دسته ها

آخرین مطالب

مطالب ISO 45001

استاندارد ایزو

اطلاعات کاربردی

نحوه پیاده سازی ایزو 45001

پیاده سازی ایزو 45001

نحوه پیاده سازی ایزو 45001، پیاده سازی ایزو 45001، مراحل پیاده سازی ایزو 45001، روش پیاده سازی ایزو 45001 یا دانلود مستندات ایزو 45001. آیا شما این کلمات را توسط موتور جستجوگر گوگل سرچ می کنید؟

استاندارد ISO 45001 توسط سازمان بین المللی ISO سال 2018 میلادی منتشر شد. این استاندارد جایگزین OHSAS 180001 شده و سازمان ها می بایست اقدام به پیاده سازی ایزو 45001 و اخذ گواهینامه ایزو 45001 نمایند.

برای سازمان هایی که نیاز دارند به گواهینامه معتبر ISO 45001 این سوال به وجود می آید که، نحوه پیاده سازی ایزو 45001 چگونه است؟

تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک کلیه مراحل پیاده سازی ایزو 45001 را توسط مقاله فوق مکتوب کرده است. این مقاله به شما کمک می کند بدون نیاز به مشاور ایزو بتوانید الزامات استاندارد ISO 45001 را در سازمان خود پیاده سازی نمایید و توسط یک مرجع معتبر گواهی نامه ایزو 45001 را دریافت کنید.

بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

راهنمای شما برای پیاده سازی ایزو 45001.

  • مزایای پیاده سازی ایزو 45001.
  • تفکر / حسابرسی مبتنی بر ریسک.
  • بخش اول از پیاده سازی ایزو 45001، محدوده.
  • بخش دوم از پیاده سازی ایزو 45001 مراجع هنجاری.
  • بخش سوم از پیاده سازی ایزو 45001، اصطلاحات و تعاریف.
  • بخش چهارم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، زمینه فعالیت سازمان.
  • بخش پنجم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، رهبری.
  • بخش ششم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، برنامه ریزی.
  • بخش هفتم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، پشتیبانی.
  • بخش هشتم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، عملیات.
  • بخش نهم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، ارزیابی عملکرد.
  • بخش دهم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، بهبود.

مزایای پیاده سازی ایزو 45001:

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، سازمان ها وظیفه اخلاقی و قانونی دارند که از کارگران در برابر حوادث و بیماری محافظت کنند. ممکن است سازمان ها سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را داشته باشند یا اینکه نداشته باشند. ابتدا مروری می کنیم به  مزایای مثبت پیاده سازی ایزو 45001 و سپس نحوه پیاده سازی ایزو 45001. این مزایای مثبت جامع نیستند.

پذیرش ساختار سطح بالای “Annex SL” سازمان ها را قادر می سازد تا ISO 45001 را با سیستم های مدیریت کیفیت ایزو 9001 و سیستم مدیریت زیست محیطی  ISO14001 موجود ادغام کنند. این رویکرد پیچیدگی الزامات چند بند را در برنامه‌های استانداردهای مختلف کاهش داده و در زمان و منابع صرفه‌جویی می‌کند.

ایزو 45001 یک رویکرد سیستماتیک برای رهبری ارشد برای ارزیابی ریسک و فرصت های OHSAS، نظارت و بررسی عملکرد ایمنی و تعیین اهداف برای بهبود مستمر در “زمینه” فعالیت های سازمانی ارائه می دهد. این ممکن است به عنوان مثال، کمپین های ارتقای سلامت کارگران یا نظارت بر اثرات بهداشت و سلامت محصولات و خدمات ارائه شده باشد.

پیاده سازی ایزو 45001، نشان دادن و تعهد رهبری ارشد به ذینفعان داخلی و خارجی (طرفین ذینفع) به جهت محافظت از کارگران در برابر حوادث از جمله اثرات سوء سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت است. البته، این ممکن است به نوبه خود باعث کاهش زمان از کار افتادگی، کاهش یا جلوگیری از ساعات از دست دادن کارگر و پیگرد قانونی احتمالی شود.

اجرای الزامات استاندارد ISO 45001 همچنین به هیئت مدیره، مدیرعامل یا مالکان اطمینان می دهد که مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در مورد خطرات OHSAS ذاتی سازمان کنترل می شود.

این استاندارد مشارکت کارگران را در هنگام شناسایی خطرات، حذف یا کاهش ریسک با اجرای کنترل‌های ادغام شده با سایر فرآیندهای تجاری ارتقا می‌دهد. این رویکرد می‌تواند فرهنگ ایمنی را بهبود بخشد، ریسک را به حداقل برساند و بهترین روش را در خود جای دهد که منجر به افزایش بهره ‌وری می‌شود.

مستندات ایزو 45001 علاوه بر کنترل فرآیندهای داخلی، استاندارد الزاماتی را نیز ارائه کرده است.

دستورالعمل اجرای استاندارد ISO 45001 ارزیابی خرید محصولات و خدماتی که ممکن است بر OHSAS تأثیر بگذارد را پیش بینی کرده است. به عنوان مثال، مدیریت ساختاری مبتنی بر ریسک پیمانکاران. چنین فرآیندی به نوبه خود می تواند کنترل هایی را برای کاهش خطر OHSAS، ترویج فرهنگ ایمنی مثبت و محافظت از تجارت را فراهم کند.

این استاندارد ساختاری برای نظارت و بررسی تعهدات انطباق ارائه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که سازمان ها فراغ از نوع فعالیت منجمله محصولات و خدمات، از لحاظ قانونی مطابقت دارد. برای یک سازمان مهم است که بداند چه چیزی را باید به دست آورد، چرا باید به دست آورد، این باید در سیستم نشان داده شود.

هر دو برنامه ممیزی داخلی و خارجی، بررسی و اثربخشی سیستم مدیریت OHSAS از جمله فرآیند ها را فراهم می کنند. این برنامه ارتباطات و مشارکت کارگران را با شناسایی شکاف هایی که منجر به بهبود مستمر می شود، ارتقا می دهد.

با تأکید بر ایفای نقش فعال کارگران در مسائل بهداشت و سلامت، این امر می تواند مزایای مثبتی بر شهرت سازمان به عنوان مکانی امن برای کار داشته باشد که منجر به حفظ کارکنان، انگیزه و بهره وری بیشتر می شود.

اجرا همچنین به رسمیت شناختن دستیابی به یک معیار استاندارد بین المللی است که ممکن است تأثیر مثبتی بر مشتریان موجود و بالقوه در انجام تعهدات مسئولیت اجتماعی خود داشته باشد.

 

بیشتر بخوانیم: گواهینامه ایزو 45001.

تفکر / حسابرسی مبتنی بر ریسک:

هر شرکتی که سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را اجرا می کند باید اطمینان حاصل کند که اقدامات موثری برای ارزیابی عملکرد وجود دارد که امکان بهبود مستمر در داخل را فراهم می کند. این بخش روش‌های مختلف حسابرسی در رابطه با سیستم ایمنی و بهداشت شغلی  را تشریح می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در تمام سطوح سازمان مؤثر است و الزامات استاندارد را برآورده می‌کند.

1- تفکر مبتنی بر ریسک

تفکر مبتنی بر ریسک (RBT) یک اصل اصلی ISO 45001 است. RBT به تیم مدیریت نیاز دارد تا به طور مستمر مسائلی را که بر جنبه های OHSAS یک سازمان تأثیر می گذارد ارزیابی کند و اطمینان حاصل کند که اهداف، منابع و کنترل های مناسب وجود دارد.

 RBT سازمان ها را قادر می سازد تا تغییرات پویا در اهداف و تمرکز خود ایجاد کنند و در عین حال اطمینان حاصل شود که منابع برای کنترل تغییرات و شرایط پیش بینی نشده وجود دارد.

در رابطه با ایمنی و بهداشت شغلی، تفکر مبتنی بر ریسک به مناطق خارج از سازمان که ممکن است بر ایمنی تأثیر بگذارد گسترش می یابد.

به عنوان مثال، خرید محصولات و خدمات (از جمله پیمانکاران) و تأثیر محصولات و خدمات عرضه شده. سازمان باید متدولوژی تفکر مبتنی بر ریسک را با در نظر گرفتن تعهدات رعایت و مشارکت کارگران تعیین کند.

برای جنبه های عملیاتی، استاندارد به وضوح سلسله مراتب کنترل را برای شناسایی خطر و کاهش خطرات با مشارکت کارگران تعریف می کند. این متدولوژی سازمان را ملزم می کند که خطرات مرتبط با خطرات را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

طرف اول – حسابرسی داخلی:

ممیزی های داخلی در یک لحظه از زمان انجام می شود تا مشخص شود که آیا سیاست ها و شیوه ها موثر هستند و به هدف مورد نظر دست می یابند.

حسابرسی داخلی فرصتی برای تعامل با کارگران و به تصویر کشیدن بازتابی واقعی از فرآیندها است. ممیزی ها ممکن است شواهد مثبت انطباق از جمله تعهدات انطباق را شناسایی کنند، اما از طریق بازرسی و مشاهده ممکن است فرصت های بهبود و عدم انطباق در نقض استاندارد مدیریت را شناسایی کنند.

2- برنامه ریزی حسابرسی

تهیه یک برنامه حسابرسی نباید فرآیند پیچیده ای باشد. از طریق تفکر مبتنی بر ریسک، می‌توان یک سری ممیزی را برای تمرکز بر حوزه‌ های با ریسک بالاتر و تعامل با گروه ‌های مشخص شده از کارگران برنامه‌ریزی کرد.

این به سازمان بستگی دارد که فرکانس را به شرط تعریف آن تعیین کند. این طرح علاوه بر جنبه های عملیاتی، فرآیندهای اصلی از جمله تعهدات انطباق، بررسی مدیریت و اطلاعات مستند را پوشش خواهد داد.

3- ممیزی داخلی

ممکن است علاوه بر برنامه حسابرسی، با انجام ممیزی های «راهپیمایی»، یک رویکرد کمتر رسمی اتخاذ شود. این ممکن است توسط رهبری ارشد یا در سطح عملیاتی برای بازرسی مناطق سازمان برای سوالات از پیش تعیین شده انجام شود. این فرصت دیگری برای تعامل با کارگران، ارتقای ارتباطات و ایجاد فرهنگ ایمنی مثبت در سازمان است.

طرف دوم – ممیزی های خارجی:

ممیزی های شخص دوم معمولاً توسط مشتریان یا سازمان ها به نمایندگی از آنها انجام می شود، اما ممکن است توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو انجام شود تا اطمینان حاصل شود که سازمان از الزامات قانونی پیروی می کند.

ممیزی های خارجی روشی مفید برای اثبات ادعای OHSAS سازمان جهت پیاده سازی ایزو 45001 و جمع آوری اطلاعات دست اول و تماس با کارگران قبل از تعهد به یک رابطه تجاری رسمی است.

طرف سوم – ممیزی مرجع صدور گواهینامه:

ممیزی شخص ثالث توسط نهاد های صدور گواهینامه معتبر ایزو که توسط سازمان های اعتبار دهنده یا انجمن IAF مشخص شده اند مطابق با سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (ایزو 45001) انجام می شود. بسته به تعداد کارکنان، سایت ها، ریسک و پیچیدگی سازمان، سازمان صدور گواهینامه تعداد روزهای حسابرسی مورد نیاز برای پوشش کامل محدوده استاندارد را تعیین می کند.

 قبل از صدور گواهینامه، سازمان ممکن است تجزیه و تحلیل شکاف انجام شده توسط مشاور یا نهاد صدور گواهی را برای شناسایی شکاف ها در برابر استاندارد OHSAS در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانیم: پیاده سازی ایزو 9001.

بخش اول از پیاده سازی ایزو 45001، محدوده:

برای ثبت نام باید تمام الزامات بخش محدوده فعالیت اعمال شود. این بخش هدف و پارامترهایی را تعیین می کند که در آن استاندارد مدیریت ایمنی و بهدشت شغلی ISO 45001 می تواند برای دستیابی به نتیجه مورد نظر خود استفاده شود.

پیاده سازی ایزو 45001، محدوده

نتیجه مورد نظر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و پیاده سازی ایزو 45001 شامل موارد زیر می باشد:

  • ارائه یک محل کار ایمن و سالم.
  • از صدمات ناشی از کار و یا بیماری جلوگیری کنید.
  • نظارت فعال و بهبود عملکرد OHSAS.
  • از بین بردن خطرات و به حداقل رساندن خطرات OHSAS (از جمله نقص سیستم).
  • از فرصت‌های پیاده سازی ایزو 45001 استفاده می شود تا عدم انطباق‌های سیستم مدیریت مرتبط با فعالیت ‌های آن را برطرف شود.
  • الزامات قانونی و سایر موارد را برآورده کنید.
  • دستیابی به اهداف OHSAS.
  • سایر جنبه های بهداشت و ایمنی از جمله سلامتی و رفاه کارگران را ادغام کنید.

این بخش به وضوح نشان می دهد که استاندارد به مسائلی مانند ایمنی محصول، آسیب به اموال یا اثرات زیست محیطی فراتر از خطراتی که برای کارگران و سایر اشخاص ذینفع مربوطه وارد می کند، نمی پردازد.

بخش دوم از پیاده سازی ایزو 45001 مراجع هنجاری:

ارجاع به “مرجعات هنجاری” در تمام استانداردهای سیستم مدیریت رایج است، اما در مورد ISO 45001 هیچ مرجع هنجاری وجود ندارد.

پیاده سازی ایزو 45001 مراجع هنجاری

اگر برای یک استاندارد قابل اجرا باشد، ارجاعات هنجاری اسناد ضروری هستند که برای کاربرد سند مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارت دیگر، سند مرجع برای بکارگیری استاندارد مرجع ضروری تلقی می شود.

ISO 45001 یک کتابشناسی با اطلاعات بیشتر از جمله استانداردهای مدیریت ISO مرتبط ارائه می دهد. لطفا به قسمت مستندات ایزو مراجعه کنید.

بیشتر بخوانیم: دانلود مستندات ایزو 45001.

بخش سوم از پیاده سازی ایزو 45001، اصطلاحات و تعاریف:

استانداردهای ISO به گونه ای نوشته شده اند که معنای آنها قابل تفسیر باشد. مانند تمام استانداردها، این تفسیر می تواند منجر به سردرگمی شود. برای کمک به کاربر، بخش سوم استاندارد ایزو 45001 شرایط تجویزی تعریف را برای جلوگیری از تفسیر نادرست ارائه می دهد.

پیاده سازی ایزو 45001، اصطلاحات و تعاریف

اکیداً توصیه می‌شود که افرادی که مسئول اجرای استاندارد هستند، کلماتی را که در این بخش توضیح داده شده است، روشن کنند و درک روشنی از آنها داشته باشند. برای مثال، «کارگر» ممکن است بدون راهنمایی به عنوان اپراتوری که در یک کارخانه کار می‌کند تعبیر شود، در حالی که در واقع یک کارگر است.

 بسیاری از جنبه های مختلف شغلی از جمله آژانس، پیمانکاران، همه کارکنان از جمله مدیریت ارشد و کارکنان ارائه دهنده خارجی را پوشش می دهد.

هر اصطلاح مطابق با سلسله مراتب مفاهیم فهرست شده است که توالی معرفی استاندارد را منعکس می کند. علاوه بر اصطلاح یا تعریف، یادداشت ها اطلاعات و وضوح بیشتری را ارائه می دهند.

راهنمای ضمیمه

“ضمیمه A” استاندارد برای جلوگیری از سوء تفاهم، توضیحات مفیدی را در مورد مفاهیم انتخاب شده در رابطه با سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ارائه می دهد. مفاهیمی از جمله:

  • مستمر.
  • اطمینان حاصل شود.
  • طرف علاقه مند.
  • اطلاعات مستند.

اگر سازمان به استفاده از اصطلاحات خاص مرتبط با صنعت و معانی آنها در رابطه با سیستم OHSAS نیاز داشته باشد، می توان از این اصطلاحات استفاده کرد، اما همچنان باید با سند ISO 45001 مطابقت داشته باشد.

بخش چهارم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، زمینه فعالیت سازمان:

منطق این بند این است که سیستم بر فرآیندها و الزامات مورد نیاز برای دستیابی به اهداف سیاست OHSAS تمرکز دارد. این را می توان با درک سازمان و “زمینه” ای که در آن فعالیت می کند به دست آورد.

پیاده سازی ایزو 45001، زمینه فعالیت سازمان

 بند 4 همچنین الزامات “حوزه” و سیستمی را که باید تعریف شود و برنامه ریزی سطح بالای بعدی سیستم برای دستیابی به اهداف را تعیین می کند.

درک زمینه سازمان معمولاً توسط رهبری ارشد با اطلاعات مربوط به کسب و کار و فعالیت های جمع آوری شده در هر سطح از سازمان انجام می شود.

سازمان متقاضی اخذ گواهینامه ایزو 45001 باید به نقاط بحث بر مسائل داخلی و خارجی که بر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی تأثیر می‌گذارند، تمرکز داشته باشد.

بند 4 دارای چهار بند فرعی است که هر یک عنصری از آنچه برای تعریف زمینه سازمان و طراحی سیستم مدیریت OHSAS لازم است را مشخص می کند.

این چهار الزام به ترتیب دنبال می شوند:

  • در 4.1: شفاف سازی اهداف استراتژیک سازمان و تعیین مسائلی که می تواند بر دستیابی به این اهداف تأثیر بگذارد.

  • در 4.2: توجه به طرف های ذینفع (سهامداران) از جمله کارگران سازمان و اینکه چگونه می توانند بر نحوه عملکرد سازمان تأثیر بگذارند.

  • در 4.3: تنظیم محدوده سیستم مدیریت OHSAS از اطلاعات مورد بحث و بررسی در 4.1 و 4.2.

  • در 4.4: طرح ریزی یک طرح برای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و برنامه ریزی سطح بالا در اطراف آن.

4.1 درک سازمان و زمینه:

بند 4.1 مستلزم ارائه درک سطح بالایی از مسائل کلیدی است که می تواند بر OHSAS هم به صورت مثبت و هم منفی در سازمان تأثیر بگذارد. استفاده از این اطلاعات به توسعه درک مسائل داخلی و خارجی و تعامل فعالیت ها برای کمک به برنامه ریزی و توسعه کنترل ها در سیستم کمک می کند.

مسائل داخلی و خارجی چیست؟

مسائل داخلی و خارجی شرایط، ویژگی ها و تغییراتی هستند که می توانند به طور مثبت یا منفی بر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی تأثیر بگذارند. “ضمیمه A” استاندارد برای ارائه نمونه هایی از مسائل داخلی و خارجی ایجاد شده است. در زیر نمونه‌های معمولی آورده شده است، با این حال هر موضوع بر روی هر سازمان متمرکز خواهد بود:

  • مسائل خارجی.
  • محیط های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی، مالی، فناوری، اقتصادی و طبیعی از جمله محیطی که سازمان در آن فعالیت می کند.
  • رقبا چه کسانی هستند و پیمانکاران، پیمانکاران فرعی، تامین کنندگان، شرکا و ارائه دهندگان.
  • حقوق ملی و بین المللی.
  • محرک‌ ها و روند های صنعت که بر سازمان تأثیر می‌گذارند.
  • محصولات و خدمات سازمان و تأثیر آنها بر سلامت و ایمنی شغلی.
  • مسائل داخلی
  • حاکمیت، ساختار سازمانی، نقش ها و مسئولیت ها.
  • سیاست ها، اهداف و استراتژی های موجود برای دستیابی به آنها.
  • منابع (از جمله انسان)، دانش و شایستگی.
  • فرهنگ OHSAS در سازمان و رابطه با کارگران.
  • فرآیند معرفی محصولات، مواد، خدمات، ابزارها، نرم افزارها، اماکن و تجهیزات جدید.
  • شرایط کاری.

با اطلاعاتی که در طول بحث در تمام سطوح سازمان برای تعیین زمینه جمع آوری می شود، توصیه می شود این اطلاعات در یک گزارش قرار گیرد. مزیت این امر این است که توضیحی منسجم و مرجع خوبی برای حمایت از استراتژی کسب و کار حال و آینده ارائه می دهد. (برای بررسی زمینه به بخش 9 مراجعه کنید).

4.2 درک نیازها و انتظارات کارگران و سایر طرف های ذینفع:

“احزاب ذینفع” اصطلاح ترجیحی است که توسط ISO معرفی شده است، اما معمولا به عنوان “ذینفعان” شناخته می شود. برخلاف سایر استانداردهای رایج، این بند اصطلاح “کارگران” را معرفی می کند که یک اصطلاح گسترده است همانطور که در بخش 3 استاندارد “شرایط و تعاریف” توضیح داده شده است.

این بخش مستلزم تعیین، علاوه بر کارگران، اشخاص ذینفعی است که می توانند بر الزامات پیاده سازی ایزو 45001 تأثیر مثبت و منفی بگذارند. هنگامی که تصمیم گرفته شد که کدام طرف های ذینفع مرتبط و مهم هستند، نیازها و انتظارات آنها در سیستم مدیریت OHSAS باید مورد توجه قرار گیرد.

به یاد داشته باشید که هنگام بررسی اشخاص ذینفع، برخی نیازها و انتظارات اجباری هستند و در قوانین و الزامات نظارتی گنجانده شده اند، بنابراین باید در نظر گرفته شوند. ISO 45001 با تعیین اینکه طرف های ذینفع شما چه کسانی هستند، ایجاب می کند که اثرات بالقوه و واقعی آنها را تعیین کنید.

4.3 تعیین دامنه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی:

از اطلاعات زمینه جمع آوری شده در 4.1 و درک نیازها و انتظارات کارگران و طرف های ذینفع در 4.2 می توان “دامنه” را توسعه داد. محدوده حوزه‌هایی از کسب‌وکار را که قرار است در سیستم مدیریت OHSAS مدیریت شوند، مشخص می‌کند.

معمولاً این شامل فرآیندها و فعالیت‌های کلیدی می‌شود که در خدمات یا تولید کالاها انجام می‌شود، از جمله هرگونه فعالیتی که مشتری با آن مواجه است و کار گارانتی پس از تحویل.

در جایی که یک سازمان پیچیده است، از این محدوده فقط برای محصور کردن فعالیت‌ها یا مکان‌هایی که سیستم در آن استفاده می‌شود، استفاده می‌شود. این را می توان به عنوان “مرزهای کاربرد” نام برد.

با این حال، برای اجتناب از فرآیندهای پیاده سازی ایزو 45001 یا فرار از انطباق قانونی، نمی‌توان حوزه‌ های کسب ‌وکار را از این حوزه حذف کرد. هنگامی که درخواست برای هوداک سیستم فرتاک برای ممیزی سیستم جهت صدور گواهینامه ایزو 45001 انجام می شود، لازم است دامنه آن در بیانیه ای اعلام شود.

این اطمینان حاصل می کند که آنها حسابرس صحیح با تجربه در بخش صنعت شما را ارسال می کنند. مثلا:

“ساخت و فروش ماشین ظرفشویی”

با استفاده از این مثال، می توانید ببینید که فرآیند اصلی تولید است که فرآیندهای بسیاری از جمله کارگران، ماشین آلات، الزامات نظارتی، ارائه دهندگان خارجی، مشتریان (کاربران نهایی) و شایستگی را در بر می گیرد که ممیزی خواهند شد.

4.4 سیستم مدیریت OHSAS:

از اطلاعات جمع آوری شده در 4.1، 4.2 و 4.3 استاندارد نیاز به طراحی و ادغام فرآیندها در سیستم مدیریت برای برآوردن الزامات ISO 45001 دارد. این ممکن است شامل فرآیندهایی مانند طراحی و توسعه، تهیه، بازاریابی و ساخت باشد.

بیشتر بخوانیم: اخذ گواهینامه HSE-MS

بخش پنجم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، رهبری:

برای موفقیت سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، رهبری و تعهد “مدیریت برتر” ضروری است. انتظار از رهبران در یک سازمان این است که قهرمان سیستم شوند و منابع لازم را برای محافظت از کارگران در برابر آسیب فراهم کنند.

پیاده سازی ایزو 45001، رهبری

این بخش لحن و انتظارات رهبری ارشد را برای مشارکت فعال در سیستم بهداشت و سلامت و ایجاد یک فرهنگ سلامت و ایمنی مثبت در سازمان ارائه می دهد.

در زیر نمونه هایی از نحوه نشان دادن رهبری در سیستم مدیریت OHSAS آمده است:

  • مسئولیت و پاسخگویی کلی را برای پیشگیری از صدمات یا بیماری های ناشی از کار و همچنین فراهم کردن یک محیط کار ایمن و سالم به عهده بگیرید.
  • تسهیل فرهنگ مثبت و بهبود مستمر.
  • اطمینان حاصل کنید که سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی شما در فرآیندهای تجاری یکپارچه شده است.
  • ارتقای ارتباطات داخلی و خارجی و در همه سطوح (آبشاری از بالا).
  • هنگام گزارش حوادث، خطرات و فرصت ها از کارگران در برابر سوانح محافظت کنید.
  • تامین و حمایت از کمیته های ایمنی.

برای ممیزی خارجی، انتظار این است که رهبری ارشد در قلب سیستم مدیریت OHSAS با نمایش واضحی از درک سیستم باشد.

1- سیاست بهداشت و سلامت

خط مشی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی یک “بیانیه قصد” یا “بیانیه ماموریت” است که چارچوبی را برای مدیریت سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی تعیین می کند. خط مشی OHSAS توسط رهبری ارشد تأیید شده است و کنترل های موجود و اقداماتی را که برای بهبود آن انجام می شود هدایت می کند.

این استاندارد به طور خاص ایجاب می کند که خط مشی OHSAS باید شامل تعهداتی به موارد زیر باشد:

  • چارچوبی برای تعیین اهداف ارائه دهید.
  • شرایط کار ایمن و سالم را برای جلوگیری از صدمات ناشی از کار و یا بیماری فراهم کنید.
  • از بین بردن خطرات و کاهش خطرات OHSAS.
  • بهبود مستمر سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی.
  • مشاوره و مشارکت کارگران و نمایندگان کارگران در جایی که آنها وجود دارند.
  • تحقق الزامات قانونی و سایر الزامات.

پس از تصویب خط مشی استاندارد ایزو 45001 باید به ذینفعان از جمله کارگران ابلاغ شود. این خط مشی باید در دسترس اشخاص ذینفع باشد که در صورت درخواست شامل مشتریان و ارائه دهندگان خارجی می شود.

علاوه بر این، به طور دوره ای خط مشی ایمنی و بهداشت شغلی باید توسط رهبری ارشد بازبینی شود تا اطمینان حاصل شود که در زمینه سازمان شما قابل اجرا است.

2- نقش ها، مسئولیت ها و اختیارات سازمانی

این بخش سازمان را ملزم می‌کند که نقش‌ها، مسئولیت‌ها و اختیارات روشنی را در سراسر سازمان تعریف کند. مشخص است که مسئولیت کلی سیستم مدیریت OHSAS بر عهده “مدیریت عالی” است، اما افراد باید سلامت و ایمنی خود و دیگران را در نظر بگیرند.

مستندسازی نقش ها، مسئولیت ها و اختیارات در نمودارهای سازمانی سطح بالا و محلی را در نظر بگیرید. خط‌مشی‌های فردی و دستورالعمل‌های کاری نیز ممکن است شامل مسئولیت و اختیار باشد، البته شایستگی باید در نظر گرفته شود.

3- مشاوره و مشارکت کارگران

یک عامل کلیدی برای موفقیت یک سیستم OHSAS اطمینان از وجود خطوط واضح ارتباط، مشاوره و مشارکت کارگران با تخصیص زمان و منابع کافی است. این بخش مستلزم توسعه فرآیندهایی است تا اطمینان حاصل شود که اطلاعاتی که بر OHSAS تأثیر دارد در تمام سطوح سازمان مخابره می شود.

بسته به گستره و مقیاس سازمان شما می توان به روش های مختلفی به این امر دست یافت.

در اینجا منتخبی از روش های پیشنهادی برای ارتقای مشاوره و مشارکت کارگران آورده شده است:

  • جلسات دوره ای با رهبری ارشد برای بحث در مورد فرآیندها از جمله مسائل بهداشت و سلامت.
  • کمیته ایمنی با نمایندگان کارگران (در صورت لزوم).
  • شناسایی و حذف خطرات (ارزیابی ریسک).
  • توسعه سخنرانی‌ها و ارائه‌های جعبه ابزار آموزشی (این ممکن است شامل ابزارهای آموزشی برای کارگران خارج از سازمان شما مانند بازدید از پیمانکاران باشد).
  • توسعه سیستم های ایمن کار و دستورالعمل های کاری.
  • ارتباط متقابل بین سایت های درون سازمان.
  • طرح‌ های گزارش‌دهی تقریباً از دست رفته با اقدامات پیگیری از جمله تجزیه و تحلیل علت اصلی.
  • تورهای سایت.
  • خط مشی درهای باز برای صحبت با نماینده ایمنی یا منابع انسانی.
  • جعبه پیشنهادات OHSAS.
  • ارتباطات، تابلوهای اعلانات، خبرنامه ها، ایمیل، وبلاگ ها، کمپین های ارتقای سلامت.

هنگامی که گزیده ای از روش های مشاوره و مشارکت کارگران انتخاب شد، مستندسازی روش ها در یک فرآیند را در نظر بگیرید. این به سازمان این امکان را می دهد که به طور دوره ای فرآیند را در برنامه حسابرسی شما بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که الزامات شناسایی شده برآورده شده است.

بیشتر بخوانیم: پیاده سازی ایزو 14001.

بخش ششم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، برنامه ریزی:

برنامه ریزی یکی از اجزای اصلی هر سیستم مدیریتی است. ISO 45001 بر اساس چرخه “Plan-Do-Check-Act” است، جایی که برنامه ریزی برای به حرکت درآوردن اقدامات برای نحوه عملکرد سیستم استفاده می شود.

نحوه پیاده سازی ایزو 45001، برنامه ریزی

برنامه ریزی در چندین نقطه در چارچوب سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی رخ می دهد. برای تنظیم سیستم مدیریت برنامه ریزی با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در بند 4 مورد نیاز است.

در مقاطع مختلف زمانی نیاز به “برنامه ریزی” مجدد وجود خواهد داشت. این شامل برنامه‌ریزی دوره‌ای برای دستیابی به اهدافی است که تنظیم و بررسی می‌شوند و همچنین در صورت «تغییر» که می‌تواند از یک رویداد برنامه‌ریزی‌شده یا برنامه‌ریزی نشده ناشی شود.

الزامات عبارتند از:

  • برنامه ریزی اقدامات مبتنی بر ارزیابی ریسک برای مدیریت ریسک ها و فرصت ها در پیشگیری از اثرات نامطلوب از جمله آسیب ناشی از کار یا بیماری.
  • رویدادها را مدیریت کنید و به طور مستمر ریسک و فرصت ها را برای کارگران و سیستم OHSAS تعیین کنید.
  • اهداف را تعیین و مدیریت کنید.
  • تغییرات در سیستم را برنامه ریزی و مدیریت کنید و پس از ایجاد تغییر مجددا ارزیابی کنید.
  • روابط و تعاملات بین فعالیت ها را در نظر بگیرید.
  • یک متدولوژی برای شناسایی خطر تعریف کنید.
  • تعریف متدولوژی شناسایی و مدیریت الزامات قانونی و سایر الزامات.
  • درک دانش درون سازمان برای مدیریت ایمن فعالیت ها.

1- شناسایی خطر

شناسایی خطر در فرآیند برنامه ریزی برای اولویت بندی اقدامات برای رسیدگی به ریسک ها و فرصت ها اساسی است. با استفاده از “سلسله مراتب کنترل ها” استاندارد سازمان را ملزم می کند که ارزیابی ریسک را بر اساس فعالیت های داخلی و خارجی انجام دهد.

شناسایی خطر سازمان را قادر می سازد تا خطرات موجود در محیط کار را شناسایی و درک کند. همچنین به کارگران امکان ارزیابی، اولویت بندی و حذف خطرات یا کاهش خطرات OHSAS را می دهد. خطرات می توانند در شرایط و شرایط مختلف از جمله فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، روانی اجتماعی، فیزیولوژیکی، مکانیکی، الکتریکی و یا بر اساس حرکت و انرژی ظاهر شوند.

همچنین باید به انواع فعالیت ها از جمله موارد زیر توجه شود:

  • گروه هایی از کارگران که در معرض خطر هستند.
  • نوبت کاری، ساعات فعالیت، تنهایی کار، نظارت.
  • عوامل انسانی از جمله فعالیت های بدنی سخت.
  • طراحی محل کار، به عنوان مثال تفکیک مسیرهای ترافیکی و عابر پیاده.
  • تغییرات در الگوی کار از جمله افزایش یا کاهش بهره وری.
  • سر و صدا، سرما، گرما.
  • الزامات قانونی و سازوکار برای انطباق با تغییرات در الزامات قانونی.
  • نحوه اطلاع رسانی ارزیابی ریسک و آموزش اقدامات کنترلی بعدی به کارگران.
  • موقعیت های اضطراری مانند حوادث برنامه ریزی نشده از جمله آتش سوزی و قطع برق.
  • در دسترس بودن منابع برای اطمینان از سلسله مراتب کنترل ها می تواند در یافته های ارزیابی ریسک اعمال شود.

با استفاده از سلسله مراتب کنترل ها، سازمان نیاز به تعیین روشی دارد که در آن یافته ها به عنوان اطلاعات مستند ثبت شده و به کارگران و سایر طرف های ذینفع ابلاغ می شود.

 به طور معمول، فرد ذیصلاح یک ارزیابی ریسک انجام می دهد و یافته ها را بر اساس احتمال وقوع رویداد بر اساس شدت آسیب با امتیاز ریسک اعمال شده امتیاز می دهد. این روش به طور مداوم اعمال می شود و بر اساس الزامات قانونی، نوع و شرایط فعالیت، یعنی سر و صدا، آتش، لرزش، ارزیابی خطر ارتفاع و غیره.

توصیه می‌شود که ارزیابی ریسک توسط یک شخص یا افراد ذیصلاح در مرحله طراحی هر فعالیتی آغاز شود و کارگرانی را که مستقیماً در فرآیند مشارکت دارند یا خواهند داشت، درگیر کند.

2- تعیین الزامات قانونی و سایر الزامات

سازمان باید مطمئن باشد که در طول فرآیند ارزیابی ریسک، آخرین الزامات قانونی و سایر الزامات قابل اجرا را رعایت می کند. فرآیند ارزیابی قانونی و سایر الزامات بسته به پیچیدگی کسب و کار متفاوت خواهد بود.

منابع اطلاعاتی ممکن است به روش های مختلفی جمع آوری شوند از جمله:

  • اشتراک در خبرنامه های به روز رسانی قانونی ناشر.
  • عضویت در انجمن های صنفی.
  • تحقیق از طریق وب سایت های دولتی معتبر.
  • استفاده از مشاوران مجرب.
  • عضویت کارکنان شایسته در موسسات ایمنی و بهداشت حرفه ای.
  • حضور کارکنان در دوره های آموزشی ایمنی و بهداشت حرفه ای.

پس از ارزیابی اولیه تعهدات انطباق، سازمان ممکن است در نظر داشته باشد که اطلاعات مربوطه را در یک سند قرار دهد. یک صفحه گسترده ممکن است برای این منظور مفید باشد.

یک سند زنده ممکن است شامل اطلاعات زیر باشد و در ارزیابی ریسک فردی به آن ارجاع داده شود:

  • نام و شماره مرجع مقررات.
  • وضعیت تجدید نظر.
  • تاریخ آخرین بازبینی آیین نامه.
  • شخص ذیصلاح مسئول بررسی نیاز.
  • حوزه سازمانی که نیازمندی ها را تحت تأثیر قرار می دهد شامل شرح کوتاهی از فعالیت و اطلاعات مستند مرتبط.
  • یک لینک یا شرح منبع اطلاعات.
  • نام و جزئیات تماس مشتری، ارائه‌دهنده خارجی در صورت مربوط به «الزامات دیگر».
  • تاریخ بررسی بعدی.

3- برنامه ریزی اقدام

پس از فرآیند شناسایی خطر، سازمان باید اقداماتی را به ترتیب اولویت برای کاهش ریسک برنامه ریزی کند. اینها باید عواقب این اقدامات را قبل از معرفی اقدامات در نظر بگیرند. اقدامات برنامه ریزی و شامل معرفی اقدامات کنترلی باید در چارچوب سیستم مدیریت OHSAS باشد.

اقدامات کنترلی ممکن است یا در دستورالعمل‌های کار سیستم کیفیت موجود ادغام شوند یا بر اساس ریسک و به یک سیستم کار ایمن اختصاصی تبدیل شوند. وظایف ممکن است توسط رهبری ارشد به صورت انفرادی یا گروهی تفویض شود. وظایف بر اساس شایستگی و با در نظر گرفتن نحوه ارائه آموزش به گروه های مختلف کارگران به افراد تخصیص داده می شود.

4- اهداف

این یک الزام استاندارد برای تعیین اهداف OHSAS  قابل دستیابی با ابزار اندازه گیری دوره ای پیشرفت است که نشان دهنده بهبود مستمر است.

اغلب اهداف در بررسی مدیریت (به بند 9.3 مراجعه کنید) یا به صورت محلی در جلسات بخش یا کمیته تنظیم و بررسی می شوند. پس از تنظیم، باید ابزاری برای برقراری ارتباط با اهداف در سرتاسر سازمان برای حمایت و ایجاد فرهنگ OHSAS مثبت وجود داشته باشد.

اگر الزامات زیادی شناسایی شده باشد، سازمان ممکن است برنامه راهبردی بهداشت و ایمنی شغلی مستند را در نظر بگیرد. این طرح باید توسط رهبری ارشد موافقت شود و شامل وظایف رتبه بندی ریسک، به ترتیب اولویت، و همسویی با رهبری ارشد مسئول نظارت بر وظیفه باشد.

یک طرح استراتژیک OHSAS یک سند زنده است و باید به صورت دوره ای برای نظارت بر پیشرفت دستیابی به اهداف و بهبود مستمر بررسی شود.

سند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • موضوع اولویت بندی استراتژیک.
  • اقدام، این می تواند انجام ارزیابی ها بر اساس تعهدات انطباق مانند ارزیابی نویز باشد.
  • روشی که در آن می توان به عمل دست یافت.
  • منابع مورد نیاز برای دستیابی به عمل به عنوان مثال تخصص انسانی، تجهیزات، مالی و ارائه دهنده خارجی.
  • شاخص عملکرد کلیدی برای نشان دادن دستاورد عمل.
  • مسئولیت عمومی.
  • مسئولیت مدیریت عالی.
  • مقیاس زمانی.
  • رتبه بندی ریسک (به ترتیب اولویت).
بخش هفتم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، پشتیبانی:

این بخش به الزاماتی می‌پردازد که سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را برای اطمینان از اجرای مؤثر آن، زیربنای آن قرار می‌دهند.

نحوه پیاده سازی ایزو 45001، پشتیبانی

1- منابع

منابع برای برآوردن الزامات شناسایی شده در مراحل برنامه ریزی سیستم برای حفظ بهبود مستمر مورد نیاز خواهد بود. اینها شامل منابع انسانی، طبیعی، زیرساختی (ساختمان ها، کارخانه ها، تجهیزات، تاسیسات، سیستم های مهار اضطراری) منابع فنی و مالی است.

ضروری است که تخصیص منابع از حمایت کامل مدیریت ارشد، تحت الزامات بند 5 برخوردار باشد تا محیط کار ایمن و سالم را حفظ کند. به عنوان بخشی از شناسایی منابع، سازمان باید به اطلاعات تولید شده در بخش 6 نگاه کند تا ریسک، فرصت ها و اهداف حاصله را تصدیق کند. سپس آنها باید منابع کافی را برای کاهش یا مدیریت آنها تخصیص دهند.

3- صلاحیت

سازمانی که به طور موثر و کارآمد کار می کند باید کارگران شایسته داشته باشد. از نظر OHSAS ضروری است که کارگران به اطلاعات دسترسی داشته باشند و به طور مناسب برای جلوگیری از حوادث یا بد سلامتی خود و دیگران آموزش دیده باشند. شایستگی می تواند شامل در نظر گرفتن موارد زیر باشد:

  • توانایی انجام وظیفه بر اساس نقش های شغلی تعریف شده و درک روشن از جنبه های OHSAS مورد نیاز.
  • تعریف روش های استخدام با در نظر گرفتن کارگران موقت یا آژانس.
  • آگاهی از خطرات مرتبط با محیط و فرآیندها.
  • الزامات قانونی.
  • قابلیت های فردی از جمله تجربه، مهارت های زبانی، سواد و تنوع.

تنوع فعالیت ها در سازمان، سطح آموزش مورد نیاز برای تحقق شایستگی را تعیین می کند. شکاف های آموزشی معمولاً با توسعه فرآیندهای جدید، به عنوان مثال معرفی ماشین آلات جدید یا در دستیابی به انطباق با الزامات نظارتی شناسایی می شوند.

مهم نیست که سازمان چقدر بزرگ یا کوچک باشد، سوابق آموزشی به عنوان مرجع و مدرکی برای تحقق شایستگی ضروری است. یک ماتریس آموزشی اجمالی را در نظر بگیرید که شکاف‌های آموزشی تکمیل شده از جمله تاریخ‌های آموزش تجدید را شناسایی می‌کند.

علاوه بر این، سوابق آموزشی فردی را با شواهد امضاکننده از طرف کارگر در نظر بگیرید تا تکمیل و درک آموزش از جمله آگاهی از خطرات را تأیید کنید.

سازمان همچنین باید صلاحیت ارائه دهندگان خارجی از جمله تهیه پیمانکارانی که وظایف را در محل انجام می دهند را در نظر بگیرد. فرآیند تدارکات سازمان ممکن است ساختاری را برای مدیریت ارائه دهندگان خارجی فراهم کند. از جمله شواهد توانایی، شایستگی و در محل، این ممکن است با آموزش القایی سایت پشتیبانی شود.

چه در داخل یا چه در خارج، مدیریت ارشد سازمان باید مطمئن باشد که مکانیسم ‌هایی برای ارائه آموزش ‌های بهداشت و سلامت مبتنی بر شایستگی مناسب و کافی برای کارگران وجود دارد.

4- اطلاع

آگاهی از الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی برای کارگران داخلی و خارجی بسیار مهم است. باید درک روشنی از خط مشی OHSAS سازمان از جمله الزام افراد برای محافظت از خود و دیگران در برابر قرار گرفتن در معرض خطرات وجود داشته باشد. آموزش آگاهی قبل از شروع کار برای کارگران داخلی و خارجی شروع می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سیاست و الزامات OHSAS.
  • خطرات مرتبط با محیط و فرآیند ها.
  • ابزاری برای گزارش حوادث و دریافت اطلاعات پس از بررسی.
  • ابزاری برای گزارش موارد نزدیک یا نقص های حیاتی ایمنی.
  • ساختار نظارت.
  • ارائه اطلاعات از جمله سیستم های ایمن کار یا دستورالعمل های کاری.
  • درک روشنی از این که هیچ اتهامی برای گزارش خطرات یا حذف احتیاطی افراد از قرار گرفتن در معرض آسیبی که زندگی را تهدید می کند وجود ندارد. این باید به عنوان بخشی از فرهنگ ایمنی مثبت به طور فعال تشویق شود.

توصیه می شود شواهدی از آموزش آگاهی وجود داشته باشد. این موضوع در بخش «صلاحیت» بخش 7 بیان شده است.

5- ارتباطات داخلی و خارجی

کانال های ارتباطی تعریف شده کلید موفقیت سیستم مدیریت OH&S است. توصیه می شود که خط مشی روشنی در ارتباط با تایید مدیریت ارشد وجود داشته باشد که فرآیند ارتباط را شناسایی کند. سازمان باید تعیین کند:

سوال

مثال ها

چه چیزی ابلاغ خواهد شد؟

خط مشی OHS، قوانین سایت شامل مسئولیت های شخصی، خطرات، ارزیابی ریسک، دستورالعمل های کاری، صورتجلسه جلسات کمیته، نتایج تحقیقات، ساختار سازمانی، عملکرد

چه زمانی ارتباط رخ می دهد؟

استخدام دائم یا موقت، مقدمات داخلی و خارجی، جلسه توجیهی صبحگاهی، جلسات کمیته ایمنی، الزامات قانونی در انتظار

اطلاعات به چه کسی اطلاع رسانی خواهد شد؟

کارگران شامل آژانس، پیمانکاران، ارائه دهندگان خارجی، کاربران نهایی محصول و سایر اشخاص ذینفع

اطلاعات چگونه منتقل خواهد شد؟

تابلوهای اعلانات، گفتگوهای جعبه ابزار، ایمیل، وب سایت، خبرنامه ها، نظارت

6- اطلاعات مستند

مانند تمام سیستم های مدیریتی، میزان اطلاعات مستند بسته به اندازه، دامنه و پیچیدگی فرآیندهای درون سازمان متفاوت خواهد بود. یک رویکرد عملی برای توسعه و کنترل اطلاعات مستند به حفاظت از کسب و کار و همچنین ارائه منابع اطلاعاتی برای کارگران مرتبط با شناسایی خطر کمک خواهد کرد.

یک رویکرد مبتنی بر ریسک برای سطح اطلاعات مستند مورد نیاز از جمله در نظر گرفتن سواد و زبان را در نظر بگیرید. اطلاعات مستند به نسخه چاپی محدود نمی شود و در رسانه های مختلف از جمله فرمت الکترونیکی، ایمیل و وب ظاهر می شود. در زیر مجموعه ای از انواع اطلاعات مستند آمده است:

منابع داخلی یا خارجی

تایپ کنید

استفاده کنید

خارجی

نظارتی

دستورالعمل ها و بروشورهای وب سایت دولتی، کدهای عمل

خارجی

اطلاعات

برگه های اطلاعات ایمنی مواد ارائه دهنده خارجی، گواهی انطباق

خارجی

اطلاعات

دستورالعمل های نصب ماشین آلات و مشخصات فنی ارائه دهنده خارجی

خارجی

اطلاعات

ارزیابی ریسک و بیانیه روش

خارجی

گواهینامه ها

سیستم آتش نشانی، سوابق خدمات سیم کشی ثابت، اسناد بیمه مسئولیت

خارجی

آموزش

گواهینامه های شایستگی (لیفتراک، آگاهی OHS)

درونی؛ داخلی

آموزش

ارائه مقدماتی، گفتگوهای جعبه ابزار

درونی؛ داخلی

آموزش

سوابق آموزشی فردی

درونی؛ داخلی

کار کنید

دستورالعمل های کار سیستم های ایمن کار

درونی؛ داخلی

بازرسی ها

شواهد نگهداری و بازرسی های معمول

7- روشهای کنترل اطلاعات مستند

داشتن یک سیستم کنترل قوی اما ساده برای اطلاعات مستند ضروری است. این اطمینان حاصل می کند که کارگران همیشه از آخرین الزامات مربوط به OHSAS آگاه هستند.

 برای پشتیبانی از آخرین بازنگری اطلاعات مستند باید ابزاری برای ابلاغ آخرین سیاست ها، شیوه ها و دستورالعمل های کاری وجود داشته باشد. همانطور که قبلاً اشاره شد، اطلاعات مستند از منابع داخلی و خارجی بدست خواهد آمد.

در زیر ابزارهای پیشنهادی برای کنترل اطلاعات مستند داخلی و خارجی ارائه شده است:

  • درونی؛ داخلی.
  • یک سیستم مرجع سند را در سرصفحه یا پاورقی ایجاد کنید، به عنوان مثال. رویه تعمیر و نگهداری شماره 1 – MP01، فرم تعمیر و نگهداری 01 – MF01 و غیره.
  • وضعیت ویرایش، تاریخ ویرایش و نویسنده را در پاورقی سند شناسایی کنید.
  • از همان روش کنترل اسناد برای اسناد و داده های الکترونیکی استفاده کنید.
  • یک صفحه گسترده تهیه کنید که دلایل به روز شدن ویرایش های قبلی را مشخص کند
  • تعیین روش صدور برای اطلاعات مستند با در نظر گرفتن بازیابی اطلاعات و ارتباطات مستند از پیش اصلاح شده.
  • بایگانی در قالب الکترونیکی ویرایش های قبلی اسناد بر اساس ریسک و اطمینان از وجود ابزاری برای پشتیبان گیری و بازیابی داده ها.
  • محدوده زمانی نگهداری اسناد مورد نظر را در صفحه گسترده تعیین و شناسایی کنید. این ممکن است بر اساس الزامات قانونی مانند اسناد بیمه باشد.
  • خارجی.
  • تعیین کنید که چه چیزی باید بر اساس ریسک اطلاع رسانی و حفظ شود.
  • برای کاهش اتکا به کاغذ، اسکن را در نظر بگیرید.
  • یکپارچگی اسناد آرشیو شده را حفظ کنید.

به یاد داشته باشید که یک سیستم ساده ایجاد کنید تا همه بتوانند آن را درک کرده و به آن دسترسی داشته باشند. در نظر بگیرید که روش انتخابی را با یک روش آموزشی با آموزش کاربردی پشتیبانی کنید.

بخش هشتم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، عملیات:

هنگامی که فرآیندهای درون سازمان شناسایی شدند (به بند 4.4 مراجعه کنید) و برنامه ریزی شدند، روشی که کسب و کار در آن فعالیت خواهد کرد (به بند 6.0 مراجعه کنید)، شرکت باید هر فرآیند را در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی برنامه ریزی و کنترل کند.

نحوه پیاده سازی ایزو 45001، عملیات

برنامه ریزی عملیاتی و کنترل روشی است که در آن سازمان تعیین می کند چه چیزی برای هر فرآیند لازم است و روشی که در آن الزامات کنترل می شوند تا اطمینان حاصل شود که کارگران از آسیب محافظت می شوند. برنامه ریزی و کنترل عملیاتی با شناسایی معیارهایی برای هر فرآیند به دست می آید که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مرزهای هر فرآیند و نحوه تعامل آنها.
  • چه منابعی برای مدیریت فرآیند مورد نیاز است از جمله رهبری، تجهیزات، زمان، انسانی (جنبه های شایستگی و آموزشی) و مالی.
  • چه اطلاعات مستندی برای کمک به مدیریت فرآیند از جمله رویه ها و سیستم های ایمن کار مورد نیاز است.
  • روشی که در آن تغییرات در فرآیند برنامه ریزی و کنترل می شود، از جمله رویدادهای ناخواسته.
  • بکارگیری الزامات قانونی و سایر الزامات یا دستورالعمل های سازنده برای تجهیزات.
  • کنترل‌های مهندسی، به‌عنوان مثال محافظ‌های بهم پیوسته و سیستم‌های اگزوز.

سازمان همچنین باید سازگاری محیط کار را برای اطمینان از مناسب و کافی بودن آن برای همه کارگران در نظر بگیرد. انطباق به طور کلی ممکن است القای کارگران جدید یا فرآیندهای تغییر ارگونومیک برای محافظت از کارگران در برابر آسیب و بهبود کارایی فرآیند باشد.

1- حذف خطرات و کاهش خطرات OHSAS

پس از انتخاب روش ارزیابی ریسک تعیین شده در بند 6.0، سازمان از “سلسله مراتب کنترل ها” که در بخش 6 مشخص شده است برای حذف یا کاهش خطرات به کمترین خطر عملی استفاده خواهد کرد. ضروری است که هنگام انجام ارزیابی ریسک، کارگران، از جمله ارائه دهندگان خارجی، صلاحیت داشته باشند.

پس از تکمیل ارزیابی ریسک، نتایج باید با کارگرانی که مستقیماً در عملیات تحت تأثیر قرار می‌گیرند، در میان گذاشته شود و به توسعه اقدامات کنترلی کمک شود. کارگران باید در فرآیند ارزیابی و سایر عناصر سیستم گنجانده شوند.

2- مدیریت تغییرات

به رسمیت شناخته شده است که حوادث زمانی رخ می دهد که فرآیندها از اقدامات کنترلی تعیین شده منحرف شوند. این ممکن است شامل تغییرات در نظارت صالح و کارگران یا معرفی مواد، ماشین آلات و فرآیندهای جدید باشد.

سازمان باید فرآیندی را تعریف و اجرا کند که تغییرات را در کل کسب و کار در نظر بگیرد. این ممکن است یک خط مشی مکتوب باشد که سناریوهای مختلفی را بر اساس ریسک و فرصت محاسبه می کند. فرآیند تغییر ممکن است توسط یک سیستم مستند برای تأیید موضوع و دریافت اعلان پشتیبانی شود تا اطمینان حاصل شود که اطلاع رسانی و درک شده است.

اطلاع رسانی تغییر ممکن است توسط الزامات آموزشی و شایستگی پشتیبانی شود. فرآیند تغییر می‌تواند مکانیزمی برای ارزیابی و جلوگیری از معرفی خطرات جدید داشته باشد.

3- عمومی

خرید کالا و خدمات لازمه فعالیت هر کسب و کاری است. این استاندارد سازمان را ملزم می‌کند که کنترل‌هایی را برای اطمینان از اینکه کالاها و خدمات خریداری‌شده خطری ایجاد نمی‌کنند و کارگران را از جمله پیمانکاران در معرض آسیب قرار نمی‌دهند، اعمال کند.

4- تدارکات

یک فرآیند تدارکات قوی برای کنترل ورودی های محصول و خدمات در یک سازمان ضروری است. ورودی ها ممکن است شامل مواد خام برای محصولات، تجهیزات از جمله ماشین آلات، مواد مصرفی مانند محصولات تمیزکننده و کارگرانی باشد که به عنوان بخشی از قرارداد خدمات تعمیر و نگهداری را انجام می دهند. 

سازمان موظف است فرآیندی را ایجاد کند که شامل ارزیابی تأثیر بر ایمنی محصولات و خدمات قبل از خرید باشد.

این ممکن است شامل به دست آوردن اطلاعات ایمنی محصول یا مواد از یک ارائه دهنده خارجی یا با انجام ارزیابی ریسک باشد. ارزیابی ریسک با یک ارائه دهنده خارجی ممکن است در طول فعالیت هایی مانند خرید و نصب ماشین آلات در نظر گرفته شود. این ارزیابی خطرات بالقوه و اقدامات کنترلی مناسب را برای محافظت از کارگران سازمانی و پیمانکاران شناسایی می کند.

در این فرآیند، تحویل محصولات را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که آنها در برابر الزامات مشخص شده قبل از عرضه بازرسی می شوند. همچنین باید در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که آن محصولات و خدمات از نظر قانونی مطابقت دارند. این ممکن است از طریق ارزیابی برگه‌های اطلاعات ایمنی مواد، اعلامیه‌های انطباق یا ثبت کسب و کار در انجمن‌های تجاری باشد.

پرسنلی که مسئول تدارکات هستند باید اطمینان حاصل کنند که از کارگران شایسته برای کمک به ارزیابی ها و انتقال اطلاعات ایمنی مربوط به محصول یا خدمات استفاده می کنند. اطلاعات بهداشتی و ایمنی ممکن است شامل برگه های اطلاعات ایمنی مواد، آموزش، الزامات شایستگی و دستورالعمل های استفاده باشد.

5- پیمانکاران و برون سپاری

بسیاری از کسب و کارها از خدمات پیمانکاران (ارائه دهندگان خارجی) برای رفع شکاف ها در فرآیندها و تکمیل وظایفی که نیاز به دانش تخصصی دارند استفاده می کنند.

این استاندارد، سازمان را ملزم می‌کند که یک ارزیابی در مورد آن پیمانکاران از جمله بررسی‌های صلاحیت دقت لازم انجام دهد. سازمان ممکن است استفاده از معیارهای انتخاب پیمانکار را در نظر بگیرد تا اطمینان حاصل شود که خدمات در حیطه وظایف است.

سازمان باید راضی باشد که فرآیندی برای حفاظت از پیمانکاران (کارگران) و سایر کارگرانی که ممکن است به دلیل فعالیت های خود در معرض خطر قرار گیرند وجود داشته باشد.

در طول فرآیند تدارکات ممکن است توافق نامه های کتبی بین سازمان و پیمانکار با تعیین قوانین سازمان منعقد شود. این ممکن است توسط ارزیابی های ریسک و بیانیه های روش انجام شده توسط هر دو طرف با ارسال نتایج پشتیبانی شود.

مهم این است که بررسی های لازم برای اطمینان از صلاحیت پیمانکاران انجام شده باشد و ممکن است در برخی شرایط نیاز به تایید انطباق با الزامات قانونی داشته باشد. به عنوان مثال، گواهی برای کار بر روی دنده سوئیچ برق یا کار بر روی دیگ گاز.

پس از تکمیل فرآیند تدارکات، پشتیبانی از فعالیت های سایت با یک برنامه مقدماتی، تمرین خوبی است.

این امر به کارگران پیمانکار درکی از قوانین از جمله هرگونه الزامات خاص، به عنوان مثال، خطرات سایت، مناطق مجاز، فرآیندهای گزارش نزدیک از دست رفته، مسیرهای پیاده روی ایمن، برنامه های اقدام اضطراری، نظارت و مجوزهای مورد نیاز برای کار را ارائه می دهد.

6- اطلاعات مستند

این استاندارد سازمان را ملزم می کند که اطلاعات مستند مربوط به تهیه محصولات و خدمات از جمله ترتیبات پیمانکار را حفظ کند. در زیر فهرستی از نمونه‌هایی از اطلاعات مستند در نظر گرفته شده برای نگهداری آمده است:

  • ارزیابی ریسک و بیانیه روش بین سازمان و پیمانکار.
  • برگه های اطلاعات ایمنی مواد.
  • تبادل ایمیل مربوط به جنبه های ایمنی.
  • گواهی‌های انطباق، مهار، محافظ، توقف اضطراری، PPE.
  • مجوزها و مجوزهای پیمانکار.
  • تکمیل پرسشنامه های ارائه دهنده خارجی.
  • سوابق آموزش کارگران.

7- آمادگی و واکنش اضطراری

برنامه ریزی برای رویدادهای غیرمنتظره یک نظم و انضباط سازمانی همه جانبه خوب است. فرآیند ارزیابی ریسک، برای شناسایی خطرات ISO 45001، ممکن است موقعیت‌های اضطراری بالقوه را با پیامدهای فاجعه‌بار احتمالی برجسته کرده باشد. بنابراین لازم است اقدامات کنترلی برای کاهش این حوادث احتمالی اتخاذ شود.

پس از شناسایی موقعیت های اضطراری، که ممکن است کارکنان در هر سطح از سازمان را درگیر کنند، باید یک برنامه تدوین و آزمایش شود. بررسی کنید که آمادگی و واکنش اضطراری در طرح ممیزی داخلی آزمایش شده باشد.

آزمایش طرح‌های واکنش اضطراری برای افزایش آگاهی در مورد رویدادهای احتمالی و اطمینان از عملکرد اقدامات کنترلی از جمله نظارت، مسئولیت‌های فردی، مناسب بودن آموزش و ارتباطات ضروری است.

هنگامی که طرح آزمایش شد، ارائه بازخورد به کارگران برای یادگیری از تجربه مهم است. مجدداً نیاز به داشتن اطلاعات و سوابق مناسب به عنوان اطلاعات مستند وجود دارد.

بخش نهم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، ارزیابی عملکرد:

ارزیابی عملکرد یک فرآیند سازنده است که هدف آن بهبود عملکرد یک سازمان است و برای مدل “برنامه ریزی، انجام، بررسی و عمل” تجویز شده توسط ISO 45001 بسیار مهم است. این فرآیندها باید به دستیابی و حمایت از استراتژی و اهداف سازمان کمک کنند.

پیاده سازی ایزو 45001، ارزیابی عملکرد

1- پایش، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی

یک سازمان باید فعالیت های برنامه ریزی شده خود را بررسی، بازنگری، بازرسی و مشاهده کند تا مطمئن شود که آن ها همانطور که در نظر گرفته شده است انجام می شوند. یک سازمان باید مطمئن شود که فرآیندهای مناسب را تعیین کرده است تا بتواند بر اساس ریسک و فرصت ها ارزیابی کند که چقدر خوب عمل می کند.

مانیتورینگ به طور کلی فرآیندهایی را نشان می دهد که می تواند بررسی کند که آیا چیزی همانطور که در نظر گرفته شده یا برنامه ریزی شده اتفاق می افتد یا خیر.

هر تجهیزاتی که برای تعیین “شاخص” اندازه گیری استفاده می شود باید کالیبره و نگهداری شود تا درجه بالایی از اطمینان در اعتبار داده ها به دست آید. این استاندارد همچنین سازمان را ملزم می کند که فرآیندی را برای ارزیابی انطباق قانونی و سایر موارد اجرا کند، از جمله:

  • فراوانی و روش ارزیابی.
  • در صورت نیاز به اقدام، فرآیندی که طی آن ارزیابی و اجرا خواهد شد.
  • دانش و درک وضعیت انطباق آن را حفظ کنید.
  • اطلاعات مستند را برای حمایت از ارزیابی الزامات قانونی و سایر الزامات حفظ کنید.

در عمل می‌توانید فهرستی از تعهدات مربوط به انطباق را در یک صفحه گسترده، همانطور که در بخش 6 این سند ذکر شده است، قرار دهید. به طور دوره‌ای این فرآیند باید در برنامه حسابرسی داخلی حسابرسی شود تا اطمینان حاصل شود که تمام تعهدات مربوط به انطباق انجام شده است.

نتایج حسابرسی از جمله وضعیت انطباق باید به رهبری ارشد در سازمان ابلاغ شود. هر گونه الزامات معوق یا معلق می تواند توسط تیم رهبری انجام شود. این امر پیروی از تعهدات و کاهش خطر از جمله پیگرد قانونی احتمالی را تضمین می کند.

2- حسابرسی داخلی

ممیزی داخلی روشی سیستماتیک برای بررسی فرآیندها و الزامات سازمانی و همچنین مواردی است که در استاندارد ISO 45001 شرح داده شده است. این اطمینان حاصل می کند که فرآیندهای موجود موثر هستند و رویه ها رعایت می شوند. برنامه حسابرسی داخلی به سازمان کمک می کند تا به اهداف و اهداف OHSAS دست یابد. آن کمک می کند:

  • نظارت بر رعایت سیاست ها و اهداف.
  • ارائه شواهدی مبنی بر انجام تمام بررسی های لازم.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام الزامات قانونی فعلی و سایر الزامات برآورده شده است.
  • ارزیابی اثربخشی مدیریت ریسک.
  • مشارکت کارگران منجر به فرهنگ ایمنی مثبت می شود.
  • بهبود را با استفاده از «چشم های تازه» برای مرور یک فرآیند شناسایی کنید.
  • کمک به بهبود مستمر.

ممیزی داخلی باید توسط کارکنان ذیصلاح با درجه ای از بی طرفی نسبت به حوزه مورد ممیزی انجام شود. یک رویکرد مبتنی بر ریسک را می توان در حوزه هایی که حسابرسی می شوند با تمرکز بیشتر بر فعالیت های با ریسک بالاتر اعمال کرد. ممیزی داخلی باید با این انتظار برنامه ریزی شود که هر فرآیند در فواصل زمانی منظم حسابرسی شود.

علاوه بر ممیزی های برنامه ریزی شده، ممیزی های برنامه ریزی نشده ممکن است در واکنش به مناطق مشکل دار، گزارش های نزدیک به اشتباه یا داده های حادثه با تمرکز بر پیشگیری از تصادف انجام شود.

اطلاع رسانی نتایج حسابرسی به اشخاص ذینفع قابل اجرا از جمله کارگران و تنظیم زمانبندی واقعی برای تکمیل «فرصت های بهبود» یا «عدم انطباق» شناسایی شده سودمند است. مدیریت ارشد باید از کمبودهای سیستم آگاه باشد تا اطمینان حاصل شود که منابع لازم برای کاهش یافته ها تخصیص داده می شود. نتایج حسابرسی به عنوان بخشی از فرآیند بررسی مدیریت بررسی خواهد شد.

3- بررسی مدیریت

بررسی مدیریت یک عنصر اساسی از سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است. هدف از بررسی Bis برای مدیریت عالی ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت برای اطمینان از موثر بودن و مناسب بودن آن برای نیازهای کسب و کار و در نهایت جلوگیری از آسیب یا آسیب به کارگران است. بازنگری مدیریت همچنین یک فعالیت برنامه ریزی شده برای بررسی اهداف از جمله انطباق و تعیین اهداف جدید است.

معمولاً جلسات بررسی مدیریت سالانه برگزار می شود، با این حال بسیاری از سازمان ها هر شش ماه یا هر سه ماه یکبار بررسی های مدیریتی را برای پیگیری عملکرد سیستم انجام می دهند. اگر جلسات مکرر برگزار شود، اغلب دستور جلسه کاهش می یابد و دستور کار کامل سالانه انجام می شود.

پس از اتمام جلسه بررسی مدیریت، سازمان باید با رهبری و پشتیبانی ارشد تصمیم بگیرد که برای بهبود مستمر OHSAS و برآورده کردن استاندارد ها چه چیزی لازم است. نکات زیر الزامات خروجی جلسه بررسی مدیریت را مشخص می کند:

  • ارائه یک نتیجه گیری گسترده از ثبات، کفایت و اثربخشی مداوم در دستیابی به نتایج مورد نظر.
  • فرصت های بهبود مستمر را شناسایی کنید.
  • هرگونه تغییر مورد نیاز در سیستم مدیریت OH&S را شناسایی کنید.
  • منابع مورد نیاز را شناسایی کنید.
  • هر گونه اقدام مورد نیاز را شناسایی کنید.

هر گونه پیشرفت یکپارچه سازی با سایر فرآیندهای تجاری را شناسایی کنید. این ممکن است هماهنگی بیشتر با سیستم های مدیریت ISO 9001 یا ISO 14001 باشد.

هر گونه پیامد برای جهت استراتژیک کسب و کار. این یک نیاز دامنه وسیع برای گرفتن هر موضوعی برای بهبود سیستم مدیریت OHSAS است.

سازمان موظف است صورتجلسه را در اطلاعات مستند ثبت کند. این اطلاعات باید به اشخاص ذینفع مربوطه و در صورت لزوم نمایندگان کارگران اطلاع داده شود.

انتقال اهداف بازنگری مدیریت به یک سند جداگانه با شاخص های عملکرد کلیدی مشخص شده، بازه های زمانی تکمیل شده مورد انتظار و مسئولیت های تفویض شده، عمل خوبی است. این اهداف ممکن است از طریق ایمیل سازمان ها اطلاع رسانی شود یا در تابلوهای اعلانات قرار گیرد.

بخش دهم از نحوه پیاده سازی ایزو 45001، بهبود:

از نتایج مورد بحث در بخش 9 بررسی مدیریت شامل تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد سیستم ایمنی و بهداشت شغلی، حسابرسی داخلی و بازخورد از مشارکت کارگرنتایج زیر به دست می آید.

نحوه پیاده سازی ایزو 45001، بهبود
  • عدم انطباق و اقدام اصلاحی.
  • بررسی حادثه و اقدام اصلاحی.
  • بررسی حادثه و اقدامات اصلاحی.
  • تعهدات رعایت از جمله خروجی از معرفی مقررات جدید.

چندین روش مختلف برای به دست آوردن فرصت های بهبود ممکن است بر اساس ساختار، فعالیت ها و ریسک در کسب و کار که در بخش 4 و 6 مورد بحث قرار گرفته است در سیستم طراحی شود. روش های انتخاب شده باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

  • ابزارهای گزارش دهی شامل حوادث به گروه های مناسب کارگران و طرف های ذینفع.
  • مقیاس زمانی گزارش دهی.
  • نحوه ثبت اطلاعات به عنوان اطلاعات مستند به عنوان مثال کارت های گزارش نزدیک، گزارش تصادف، گزارش نقص، گزارش به رهبری ارشد.
  • استفاده از کارگران برای شرکت در تحقیقات برای تعیین تجزیه و تحلیل علت اصلی.
  • یک سیستم ساختاریافته برای جلوگیری از تکرار.
  • سلسله مراتب اقدامات کنترلی برای کاهش ریسک تا جایی که منطقی عملی باشد.
  • ارزیابی خطرات OH&S قبل از معرفی یک اقدام اصلاحی برای جلوگیری از معرفی خطرات جدید.
  • آموزش و شایستگی برای کارگران و اشخاص ذینفع در مورد ابزارهای گزارش دهی خطرات، حوادث و فرصت های بهبود OHSAS.

1- حادثه

بر خلاف ISO 9001  و ISO 14001 سیستم های مدیریت زیست محیطی، ISO 45001 “حادثه” را در کنار عدم انطباق و اقدامات اصلاحی معرفی می کند. بند 3 «شرایط تعریف» در استاندارد، پارامترهایی را ارائه می‌کند که «حادثه» را می‌توان تفسیر و گزارش کرد. «حادثه» اتفاقی است که منجر به آسیب و یا بیماری نمی شود.

بنابراین، سازمان باید یک سیستم گزارش دهی را پیاده سازی کند که رویدادهایی را که لزوماً در فرآیندهای سیستم مدیریت پیش بینی نشده اند، ثبت کند. اغلب به این موارد «نزدیک از دست دادن»، «نزدیک به ضربه» یا «تماس نزدیک» گفته می‌شود. هنگامی که یک خطای نزدیک گزارش می شود، ممکن است فرآیندی وجود داشته باشد که در طی آن، یافته ها در یک گزارش عدم انطباق ثبت شوند.

4 دیدگاه دربارهٔ «نحوه پیاده سازی ایزو 45001»

    1. سازمان هایی که تعهد آنها برای حفاظت از ایمنی و بهداشت کارمندان خیلی مهم است، اقدام به اجرا و پیاده سازی الزامات ایزو 45001 می کنند. ISO 45001 سال 2018 میلادی جایگزین OHSAS 18001 شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button