مطالب ISO 17025

مستندات ISO 9001

استاندارد ایزو

اطلاعات کاربردی

مقالات مرتبط

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 17025

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 17025 همینطور مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو 17025 معتبر در ایران موضوعی است که متقاضیان اخذ گواهینامه گواهینامه ISO 17025 توسط موتور جستجوگر گوگل سرچ می کنند. گواهینامه IEC/ISO 17025 مدرک کالیبراسیون آزمایشگاهی است.

ISO 17025 (یا ISO 17025:2017)  الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه‌ های آزمایش و کالیبراسیون می باشد. ایزو 17025 یک استاندارد بین‌المللی شناخته شده است که الزامات سیستم مدیریت آزمایشگاهی تست و کالیبراسیون (TCLMS) را تعیین می‌کند. این استاندارد سال 2017 میلادی بازنگری و جایگزین ویرایش قبلی (IEC/ISO 17025:2005) شد.

استاندارد ISO 17025 الزامات کلی را برای اثبات شایستگی، بی طرفی و عملیات سازگار آزمایشگاه هایی که آزمایش، نمونه برداری و کالیبراسیون را انجام می دهند، ارائه می کند.

دستورالعمل های آن برای همه انواع آزمایشگاه ها اعم از خصوصی و دولتی اعمال می شود و شامل طیف گسترده ای از سازمان ها از موسسات دانشگاهی گرفته تا مراکز تحقیقاتی و تنظیم کننده های دولتی است.

ما مقاله نحوه اخذ گواهینامه ایزو 17025 را برای اطلاعات تکمیلی شما تدوین کرده ایم و شما با مطالعه این مقاله موضوعات زیر را بررسی می کنید.

  • گواهینامه ایزو 17025 چیست؟
  • مزایای اخذ گواهینامه ایزو 17025 چیست؟
  • مرجع صدور گواهینامه ایزو 17025 در ایران کیست؟
  • شرایط اخذ گواهینامه ایزو 17025 در ایران.

لطفاً در ادامه مقاله همراه ما باشید.

نحوه اخذ گواهینامه ایزو 17025

گواهینامه ایزو 17025 چیست؟

در سال 1999، سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استاندارد ISO/IEC 17025، الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه های تست و کالیبراسیون را توسعه و صادر کرد. این استاندارد ISO که به عنوان گواهینامه ISO 17025 نیز شناخته می شود، باید توسط آزمایشگاه ها رعایت شود تا از نظر فنی “صلاحیت فنی” تلقی شود. بدون اعتبار، مقامات نظارتی و تامین کنندگان ممکن است کالیبراسیون یا نتایج آزمایش را از یک آزمایشگاه آزمایش یا کالیبراسیون نپذیرند.

گواهینامه ISO/IEC 17025 یک الزام استاندارد بین المللی برای آزمایشگاه های آزمایش و کالیبراسیون است. این آزمایشگاه ها را قادر می سازد تا شایستگی خود را در تولید نتایج معتبر و قابل اعتماد نشان دهند و بین مشتریان خود در سراسر جهان اعتماد ایجاد کنند.

اولین استاندارد شایستگی صادر شده در سال 1979، ISO 9000، فاقد تأکید بر تأیید رویه بود. بعداً به عنوان سیستم مدیریت کیفیت ISO/IEC 17025 اصلاح شد و شامل الزامات خاص تری برای آزمایشگاه هایی بود که نتایج آزمایش و کالیبراسیون را تولید می کردند.

این مدل سیستم مدیریت برای هر سازمانی که آزمایش، نمونه برداری یا کالیبراسیون را انجام می دهد و نتایج قابل اعتمادی می خواهد مفید است. گواهینامه ISO 17025 نیاز های انواع آزمایشگاه ها (اعم از اینکه متعلق به دولت، صنعت یا هر سازمان دیگری باشد)، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، مؤسسات دولتی، تنظیم کننده ها، سازمان های بازرسی، سازمان های گواهی محصول و سایر سازمان های ارزیابی انطباق را برآورده می کند.

این مقاله معرفی مختصری از مزایای اعتبار سنجی ISO/IEC 17025 و مراحلی است که باید برای دریافت مجوز آزمایشگاه خود توسط یک سازمان گواهی دهنده معتبر دنبال می کنید.

هوداک سیستم فرتاک می تواند به آزمایشگاه شما کمک کند تا فناوری و تجهیزات مورد نیاز خود را دریافت کند. وقتی از طریق هوداک سیستم فرتاک پیگیری می کنید جهت اخذ گواهینامه ایزو 17025 می توانید مطمئن باشید که شما این گواهینامه را در مدت زمان کوتاه و با هزینه مقرون به صرفه دریافت می کنید.  

مزایای اخذ گواهینامه ایزو 17025:

  • صرفه جویی در هزینه و زمان: اعتباربخشی با اجتناب از آزمایش مجدد محصولات، مقدار زیادی از زمان و سرمایه عملیاتی را ذخیره می کند. همچنین الزامات ممیزی تامین کنندگان فردی توسط شخص ثالث را حذف می کند.
  • کاهش ضایعات: اعتبار سنجی آزمایشگاهی یک رویکرد پایدار برای آزمایشگاه ها جهت نشان دادن صلاحیت فنی، القای اعتماد در بین مشتریان شان است. استاندارد بودن تست ها و کالیبراسیون ها از هر گونه تکرار رویه ها یا هدر رفتن مواد جلوگیری می کند.
  • دقت بهبود یافته: استاندارد روش های تست و کالیبراسیون را تایید می کند و نتایج دقیق را تضمین می کند.
  • شناخت بین‌المللی: گواهی اعتبار شناخته شده جهانی، عملکرد آزمایشگاه شما را برای مشتریان و ذینفعان تأیید می‌کند، بنابراین به شما برتری نسبت به رقبای خود می‌دهد و شهرت شما را در سطح بین‌المللی افزایش می‌دهد.
  • شایستگی فنی: اعتبار آزمایشگاهی به معنای قابلیت ردیابی اندازه گیری است و کالیبراسیون ها با بالاترین استانداردها مطابقت دارند. این صلاحیت فنی کارکنان آزمایشگاه را برای ارائه نتایج صحیح و معتبر ایجاد می کند.
  • افزایش راند مان آزمایشگاه: گواهینامه ISO 17025 یک راه عالی برای آزمایش آزمایشگاه ها جهت افزایش کارایی عملیاتی و بهره وری است. روش‌ ها، مراحل و تجهیزات آزمایشگاهی کارکنان را ارزیابی می‌کند و اطمینان می‌دهد که می‌توانید نتایج دقیقی را در آزمایشگاه خود ایجاد کنید. حفظ نتایج با کیفیت بالا و کاهش عدم قطعیت ها و خطا های اندازه گیری برای موفقیت یک آزمایشگاه تست یا کالیبراسیون بسیار مهم است.
مزایای-اخذ-گواهینامه-ایزو-17025

نحوه دریافت گواهینامه ایزو 17025:

فرآیند اعتباربخشی شامل مراحل متعددی از جمله بررسی اسناد، ممیزی فرآیند، و نتایج اعتباربخشی است که توسط نهاد های اعتباربخشی شخص ثالث ارائه می‌شود. تمامی این مراحل در زیر به اختصار توضیح داده شده است:

  1. تحقیق یا آماده سازی خود را شروع کنید

    اول از همه: تحقیقات خود را شروع کنید و در مورد 17025 بیاموزید. آموزش های عمومی در مورد ISO/IEC 17025 بخوانید و نیازهای فردی را کشف کنید. در مورد دامنه اعتبار سنجی و الزامات مختلف، از جمله الزامات عمومی، ساختاری، منابع و فرآیندها، برای آماده سازی خود در تمام سطوح سازمانی اطلاعات کسب کنید.

  1. استاندارد ایزو 17025 تجزیه و تحلیل شکاف و چک لیست

    زمینه های بهبود سیستم مدیریت آزمایشگاهی خود را برای برآورده کردن الزامات مدیریتی و فنی گواهینامه ISO 17025 مشخص کنید. چک لیست تجزیه و تحلیل شکاف به شناسایی آنچه که آزمایشگاه شما در حال حاضر دارد، مناطقی که باید بهبود ببخشد و مدت زمانی که برای تکمیل فرآیند اعتبار نیاز دارید کمک می کند.

  1. طرح پروژه اجرای 17025 خود را ایجاد کنید

    با مراجعه به چک لیست ایجاد شده در مرحله قبل، چارچوبی برای نزدیک شدن به نهادهای اعتباربخشی تهیه کنید. یک گردش کار و جدول زمانی مراحلی را که در هنگام درخواست اعتبار و فراتر از آن دنبال خواهید کرد، برنامه ریزی کنید.

  1. مستندات

    در این مرحله، شما باید تمام فرآیند ها، روش‌ ها و رویه ‌های آزمایشگاه خود را مستند کنید. اسناد مناسب شامل موارد زیر است، اما محدود به آنها نیست:

  • راهنمای کیفیت.
  • رویه های عملکردی.
  • دستورالعمل کار.
  • سوابق کیفیت.
  • رویه ها و فرمت های سیستم.
  1. حسابرسی عملکرد QMS

    شما سیستم مدیریت کیفیت خود را بهبود بخشیده اید و تمام اسناد را تنظیم کرده اید، اما اکنون آزمایشگاه شما باید بداند که آیا همه چیز به خوبی کار می کند یا خیر. برای این کار، آزمایشگاه شما باید ممیزی های داخلی را انجام دهد تا از هرگونه عدم انطباق بر اساس گزارش حسابرسی داخلی مطلع شود و یک برنامه عملیاتی ایجاد کند. این به آزمایشگاه شما در اصلاح هر گونه مشکل قبل از شروع ارزیابی اعتبار کمک می کند.

  1. ممیزی نهایی از یک نهاد اعتباربخشی

    ارزیابی نهایی آزمایشگاه ها توسط یک نهاد معتبر انجام می شود. آنها ممکن است با برخی از کارمندان شرکت یا آزمایشگاه شما مصاحبه کنند، اسناد و سوابق را بررسی کنند، کالیبراسیون ها یا آزمایش های انتخابی را مشاهده کنند و تجهیزات را بررسی کنند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 17025 به دنبال بیانیه ها، رویه های مستند، سوابق و خط مشی های مکتوب برای بررسی صلاحیت فنی آزمایشگاه شما هستند. در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق، از شما خواسته می شود که آنها را اصلاح کنید.

پس از اصلاح عدم انطباق ها، یک ارزیاب اصلی آنها را تأیید می کند. سپس سازمان اعتباربخشی گواهینامه اعتبارسنجی را در زمانی که دیگر مشکلی وجود ندارد تهیه و به آزمایشگاه شما منتقل می کند. این گواهی صلاحیت فنی سازمان یا آزمایشگاه شما را در ارائه خدمات کالیبراسیون یا آزمایش خاص نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: پیاده سازی ایزو 17025.

صدور گواهینامه ISO

مرجع صدور گواهینامه ایزو 17025 در ایران کیست؟

مرجع تایید کننده نهادهای اعتبار دهنده جهت صدور گواهینامه ایزو 17025 نهاد آزمایشگاهی بین المللی ILAC می باشد. سازمان آزمایشگاه بین المللی ILAC هر نهاد اعتبار بخشی را بر اساس استاندارد ISO/CASCO مشخص می کند. برای مشاهده لیست نهادهای اعتبار بخشی جهت صدور گواهینامه ایزو 17025 باید به آدرس ILAC مراجعه نمایید.

مرجع اعتبار دهنده جهت اخذ گواهینامه ایزو 17025 در ایران مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) است. بنابراین متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو 17025 معتبر پس از بررسی نحوه اخذ گواهینامه ایزو 17025 و سپس پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 17025 می بایست توسط این سازمان اعتبارسنجی شوند.

اخذ گواهینامه ایزو 17025 در ایران:

نهادهای بسیاری ادعا می کنند گواهینامه ایزو 17025 معتبر می توانند صادر کنند. ما به بررسی ادعای این نهادها می پردازیم.

متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو 17025 باید دقت کنند که نهاد اعتبار دهنده و مرجع صدور گواهینامه ایزو 17025 در ایران فقط سازمان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI می باشد. این یعنی اینکه فقط این سازمان می تواند شما را ممیزی و گواهینامه ایزو 17025 را برای شما صادر نماید.

عموماً برخی از شرکت ها ادعا می کنند که گواهینامه ایزو 17025 از ایران کانادا تحت نظارت ASCB، انگلیس، آلمان یا ایتالیا دریافت می کنید. شما باید بدانید که این مراجع گواهینامه ایزو 17025 معتبر برای شما صادر نمی کنند. ممکن است گواهینامه صادر شده قابلیت استعلام داشته باشد ولی این گواهینامه به هیچ وجه توسط نهاد های بین المللی و سازمان های دولتی پذیرفته شده نیست.

شرکت هوداک سیستم فرتاک مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو 17025 نیست. همانطور که اشاره شد مرجع صدور این گواهینامه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) است. شرکت هوداک سیستم فرتاک می تواند به شما مشاوره دهد جهت اخذ گواهینامه ایزو 17025 معتبر یا نحوه اخذ گواهینامه ایزو 17025.

بنابراین برای دریافت گواهینامه ایزو 17025 می توانید از مشاوره ما استفاده نمایید.

آزمایشگاه-های-تست-و-کالیبراسیون-چیست
هدف ISO 17025 چیست؟

هدف این استاندارد تعیین الزامات عمومی برای صلاحیت، بی طرفی و عملکرد ثابت آزمایشگاه ها است. این آزمایشگاه ها را قادر می سازد تا نشان دهند که با شایستگی عمل می کنند و نتایج معتبری ایجاد می کنند، در نتیجه اعتماد به کار خود را در سطح ملی و سراسر جهان افزایش می دهد.

گزارش‌ ها و گواهی‌ های آزمایشی را می‌توان بدون نیاز به آزمایش‌ های بیشتر از کشوری به کشور دیگر پذیرفت، که به نوبه خود باعث کاهش هزینه‌ های تکراری تلاش‌ ها و بهبود تجارت بین‌المللی می‌شود.

Call Now Button