجسته ترین آنها مدل مرجع APQC امریکا است. ما در زیر سه چارچوب مدل فرآیند کسب وکار که سازمان ها از آن می توانند بهره مند شوند را معرفی می کنیم:

1. چارچوب طبقه بندی فرآیند (PCF) توسط مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا (APQC)

APQC که مخفف American Productivity & Quality Center است، یکی از مشهورترین و پذیرفته‌شده‌ترین چارچوب‌ها را ارائه می‌دهد. این چارچوب شامل یک چارچوب کلی بین صنعتی به همراه 11 چارچوب خاص صنعت است.

2. نقشه عملیات پیشرفته مخابراتی (eTOM)

eTOM چارچوبی است که برای تجزیه و تحلیل و بهبود فرآیندهای ارتباطی از راه دور، با تمرکز ویژه بر افزایش پشتیبانی و رضایت مشتری طراحی شده است.

3. مرجع عملیات زنجیره تامین (SCOR)

این چارچوب که توسط شورای زنجیره تامین توسعه یافته است، در درجه اول به صنایع درگیر در مدیریت زنجیره تامین می‌پردازد. این فرآیند حول پنج فرآیند مدیریت کلیدی از جمله برنامه ریزی، منبع یابی، تولید، تحویل و بازگشت کالا می چرخد. علاوه بر این، اگر یک سازمان به طور گسترده از رویکرد زنجیره تامین استفاده کند، می‌تواند به طور یکپارچه به مدل مرجع ارزش (VRM)، مدلی گسترده با سازگاری در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار منتقل شود.

اما چگونه می توانیم از چارچوب APQC در مدیریت موثر فرآیند کسب وکار استفاده کنیم؟

هر چارچوب فرآیندی دارای نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود است. چارچوب طبقه‌بندی فرآیند مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا (APQC) به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و کاربرپسندترین مدل‌ها برجسته است. APQC دسترسی نامحدود به نسخه‌های مختلف چارچوب طبقه‌بندی فرآیند را همراه با اسناد آموزنده ارائه می‌دهد که هر کدام از فرآیندهای متعدد و شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) در چارچوب را شرح می‌دهند.

با این حال، انتخاب چارچوب طبقه بندی فرآیند مناسب برای هر سازمانی یک تصمیم حیاتی است. قابل ذکر است که مدل Cross-Industry به دلیل ماهیت به روز و جامع خود به عنوان یک انتخاب عالی ظاهر می شود و آن را برای اکثر سازمان ها مناسب می کند. شایان ذکر است که اگر صنعت شما دارای نسخه تخصصی خود باشد، اتخاذ این مدل ممکن است غیر ضروری باشد.

حال، بیایید بررسی کنیم که چرا مردم به چارچوب های پردازش روی می آورند. انگیزه اولیه برای استفاده از چارچوب های فرآیندی، سازماندهی فرآیندها در چارچوب ساختار یافته با دو هدف اصلی است:

  • افزایش درک چگونگی ارتباط فرآیندها.
  • تبیین نقش هر فرآیند در دستیابی به اهداف سازمانی.

چارچوب طبقه‌بندی فرآیند APQC، مسلماً یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین چارچوب‌ها است، اجازه دهید به ساختار آن بپردازیم.

چارچوب طبقه بندی فرآیند APQC در چهار سطح ساختار یافته است:

  1. طبقه بندی: در بالاترین سطح، فرآیندها دسته بندی می شوند که شامل جنبه هایی مانند مدیریت زنجیره تامین یا مدیریت خدمات مشتری می شود.
  2. فرآیند گروهی: سطح بعدی فرآیندها را با هم گروه بندی می کند و خوشه هایی مانند خدمات پس از فروش یا تدوین استراتژی فروش را تشکیل می دهد.
  3. فرآیند: این سطح مجموعه ای از فعالیت ها را تعریف می کند که برای تبدیل ورودی ها به خروجی طراحی شده اند، مانند ایجاد پیش بینی فروش یا برنامه ریزی برای تولید مواد خام.
  4. فعالیت: در پایین‌ترین سطح، وظایف کلیدی خاصی که در طول اجرای یک فرآیند انجام می‌شوند، مانند دریافت درخواست‌های مشتری یا حل و فصل شکایات مشتری به تفصیل بیان می‌شوند.

علاوه بر چارچوب طبقه‌بندی فرآیند، مرکز بهره‌وری و کیفیت آمریکا انتشار تعاریف فرآیند و معیارهای کلیدی عملکرد را آغاز کرده است. چارچوب طبقه بندی فرآیند APQC کاربردهای عملی را ارائه می دهد، مانند:

  • ایجاد چارچوب فرآیند و چک لیست برای استفاده در محدوده پروژه مرتبط با تلاش های فرآیند.
  • ایجاد پایه ای برای ایجاد منابع فرآیند، چه از طریق ابزارهای پیچیده مانند شیرپوینت یا با استفاده از مجموعه ای ساده از پوشه ها در یک درایو شبکه مشترک.
  • تجهیز نقطه راه اندازی پروژه های مستندسازی فرآیند با ارائه لیستی جامع از فرآیندها
مدل بلوغ سازمانی چیست

مراحل اجرای مدل APQC (مدیریت موثر فرآیندهای کسب و کار) چگونه است؟

شروع یک پروژه فرآیندی

پوشش گسترده ارائه شده توسط چارچوب طبقه بندی فرآیند APQC، فرآیند شروع یک پروژه را ساده می کند. با ارزیابی سیستماتیک هر فرآیند می توانید به سرعت تعیین کنید که آیا یک فرآیند در محدوده پروژه قرار می گیرد یا خیر. با این حال، گاهی اوقات، مرزهای پروژه ممکن است کاملاً واضح نباشد. در این مثال، ما به طور خلاصه پروژه ای را بررسی می کنیم که سازگاری سیستم مدیریت منابع انسانی را با فرآیندهای تجاری موجود ارزیابی می کند.

  • مرحله 1: دسته بندی های مرتبط با پروژه خود را شناسایی کنید.
  • مرحله 2: در محدوده این دسته بندی ها، هر گروه فرآیندی را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که آیا فرآیندها با اهداف پروژه همسو هستند یا خیر. توصیه می شود نتایج تجزیه و تحلیل خود را به صورت بصری ارائه دهید. بسته به اهداف پروژه، ممکن است لازم باشد هر گونه شکاف در برآوردن الزامات فرآیندهای موجود شناسایی شود.
  • مرحله 3: این مرحله اختیاری است، اما مزایای قابل توجهی را ارائه می دهد، به خصوص اگر زمان مهم باشد. این بینش برنامه ریزی اضافی را ارائه می دهد و در عین حال اهمیت استراتژیک فرآیندهای موجود در محدوده پروژه را برجسته می کند.

پروژه مستندسازی فرآیند

وقتی نوبت به مستندسازی فرآیندها می رسد، چارچوب طبقه بندی فرآیند به عنوان یک نقطه شروع عالی عمل می کند. چندین مزیت را ارائه می دهد:

  • این به تعیین مرزهای پروژه کمک می کند.
  • هر فرآیند مستند را تعریف می کند.
  • این یک ساختار سازگار برای تمام فرآیندهای درون سازمان ایجاد می کند.

مراحل زیر شما را در فرآیند مستندسازی فرآیندهای خود با استفاده از چارچوب طبقه بندی فرآیند راهنمایی می کند:

  1. با انتخاب نسخه چارچوب طبقه بندی فرآیند که با کسب و کار شما همسو است شروع کنید. در مواردی که کسب و کار شما به طور یکپارچه در این چارچوب قرار نمی گیرد، چارچوب طبقه بندی فرآیند بین صنعتی را در نظر بگیرید.
  2. فهرستی از فرآیندهایی که قصد دارید مستندسازی کنید، تهیه کنید. اینها را با فرآیندهای مشخص شده در چارچوب طبقه بندی فرآیند مقایسه کنید. به طور مداوم از خود بپرسید چه عناصری باید در مستندات فرآیندهای شما گنجانده شود، زیرا چارچوب طبقه بندی فرآیند ممکن است فرآیندهایی را معرفی کند که قبلاً در نظر نگرفته اید.
  3. محدوده هر فرآیند را بر اساس موارد زیر تعریف کنید:
  • هدف از فرآیند چیست؟
  • نحوه شروع فرآیند و پایان را مستند می کند؟
  • وظایف مشخص می شود؟
  • در آینده چه اتفاقی می افتد؟

خلاصه مطلب

چارچوب طبقه‌بندی فرآیند APQC، همانطور که نشان داده شد، به عنوان یک سکوی راه‌انداز ارزشمند برای ابتکارات مختلف مرتبط با فرآیند در سازمان شما عمل می‌کند که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. تعریف موثر محدوده فرآیند پروژه.
  2. شناسایی و بیان فرآیندهای تحت پوشش پروژه شما.
  3. ارائه یک منبع ارزشمند برای مستندسازی فرآیندهای شما.
  4. ارزیابی عملکرد فرآیند، چه داخلی و چه خارجی برای سازمان شما.

بنابراین، اگر در مورد چگونگی شروع پروژه فرآیند خود مطمئن نیستید یا در پیچیدگی‌های مستندات فرآیند تازه کار هستید، به یاد داشته باشید که چارچوب طبقه‌بندی فرآیند APQC نقطه عزیمت اصلی است! بنابراین، چه چیزی شما را عقب نگه می دارد؟

برای کسانی که نیاز دارند چارچوب APQC (مدیریت موثر فرآیند کسب وکار) را در سازمان خود اجرایی کنند پیشنهاد می کنیم با ما وارد قرارداد شوند.

جهت اخذ انواع گواهینامه های معتبر ملی و بین المللی ایزو می توانید از طریق WhatsApp  با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان با متخصصین مرکز مشاوره هوداک سیستم فرتاک بهرمند شوید.

سوالات متداول

American Productivity & Quality Center – مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا که اختصاراً APQC نامیده می شود بزرگترین مرجع جهانی در معیارسنجی، بهترین شیوه ها، بهبود فرآیند و عملکرد، و مدیریت دانش (KM) است. با بیش از 1000 سازمان عضو در سراسر جهان، APQC اطلاعات، داده‌ها و بینش‌هایی را که سازمان‌ها برای حمایت از تصمیم‌گیری و توسعه مهارت‌های داخلی نیاز دارند، فراهم می‌کند.

  1. ایجاد یک ساختار اساسی برای فرآیندهای کسب و کار.
  2. تهیه فهرستی جامع از فرآیندهای کلیدی کسب و کار.
  3. شناسایی نقطه شروع با اهداف دوگانه:
  • فرآیند کسب و کار شامل چه مواردی می شود؟
  • عناصر حیاتی در این فرآیند تجاری چیست؟
  1. افزایش وضوح فرآیند، به ویژه برای سازمان های بزرگتر.
  2. تعیین مالکیت فرآیند و تخصیص مسئولیت ها به پرسنل

2 دیدگاه دربارهٔ «APQC مدیریت موثر فرآیند کسب وکار، APQC چیست؟ 3 مرحله مهم»

    1. سلام روز بخیر برای تکمیل اطلاعات در مورد استانداردهای مربوط به منابع انسانی پیشنهاد می شود مقاله تعریف مدیریت منابع انسانی چیست؟
      را مطالعه کنید (https://systemfartak.com/2023/09/06/%d8%aa%d8%b9%d8%b1%db%8c%d9%81-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d9%85%d9%86%d8%a7%d8%a8%d8%b9-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/) و برای تجزیه و تحلیل تیم فروش پیشنهاد می شود مقاله تجزیه و تحلیل SWOT را مطالعه کنید (https://systemfartak.com/2024/02/24/%d8%aa%d8%ac%d8%b2%db%8c%d9%87-%d9%88-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-swot/)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Call Now Button