دسته ها

آخرین مطالب

ماتریس ریسک چیست؟

ماتریس ریسک چیست؟, شرح در تصویر

فهرست محتوا

ماتریس ریسک چیست؟

ماتریس ریسک ابزاری است که می‌تواند به شما در درک ریسک (‌های) پیش روی سازمان و احتمال و شدت کلی آن‌ها کمک کند. اما درک ریسک (ها) در سازمان چگونه انجام می شود؟

ماتریس های ریسک همگی از یک ساختار اساسی پیروی می کنند. آنها معمولاً شبکه (های) 5*5 هستند که احتمال وقوع خطرات در امتداد محور Y و شدت پیامدهای آنها را در امتداد محور X نشان می دهند. هر محور از مقیاس بسیار کم تا خیلی زیاد پیروی می کند. خطراتی که سازمان شما ممکن است با آن مواجه شود بسته به اینکه در این مقیاس قرار دارند در ماتریس ریسک قرار می گیرند. این به شما کمک می کند تا سطح خطر را تعیین کنید.

احتمال x پیامد = سطح ریسک

اگر ریسک در مقیاس احتمال زیاد و در مقیاس پیامد زیاد باشد، می توانید سطح ریسک را بسیار بالا تعریف کنید. برعکس، اگر ریسک در مقیاس احتمال پایین و در مقیاس پیامد پایین باشد، سطح ریسک بسیار پایین خواهد بود.

در یک ماتریس ریسک، سطوح ریسک بیشتر با یک سیستم رنگی مشخص می شود. خطری که به طور کلی سطح ریسک پایینی دارد، سبز رنگی است. اگر متوسط باشد به رنگ زرد یا نارنجی نشان داده می شود. یک خطر کلی با رنگ قرمز نشان داده شده است. این سیستم چراغ راهنمایی درک سریع سطوح خطر را آسان می کند.

با وجود این ساختار اساسی، ماتریس های ریسک بسته به سازمان شما و نحوه استفاده از آنها می توانند بسیار متفاوت باشند.

به عنوان مثال، محور احتمال را می توان به دسته های خاص تری مانند «قطعی»، «احتمال دارد»، «ممکن»، «بعید» و «نادر» تقسیم کرد. دسته بندی ها در امتداد محور پیامد را می توان «بسیار کم»، «کم»، «متوسط»، «بالا» و «افراطی» یا «فاجعه بار» نامید. نحوه برچسب گذاری این دسته ها کاملاً به شما بستگی دارد.

بیایید نگاهی به یک مثال ماتریس ریسک بیندازیم.

نمونه جدول ماتریس ریسک, شرح در تصویر

نمونه هایی از ماتریس ریسک

همانطور که می بینید، ماتریس ریسک یک ابزار نسبتاً ساده است، اگرچه بسته به نحوه استفاده از آن در سازمان می تواند پیچیده تر شود. تصور کنید که در حال انجام یک ارزیابی ریسک برای زندگی روزمره خود هستید. خطرات زیادی وجود دارد که ممکن است هر روز با آنها روبرو شویم، بسیاری از آنها حتی به آنها فکر نمی کنیم. برخی از خطرات ناشی از فعالیت های معمولی می تواند به شرح زیر باشد:

  • خواندن، ریسک بریدن دست توسط کاغذ
  • مسافرت، ریسک تصادف هنگام حرکت با خودرو رانندگی
  • خوردن، ریسک مسمومیت غذایی

در حین ورق زدن کاغذ، برش پوست مطمئناً ریسک است. اما از آنجایی که آنها هیچ آسیب جدی به شما وارد نمی کنند، خطر کلی کم است. این شما را از برداشتن آن کتاب یا انجام کارهای اداری باز نمی دارد.

مسمومیت غذایی ممکن است کمتر احتمال داشته باشد (مگر اینکه، شاید، پخت و پز قدرت شما نباشد)، اما عواقب آن می تواند شدیدتر باشد. با این حال، بعید است که در بیمارستان بستری شوید و این خطر مانع از تهیه شام شما نمی شود. شاید بیشتر مراقب باشید که همه چیز را درست بپزید.

سپس احتمال تصادف خودرو وجود دارد. اگر این یک حادثه بزرگ باشد، عواقب آن بسیار بدتر از قطع کاغذ یا ناراحتی معده خواهد بود. به همین دلیل، ریسک کلی متوسط است. به همین دلیل است که ما به گواهینامه رانندگی، بیمه و کمربند ایمنی نیاز داریم. به عبارت دیگر، اقداماتی که به دنبال کاهش خطر هستند.

همانطور که از این مثال ها می بینید، جایی که ریسک ها در ماتریس ریسک قرار می گیرند تا حد زیادی به زمینه بستگی دارد. بنابراین مهم است که ریسک ها را به طور کامل تجزیه و تحلیل کنید و شرایط فردی سازمان خود را درک کنید تا بتوانید سطوح ریسک را تا حد امکان دقیق ارزیابی کنید.

ماتریس ریسک چیست؟, ماتریس کنترل ریسک

ماتریس ارزیابی ریسک (گاهی اوقات ماتریس کنترل ریسک نامیده می شود) ابزاری است که در مرحله ارزیابی ریسک برنامه ریزی پروژه استفاده می شود. احتمال خطرات پروژه را شناسایی و ضبط می کند و آسیب یا وقفه بالقوه ناشی از آن خطرات را ارزیابی می کند.

ماتریس ریسک یک ابزار ساده و بصری است که می توانید از آن برای تعیین سطوح ریسک استفاده کنید. اگرچه محدودیت (‌هایی) برای ماتریس ‌های ریسک وجود دارد (تا حدی به دلیل سادگی آنها) مزایای متعددی وجود دارد. برای کسانی که در مدیریت ریسک کار می کنند، و همچنین کسانی که در موقعیت های ارشد هستند، یک نمای کلی از خطراتی که یک سازمان با آن مواجه است ارائه می دهند، که به طور بالقوه تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با ریسک ها را آسان تر می کند.

از طریق این مقاله، ماتریس ریسک را با عمق بیشتری توضیح می‌دهیم، مزایا و معایب را بررسی می‌کنیم، و نحوه ایجاد و استفاده از ماتریس ریسک را در صورت انتخاب استفاده از آن بیان می‌کنیم.

نحوه ایجاد ماتریس ریسک

ایجاد یک ماتریس ریسک شامل مراحل مشابه با فرآیند مدیریت ریسک استاندارد است.

خطرات را شناسایی کنید: چه رویدادهایی می تواند سازمان شما را از دستیابی به اهدافش باز دارد یا به کسب و کار، کارمندان، مشتریان یا سایر ذینفعان آسیب وارد کند؟

خطرات را ارزیابی کنید: اینجاست که ماتریس ریسک واقعاً وارد عمل می شود. در این مرحله، باید احتمال یا فراوانی خطرات و همچنین شدت آنها را ارزیابی کنید. آیا عواقب آن فاجعه بار خواهد بود یا یک ناراحتی بی اهمیت؟

ریسک ها را در ماتریس خود وارد کنید: اکنون که ریسک ها شناسایی و ارزیابی شده اند، وارد کردن آنها در ماتریس ریسک به شما در اولویت بندی و درمان آنها کمک می کند.

ریسک ها را رصد کنید: ریسک ها و سطوح ریسک پس از وارد شدن به ماتریس ریسک تضمین نمی شود که ثابت بمانند. از آنجایی که مدیریت ریسک یک فرآیند مستمر است، باید ماتریس ریسک را به روز کنید تا از صحت آن مطمئن شوید.

نحوه استفاده از ماتریس ریسک

بنابراین، شما یک ماتریس ریسک ساخته اید. چطور به کارش می بری؟

همانطور که قبلا گفته شد، یک ماتریس ریسک به صورت بصری سطوح ریسکی که سازمان شما با آن مواجه است را به شما می گوید. آنها اغلب در طول فرآیند ارزیابی ریسک استفاده می شوند تا به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که کدام استراتژی مدیریت ریسک برای مقابله با آنها بهتر است و همچنین کدام ریسک ها نیاز به اولویت بندی دارند.

ماتریس ریسک را می توان به صورت زیر تفسیر کرد:

  • خطرات سبز: خطر در اینجا کم است، بنابراین معمولاً می توان خطرات را پذیرفت. اقدامات اجتنابی یا کاهش خطر احتمالاً ضروری نیست.
  • خطرات زرد: خطر در اینجا متوسط است، بنابراین باید اقدامات کاهش خطر را برای کاهش یا رفع عواقب در نظر بگیرید.
  • خطرات قرمز: اینها خطرات فوق العاده بالایی هستند، بنابراین اتخاذ یک استراتژی که آنها را ریشه کن می کند، مانند اجتناب از ریسک، یک اقدام محتمل است.

همچنین می‌توانید هنگام گزارش ‌دهی ریسک ‌ها از ماتریس ریسک استفاده کنید، که عنصر مهمی از فرآیند مدیریت ریسک است. ماتریس های ریسک برای برقراری ارتباط آسان و بصری با خطراتی که سازمان شما با آن مواجه است و سطوح آن خطرات مفید هستند. بنابراین ممکن است هنگام به اشتراک گذاری اطلاعات ارزیابی ریسک با دیگران در کسب و کار مفید باشند.

به یاد داشته باشید که ماتریس ریسک خود را به روز نگه دارید تا ابزاری مفید و دقیق باقی بماند.

ماتریس ارزیابی ریسک 5*5 چیست؟, شرح در تصویر

ماتریس ارزیابی ریسک و ماتریس ریسک 5*5 چیست؟

ممکن است عبارات “ماتریس ارزیابی ریسک” یا “ماتریس ریسک 5*5” را شنیده باشید. اگر تا به حال فکر کرده اید که اینها چیستند، و اگر با یک ماتریس ریسک ساده تفاوت دارند، خوشحال خواهید شد که بدانید همه آنها یکی هستند.

از آنجایی که در فرآیند ارزیابی ریسک از ماتریس ریسک استفاده می شود، گاهی اوقات به آن ماتریس ارزیابی ریسک نیز گفته می شود. این ابزار خطرات را با مشاهده احتمال و پیامدهای آنها ارزیابی می کند.

ماتریس ریسک 5*5 به سادگی به ماتریس ریسکی اشاره دارد که از 5 سلول در امتداد محور X و 5 سلول در امتداد محور Y تشکیل شده است. در اصل، یک شبکه 5*5. ماتریس ریسک نباید 5*5 باشد، اگرچه این رایج ترین نوع است.

ماتریس ریسک: یک ابزار بحث برانگیز

در حالی که ماتریس های ریسک می توانند مزایای زیادی برای فرآیندهای مدیریت ریسک شما به همراه داشته باشند، اما بدون اشکال نیستند. مهم است که قبل از استفاده از ماتریس های ریسک، از مزایا و معایب آن آگاه باشید.

مزایای مثبت ماتریس ریسک

  • آنها داده های پیچیده را به روشی واضح و قابل دسترس ارائه می دهند
  • سازمان ها می توانند آنها را مطابق با موقعیت های خاص خود سفارشی کنند
  • آنها مشخص می کنند که کدام خطرها باید اولویت بندی شوند
  • با سهولت استفاده و درک، آنها می توانند خطر شما را ایجاد کنند
  • فرآیندهای مدیریت شفاف تر
  • آنها یک روش موثر برای ارائه داده های ریسک هستند

معایب ماتریس ریسک

  • مقوله های ماتریس ریسک ممکن است به اندازه کافی خاص برای مقایسه و تمایز دقیق بین سطوح ریسک نباشد
  • اگر ریسک ها به اشتباه دسته بندی شوند، می توانند منجر به تصمیم گیری ضعیف شوند
  • طبقه بندی شدت و احتمال خطرات نامطمئن اغلب ذهنی است و بنابراین کاملاً قابل اعتماد نیست.
  • آنها اغلب بیش از حد ساده شده اند
  • آنها مقیاس های زمانی و چگونگی تغییر ریسک ها در طول سال ها را در نظر نمی گیرند

آیا باید از ماتریس ریسک استفاده کنید؟

استدلال های قوی موافق و مخالف استفاده از ماتریس ریسک وجود دارد. از جنبه مثبت، آنها ابزاری عالی برای کمک به ارزیابی و ارائه سطوح خطر به روشی مختصر و بصری هستند. ایجاد آنها نیز نسبتاً ساده است. شما به سادگی خطرات را شناسایی می کنید، آنها را ارزیابی می کنید، آنها را در ماتریس وارد می کنید و آنها را نظارت می کنید. ماهیت بصری آنها همچنین به این معنی است که هنگام گزارش اطلاعات ارزشمند هستند. با ارائه سطوح خطر با استفاده از یک سیستم چراغ راهنمایی رنگی، تقریباً در یک لحظه می توان آنها را درک کرد.

با این حال، محدودیت های آنها نیز باید شناخته شود. بسته به خطراتی که با آنها سر و کار دارید، دسته بندی های ماتریس ریسک شما ممکن است برای تمایز مناسب بین سطوح ریسک کافی نباشد. هنگامی که دسته بندی ها اغلب ذهنی هستند، این حتی پیچیده تر می شود. علاوه بر این، از آنجایی که مقیاس های زمانی در خود ماتریس ریسک در نظر گرفته نمی شود، ماتریس ریسک شما باید به طور منظم بررسی شود.

منصفانه است که بگوییم ماهیت ساده ماتریس ریسک هم بزرگترین مزیت و هم بزرگترین ضعف آن است. سادگی آنها یک نمای کلی از سطوح ریسک ایجاد می کند، اما همچنین به این معنی است که تفاوت های ظریف کنار گذاشته می شوند، که می تواند تأثیر منفی بر تصمیم گیری داشته باشد.

در نظر گرفتن اینکه علاوه بر ماتریس ریسک، چه اقدامات دیگری را می‌توانید اجرا کنید تا مطمئن شوید که فرآیند مدیریت ریسک شما قوی است، مفید است. به عنوان مثال، نرم افزار مدیریت ریسک (1) دارای مزایای متعددی است که می تواند از رویکرد سازمان شما در قبال ریسک پشتیبانی کند.

اکنون که متوجه شدید ماتریس ریسک چیست، چرا بررسی نکنید که چگونه راه حل مناسب مدیریت ریسک می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد؟

پرسش های متداول

ماتریس ریسک ابزاری است که می‌تواند به شما در درک ریسک (‌های) پیش روی سازمان و احتمال و شدت کلی آن‌ها کمک کند. ماتریس ارزیابی ریسک (گاهی اوقات ماتریس کنترل ریسک نامیده می شود) ابزاری است که در مرحله ارزیابی ریسک برنامه ریزی پروژه استفاده می شود. احتمال خطرات پروژه را شناسایی و ضبط می کند و آسیب یا وقفه بالقوه ناشی از آن خطرات را ارزیابی می کند.

ماتریس ریسک 5*5 به سادگی به ماتریس ریسکی اشاره دارد که از 5 سلول در امتداد محور X و 5 سلول در امتداد محور Y تشکیل شده است. در اصل، یک شبکه 5*5. ماتریس ریسک نباید 5*5 باشد، اگرچه این رایج ترین نوع است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button