مطالب ISO 45001

مستندات ISO 45001

نمونه گواهینامه

اخذ گواهینامه ISO 45001

اخذ گواهینامه ISO 45001 همینطور فرآیند دریافت گواهینامه ایزو 45001 توسط شرکت ها همچنین سازمان ها سوال می شود. نکته مهم اینکه استاندارد ایزو 45001 جایگزین OHSAS 18001 شده و حتی اشخاص حقیقی به اسم خودشان می توانند اقدام کنند جهت اخذ گواهینامه ISO 45001.

شاید از خود بپرسید استاندارد ایزو 45001 چیست و آیا سازمان ها و شرکت ها می توانند گواهینامه ISO 45001 اخذ نمایند. مقاله فوق جهت الزامات اخذ گواهینامه ISO 45001 برای شرکت ها تدوین و منتشر شده، بنابراین چنانچه می خواهید بدانید استاندارد ISO 45001 چیست ؟، پس لطفا مقاله گواهینامه ISO 45001 در ستون سمت راست را مطالعه نمایید.

اگر شما با استفاده از الزامات استاندارد ISO 45001: 2018 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (OHSMS) را پیاده سازی می کنید، احتمالاً در نظر دارید هنگام اجرای آن گواهینامه ISO 45001 خود را دریافت کنید. در این صورت، ممکن است از خود بپرسید که برای آماده شدن یا موفقیت برای حسابرس صدور گواهینامه پس از اجرای ایزو 45001، چه کارهایی باید انجام شود.

مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک به شما کمک می کنند که به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن بتوانید اقدامات لازم جهت اخذ گواهینامه ISO 45001 را طی نمایید. سپس با کمترین هزینه ممکن و بر اساس اهداف تعیین شده سازمانی بتوانید گواهینامه ایزو 45001 دریافت نمایید.

گواهینامه ISO 45001 چیست ؟

گواهینامه ISO 45001 یک روش عالی برای نشان دادن تعهد شما در زمینه رفاه کارمندان، تأمین کنندگان و مشتریان است. روند ارزیابی مستقل تأیید می کند که سازمان شما یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را پیاده سازی کرده است، اعتماد به نفس ذینفعان را افزایش می دهد ، نام تجاری شما را افزایش می دهد و به شما یک مزیت رقابتی می دهد.

مشاوران باتجربه QMS ما می توانند شما را از طریق فرآیند پیاده سازی و صدور گواهینامه ISO 45001، تولید سیستم مدیریت OH&S برای شما و انجام ارزیابی مستقل برای تأیید اینکه سازمان شما بتواند اقدام به اخذ گواهینامه ISO 45001 انجام نماید.

اقدامات ما در زمینه:

سیستم مدیریت OH&S قوی را پیاده سازی نمایید.

برنامه ریزی مناسب و ارزیابی ریسک را انجام دهید.

آموزش بهداشت و ایمنی کافی برای کارمندان ارائه می شود.

آگاهی کارمندان از سیاست های ایمنی و بهداشت را افزایش دهید.

مزایای سیستم های مدیریت OH&S خود را به ذینفعان اعلام کنید.

توانایی شما برای پاسخگویی به شرایط اضطراری را تقویت می کند.

فرآیندهای نظارت بر عملکرد و بهبود مستمر ایجاد شده است.

در QMS ، ما زمان کمتری را برای ایجاد مسیرهای پیچیده اسناد و زمان بیشتری را صرف ساختن سیستم های مدیریتی می کنیم که برای تجارت شما کار می کنند. امروز برای اطمینان از نیازهای خود با ما تماس بگیرید.

تفاوت بین اجرا و صدور گواهینامه چیست ؟

برای سازمان ها بسیار مفید خواهد بود که مطلع باشند تفاوت بین اجرا و صدور گواهینامه ایزو 45001 چیست. پیاده سازی فرآیندی است که شما برای ایجاد کلیه قوانین، سیاست ها، فرایندها و رویه های لازم برای تأمین الزامات ISO 45001: 2018 و تأمین نیازهای سازمان خود طی می کنید. سپس با اطمینان از اینکه همه افراد سازمان شما می دانند چه کاری باید انجام دهند، اقدام به اخذ گواهینامه ISO 45001 می نمایید.

صدور گواهینامه جدا از اجرا است، این برای بسیاری از افراد بسیار تعجب آور است که می دانند در ISO 45001: 2018 نیازی نیست که یک نهاد صادر کننده گواهینامه شخص ثالث ممیزی انجام دهد و تأیید کند که سازمان با موفقیت الزامات استاندارد را اجرا کرده است.

دلایل بسیار خوبی برای داشتن یک ممیز شخص ثالث برای حسابرسی استاندارد ایزو 45001 وجود دارد، از جمله مزیت داشتن شخصی در خارج از سازمان شما برای شناسایی راه های بهبود آنچه ریسک های سازمان است و سازمان نتوانسته ریسک ها را به درستی شناسایی کند.

اجرای الزامات سیستم ایمنی و بهداشت سازمان ISO 45001 یعنی اینکه سازمان، بایستی روش های پیاده سازی، چک لیست ها و فرآیند های خود را بر مبنای استراتژی تعریف شده و چارت سازمانی تغییر دهد. بنابراین آموزش کارکنان بر مبنای استاندارد ایمنی بهداشت شغلی اهمیت ویژه ای دارد.

صدور گواهینامه ایزو 45001 یعنی اینکه یک سازمان ثالث به عنوان نهاد حسابرسی و صدور گواهینامه، فرآیندهای سازمان متقاضی را بازرسی می کند. بنابراین چنانچه کلیه فرآیند ها به درستی انجام شده باشد اقدام به صدور گواهی نامه ایزو 45001 پس از تایید حسابرسی.

گواهی-نامه-ایزو-45001
نحوه ممیزی ISO 45001:

جهت اخذ گواهینامه ISO 45001 مواردی وجود دارد که باید قبل از ورود حسابرسان برای انجام ممیزی نهایی گواهینامه، تکمیل شوند. لذا شرح نحوه ممیزی توسط حسابرسان در زیر عنوان شده است.

تمام فرایندها برای اخذ گواهینامه ISO 45001 اجرا شده، همانطور که همه فرایندها مستند نیستند، شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام فرایندهای مورد نیاز در OHSMS وجود دارند. انتظار می رود که شما هر فرآیند را تعیین کنید (قوانین فرایند را تنظیم کنید)، هر فرآیند را پیاده سازی کنید (اطمینان حاصل کنید که قوانین شناخته شده اند و نظارت می شوند) و هر فرآیند را حفظ می کنید (اطمینان حاصل کنید که وقتی قوانین تغییر می کند، مردم می دانند و افراد جدید از آنها مطلع می شوند) وجود فرآیندهای ناقص قابل قبول نیست.

شناسایی ریسک های استاندارد حل و فصل شد، برای حسابرسی باید سوابق کافی جهت نشان دادن نحوه کار فرایندهای خود داشته باشید. به همین دلیل، ممیزان صدور گواهینامه از شما می خواهند که برای مدت زمانی از ریسک های خود برای جمع آوری سوابق لازم جهت اثبات شناسایی ریسک ها استفاده کرده باشید. این بازه زمانی برای هر سازمان صدور گواهینامه متفاوت است، اما اغلب از حداقل 4 ماه تا 8 ماه حتی برخی از آنها تا 12 ماه متفاوت است.

همه فرآیندهای ممیزی شده، یکی از فرایندهای کلیدی برای ارزیابی عملکرد ریسک های شما، ممیزی داخلی است. حسابرسان صدور گواهینامه انتظار دارند که شما قبل از اینکه آنها بیایند و حسابرسی های خود را انجام دهند، این بررسی حسابرسی داخلی را برای همه فرآیندهای خود انجام داده باشید.

بررسی مدیریت به پایان رسید، ارزیابی مهم دیگر ISO 45001 بررسی مدیریت است. انتظار می رود که شما حداقل یک بررسی مدیریت OHSMS برای بررسی اثربخشی و کارایی و ارزیابی تخصیص منابع انجام داده باشید.

جهت اخذ گواهینامه ISO 45001 اقدامات اصلاحی انجام شده، به احتمال زیاد در این مدت از طریق ممیزی داخلی، بررسی مدیریت و نظارت بر فرآیند، ناسازگاری در فرآیندها پیدا کرده اید. با یافتن این ناسازگاری ها، انتظار می رود که اقدامات اصلاحی را برای حذف ناسازگاری و جلوگیری از تکرار آن انجام داده باشید.

9 راه پیش رو برای اخذ گواهینامه ISO 45001:

متقاضیان جهت اخذ گواهینامه ISO 45001 باید 9 مرحله قدم بردارند تا بتوانند گواهینامه ایزو خود را حسابرسی و دریافت نمایند. پیاده سازی و به دست آوردن گواهینامه برای سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (OH&S) می تواند مشکل باشد و شما ممکن است به سرعت تحت تأثیر بسیاری از الزامات استاندارد ISO 45001 قرار بگیرید. برای کمک به درک بهتر، در 9 مرحله زیر جزئیات چند سوال مهم در مورد عناصر اساسی سیستم شما مطرح شده است.

اولین مرحله اینکه باید پشتیبانی مدیریت را بدست آورید، برای کمک به روند فروش خود بهتر است جلسات مشترک برگزار نمایید و به یک هدف واحد برسید.

مرحله دوم از الزامات قانونی خود مطلع شوید، آیا قوانین بهداشت و ایمنی برای صنعت خود دارید؟ جهت بدست آوردن اطلاع در مورد الزامات قانونی به بخش 6.1.3 دستورالعمل اجرایی استاندارد مراجعه نمایید.

مرحله سوم: محدودیت سیستم مدیریت OHSAS خود را با توجه به خط مشی، اهداف و برنامه هایی که سیستم OHSAS شما را راهنمایی می کند، تعیین نمایید.

مرحله چهارم: فرآيندها و رويه ها را تعريف كنيد، چه فرآيندها و رويه هايي براي كنترل خطرات OH&S در شركت شما بايد تعريف شود؟ چگونه می توانید تمام خطرات و ریسک های مرتبط با آنها را شناسایی کنید تا بتوانید از کنترل های مناسب اطمینان حاصل کنید؟ چه ارزیابی ریسکی لازم است انجام دهید؟ به چه کنترل های عملیاتی و روش های آمادگی اضطراری نیاز دارید؟ چه چیزهایی را یادداشت خواهید کرد، و با آموزش و آگاهی مناسب چه چیزهایی را می توان کنترل کرد؟

مرحله پنجم جهت اخذ گواهینامه ISO 45001 این است که باید، فرایندها و رویه های استاندارد را پیاده سازی کنید.

مرحله ششم آگاه سازی و آموزش کارمندان سازمان می باشد. مرحله هفتم جهت پیاده سازی و اخذ گواهینامه ISO 45001 این است که شما باید نهاد صادر کننده گواهینامه را مشخص کنید.

برای اخذ گواهینامه ISO می خواهید به چه شرکتی اطمینان کنید ؟ شرکت هوداک سیستم فرتاک شما را راهنمایی می کند. در مرحله هشتم باید از سیستم مدیریت OHSAS برای حفظ سوابق بهره ببرید. مرحله نهم ممیزی داخلی است که باید توسط مشاور ایزو انجام شود. برای مشاوره می توانید از همکاران و کارشناسان ما استفاده نمایید.

تاریخچه استاندارد ایزو 45001:

45001 یک استاندارد ISO برای سیستم های مدیریت بهداشت و ایمنی کار (OH&S) است که در مارس 2018 منتشر شد. هدف ISO 45001 کاهش آسیب های شغلی و بیماری ها، از جمله ارتقاء سطح سلامت کارکنان و محافظت از سلامت جسمی و روانی است.

این استاندارد بر اساس OHSAS 18001، کنوانسیون ها و دستورالعمل های سازمان بین المللی کار از جمله ILO OSH 2001 و استانداردهای ملی کشور های عضو است که تدوین و منتشر شده است. ISO 45001 از ساختار سطح بالای سایر استانداردهای ISO مانند ISO 9001:2015 و ISO 14001:2015 پیروی می کند که ادغام این استانداردها را آسان تر می کند.

ISO 45001 در اکتبر 2013 در ISO ارائه شد. کمیته ISO / PC283، ایجاد شده در سال 2013 مسئولیت مستقیم فرآیند استاندارد سازی را بر عهده داشت. حداقل 70 کشور در روند تهیه پیش نویس شرکت کردند. کارهای آماده سازی تا دسامبر 2015 به طول انجامید سپس از 2015 تا 2017 پیش نویس اول موفق به کسب تأیید کافی از اعضای ISO نشد و در پیش نویس دوم اصلاح شد، که تصویب و به پیش نویس نهایی اصلاح شد. در رای گیری نهایی 62 رای موافق 9 رای ممتنع و چهار رای مخالف از فرانسه، هند، اسپانیا و ترکیه به دست آورد بنابراین این استاندارد در 12 مارس 2018 منتشر شد.

بیشتر بخوانیم:

برچسب ها: اخذ گواهینامه ISO 45001، روند اخذ گواهینامه ISO 45001 چگونه است، هزینه اخذ گواهینامه ISO 45001، شرایط اخذ گواهینامه ISO 45001، نحوه دریافت اخذ گواهینامه ISO 45001، نهاد صدور گواهینامه ISO 45001

 

Call Now Button