دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

اطلاعات کاربردی

فرم درخواست گواهینامه

نمونه گواهینامه

محصولات CE

محصولات CE

محصولات CE یا محصولاتی که باید نشان CE داشته باشند سوال عموم تولید کنندگان کالا یا محصول است. گواهینامه CE گواهینامه انطباق محصولات با استاندارد اتحادیه اروپا است. گواهینامه CE نشان صادراتی محصول است که برای اکثر محصولات تولیدی که به دنبال بازارهای بین المللی جهت صادرات هستند نیاز است. لذا عموما تولید کنندگان دنبال اخذ نشان سی ای هستند تا بتوانند امور مربوط به صادرات محصول را انجام دهند.

بنابراین پرسش محصولات CE یا محصولاتی که نشان سی ای به آنها تعلق می گیرد چالش بزرگی برای تولید کنندگان کالا یا محصول است. اغلب توسط تولید کنندگان عنوان شده که رقیب ما دارای گواهینامه CE است و نشان CE را روی محصولات خود درج کرده است. بنابراین شرکت درخواست کننده صرف اینکه رقیب دارای نشان CE است درخواست اخذ گواهینامه CE می کند. در حالی که ممکن است اصلا برای محصول دایرکتیوی جهت صدور گواهینامه CE تعریف نشده باشد. حال سوال برای متقاضی به وجود می آید که رقیب چگونه توانسته گواهینامه CE اخذ نماید و روی محصول نشان CE را درج کند.

مقاله محصولات CE توسط گروه مهندسین هوداک سیستم فرتاک تدوین شده و هدف از تدوین مقاله محصولات CE اطلاع رسانی است بابت محصولاتی که به آنها CE تعلق می گیرد. با مطالعه مقاله محصولات CE اطلاعات جامعی در مورد موضوعات عنوان شده در زیر به دست می آورید.

  • محصولات CE.
  • چگونگی اخذ گواهینامه CE.
  • مدارک لازم جهت اخذ گواهی CE.
  • اعتبار مدرک CE.
  • هزینه اخذ استاندارد CE.
  • استعلام کد CE.

محصولات CE چیست؟

محصولات CE چیست و یا چه محصولاتی می توانند گواهینامه سی ای دریافت کنند. این چالشی است که عموم تولیدکنندگان کالا یا محصولات با آن درگیر هستند. عموما اطلاعات دقیقی در مورد نشان CE یا سی ای مارک در ایران در دست بررسی نیست، بنابراین تولیدکنندگان براساس درخواست بازار و مشتری اقدام به اخذ گواهینامه CE برای محصول خود می کنند. در صورتیکه اطلاعات دقیقی از مرجع صادر کننده CE همینطور روند صدور گواهی CE ندارند. لذا توسط سرچ در موتور جستجوگر گوگل دنبال محصولات CE یا محصولاتی که می توانند گواهینامه CE مارک دریافت کنند هستند.

چنانچه بخواهیم اطلاعات دقیقی در مورد محصولات CE ارائه دهیم به طور کلی می توان گفت:

محصولاتی که برای انسان یا محیط زیست مخاطره ایجاد می کنند و ایمنی محصول بسیار حائز اهمیت است، نیاز به اخذ گواهینامه CE می باشد. بنابراین محصولی همانند مواد غذایی، زعفران، چای کیسه ای یا دمنوش به خاطر اینکه برای محیط زیست یا انسان خطرات ایمنی ندارد، نشان سی ای به آن تعلق نمی گیرد.

محصولات CE در زیر گروه دسته های عنوان شده در زیر قرار می گیرد:

  • تجهیزات حفاظت فردی همانند کلاه ایمنی، کلاه پرواز.
  • اسباب بازی و مخصوصا اسباب بازی هایی که دارای قطعات الکترونیکی هستند.
  • قطعات الکترونیکی و الکتریکی و همچنین محصولاتی که دارای این قطعات هستند.
  • مواد شیمیایی مصرفی در پودرهای مصرفی بهداشتی یا کود های شیمیایی.
  • مواد منفجره برای تخریب محل یا منطقه ای.
  • دستگاه های پزشکی در کلاس خطر C D.
  • تجهیزات و مصالح ساختمانی.
  • تجهیزات اطفاء حریق و لوازم ایمنی آتش نشانی.
  • شیرآلات صنعتی.
  • بخاری های برقی یا صنعتی که برای تولید گرما دهی یا تولید آب گرم مخازن استفاده می شود.
  • گیت های تشخیص مصرف همانند کنتور آب.
  • آسانسور، پله برقی.
  • تجهیزات شیشه ای یا پلاستیکی.
  • قطعات مکانیکی که فلز در تولید آنها به کار رفته باشد.

دسته های مکتوب شده در بالا تقریبا محصولاتی هستند که برای صادرات نیاز به اخذ نشان CE هستند و جزو دسته محصولات CE می باشند. ممکن است برخی از محصولات در دسته محصولات CE قرار نگیرند. مثلا زعفران به تنهایی نیاز به نشان CE ندارد ولی چنانچه زعفران در بسته بندی فلزی یا شیشه ای قرار گیرد برای بسته بندی نیاز به اخذ گواهینامه CE است.

ماشین های مکانیکی همانند تراکتور نیاز به CE ندارند ولی تجهیزاتی که به تراکتور وصل می شود همانند شخم زن نیاز به CE دارند.

اغلب درخواست کنندگان گواهینامه CE دستگاه تولید می کنند مثلا دستگاه بسته بندی تولید می کنند و درخواست اخذ نشان CE دارند. تولیدکننده به طور کلی برای دستگاه نمی تواند گواهینامه CE اخذ نماید بلکه باید برای قطعات تشکیل دهنده دستگاه CE بگیرد. مثال اینکه دستگاه لب تاپ جزو محصولات CE نیست ولی قطعات تشکیل دهنده لب تاب همانند CPU باید گواهینامه CE داشته باشد.

چگونه CE بگیریم:

پس از اینکه متقاضی متوجه شد محصولات CE جزو کدام دسته هستند حالا باید بداند محصول تولید شده در چه دسته ای از ایمنی قرار گرفته است. اتحادیه اروپا محصولات CE را براساس نوع خطرات و ایمنی دسته بندی کرده و برای آنها دایرکتیو تعریف کرده است. محصولات به دو دسته کلی High Risk و Low Risk تقسیم بندی شده و مراجعی برای صدور گواهینامه CE تعریف شده اند.

اختصارا نام مرجع صدور گواهینامه CE، Notified Bodi (NB) توسط انجمن اعتبار دهنده Nando معرفی شده است. جهت اخذ گواهینامه CE باید ابتدا NB ای که براساس دایرکتیو محصول مشخص شده است را ردیابی کنیم سپس اطلاعات محصول را جهت ارزیابی برای مرجع صدور ارسال کنید. مرجع صدور پس از بررسی مشخصات محصول تعیین زمان می کند جهت ممیزی و بازرسی تکنیکال فایل و خط تولید، سپس محصول برای بررسی استاندارد به آزمایشگاه جهت تست ریپورت ارسال می گردد. پس از تایید تست ریپورت و تایید ممیزی، مرجع صدور براساس مستندات گواهینامه CE را صادر می کند.

مدارک-لازم-جهت-اخذ-گواهینامه-ce
مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه CE:

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه CE موضوعی است که اغلب متقاضیان سوال می پرسند. اخذ نشان CE اصلی روند و مدارک خاصی نیاز دارد که طی مطالب بالا تقریبا به اختصار توضیح داده شد. ولی برخی از مراجع صدور CE هستند که گواهینامه CE انطباق صادر می کنند. در مورد نوع اعتبار مرجع صدور سی ای همچنین اعتبار گواهینامه سی ای طی مطالب بعدی بیشتر توضیح می دهیم.

برای اینکه متقاضی اطلاعات دقیقی بابت مدارک لازم جهت اخذ سی ای داشته باشد ابتدا باید مشخص شود هدف از اخذ سی ای چیست و اگر برای صادرات است، صادرات به کدام کشورها است. برخی از محصولا در دسته پر خطر هستند و باید حتما گواهینامه CE اورجینال صادر شود. برخی از محصولات کم خطر هستند و گواهینامه CE خوداظهاری صادر می شود. برخی از متقاضیان محصول خود را با بازارهای کشورهای اطراف همانند ترکیه، عراق یا افغانستان ارسال می کنند لذا گواهینامه CE انطباق نیاز دارند.

چنانچه محصول پرخطر تشخیص داده شود و برای صادرات به اتحادیه اروپا نیاز به اخذ CE داشته باشید باید حتما گواهینامه CE اورجینال دریافت نمایید. برای اخذ CE اورجینال حتما از خط تولید بازرسی می شود و حتما باید تکنیکال فایل محصول را داشته باشید. محصول باید توسط آزمایشگاه تحت اعتبار ILAK تایید شده باشد و تست ریپورت محصول با مهر آزمایشگاه صادر شود. مستندات مربوط به گزارش بازرسی یا ممیزی جهت مستند سازی نیاز است و کلیه مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه CE می باشد.

چنانچه محصول کم خطر باشد و نیاز به صادرات محصول به کشورهای منطقه اقتصادی اروپا داشته باشید باید حتما گواهینامه توسط یک نهاد معتبر تایید صلاحیت شده توسط انجمن ناندو صادر گردد. گواهینامه CE صادر شده برای محصولات CE کم خطر گواهینامه CE خوداظهاری نامیده می شود. جهت اخذ گواهینامه CE خوداظهاری بازرسی از خط تولید انجام نمی شود و براساس اظهارات و مستندات ارائه شده توسط تولید کننده صادر می گردد.

اعتبار گواهینامه سی ای:

اعتبار نهاد صادر کننده گواهینامه CE همچنین اعتبار گواهی نامه CE دو موضوع متفاوت از هم است. اعتبار نهاد صادر کننده گواهینامه CE براساس کد چهار رقمی مرجع صدور که باید توسط انجمن ناندو تایید و ثبت گردد مشخص می شود. یعنی اینکه نهادهای صدور گواهی نامه سی ای معتبر باید دارای کد چها رقمی باشند و این کد باید توسط انجمن اعتبار دهنده ناندو تایید گردد.

اعتبار گواهینامه CE پس از صدور سه ساله است که بسته به نوع گواهینامه همچنین کاربری محصول و در نهایت اعتبار مرجع صادر کننده باید ساالیانه جهت تمدید گواهینامه اقدام شود. معمولا گواهینامه های CE برمبنای استاندارد، سه ساله صادر می شوند و روی برگه فیزیکی گواهینامه اعتبار سه ساله درج می شود. محصولات CE یا محصولاتی که به آنها CE تعلق می گیرد ممکن است براساس فرآیندی که جهت تولید روی آنها انجام می شود، دستخوش تغییرات قرار گیرند. این تغییرات فیزیکی یا شیمیایی باعث می شود استاندارد کالا نیاز به چک مجدد داشته باشد. لذا محصول باید سالیانه توسط آزمایشگاه تایید گردد و ممیزی از خط تولید انجام شود تا روند تولید توسط حسابرس تایید گردد.

هزینه اخذ گواهینامه CE و هزینه تمدید گواهینامه CE با توجه به نوع گواهینامه و اعتبار نهاد صادر کننده گواهینامه متفاوت می باشد. متقاضیان CE می توانند جهت دریافت گواهینامه CE محصول هزینه هشتصد هزار تومان تا پنج هزار یورویی انجام دهند. لذا جهت نحوه اعتبارسنجی نهاد صادر کننده CE همینطور هزینه اخذ گواهینامه CE با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانیم:

اخذ گواهینامه ایزو جهت صادرات محصول

اخذ گواهینامه CE جهت صادرات محصول

 

برچسب ها: محصولات CE، استعلام کد CE، به چه محصولاتی گواهینامه CE تعلق می گیرد، گواهینامه سی ای، اخذ گواهینامه CE، اعتبار گواهینامه CE

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button