مطالب استاندارد CE

لیست استاندارد های مهم

فرم درخواست گواهینامه

اطلاعات کاربردی

نمونه گواهینامه

مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا

مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا چه نام دارد و راه های تشخیص گواهی نامه CE مارک اصلی چگونه مشخص می شود؟ بزرگترین چالش متقاضیان اخذ گواهینامه CE مارک جهت صادرات محصول به اتحادیه اقتصادی اروپا پیدا کردن مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا است. اینکه متقاضی اطمینان پیدا کند چه مرجعی باید گواهینامه CE مربوط به محصول را صادر نماید تا زمانیکه محصول صادر می شود، متقاضی به مشکلات گمرکی برخورد نکند.

عموما زمانیکه متقاضی درخواست خود برای گرفتن گواهینامه CE را سرچ گوگل می کند با شرکت های بیشماری مواجه می شود که تماما ادعا می کنند گواهینامه CE اورجینال صادر می کنند و هر یک هزینه های متفاوتی را برای صدور گواهینامه CE اعلام می کنند. بنابراین متقاضیان سردرگم شده که مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا چه نام دارد و هزینه اخذ گواهینامه CE اروپا چقدر است.

مهمترین نکته ای که باید متقاضی اخذ گواهینامه CE درنظر داشته باشد دایرکتیو محصول است، بلحاظ اینکه محصولات بر اساس دایرکتیو توسط اتحادیه اروپا طبقه بندی شده و مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا بر اساس دایرکتیو تایید شده می تواند اقدام به صدور گواهینامه CE اورجینال کند.

مقاله فوق توسط شرکت هوداک سیستم فرتاک جهت ارائه اطلاعات فنی در مورد مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا مکتوب شده. بنابراین متقاضیان با مطالعه دقیق مقاله فوق اطلاعات تکمیلی و فنی در مورد محصول، دایرکتیو محصول و مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا به دست می آورند.

مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا چه نام دارد؟

مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا اصطلاحا Notified Body اختصارا (NB) به نام بدن مطلع نامیده می شود. بنابراین نهاد مطلع مورد تایید اتحادیه اروپا اختصارا NB نامیده می شود. یک نهاد مطلع سازمانی است که توسط یک کشور اتحادیه اروپا تعیین شده تا انطباق برخی محصولات را قبل از صادرات تایید کند. NB ها وظایف مربوط به رویه های ارزیابی انطباق مندرج در قانون را جهت ارزیابی کیفی محصولات بر عهده دارند. NB اجزای ضروری سیستم نظارتی هستند که قبل از فروش کالا در بازار اتحادیه اروپا به هر دستگاه علامت CE می دهند.

مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا (NB ها) بر اساس اصول مندرج در تصمیم اتحادیه اروپا و بخشنامه EC / 768 / 2008 تایید می شوند و ظایفی برعهده دارند که در ذیل به آنها پرداخته می شود.

NB ها در ارائه خدمات ارزیابی انطباق به هر تولیدکننده ای در داخل یا خارج از اتحادیه آزاد هستند. NB ها باید به روش منصفانه، غیر تبعیض آمیز، شفاف، خنثی، مستقل و بی طرف در ارزیابی انطباق محصول شرکت نمایند. NB ها موظف هستند به استخدام پرسنل با دانش و تجربه کافی جهت انطباق و ارزیابی محصول. NB ها باید ترتیبات کافی برای اطمینان از محمانه بودن اطلاعات به دست آمده در طول فرآیند ارزیابی انطباق را فراهم کنند.

NB ها براساس نوع فعالیت تعیین شده توسط انجمن اعتبار دهنده Nando اعتبار سنجی شده و فعالیت جهت انطباق ارزیابی کیفی محصول مشخص می شود. مثال اینکه NB که بر اساس دایرکتیو تجهیزات پزشکی تایید شده نمی تواند برای محصولات ساختمانی گواهینامه CE مارک اصلی صادر کند.

اعتبار گواهینامه CE صادر شده توسط مرجع صدور:

نهادهای صادر کننده گواهینامه CE براساس طبقه بندی صورت پذیرفته توسط ناندو اقدام به صدور گواهینامه CE مارک می کنند. مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا دو نوع گواهینامه CE مارک اصلی و CE مارک خوداظهاری صادر می کند. برخی از مشاوران به دلیل عدم اطلاعات کافی گواهینامه CE خوداظهاری را از نوع انطباق می نامند.

چنانچه سطح خطر محصول بالا باشد و به نوعی های ریسک باشد، متقاضی جهت صادرات به اروپا باید حتما اقدام به گواهینامه CE اصلی کند. روند دریافت گواهینامه CE اصلی زمان بر بوده و باتوجه به دایرکتیو محصول هزینه های متفاوتی اعلام می شود. متقاضیان برای دریافت CE مارک اصلی ابتدا باید بدانند دایرکتیو محصول در کدام دسته قرار دارد، سپس اطلاعات فنی محصول باید ارسال شود نهاد صادر کننده گواهینامه CE. مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا اطلاعات شرکت متقاضی را بررسی و در صورت تایید بازرس هماهنگ می شود جه حسابرسی خط تولید و تکنیکال فایل شرکت. چنانچه تست فنی محصول (تست ریپورت) توسط آزمایشگاه تایید شود مرجع صدور گواهی CE مارک اصلی را صادر می کند. جهت کسب اطلاعات تکمیلی بابت اخذ گواهینامه CE اورجینال به لینک های سمت راست مقاله مراجعه نمایید.

چنانچه محصول متقاضی سطح خطر پایینی داشته باشد و اصطلاحا Low Risk باشد می تواند براساس اظهارات و بدون ممیزی گواهینامه CE خوداظهاری دریافت کند. متقاضیان با CE خوداظهاری می توانند به اتحادیه اروپا صادرات داشته باشند در صورتی که سطح خطر محصول ارسالی پایین ترین ریسک از لحاظ ایمنی و زیست محیطی را داشته باشد همچنین تست ریپورت محصول را ارائه دهند.

نحوه شناسایی مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا:

مهمترین ریسک متقاضیان اخذ گواهینامه CE شناسایی نهاد مطلع CE است، لذا چالش اصلی نحوه شناسایی مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا می باشد. برای شناسایی مرجع صادر کننده CE مارک اصلی ابتدا باید متقاضی دایرکتیو محصول خود را شناسایی کند، دایرکتیو یعنی طبقه بندی سطح خطر محصول که توسط انجمن ناندو (اتحادیه اروپا) مشخص می شود. بعد از اینکه متقاضی متوجه شد محصول در چه طبقه ای قرار دارد باید وارد سایت ناندو شده و نهادهای صادر کننده که برای طبقه مشخص شده گواهینامه صادر می کنند پیدا کند.

NB ها (مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا) براساس کد چهار رقمی مشخص شده در سایت ناندو تایید صلاحیت می شوند، لذا مرجعی معتبر است که دارای کد چهار رقمی باشد. زمانی که متقاضی وارد سایت ناندو می شود اسامی کشورهای دارای نماینده مشاهده می شود. مثال اینکه متقاضی کشور ترکیه را به عنوان نزدیک ترین کشور به ایران انتخاب کند، حال باید از طریق NB هایی که اعتبار سنجی شده و داخل ترکیه فعالیت می کنند دنبال نهاد صادر کننده ای باشید که برای محصول شما گواهینامه CE مارک اصلی صادر می کند.

برخی از این NB ها داخل ایران نماینده دارند و متقاضیان می توانند با نمایندگان NB در ایران امور مربوطه را پیش ببرند. لذا جهت شناسایی و پیگیر امور مربوط به اخذ گواهینامه CE بهتر است با یک مشاور مطلع صحبت نمایید، بنابراین شرکت هوداک سیستم فرتاک حاضر به مشاوره رایگان و کارسازی اخذ گواهینامه CE معتبر برای متقاضیان می باشد.

اخذ گواهینامه CE در ایران:

اخذ گواهینامه CE در ایران معضلات و مشکلات خاصی برای متقاضیان به همراه دارد، بلحاظ اینکه اغلب مشاوران در ایران سعی می کنند با تکنیک های متفاوت اعتماد متقاضی را جلب نماید. لذا هر یک از مشاوران سعی می کنند همکار دیگری را نقض کنند و اعلام کنند گواهینامه معتبر توسط مرکز خودشان صادر می شود. بنابراین متقاضی اخذ گواهینامه CE سردرگم شده که چه مرجعی درست مشاوره می دهد و قیمت کدام مرکز منطقی است.

گواهینامه CE در ایران توسط به سه صورت صادر می شود، گواهینامه CE اورجینال و گواهینامه CE خوداظهاری که توسط مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا (NB های معتبر) صادر می شود. گواهینامه CE انطباق توسط مراجعی صادر می شود که مورد تایید ناندو نیستند و عموما توسط خود ایرانی ها ساخته پرداخته شده اند. لذا متقاضیان اخذ گواهینامه CE حتما باید اعتبار مرجع صادر کننده CE را در سایت ناندو بررسی کنند تا مبلغ زیادی جهت اخذ CE فیک پرداخت نکنند.

عموما مراجع صادر کننده گواهینامه CE در ایران توسط خود ایرانی ها از طریق سایتی به زبان خارجی ایجاد شده اند. شرکت ها هر یک اعلام می کنند گواهینامه CE صادر شده توسط آنها اعتبار داشته و الباقی CE ها غیر معتبر است. در صورتیکه حدود 95 درصد گواهینامه های CE صادر شده در ایران فیک هستند و اغلب متقاضیان هزینه های بسیار بالایی جهت دریافت گواهینامه CE فیک پرداخت می کنند. مهمترین نکته ای که متقاضی باید توجه داشته باشد اینکه به تمامی محصولات مخصوصا محصولات غذایی گواهینامه CE تعلق نمی گیرد و مهمتر اینکه متقاضی برای صادرات محصول به اتحادیه اقتصادی اروپا ملزم به ارائه گواهینامه CE می باشد.

نشان سی ای، دانشنامه ویکی پدیا:

نشان CE به انگلیسی (CE marking) یک نشان اجرایی است که نشانگر انطباق با استانداردهای بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست، برای محصولات فروخته شده در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) است. این نشان یک شاخص کیفیت یا یک علامت صدور گواهینامه نیست، بلکه نشان CE علامت انطباق محصول با مشخصات اعلام شده اتحادیه اروپا می باشد. همچنین نشان CE در محصولات فروخته شده در خارج از منطقه اقتصادی اروپا که با استانداردهای EEA تولید شده‌اند نیز یافت می‌شود. این امر باعث می‌شود که نشان CE حتی برای افرادی که با منطقه اقتصادی اروپا آشنا نیستند در سراسر جهان قابل تشخیص باشد. از این لحاظ مانند نشان FCC است که برای انطباق برای فروش برخی از وسایل الکترونیکی در ایالات متحده استفاده می‌شود.

نشان CE اعلامیه سازنده است که این محصول مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا برای بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست است.

“CE”  گاهی اوقات به عنوان مخفف عبارت (Conformité Européenne) به زبان فرانسوی عبارت (مطابقت اروپایی)  مشخص شده‌است، اما در قوانین مربوطه به این صورت تعریف نشده‌است. مارک CE نشان می‌دهد که این محصول بدون در نظر گرفتن کشور مبدأ، می‌تواند آزادانه در هر بخشی از منطقه اقتصادی اروپا به فروش برسد.

بیشتر بخوانیم:

اخذ گواهینامه ISO 9001

مزیت استاندارد ها چیست ؟

 

برچسب ها: مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا، نهاد صادر کننده CE، اعتبار سنجی مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا، نحوه شناسایی مرجع صادر کننده نشان CE معتبر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button