دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

گواهینامه REACH، استاندارد REACH چیست

گواهینامه REACH، استاندارد REACH چیست

گواهینامه REACH - استاندارد REACH

گواهینامه REACH، استاندارد REACH چیست؟ REACH یک مقررات اتحادیه اروپا است که برای بهبود حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر خطرات ناشی از مواد شیمیایی و در عین حال افزایش رقابت پذیری صنعت مواد شیمیایی اتحادیه اروپا تصویب شده است.

گواهی انطباق REACH سندی است که تأیید می کند یک محصول با مقررات REACH اتحادیه اروپا (EU) مطابقت دارد. REACH مخفف Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals است. استاندارد REACH مقرراتی است که در اروپا برای محافظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر خطرات ناشی از مواد شیمیایی و همچنین بهبود نوآوری و رقابت در صنعت مواد شیمیایی تصویب شده است. REACH همچنین روش های ایمن را برای ارزیابی خطر مواد بدون آسیب رساندن به حیوانات و محیط زیست در طول آزمایش مشخص می کند.

 استاندارد REACH برای همه مواد شیمیایی اعمال می شود. نه تنها مواد مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی، بلکه برای مواد مورد استفاده در محصولات روزمره. هر ماده ای که در ساخت یک محصول شیمیایی (ماده یا مخلوط) یا یک کالا (مانند لباس، اسباب بازی، وسایل برقی و غیره) استفاده می شود، و زمانی که حجم تولید آن محصول از 1 تن در سال بیشتر شود، باید تحت استاندارد REACH اتحادیه اروپا ثبت شود. از این رو، این مقررات بر اکثر شرکت ها در سراسر اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد.

این محصولات برای مواد بسیار نگران کننده (SVHC) و مواد موجود در فهرست مواد محدود شده REACH بررسی می شوند و سپس بر اساس آن گواهینامه REACH صادر می شود. گواهی انطباق REACH سندی است که تأیید می کند یک محصول با مقررات اتحادیه اروپا REACH (EC) شماره 1907/2006 مطابقت دارد. این می تواند یک گزارش آزمایش یا بیانیه صادر شده توسط یک سازمان آزمایشی شخص ثالث باشد. همچنین می تواند یک خوداظهاری باشد.

چگونه می توان مطابقت محصول با استاندارد REACH اتحادیه اروپا را نشان داد؟

گواهینامه REACH توسط آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) صادر می شود و حاوی شماره ثبت REACH است که مطابقت با مقررات استاندارد REACH اتحادیه اروپا را نشان می دهد. REACH بار اثبات را بر دوش شرکت ها می گذارد. برای پیروی از مقررات، شرکت ها باید خطرات مرتبط با موادی را که تولید و در اتحادیه اروپا عرضه می کنند، شناسایی و مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانند با سایر شرکت ‌هایی که همان ماده را ثبت می‌کنند همکاری کنند و به ECHA نشان دهند که چگونه می‌توان از این ماده به طور ایمن استفاده کرد و در عین حال اقدامات مدیریت ریسک (ایزو 31000) را نیز به مشتریان اطلاع داد.

صنعت تولید PCB همچنین به مقررات REACH اتحادیه اروپا پایبند است. تولیدکنندگان کلیه محصولات الکترونیکی به این الزامات توجه زیادی دارند تا محصولات آنها استانداردهای کیفی و ایمنی لازم را داشته باشند. تولیدکنندگان معمولاً یک پایگاه داده مواد شیمیایی در سطح سازمانی ایجاد می کنند که شامل تمام اجزایی است که برای ایجاد محصولات خود استفاده می کنند. این پایگاه همچنین حاوی ترکیب شیمیایی دقیق هر جزء و مواد موجود در محصولات است. در صنعت الکترونیک، تامین کنندگان قطعات مختلف ممکن است از انواع مختلفی از مواد شیمیایی مانند فلزات، غیرفلزات، ترکیبات و مخلوط ها برای ساختن یک جزء استفاده کنند. از این رو، لازم است با تامین کنندگان اجزای مختلف برای اطلاع از ترکیب دقیق مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت محصول هماهنگی شود تا گواهینامه REACH به درستی دریافت شود.

استاندارد-REACH

استاندارد REACH چیست؟

استاندارد REACH مقررات اتحادیه اروپا است که برای بهبود حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر خطرات ناشی از مواد شیمیایی و در عین حال افزایش رقابت پذیری صنعت مواد شیمیایی اتحادیه اروپا تصویب شده است. همچنین روش‌های جایگزین را برای ارزیابی خطر مواد به منظور کاهش تعداد آزمایش ‌ها بر روی حیوانات ترویج می‌کند.

در اصل، استاندارد REACH برای همه مواد شیمیایی اعمال می شود. نه تنها آنهایی که در فرآیندهای صنعتی استفاده می شوند، بلکه در زندگی روزمره ما، به عنوان مثال در محصولات تمیز کننده، رنگ ها و همچنین در کالاهایی مانند لباس، مبلمان و لوازم الکتریکی استفاده می شوند. بنابراین، این مقررات بر اکثر شرکت ها در سراسر اتحادیه اروپا تأثیر می گذارد.

REACH بار اثبات را بر دوش شرکت ها می گذارد. برای پیروی از مقررات، شرکت ها باید خطرات مرتبط با موادی را که تولید و در اتحادیه اروپا عرضه می کنند، شناسایی و مدیریت کنند. آنها باید به ECHA نشان دهند که چگونه می توان از این ماده به طور ایمن استفاده کرد، و آنها باید اقدامات مدیریت ریسک را به کاربران اطلاع دهند.

اگر خطرات قابل مدیریت نباشد، مقامات می توانند استفاده از مواد را به طرق مختلف محدود کنند. در دراز مدت، خطرناک ترین مواد را باید با مواد کم خطرتر جایگزین کرد.

REACH مخفف Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals است. در 1 ژوئن 2007 لازم الاجرا شد.

چگونه محصول خود را با استاندارد REACH مطابقت دهیم؟

اگر کالاهایی را به اتحادیه اروپا (EU) می‌فروشید یا وارد می‌کنید یا به مشتری فعال در اتحادیه اروپا کالا می‌فروشید، باید مطابقت با REACH (ثبت، ارزیابی، مجوز و محدودیت مواد شیمیایی مقررات) را نشان دهید. مقررات REACH یک قانون اساسی برای انطباق محصول برای اتحادیه اروپا است، که شرایط را برای سایر قوانین، از جمله دستورالعمل محدودیت مواد خطرناک (RoHS) و دستورالعمل چارچوب زباله اتحادیه اروپا تعیین می کند.

انطباق با REACH چیست و چه معنایی برای شرکت شما دارد؟ این مقررات پیچیده است، بنابراین درک الزامات انطباق با استاندارد REACH همیشه آسان نیست. آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) مقررات را اجرا می‌کند و مسئول مجوز استفاده از برخی مواد و حفظ فهرست ‌های مواد تنظیم‌ شده زیر است:

هدف مقررات استاندارد REACH محافظت از سلامت انسان و محیط زیست در برابر اثرات این مواد بالقوه مضر (SVHCs) با ایجاد ارتباط یا محدود کردن استفاده از آنها در کالاهای بادوام در اتحادیه اروپا است. برای رعایت این هدف، تولیدکنندگان کالاهای بادوام مسئول ردیابی و برقراری ارتباط SVHC در محصولات خود هستند.

مطابقت با مقررات REACH مستلزم رعایت معیارهای زیر است:

  1. اگر محصولات شما حاوی موادی از فهرست کاندیدای ECHA در غلظت‌های بیشتر از 0.1 درصد وزنی (وزنی) باشد، باید اطلاعاتی در مورد استفاده ایمن در اختیار گیرنده کالا یا مصرف‌کننده قرار دهید.
  2. اگر کل تولید یا واردات مواد شما برای استفاده در اتحادیه اروپا حاوی هر گونه SVHC در فهرست مجوز ECHA باشد، باید از ECHA مجوز دریافت کنید.
  3. محصولات شما نباید از هیچ محدودیتی تجاوز کنند یا شرایط محدودیت فهرست محدود ECHA را رعایت کنند و نباید از هیچ محدودیتی برای مواد محدود تجاوز کنند.
گواهینامه-REACH

نحوه دریافت گواهینامه REACH چگونه است؟

نحوه درخواست مجوز REACH چگونه است؟ اگر لازم است برای دریافت مجوز از ECHA درخواست دهید، اظهارنامه شما باید حداقل شامل موارد زیر باشد:

  • گزارش ایمنی شیمیایی.
  • ارزیابی هر گونه جایگزین موجود برای آن ماده.
  • طرحی که در آن توضیح می‌دهد که اگر جایگزین‌ های مناسب در دسترس باشد، چگونه پیشنهاد می‌کنید که به موقع ماده را جایگزین کنید.

بسیاری از تولیدکنندگان برای تأیید انطباق با REACH، موارد افشای کامل مواد (FMD) محصولات خود را ارائه می‌کنند. این به هر سازنده بستگی دارد که تصمیم بگیرد چگونه این اطلاعات ارسال شود، زیرا REACH یک استاندارد اعلامیه یکسان را دیکته نمی کند. پیروی از یک استاندارد اعلامیه مانند IPC-1752A، IPC-1754، یا IEC 62474، بهترین روش REACH است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button