دسته ها

آخرین مطالب

مطالب استاندارد CE

دستورالعمل EC/2009/48

دستورالعمل EC/2009/48, شرح در مقاله

دستورالعمل EC/2009/48 چیست؟, CE برای اسباب بازی

دستورالعمل EC/2009/48 قوانینی را در مورد ایمنی اسباب بازی ها و حرکت آزادانه برای فروش در بازارهای اتحادیه اروپا تدوین شده است. دستورالعمل EC/2009/48 در مورد محصولات طراحی شده که منحصراً برای بازی توسط کودکان زیر 14 سال اعمال می شود.

دستورالعمل EC/2009/48 در مورد اسباب بازی های زیر اعمال نمی شود:

  1. تجهیزات زمین بازی که برای عموم در نظر گرفته شده است.
  2. ماشین های بازی خودکار، شامل بازی های سکه ای که برای استفاده عموم در نظر گرفته شده است.
  3. وسایل نقلیه اسباب بازی مجهز به موتورهای احتراقی.
  4. موتورهای بخار اسباب بازی.
  5. زنجیر و منجنیق.

تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک از طریق این مقاله به موضوعات کلی دستورالعمل EC/2009/48 می پردازد. چنانچه نیاز به اخذ گواهینامه CE برای اسباب بازی دارید، این مقاله می تواند به شما کمک کند.

دستورالعمل EC/2009/48، تعریف

اخذ گواهینامه CE برای اسباب بازی

برای اهداف این دستورالعمل، تعاریف زیر اعمال می شود:

  1. «در دسترس قرار دادن در بازار» به معنای هرگونه عرضه اسباب بازی برای توزیع، مصرف یا استفاده در بازار جامعه در جریان یک فعالیت تجاری است، خواه در ازای پرداخت وجه یا رایگان.
  2. «ارائه در بازار» به معنای اولین در دسترس قرار دادن یک اسباب بازی در بازار جامعه است.
  3. «تولیدکننده» به معنای هر شخص حقیقی یا حقوقی است که اسباب‌ بازی تولید می‌کند یا اسباب‌ بازی طراحی می‌کند و آن اسباب‌ بازی را تحت نام یا علامت تجاری خود به بازار عرضه می‌کند.
  4. «نماینده مجاز» به معنای هر شخص حقیقی یا حقوقی مستقر در جامعه است که از یک سازنده دستور کتبی دریافت کرده است تا از طرف او در رابطه با وظایف مشخص شده اقدام کند.
  5. «واردکننده» به معنای هر شخص حقیقی یا حقوقی مستقر در جامعه است که اسباب ‌بازی را از کشور ثالث در بازار جامعه قرار می‌دهد.
  6. «توزیع کننده» به معنای هر شخص حقیقی یا حقوقی در زنجیره تأمین، به غیر از تولیدکننده یا واردکننده است که اسباب بازی را در بازار موجود می‌کند.
  7. «کارگردان اقتصادی» به معنی تولیدکننده، نماینده مجاز، واردکننده و توزیع کننده است.
  8. «استاندارد هماهنگ» به معنای استانداردی است که توسط یکی از نهادهای استاندارد اروپایی فهرست شده در ضمیمه I دستورالعمل 98/34/EC بر اساس درخواست کمیسیون مطابق با ماده 6 آن دستورالعمل اتخاذ شده است.
  9. «قانون هماهنگ‌ سازی جامعه» به معنای هر قانون جامعه است که شرایط را برای بازاریابی محصولات هماهنگ می‌کند.
  • «اعتباربخشی» به معنایی است که توسط مقررات (EC) شماره 765/2008 به آن اختصاص داده شده است.
  • «ارزیابی انطباق» به معنای فرآیندی است که نشان می‌دهد آیا الزامات مشخص مربوط به یک اسباب‌بازی برآورده شده است یا خیر.
  • «سازمان ارزیابی انطباق» به معنای نهادی است که فعالیت ‌های ارزیابی انطباق، از جمله کالیبراسیون، آزمایش، صدور گواهینامه CE و بازرسی را انجام می‌دهد.
  • فراخوان به معنای هر اقدامی است که با هدف بازگرداندن اسباب ‌بازی ‌ای که قبلاً در دسترس کاربر نهایی قرار گرفته است.
  • «انصراف» به معنای هرگونه اقدامی است که با هدف جلوگیری از عرضه یک اسباب ‌بازی در زنجیره تأمین در بازار انجام می‌شود.
  • «نظارت بر بازار» به معنای فعالیت‌ های انجام شده و اقداماتی است که توسط مقامات دولتی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که اسباب ‌بازی ‌ها با الزامات قابل اجرا تعیین شده در قوانین هماهنگ‌ سازی جامعه مطابقت دارند و سلامت، ایمنی یا هر جنبه دیگری از حفاظت از منافع عمومی را به خطر نمی‌اندازند.
  • «علامت CE» به معنای علامتی است که تولیدکننده نشان می‌دهد که اسباب ‌بازی مطابق با الزامات قابل‌ اجرای تعیین ‌شده در قانون هماهنگ‌ سازی جامعه که برای الصاق آن تعیین شده است، می باشد.
  • «محصول کاربردی» به محصولی اطلاق می‌شود که مانند محصول، دستگاه یا نصبی که برای استفاده بزرگسالان در نظر گرفته شده، عمل می‌کند و مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است مدل مقیاسی از آن محصول، دستگاه یا نصب باشد.
  • «اسباب ‌بازی کاربردی» به معنای اسباب ‌بازی است که عملکرد و استفاده از آن را به همان روشی که یک محصول، دستگاه یا تأسیساتی که برای استفاده بزرگسالان در نظر گرفته شده است، انجام می‌دهد و ممکن است مدل مقیاسی از آن محصول، دستگاه یا نصب باشد.
  • «اسباب بازی آبی» به معنای اسباب بازی در نظر گرفته شده برای استفاده در آب های کم عمق است که می تواند کودک را روی آب حمل کند یا از آن حمایت کند.
  • «سرعت طراحی» به معنای سرعت عمل بالقوه ای است که با طراحی اسباب بازی تعیین می شود.
  • «اسباب ‌بازی فعالیت» به معنای اسباب‌ بازی برای مصارف خانگی است که در آن ساختار تکیه‌گاه در حین انجام فعالیت ثابت می‌ماند و برای انجام هر یک از فعالیت‌ های زیر توسط کودک در نظر گرفته شده است: بالا رفتن، پریدن، تاب خوردن، سر خوردن، تاب خوردن، چرخیدن، خزیدن و خزش، یا هر ترکیبی از آنها.
  • «اسباب ‌بازی شیمیایی» به معنای اسباب ‌بازی است که برای جابجایی مستقیم مواد و مخلوط‌ های شیمیایی در نظر گرفته شده و به شیوه ‌ای مناسب برای یک گروه سنی معین و تحت نظارت یک بزرگسال استفاده می‌شود.
  • «بازی رومیزی بویایی» به معنای اسباب‌ بازی است که هدف آن کمک به کودک برای یادگیری تشخیص بوها یا طعم ‌های مختلف است.
  • «کیت آرایشی» به معنای اسباب‌ بازی است که هدف آن کمک به کودک برای یادگیری ساخت محصولاتی مانند عطر، صابون، کرم، شامپو، فوم حمام، براق کننده، رژلب، سایر لوازم آرایش، خمیر دندان و نرم‌کننده است.
  • «بازی مزه دار» به معنای اسباب ‌بازی است که هدف آن اجازه دادن به کودکان برای تهیه شیرینی یا غذاهایی است که شامل استفاده از مواد غذایی مانند شیرینی، مایعات، پودرها و عطرها می‌شود.
  • «آسیب» به معنای آسیب فیزیکی یا هر آسیب دیگری به سلامتی، از جمله اثرات درازمدت سلامتی است.
  • «خطر» به معنای منبع بالقوه آسیب است.
  • «خطر» به معنای میزان احتمالی وقوع خطری است که باعث آسیب می شود و درجه شدت آسیب.
  • «در نظر گرفته شده برای استفاده» به این معنی است که والدین یا سرپرست باید به طور معقولی بر اساس عملکردها، ابعاد و ویژگی ‌های یک اسباب ‌بازی فرض کند که برای استفاده کودکان در گروه سنی ذکر شده در نظر گرفته شده است.

در مورد “استاندارد ایمنی اسباب بازی” بیشتر بخوانید.

دستورالعمل EC/2009/48، الزامات ایمنی ضروری

استاندارد ایمنی اسباب بازی چیست, شرح در تصویر

دستورالعمل EC/2009/48، الزامات ایمنی ضروری

  1. کشورهای عضو باید تمام اقدامات لازم را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که اسباب ‌بازی‌ ها نمی‌توانند در بازار عرضه شوند، مگر اینکه با الزامات ایمنی اساسی که در بند 2، و تا آنجا که به الزامات ایمنی عمومی مربوط است، مطابقت داشته باشند. الزامات ایمنی مربوط به پیوست II است.
  2. اسباب ‌بازی ‌ها، از جمله مواد شیمیایی موجود در آنها، نباید ایمنی یا سلامت کاربران یا اشخاص ثالث را به خطر اندازند، زمانی که از آن ‌ها به‌ صورت مورد نظر یا به روشی قابل پیش ‌بینی با در نظر گرفتن رفتار کودکان استفاده می‌شوند.

توانایی کاربران و در صورت لزوم، سرپرستان آنها، به ویژه در مورد اسباب بازی هایی که برای استفاده کودکان زیر 36 ماه یا سایر گروه های سنی مشخص در نظر گرفته شده است، در نظر گرفته می شود.

برچسب‌ های الصاق شده مطابق با ماده 11 (2) و دستورالعمل‌ های استفاده همراه با اسباب ‌بازی ‌ها باید توجه کاربران یا سرپرستان آنها را به خطرات ذاتی و خطرات آسیب ناشی از استفاده از اسباب‌ بازی‌ ها و راه ‌های اجتناب از چنین خطرات و خطراتی جلب کند.

  1. اسباب‌ بازی ‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند باید در طول دوره قابل پیش‌ بینی و عادی استفاده خود با الزامات ایمنی ضروری مطابقت داشته باشند.

پرسش های متداول

دستورالعمل EC/2009/48 قوانینی را در مورد ایمنی اسباب بازی ها و حرکت آزادانه برای فروش در بازارهای اتحادیه اروپا تدوین شده است. دستورالعمل EC/2009/48 در مورد محصولات طراحی شده که منحصراً برای بازی توسط کودکان زیر 14 سال اعمال می شود.

  1. تجهیزات زمین بازی که برای عموم در نظر گرفته شده است.
  2. ماشین های بازی خودکار، شامل بازی های سکه ای که برای استفاده عموم در نظر گرفته شده است.
  3. وسایل نقلیه اسباب بازی مجهز به موتورهای احتراقی.
  4. موتورهای بخار اسباب بازی.
  5. زنجیر و منجنیق.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button