دسته ها

آخرین مطالب

HAZOP چیست؟ تجزیه و تحلیل ایمنی محل کار – 5 تکنیک HAZOP

HAZOP چیست؟ Hazard and Operability (HAZOP) رویکردی سیستماتیک برای تعیین مشکلات احتمالی است که ممکن است با بررسی ایمنی طرح ها و بازبینی ها و عملیات موجود در صنایعی همانند شیمیایی، نفت و گاز، دارویی و هسته ای کشف شود.

HAZOP چیست؟ تجزیه و تحلیل ایمنی محل کار – 5 مرحله تکنیک HAZOP

خطر و عملکرد، که اغلب به اختصار HAZOP نامیده می شود، یک روش سیستماتیک و ساختار یافته است که در زمینه مدیریت ریسک، به ویژه در زمینه استانداردها و سیستم های مدیریت ISO استفاده می شود. HAZOP ابزاری حیاتی است که توسط سازمان ها برای شناسایی، ارزیابی و کاهش خطرات احتمالی و مسائل عملیاتی که می تواند ایمنی، کیفیت یا عملکرد کلی فرآیندها، محصولات یا خدمات آنها را به خطر بیندازد، به کار می گیرد.

در اصل، HAZOP یک رویکرد روشمند برای بررسی و تجزیه و تحلیل فرآیندها، سیستم ها یا پروژه ها برای کشف هرگونه انحراف از نتایج مورد انتظار یا مورد نظر است. منشاء آن در صنایع شیمیایی و فرآیندی است، اما از آن زمان در بخش های مختلف از جمله تولید، مراقبت های بهداشتی و غیره کاربرد پیدا کرده است. هدف اولیه مطالعه HAZOP شناسایی خطرات بالقوه، انحرافات عملیاتی و آسیب پذیری هایی است که ممکن است منجر به حوادث، صدمات، آسیب های زیست محیطی یا نقص های کیفی شود.

فهرست محتوا

هدف از ایجاد HAZOP چیست؟

HAZOP، همچنین به عنوان مطالعه HAZOP یا تجزیه و تحلیل HAZOP شناخته می شود، یک روش تجزیه و تحلیل خطر فرآیند (PHA) است که در استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و شناسایی خطرات ISO 45001 شناخته شده است.

HAZOP نوعی مدیریت ریسک برای شناسایی، ارزیابی و کنترل مخاطرات و مخاطرات در فرآیندهای پیچیده است. این شامل مواد شیمیایی بسیار خطرناکی است که اگر به درستی پردازش و نگهداری نشود، می تواند صدمات قابل توجهی به کارگران و آسیب های زیادی به اموال و اعتبار شرکت وارد کند. این به سازمان کمک می کند تا به موارد زیر رسیدگی کند:

  • خطرات احتمالی در عملیات تجاری؛
  • حوادث گذشته که احتمال عواقب فاجعه بار را داشتند.
  • عوامل کنترل شده توسط انسان؛ و
  • پیامدهای شکست اقدامات کنترلی اعمال شده از جمله دامنه خطرات احتمالی سلامت و ایمنی.
اخذ گواهینامه ایزو 16949- مرجع معتبر صدور ایزو

چرا HAZOP برای صنایع مهم است؟

HAZOP یک رویکرد ارزیابی ریسک است که به استاندارد صنعت تبدیل شده است. این یک روش بسیار ساختاریافته برای تجزیه و تحلیل هر گونه انحراف احتمالی است که می تواند در یک کارخانه پیچیده از جمله صنایع شیمیایی، دارویی، نفت و گاز، هسته ای و معدن اتفاق بیفتد. این یک وظیفه حیاتی است که به صنایع مختلف کمک می کند تا:

  • به طور فعال خطرات را شناسایی کرده و در مراحل اولیه برنامه ریزی یا طراحی پروژه ها به تدوین کاهش ریسک کمک می کند.
  • متوجه خطرات در طول اصلاح فرآیندهای جاری شوید و ببینید که چگونه ممکن است انحراف از هدف طراحی رخ دهد. و
  • بررسی کنید که چگونه کارخانه یا سیستم‌ها از اهداف تجاری که خطری برای پرسنل و عملیات ایجاد می‌کنند انحراف دارند.

اجرای اصلی HAZOP چیست؟

  1. رویکرد مبتنی بر تیم: HAZOP معمولاً توسط یک تیم چند رشته‌ای متشکل از کارشناسانی از زمینه‌های مختلف مرتبط، مانند مهندسی، ایمنی و تضمین کیفیت انجام می‌شود. این تنوع یک بررسی جامع از سیستم مورد بررسی را تضمین می کند.
  2. کلمات راهنما: فرآیند HAZOP شامل استفاده از “کلمات راهنما” از پیش تعریف شده برای بررسی سیستماتیک انحرافات احتمالی است. راهنماهای رایج عبارتند از: «نه»، «بیشتر»، «کمتر»، «و همچنین»، «بخشی از» و «معکوس».
  3. شناسایی گره: سیستم یا فرآیند مورد تجزیه و تحلیل به گره هایی تقسیم می شود که نقاط، عناصر یا بخش های خاصی در سیستم هستند. هر گره برای خطرات یا انحرافات احتمالی مورد بررسی قرار می گیرد.
  4. پارامترها: برای هر گره، بسته به ماهیت سیستم، پارامترهای مختلفی مانند دما، فشار، سرعت جریان و ترکیب شیمیایی در نظر گرفته می شود.
  5. روش مطالعه: در طول یک مطالعه HAZOP، تیم به طور سیستماتیک کلمات راهنما انتخاب شده را برای هر پارامتر با در نظر گرفتن انحرافات احتمالی اعمال می کند. این فرآیند شامل طوفان فکری و بحث برای بررسی سناریوهای مختلف است.
  6. تجزیه و تحلیل و توصیه ها: با شناسایی خطرات و انحرافات احتمالی، تیم پیامدها و احتمال آنها را ارزیابی می کند. توصیه هایی برای کاهش، پیشگیری یا کنترل ارائه شده است.
  7. مستندات: یک گزارش جامع تولید می‌شود که یافته‌ها، توصیه‌ها و اقداماتی را که باید انجام شود را به تفصیل شرح می‌دهد. این مستندات برای ردیابی پیشرفت و اطمینان از اجرای اقدامات ایمنی ضروری است.

5 مرحله اجرای تکنیک HAZOP چیست؟

از آنجایی که HAZOP بررسی دقیق فرآیندهای پیچیده مربوط به جابجایی و فرآوری مواد شیمیایی و موادی را انجام می‌دهد که در صورت عدم نگهداری و مدیریت صحیح می‌توانند به طور بالقوه به کارگران و ذینفعان آسیب برسانند، پیروی از 5 مرحله اجرای تکنیک HAZOP به شرح زیر است:

1. یک تیم HAZOP بسازید

یک تیم HAZOP چند رشته‌ای متشکل از رهبر تیم و اعضایی ایجاد کنید که می‌توانند با همکاری و ارائه دیدگاه‌های مختلف بر اساس زمینه‌های تخصصی خود در تحقق منابع خطرات و انحرافات احتمالی از طراحی، همکاری کنند. نمونه ای از اعضای تیم HAZOP مهندسان طراح، کسانی که با عملیات بسیار آشنا هستند و متخصصان ایمنی هستند.

2. فرآیندها، P&ID و گره های HAZOP را شناسایی کنید

هنگام شروع مطالعه HAZOP، شناسایی فرآیندها در عملیات، آشنایی با فرآیند/لوله کشی و نمودار ابزار دقیق (P&ID) و آگاهی از تمام گره ها مهم است.

P&ID نقشه ها یا نمودارهایی هستند که نمایش بصری فرآیندها، تجهیزات و کنترل های به هم پیوسته را در کارخانه فیزیکی ارائه می دهند. گره‌های HAZOP بخش‌هایی در کل فرآیند هستند که در آن تغییرات اتفاق می‌افتد و باید همراه با برگه‌های اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) بررسی شوند تا بتوان پارامترها را تعریف کرد و انحرافات را شناسایی کرد.

3. پارامترها را تعریف کنید، انحرافات را تعیین کنید و کلمات راهنما را انتخاب کنید

در طول بررسی گره ها، پارامترها یا محدودیت های عملیاتی ایمن را تعریف کنید تا بتوان انحرافات را تعیین کرد و کلمات راهنما را انتخاب کرد.

نمونه هایی از کلمات راهنمای رایج HAZOP:

  • نه یا نه
  • بیشتر
  • کمتر
  • بالا
  • کم

با استفاده از کلمات راهنما، خطرات محل کار را می توان به وضوح شناسایی کرد، زیرا آنها انحرافاتی هستند که فراتر از پارامترهای قابل قبول یا محدودیت های عملیاتی ایمن هستند.

4. شناسایی کنترل ها و ایجاد نظارت بر ایمنی

با خطرات شناسایی شده، استراتژی های کاهش یا حذف خطر مربوطه باید برای حفظ ایمنی محل کار اعمال شود. با فرآیندهای در حال انجام و تولید، نظارت نیز باید ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که پادمان ها هنوز موثر هستند و رویه های ایمنی دنبال می شوند.

حفاظت دیگر، نظارت خودکار بر ایمنی از طریق سنسورها است. هر زمان که پارامترهای ایمنی در زمان واقعی فراتر رفت، سنسورها می توانند اعلان های خودکار را برای پرسنل مورد نظر فعال کنند.

5. ارتباط نتایج HAZOP و بهبود فرآیندها

نتیجه تجزیه و تحلیل HA.ZOP را می توان برای کمک به افزایش ایمنی در داخل کارخانه استفاده کرد و بهبود در شیوه ها و فرآیندهای ایمنی باید به طور مناسب به کارکنان ابلاغ شود. فرآیندهای ایمنی شغلی، ایمنی شیمیایی و ایمنی بهداشتی.

HAZOP سخت‌گیرانه است و می‌تواند زمان و منابع زیادی را برای تکمیل نیاز داشته باشد، اما با پیروی از مراحل HAZOP و استفاده از ابزارهایی که می‌توانند به تسریع روند بدون به خطر انداختن کیفیت فرآیند و نتیجه آن کمک کنند، می‌توان تکنیک HAZOP را به‌طور مؤثر انجام داد و زودتر تکمیل کرد و محل کار را می توان ایمن تر و کارآمدتر کرد.

ممیزی ایزو بینش بیشتری نسبت به کسب و کارتان به شما می دهد

4 مرحله تجزیه و تحلیل HAZOP

تجزیه و تحلیل HAZOP توسط یک تیم چند رشته ای با تجربه مناسب برای بررسی کامل یک فرآیند برنامه ریزی شده یا موجود انجام می شود. این به شناسایی و ارزیابی خطرات سلامتی که ممکن است افراد را به خطر بیندازد یا مانع عملکرد کارآمد کسب و کار شود، کمک می کند. تجزیه و تحلیل HAZOP در چهار مرحله به شرح زیر اجرا می شود:

1. فاز تعریف

مرحله تعریف معمولاً با انتخاب اولیه اعضای تیم ارزیابی ریسک آغاز می شود. پس از ایجاد تیم، آنها باید به وضوح مسئولیت های خود را تعریف کنند و هدف و محدوده ارزیابی خود را از جمله مرزهای مطالعه، رابط های کلیدی و مفروضات شناسایی کنند.

2. مرحله آماده سازی

در طول مرحله آماده سازی، تیم باید داده ها و اطلاعات پشتیبان را برای برنامه ریزی مطالعه شناسایی و پیدا کند. آنها باید برنامه، جدول زمانی و قالب الگو را برای ثبت خروجی های مطالعه آماده کنند.

3. مرحله امتحان

مرحله معاینه با شناسایی تمام عناصر مانند بخش ها یا مراحل سیستم یا فرآیندی که باید بررسی شود آغاز می شود. تیم باید انحراف را با استفاده از کلمات راهنما در مورد هر عنصر طبقه بندی کند و پیامدها و علل مشکلات را شناسایی کند. آنها باید حفاظت، فرآیند شناسایی و مکانیسم های حمایتی را ایجاد کنند.

4. مرحله مستندسازی و پیگیری

مرحله مستندسازی و پیگیری از الگوهای HA.ZOP برای نهایی کردن گزارش‌های خروجی استفاده می‌کند. این شامل بررسی بررسی‌های ثبت‌شده، پیگیری برنامه‌های عملیاتی اجرا شده و مطالعه مجدد هر بخش سیستم در صورت لزوم قبل از امضای اسناد است.

نتیجه

به طور خلاصه، خطر و عملکرد (HAZOP) یک رویکرد روشمند و سیستماتیک است که در صنایع مختلف برای شناسایی، ارزیابی و کاهش خطرات احتمالی و انحرافات عملیاتی استفاده می شود. هنگامی که HAZOP در استانداردها و سیستم های مدیریت ISO ادغام می شود، به ابزاری قدرتمند برای دستیابی به انطباق، افزایش ایمنی و بهبود کیفیت و کارایی کلی فرآیندها تبدیل می شود. در حالی که چالش ها وجود دارد، مزایای یک مطالعه HAZOP به خوبی اجرا شده در زمینه استانداردهای ISO قابل توجه است و آن را به سرمایه گذاری ارزشمندی برای هر سازمان تبدیل می کند.

سوالات متداول

Hazard and Operability (H.A.ZOP) رویکردی سیستماتیک برای خطر و عملکرد، که اغلب به اختصار HA.ZOP نامیده می شود، یک روش سیستماتیک و ساختار یافته است که در زمینه مدیریت ریسک، به ویژه در زمینه استانداردها و سیستم های مدیریت ISO استفاده می شود. HA.ZOP ابزاری حیاتی است که توسط سازمان ها برای شناسایی، ارزیابی و کاهش خطرات احتمالی و مسائل عملیاتی که می تواند ایمنی، کیفیت یا عملکرد کلی فرآیندها، محصولات یا خدمات آنها را به خطر بیندازد، به کار می گیرد.

HAZOP یک رویکرد ارزیابی ریسک است که به استاندارد صنعت تبدیل شده است. این یک روش بسیار ساختاریافته برای تجزیه و تحلیل هر گونه انحراف احتمالی است که می تواند در یک کارخانه پیچیده از جمله صنایع شیمیایی، دارویی، نفت و گاز، هسته ای و معدن اتفاق بیفتد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button