دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

اطلاعات کاربردی

فرم درخواست گواهینامه

نمونه گواهینامه

گواهینامه CE خوداظهاری

گواهینامه CE خوداظهاری

گواهینامه CE خوداظهاری توسط نهادهای معتبری صادر می گردد که توسط انجمن اعتباردهنده Nando تایید شده باشند. مرجع صادر کننده گواهینامه CE خوداظهاری باید دارای کد چهار رقمی قایل استعلام در سامانه ناندو باشد. لذا هر مرجعی نمی تواند ادعا کند گواهینامه CE خوداظهاری صادر می نماید.

حال اینکه گواهینامه CE خوداظهاری چیست؟ گواهینامه CE خوداظهاری به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟ مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه CE خوداظهاری چیست؟ فرآیند اخذ گواهینامه CE خوداظهاری چگونه است. مقاله فوق توسط گروه مهندسین هوداک سیستم فرتاک تدوین و مکتوب شده است.

هدف از مقاله گواهینامه CE خوداظهاری اطلاع رسانی در مورد مراجع صادر کننده CE مارک و نحوه اخذ گواهینامه CE می باشد.

استاندارد CE چیست؟

نشان سی ای مارکتینگ مخفف Conformité Européenne به معنای مطابقت اروپایی می باشد. لذا کالا یا محصولاتی که در منطقه اقتصادی اتحادیه اروپا خرید و فروش می شوند دارای لوگو CE هستند. اتحادیه اروپا فقط مجوز ورود یا خروج محصولاتی را در این اتحادیه می دهد که دارای نشان CE باشند. به نوعی نشان CE مجوز ورود کالا به این منطقه است و این مجوز باید توسط اداره گمرک کشور مقصد تایید شود.

اتحادیه اروپا جهت جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت که برای محیط زیست یا انسان مخاطره ایجاد می کنند قوانینی تدوین کرده است. برخی از کالاهایی که آلایندگی زیست محیطی دارند یا برای انسان زیان دارند در دسته های پر خطر (High Risk) یا کم خطر (Low Risk) قرار می گیرند.

بنابراین محصولاتی که در این دو دسته قرار می گیرند و برای آنها دایرکتیو تشخیص داده شده باید اقدام به اخذ گواهینامه CE نمایند. محصولات پر خطر CE اورجینال و محصولات کم خطر گواهینامه CE خوداظهاری.

گواهینامه CE چیست؟

طی مطالب بالا عنوان شد محصولات برای ورود به اتحادیه اروپا باید اقدام به اخذ نشان CE نمایند. نشان CE در صورتی برای محصولات صادر می شود که استاندارد محصول از طریق آزمایشگاه تایید شده باشد. گواهینامه CE بیان کننده کیفیت محصول نیست بلکه مشخص می کند محصول برمبنای استاندارد تعریف شده ساخته شده است.

گواهینامه CE به تمامی محصولات تعلق نمی گیرد، مثلا محصولات غذایی همانند خرما نمی توانند گواهینامه CE اخذ نمایند. نکته بعدی در مورد گواهینامه CE اینکه گواهی سی ای به قطعه تعلق می گیرد نه به پکیج کلی محصول. مثال اینکه لب تاپ تشکیل شده از قطعات مختلف، محصول کلی که لب تاپ باشد CE ندارد بلکه قطعات تشکیل دهنده لب تاپ می توانند نشان CE مارک دریافت کنند.

گواهینامه CE بیان می کند محصول کلی دارای استاندارد تعریف شده اتحادیه اروپا می باشد. محصول تولید شده توسط آزمایشگاه مورد تایید ILAC تست شده و استاندارد مواد اولیه تشکیل دهنده تایید شده است. بنابراین محصول نهایی هیچگونه آلایندگی برای محیط زیست ندارد و مصرف آن هیچ خطری برای انسان ندارد.

گواهینامه CE خوداظهاری چیست؟

گواهینامه CE خوداظهاری به محصولاتی تعلق می گیرد که جزو محصولات کم خطر باشند. اتحادیه اروپا محصولات را براساس دایرکتیو دسته بندی کرده است. محصولاتی همانند زغال کبابی یا ماسک های سه لایه پزشکی که آلایندگی زیادی برای محصط زیست ندارند می توانند گواهینامه CE خوداظهاری اخذ نمایند.

گواهینامه CE خوداظهاری توسط نهاد صادر کننده درصورتی صادر می گردد که تولید کننده اظهارات واقعی و قابل استعلام از استاندارد محصول بیان نماید. تقریبا تمام مراجعی که توسط انجمن اعتبار دهنده ناندو تایید صلاحیت شده اند می توانند برای محصولات خاص گواهینامه CE خوداظهاری صادر کنند.

تولید کننده با اخذ گواهینامه CE خوداظهاری می تواند در صورت داشتن تست ریپورت محصول خود را حتی به اتحادیه اروپا ارسال نماید. بنابراین بعد از نشان سی ای اورجینال گواهینامه CE خوداظهاری بیشترین اعتبار را دارد.

نهاد صادر کننده گواهینامه CE خوداظهاری:

به طور اصولی و واقعی گواهینامه CE باید توسط نهادهایی صادر گردد که، مجوز صدور نشان سی ای را از انجمن اعتبار دهنده ناندو دریافت کرده باشند. مراجع صادر کننده براساس نوع فعالیت خود اعتبار سنجی می شوند و صلاحیت آنها برای صدور CE تایید می گردد. پس از تایید صلاحیت نهاد صادر کننده CE، ناندو برای هر مرجعی یک کد چهار رقمی مشخص می کند و مرجع صدور براساس کد چهار رقمی قابل رجیستری است.

گواهینامه CE خوداظهاری توسط نهادهای تایید صلاحیت شده توسط انجمن اعتبار دهنده ناندو صادر می شوند. بنابراین محصولاتی که در دسته کم خطر قرار دارند می توانند توسط نهادهای تایید صلاحیت شده گواهی سی ئی خوداظهاری دریافت کنند.

الزامات استاندارد CE اروپا
CE خوداظهاری به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟

به طور کلی محصولاتی که در دسته کم خطر برای محیط زیست یا انسان هستند می توانند گواهی نامه CE خوداظهاری دریافت کنند. برای اینکه متقاضی درک درستی از محصول کم خطر داشته باشد باید به چند نکته مهم توجه کرد. محصولاتی که دارای قطعه مکانیکی، مواد شیمیایی، قطعات الکترونیکی یا الکتریکی نباشند می توانند CE خوداظهاری دریافت کنند.

محصولاتی که از مشتقات محصول دیگری به وجود آمده باشند یا اینکه طی فرآیند فیزیکی مواد اولیه محصول تغییر ماهیت داده باشد می تواند CE خوداظهاری دریافت کند. مثال اینکه به محصول چوب خام CE تعلق نمی گیرد ولی اگر این چوب تبدیل به زغال کباب پزی شود با توجه به آلایندگی که برای محیط زیست دارد می تواند CE خوداظهاری دریافت کند.

چنانچه همین محصول چوب تبدیل به مبلمان اداری یا ستون هایی برای کلبه و ساختمان شود باید اقدام به اخذ CE اورجینال کرد.

روند دریافت CE خوداظهاری:

متقاضیان اخذ CE خوداظهاری در مورد روند دریافت این گواهینامه سوالاتی دارند. اخذ CE خوداظهاری همانند اخذ CE اورجینال زمان بر نبوده و ممیزی از خط تولید انجام نمی شود. برای دریافت گواهی CE خوداظهاری کافی است بدانید چه مرجعی برای محصول گواهینامه را صادر می کند.

پس از کسب اطلاع از نهاد صادر کننده فقط کافی است اطلاعات محصول همراه با تست ریپورت محصول برای نهاد ارسال گردد. مرجع صدور با توجه به اظهارات تولید کننده و مستندات محصول اقدام به اخذ گواهینامه CE خوداظهاری می کند. گواهی سی ائی خوداظهاری همانند دیگر گواهینامه ها اعتباری سه ساله دارد که باید سالیانه یک بار حداقل تمدید گردد.

روند دریافت CE خوداظهاری زمان بر نبوده و با توجه به اینکه اصولا ممیزی انجام نمی شود حدود 15 روز کاری زمان می برد تا گواهی CE خوداظهاری صادر شود.

هزینه اخذ CE خوداظهاری:

هزینه صدور گواهی سی ائی توسط مرجع معتبر برای صادرات کالا به اروپا چالش تمامی متقاضیان است. گواهینامه CE خوداظهاری توسط نهاد معتبر بین المللی صادر می شود. منتها فرآیند صدور گواهینامه و مدارکی که باید برای مرجع صادر کننده ارسال گردد متفاوت می باشد. برای اخذ گواهی CE خوداظهاری نیاز به بازرسی و حسابرسی از تکنیکال فایل و خط تولید متقاضی نیست.

مرجع صدور براساس اظهارات متقاضی اقدام به صدور گواهینامه CE می کند. لذا بلحاظ اینکه ممیزی انجام نمی شود و محصول برای انجام تست ریپورت به آزمایشگاه ارسال نمی شود، هزینه صدور CE خوداظهاری کمتر می شود. معمولا با توجه به نوع کارایی و دایرکتیو محصول هزینه صدور CE مشخص می شود و برای صدور CE خوداظهاری بین 500 تا 800 یورو اعلام می شود.

هزینه اعلام شده صفرتاصد صدور گواهینامه CE خوداظهاری می باشد و شامل هزینه های اضافی نمی شود. لذا متقاضی با کمترین هزینه ممکن و در مدت زمان کوتاهی می تواند اقدام به اخذ CE نماید.

فرآیند صدور گواهینامه CE خوداظهاری:

فرآیند صدور گواهینامه CE خوداظهاری توسط نهاد صادر کننده معتبر که توسط انجمن اعتبار دهنده Nando مشخص شده به شرح زیر می باشد.

  • پر کردن فرم درخواست اخذ گواهینامه CE.
  • ارائه اطلاعات در مورد مشخصات فنی محصول.
  • ارائه تست ریپورت مربوط به محصول.
  • مستند سازی و ارائه گزارش فنی به نهاد صادر کننده.
  • بررسی مدارک توسط نهاد صادر کننده CE.
  • واریز مبلغ اعلام شده به شماره حساب نهاد صادر کننده CE.
  • صدور گواهینامه CE خوداظهاری توسط مرجع اعلام شده در فرم درخواست.
چگونه CE بگیریم
اعتبار CE خوداظهاری برای صادرات:

متقاضیان اخذ گواهینامه CE از این موضوع گلایه دارند که مشاوران هزینه های متفاوتی جهت صدور گواهینامه CE درخواست می کنند. حتی برخی از مشاوران اعلام می کنند که گواهینامه CE انطباق اعتبار بالاتری از CE خوداظهاری دارد. تعداد بیشماری از مشاوران در حوزه صدور گواهی CE فعالیت می کنند لذا بعضا مبالغ متفاوتی جهت صدور گواهینامه درخواست می گردد. لذا یکی از دلایل اینکه ممکن است هزینه اعلام شده بابت صدور CE متفاوت باشد بازار رقابتی است که بین مشاوران ایجاد شده است.

گواهینامه CE خوداظهاری که توسط مرجع صدور معتبر صادر شده باشد برای تمامی کشورها تایید است. چنانچه متقاضی تست ریپورت محصول را داشته باشد و قابل ارائه و استعلام باشد حتی برای اتحادیه اروپا هم CE خوداظهاری تایید می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه CE خوداظهاری با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانیم:

استاندارد چیست؟

گواهینامه ایزو مشاغل

 

برچسب ها: گواهینامه CE خوداظهاری، اخذ گواهینامه CE خوداظهاری، CE خوداظهاری، اعتبار گواهینامه CE خوداظهاری برای صادرات، اعتبار گواهی سی ای خوداظهاری، گواهینامه سی ای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button