استاندارد صنایع غذایی

استاندارد صنایع غذایی

مقالات مرتبط

دیگر مقالات

اطلاعات کاربردی

فرم درخواست گواهینامه

نمونه گواهینامه ها

گواهینامه ایزو صنایع غذایی

گواهینامه ایزو صنایع غذایی، استاندارد های بین المللی مواد غذایی، انواع ایزو در صنایع غذایی، انواع استاندارد های صنایع غذایی، استاندارد های صنایع غذایی و استاندارد های جهانی مواد غذایی کلمات کلیدی می باشد که متقاضیان توسط موتور جستجوگر WWW.GOOGLE.COM  سرچ می کنند.

گواهینامه ایزو صنایع غذایی گواهینامه ISO 22000 می باشد که توسط سازمان بین المللی ISO سال 2005 میلادی تدوین و منتشر شد. استاندارد های بین المللی مواد غذایی صرفا در گواهینامه ایزو 22000 خلاصه نمی شود، بلکه انجمن های ایمنی مواد غذایی و انجمن ابتکار ایمنی مواد غذایی در دنیا توسط کشور های مختلف به وجود آمده که، مبحث ایمنی مواد غذایی و استاندارد صنایع غذایی را تدوین و دنبال می کنند.

از طریق مقاله گواهینامه ایزو صنایع غذایی به استاندارد بین المللی تدوین شده صنایع غذایی (ISO22000) همچنین استاندارد های بین المللی صنایع غذایی پرداخته می شود. متقاضیانی که اهداف صادراتی مواد غذایی را دارند می توانند با مطالعه دقیق مقاله فوق استاندارد های مورد نظر را شناسایی و اقدام به اخذ نمایند.

مقاله فوق توسط مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک جهت بالاتر بردن سطح اطلاعات کاربران همچنین روند دریافت گواهینامه استاندارد صنایع غذایی و هزینه های اخذ استاندارد های بین المللی صنایع غذایی مکتوب شده است. لذا با مطالعه دقیق مقاله فوق اطلاعات تکمیلی در مورد گواهینامه ایزو صنایع غذایی به دست می آورید.

 

خلاصه مطلب گواهینامه ایزو صنایع غذایی:

گواهینامه ایزو صنایع غذایی که توسط سازمان ایزو تهیه و منتشر شده فقط گواهینامه ایزو 22000 است که جزو خانواده استاندارد 22000 برشمرده می شود. منتها صنایع غذایی به جزء گواهینامه ایزو صنایع غذایی نیاز به استاندارد های دیگر صنایع غذایی دارند. اغلب این استاندارد های تدوین شده بلحاظ بالا بردن سطح ایمنی مواد غذایی و حمایت کامل از ذینفعان است. متقاضیان و تاجران با اخذ گواهینامه استاندارد صنایع غذایی می توانند درگاه های ورودی بیشماری به بازار های داخلی و بین المللی پیدا کنند.

متاسفانه اغلب استاندارد های بین المللی صنایع غذایی در ایران به صورت معتبر صادر نمی شوند. بلکه تنها گواهینامه ایزو صنایع غذایی که به صورت معتبر در ایران قابل اخذ می باشد، گواهینامه ISO 22000 است. شرکت های تولید و بسته مواد مواد غذایی، رستوران ها و کترینگ ها، گلخانه داران و شرکت های فرآوری مواد غذایی می توانند استاندارد های بین المللی ذکر شده در ذیل را اخذ نمایند.

حدود 8 استاندارد بین المللی برای صنایع غذایی تعریف شده که فقط یکی از این استاندارد ها جزو گواهینامه ایزو صنایع غذایی است. ولی متقاضیان با توجه به شرایط فعالیت خود می توانند هر کدام از این گواهینامه ها را برای رونق کسب وکار خود اخذ نمایند. پیش نیاز اخذ گواهینامه ایزو صنایع غذایی همچنین استاندارد های بین المللی صنایع غذایی، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 است. لذا پیشنهاد می شود برای بالاتر بردن کیفیت همچنین صرفه جویی در هزینه ها همزمان با هم گواهینامه ایزو 9001 و گواهینامه استاندارد صنایع غذایی اخذ گردد.

گواهینامه ایزو صنایع غذایی چیست ؟

استاندارد-های-بین-المللی-صنایع-غذایی

ایزو 22000 الزامات مربوط به سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را تعیین کرده و می تواند به آن گواهی دهد. پیاده سازی الزامات استاندارد ISO 22000  نقشه راهی  را نشان می دهد که یک سازمان برای نشان دادن توانایی خود در کنترل خطرات ایمنی غذا برای اطمینان از ایمن بودن غذا باید انجام دهد.

استاندارد بین المللی ISO 22000:2018 استاندارد بین المللی ایمنی مواد غذایی است که توسط سازمان بین المللی ایزو سال 2018 میلادی ویرایش شده است. استاندارد ایزو 22000 برای هماهنگی در مقیاس جهانی جهت الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی برای صنایع غذایی تدوین و منتشر شده است.

الزامات سیستم مدیریت صنایع غذایی (ISO 22000) با ترکیب و مکمل عناصر اصلی استاندارد، همانند استاندارد ایزو 9001 و استاندارد HACCP چارچوبی موثر برای توسعه، پیاده سازی، نظارت و بهبود مستمر سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی در چارچوب خطرات کلی تجاری سازمان ها فراهم می کند.

گواهینامه ایزو صنایع غذایی در اصل گواهینامه ایزو 22000 است که برای سازمان هایی در نظر گرفته شده است که بخواهند FSMS متمرکز، منسجم و یکپارچه تری از آنچه معمولا در قانون لازم است ایجاد کنند. جهت اطلاعات تکمیلی در مورد استاندارد ایزو 22000 مقاله گواهینامه ایزو 22000 را مطالعه کنید.

استاندارد های بین المللی صنایع غذایی:

استاندارد-های-بین-المللی-صنایع-غذایی

اهمیت تولید و بسته بندی مواد غذایی ، امنیت غذایی و سلامت غذایی از دیرباز مورد توجه انسان ها بوده است. در حال حاضر بیماری های ناشی از مسمویت غذایی آمار قابل توجه ای را به خود اختصاص داده است. لذا با توجه به نگرانی عموم مردم در مورد وضعیت بهداشتی مواد غذایی مصرفی، اجرای برنامه های کنترل کیفیت بیش از گذشته اهمیت یافته است. بنابراین دولت ها سعی داشته شرکت های تولید، بسته بندی و فرآوری مواد غذایی را الزام به رعایت استاندارد های بین المللی صنایع غذایی کنند.

سازمان بین المللی ایزو استاندارد ایزو 22000 را برای ایمنی مواد غذایی تدوین کرده که به نوعی گواهینامه ایزو صنایع غذایی نام برده می شود. برای تجزیه و تحلیل خطر، کنترل نقاط بحرانی و بررسی ایمنی مواد غذایی سازمان غذا دارو آمریکا استاندارد HACCP (حسپ) را تدوین کرده. سازمان غذا دارو ایران بر مبنای الزامات تعریف شده بین المللی و نتایج تست ایمنی روی مواد غذایی استاندارد سیب سبز سلامت را تدوین و اجرایی می کند. سازمان های غذایی در سراسر دنیا هر یک برای ایجاد الزامات رعایت ایمنی مواد غذایی قوانینی را تصویب و اجرا می کنند که در ذیل به مهمترین استاندارد های بین المللی صنایع غذایی می پردازیم.

گواهینامه ایزو صنایع غذایی یا استاندارد های ایزو غذایی صرفا فقط گواهینامه ایزو 22000 نیست بلکه استاندارد های دیگری را هم شامل می شود که شرکت ها جهت صادرات مواد غذایی و رقابت در بازار های بین المللی باید اقدام به اخذ اینگونه گواهینامه ها نمایند.

استاندارد ایزو 22000:
استاندارد-ایزو-22000

مسلما مهمترین و شناخته شده ترین گواهینامه ایزو صنایع غذایی یا استاندارد ایمنی مواد غذایی در سراسر دنیا استاندارد ISO 22000 می باشد. استاندارد ایزو 22000 توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و کمیته فنی ISO / TC 34 سال 2005 میلادی تدوین و جایگزین استاندارد HACCP در سطح بین الملل شد. جهت تدوین استاندارد ایزو 22000 از الزامات کنترل و ایمنی مواد غذایی HACCP و برای مدیریت کیفیت از الزامات سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 استفاده شد.

ایزو 22000 سال 2018 میلادی ویرایش و همسویی بیشتری با استاندارد ISO 9001:2015 پیدا کرد. لذا مراجع صدور گواهینامه، گواهینامه ISO 22000:2018 صادر می کنند. تولید کنندگان محصولات غذایی جهت صادرات و ورود به بازار های داخلی و بین المللی نیاز به اخذ گواهینامه ایزو 22000 دارند. گواهنیامه ایزو 22000 به عنوان گواهینامه ایزو صنایع غذایی توسط نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو صادر می شود.

اعتبار گواهینامه ایزو 22000 توسط اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه سنجیده می شود. چنانچه گواهینامه ISO 22000 توسط نهادی صادر شده باشد که مورد تایید سازمان استاندارد کشور خودش و در نهایت توسط انجمن اعتبار سنجی IAF تایید شده باشد، اعتبار بین المللی دارد. جهت انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو صنایع غذایی پیشنهاد می شود مقاله شرکت های گواهی دهنده ایزو در ایران مطالعه گردد.

استاندارد HACCP:
استاندارد-HACCP

HACCP یک سیستم مدیریتی است که در آن ایمنی مواد غذایی از طریق تجزیه و تحلیل و کنترل خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی حاصل از تولید، تهیه و جابجایی مواد اولیه، تولید، توزیع و مصرف محصول نهایی مورد بررسی قرار می گیرد. در حقیقت استاندارد HACCP به عنوان گواهینامه ایزو صنایع غذایی معرفی نشده و گواهینامه HACCP (حسپ) باید توسط سازمان غذا دارو امریکا تایید شود.

استاندارد حسپ (HACCP) الزاماتی جهت رویکرد پیشگیرانه سیستمی برای ایمنی مواد غذایی از خطرات طی فرآیند تولید است که با پیاده سازی الزامات استاندارد HACCP شرکت ها می توانند محصول نهایی خود را ایمن کنند. لذا الزامات استاندارد HACCP جهت جلوگیری از خطرات احتمالی به جای تلاش برای بازرسی تدوین شده است. از استاندارد HACCP به عنوان یک روش موثر برای ایمنی مواد غذایی و محافظت از سلامت عمومی می توان در تمامی مراحل یک زنجیره غذایی شامل بسته بندی، تولید و تهیه غذا و توزیع استفاده کرد. الزامات استاندارد HACCP (حسپ) برای محصولات گوشتی توسط سازمان USAD آمریکا تنظیم می شود و برای دیگر محصولات غذایی و آب میوه ها سازمان FDA الزامات حسابرسی و پیاد سازی HACCP را مشخص می کند.

شرکت ها به طور عمومی برای اخذ گواهینامه HACCP معتبر باید در سامانه FDA آمریکا ثبت نام کنند، اقدام به پیاده سازی الزامات HACCP نمایند سپس حسابرسی انجام می شود و در نهایت گواهینامه HACCP صادر می شود. متاسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه امکان اخذ گواهینامه HACCP معتبر در ایران وجود ندارد و مراکزی که گواهینامه HACCP صادر می کنند به صورت فیک است. جهت اطلاع از اعتبار نهاد های صادر کننده گواهینامه ها پیشنهاد می شود مقاله شرکت های CB مطالعه گردد.

 

استاندارد BRC:
استاندارد-BRC

BRC اختصار کلمه British Retail Consortium (کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا) می باشد که توسط این اتحادیه سال 1998 میلادی شروع بع بفعالیت کرد. BRC جزو استاندارد صنایع غذایی است که در مورد بررسی ایمنی مواد غذایی تدوین شده، بنابراین گواهینامه ایزو صنایع غذایی نیست بلکه استاندارد انگلیسی تحت نظارت انجمن GFSI ایجاد شده است.

در صنایع غذایی، استانداردهای زیادی وجود دارد که باید برای اطمینان از ایمنی تمام مواد غذایی تولید شده رعایت شود. بنابراین، BRC توسط کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا برای کمک به صنایع غذایی در انطباق با قوانین ایمنی غذایی انگلیس و اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

گواهینامه BRC می تواند توسط خرده فروشان، تولید کنندگان، وارد کنندگان، تهیه کنندگان مواد غذایی حتی تامین کننده مواد اولیه صنایع غذایی اخذ گردد. استاندارد BRC طی انتشار هفتمین شماره خود، چارچوبی را به سازمان های فعال در صنایع غذایی برای مدیریت ایمنی، یکپارچگی و کیفیت محصولات و خدماتشان  ارائه می دهد. بسیاری از خرده فروشان مواد غذایی در دنیا فقط با تامین کنندگانی که ممیزی استاندارد BRC را گذرانده و توسط یک سازمان صدور گواهینامه BRC معتبر تایید شده اند تجارت خواهند کرد.

بنابراین چنانچه عزم حضور در بازار های بین المللی را دارید، اخذ گواهینامه BRC برای تولید کنندگان مواد غذایی یا صادر کنندگان مواد غذایی توصیه می شود. حتی وارد کنندگان مواد غذایی هم می توانند گواهینامه BRC را اخذ نمایند.

اخذ گواهینامه BRC نه به عنوان گواهینامه ایزو صنایع غذایی بلکه به عنوان استاندارد بین المللی صنایع غذایی مزایای بیشماری برای سازمان ها دارد.  جهت اطلاع از مزایای اخذ گواهینامه BRC پیشنهاد می شود مقاله BRC گواهینامه سیستم ایمنی غذا مطالعه گردد.

استاندارد IFS FOOD:
استاندارد-IFS-FOOD

International Featured Standard استاندارد برجسته بین المللی اختصارا IFS نامیده می شود و بلحاظ اینکه این استاندارد برای بررسی ایمنی مواد غذایی تعریف شده IFS FOOD نامیده می شود. گواهینامه IFS گواهینامه ایزو صنایع غذایی برشمرده نمی شود بلکه IFS FOOD به عنوان استاندارد بین المللی صنایع غذایی جهت بررسی و تایید ایمنی مواد غذایی تدوین و استفاده می شود.

استاندارد (IFS) یک استاندارد معتبرتحت نظارت انجمن ابتکار ایمنی غذا  GFSI است که برای تأیید ایمنی و کیفیت محصولات غذایی و فرایندهای تولید است. سیستم ارزیابی استاندارد IFS کمک می کند به کاهش نیاز به ممیزی های مکررهمچنین به بهبود درک فرآیندهای کیفیت و ایمنی در سراسر سازمان و کل زنجیره تأمین سازمان کمک می کند، که باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ها می شود.

اعتبار بخشی صدور گواهینامه IFS FOOD باید توسط انجمن اعتبار دهنده GFSI تایید شود که متاسفانه بلحاظ تحریم ها این انجمن نهاد هایی را که گواهینامه IFS در ایران صادر می کنند، تایید نمی کند. لذا گواهینامه های صادر شده در ایران بدون تایید انجمن GFSI بوده و اعتبار بین المللی ندارند. متقاضیان اخذ گواهینامه IFS FOOD جهت اطلاع از مراجع صدور گواهینامه IFS، اعتبار گواهینامه ها و هزینه اخذ گواهینامه IFS با شرکت هوداک سیستم فرتاک ارتباط برقرار نمایند. جهت اطلاعات تکمیلی در مورد IFS همچنین تفاوت بین استاندارد BRC و IFS پیشنهاد می شود مقاله استاندارد IFS FOOD چیست مطالعه گردد.

استاندارد FSSC 22000:
استاندارد-FSSC-22000

استاندارد FSSC 22000 به محصولاتی تعلق می گیرد که تضمین کننده ایمنی مواد افزودنی در هنگام تولید اولیه محصولات حیوانی، گیاهی، فاسد شدنی، محصولات با ماندگاری بالا می باشد. لذا گواهینامه FSSC 22000 با گواهینامه ایزو 22000 متفاوت بوده و جزو گواهینامه ایزو صنایع غذایی نیست بلکه به عنوان استاندارد بین المللی تضمین کننده ایمنی فزودنی های  مواد غذایی نام برده می شود.

استاندارد FSSC 22000 شامل یک طرح صدور گواهینامه کامل بر مبنای الزامات استاندارد سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی بر اساس استاندارد ISO 22003، ISO 22000 و مشخصات فنی PRP های بخش است. استاندارد FSSC 22000 از سال 2010 میلادی مورد تایید انجمن ابتکار ایمنی غذایی GFSI قرار گرفت و این استاندارد به طور گسترده ای توسط نهاد های معتبر در سراسر جهان پذیرفته شد.

گواهینامه معتبر FSSC 22000 باید مورد تایید انجمن GFSI باشد و توسط حسابرسان این انجمن تایید شود که در حال حاضر این انجمن هیچگونه فعالیتی در ایران ندارد. لذا گواهینامه های FSSC 22000 صادر شده در ایران توسط CB هایی است که به صورت خصوصی ایجاد شده و اعتبار بین المللی ندارند. با توجه به عدم اعتبار گواهینامه مخصوصا برای کشور های اروپایی متقاضیان می توانند با کمترین هزینه اقدام به اخذ گواهینامه FSSC 22000 نمایند. جهت استعلام و روند صدور گواهینامه FSSC 22000 با ما در تماس باشید.

گواهینامه حلال:
گواهینامه-حلال

استاندارد حلال برای اولین بار توسط برخی کشور های مسلمان ایجاد شد و به بررسی مسائل شریعت اسلام در ذبح حیوانات و نوشیدنی های حلال می پردازید. گواهینامه حلال جزو گواهینامه های بین المللی صنایع غذایی برشمرده می شود ولی به عنوان گواهینامه ایزو صنایع غذایی نام برده نمی شود.

استاندارد حلال دستورالعمل های اجرایی برای صنایع غذایی در مورد تهیه و مدیریت فرآیند غذای حلال از شروع انتخاب مواد اولیه تا فعالیت توزیع و بازاریابی را برای صنایع تعریف می کند. بر خلاف اعتقاد عموم و با توجه به رشد پذیرفته شدن این استاندارد در جوامع بین الملل، استاندارد حلال صرفا برای ذبح حیوانات و نوشیدنی ها استفاده نمی شود. بلکه برخی محصولات و خدمات شامل الزامات استاندارد حلال می شوند. جهت اطلاعات از استاندارد حلال پیشنهاد می شود مقاله گواهینامه حلال (HALAL) مطالعه گردد.

مرجع صدور گواهینامه حلال در ایران مرکز تحقیقات حلال ایران می باشد لذا متقاضیان جهت اخذ گواهینامه حلال معتبر و مورد تایید سازمان غذا دارو باید از طریق این سایت اقدام نمایند. در مورد هزینه اخذ گواهینامه حلال و اعتبار گواهینامه حلال به دیگر مقالات مرتبط سایت توجه فرمایید.

گواهینامه GMP:
گواهینامه-GMP

گواهینامه GMP بر خلاف دانش برخی از متقاضیان جزو گواهینامه هایی نیست که توسط سازمان بین المللی ISO صادر می شود. بنابراین استاندارد GMP جزو گواهینامه ایزو صنایع غذایی نمی باشد، بلکه GMP توسط انجمن ابتکار ایمنی غذا GFSI تدوین و منتشر شده است. GMP مخفف کلمه Good manufacturing practice معادل فارسی روش تولید خوب سیستمی برای اطمینان از تولید و کنترل مداوم محصولات مطابق با استاندارد های کیفیت اعلام شده است.

معمولا محصولات دارویی و لوازم آرایشی بهداشتی باید الزامات GMP را رعایت کنند، منتها بلحاظ مبحث ایمنی مواد غذایی برخی تاجران برای تجارت نیاز به گواهینامه GMP پیدا می کنند. گوهینامه GMP باید مورد تایید سازمان FDA (سازمان غذا دارو امریکا) باشد منتها بلحاظ عدم ارتباط با FDA گواهینامه GMP معتبر در ایران صادر نمی شود.

مراجعی که گواهینامه GMP را صادر می کنند اصطلاحا CB هایی نامیده می شوند که به صورت خصوصی اقدام به صدور گواهینامه GMP می کنند. مسلما گواهینامه GMP صادر شده توسط اینگونه نهاد ها فاقد اعتبار بین المللی است، ولی کشور های حوزه خلیج فارس برخی کشور های همسایه همانند آذربایجان و ترکیه و برخی کشور های اروپایی گواهینامه GMP صادر شده در ایران را تایید می کنند.

جهت اطلاع از روند صدور گواهینامه GMP و هزینه های اخذ گواهینامه GMP لطفا ارتباط برقرار نمایید.

گواهینامه GAP:
گواهینامه-GAP

Good Agricultural Practice اختصارا GAP شیوه های خوب کشاورزی معرفی می شود، نکته مهم اینکه استاندارد GAP جزو گواهینامه ایزو صنایع غذایی نیست بلکه استاندارد GAP الزامات تولید، بسته بندی، جابجایی و ذخیره سازی میوه ها و سبزیجات را تایید می کند. بنابراین گلخانه داران یا شرکت هایی که سیفی جات، سبزی جات و میوه های گلخانه ای تولید و بسته بندی می کنند جهت صادرات به اتحادی اروپا یا دیگر کشور ها نیاز به اخذ گواهینامه GAP دارند.

الزامات استاندارد روشهای خوب کشاورزی (GAP)، توسط سازمان فائو (FAO) تعریف شده است که، مجموعه ای از اصول برای استفاده در فرآیند های تولید و پس از تولید در مزرعه، و در نتیجه تولید مواد غذایی و محصولات غذایی، ضمن در نظر گرفتن پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است.

هدف از ایجاد استاندارد GAP گسترش مفاهیم اساسی شیوه های خوب کشاورزی  به منظور هدایت سیستم های تولید به سمت کشاورزی پایدار و ایمن از نظر محیط زیست، دستیابی به محصولات بی ضرر با کیفیت بالاتر، کمک به امنیت غذایی از طریق دسترسی به درآمد است. لذا تولید کنندگان محصولات گلخانه ای جهت ورود به بازار های بین المللی نیاز به اخذ گواهینامه GAP دارند. روشهای خوب کشاورزی (GAP) برای میوه و سبزیجات بر اساس محصول در حال تولید است.

بیشتر بخوانیم:

نحوه اخذ گواهینامه ایزو شرکت ها

مزیت استاندارد ها چیست

 

برچسب ها: گواهینامه ایزو صنایع غذایی، استاندارد های بین المللی مواد غذایی، انواع ایزو در صنایع غذایی، انواع استاندارد های صنایع غذایی، استاندارد های صنایع غذایی و استاندارد های جهانی مواد غذایی، گواهینامه ایزو 22000، گواهینامه HACCP

 

 

 

 

 

 

Call Now Button