مقالات مرتبط

دیگر مقالات

اطلاعات کاربردی

فرم درخواست گواهینامه

نمونه گواهینامه ها

گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز

گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز توسط شرکت های پیمانکاری تقاضا می شود که در حوزه طراحی، توسعه، تولید، نصب و پشتیبانی و خدمات پس از فروش فعالیت می کنند. شرکت های پیمانکاری که در حوزه های فوق فعالیت می کنند جهت ورود به مناقصه و اعتبار سنجی توسط سازمان برگزار کننده مناقصه باید گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ارائه دهند. حال اینکه برای پیمانکاران سوال به وجود می آید که، چه گواهینامه ایزویی برای ورود به مناقصه باید داشته باشند یا گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز چیست ؟.

شرکت های پیمانکاری فعال در حوزه کاری مربوط به صنایع نفت گاز و پتروشیمی جهت ورود به مناقصه و کسب حداکثر امتیاز باید دارای سیستم مدیریت کیفیت باشند. ISO 29001 استاندارد صنایع نفت و گاز پتروشیمی جزو مهمترین گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز می باشد که مباحث مربوط به پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت را عنوان می کند.

شرکت های پیمانکاری برای ورود به مناقصه نیاز به اخذ گواهینامه ایزو دارند لذا با مطالعه دقیق مقاله فوق به این نتیجه می رسند که چه گواهینامه هایی جهت ورود به مناقصه نیاز دارند.

اخذ گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز پتروشیمی:

صنعت نفت و گاز به عنوان یکی از مهمترین بخش های توسعه دهنده و ارزش افزا اقتصاد ایران بیان می شود. ارزانی و فراوانی مواد اولیه، ایجاد فرصتهای شغلی، انتقال فناوری های پیشرفته و مهمتر از همه ارزش افزوده چشمگیر باعث شده است که در برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی به این صنعت توجه بیشتری شود. امروزه صنعت نفت و گاز پتروشیمی و تجارت آن لحظه به لحظه تغییر می کند و از لحاظ ساختاری، تولیدی همچنین توزیعی شکل پیچیده تری به خود می گیرد. به همین دلیل ریسک و خطرات در بعضی مواقع به قدری بالا است که در عمل امکان جبران خسارات حاصله از آن خطرات غیر ممکن می گردد.

بنابراین دولت شرکت های پیمانکاری را موظف کرده بر مبنای الزامات تدوین شده سازمان بین المللی ISO فعالیت کنند تا حداقل ریسک ها و خطرات را برای کارکنان در بر داشته باشد. سازمان های بالا دستی صنعت نفت موظف شده اند با شرکت های پیمانکاری وارد قرارداد شوند که گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز را داشته باشند و الزامات سیستم مدیریت کیفیت این استاندارد ها رعایت نمایند.

در حقیقت سازمان های برگزار کننده مناقصه توسط گواهینامه های استاندارد ایزو  ارائه شده پیمانکاران را اعتبار سنجی می کنند تا قبل از ورود به مناقصه تایید شوند. لذا اعتبار گواهینامه ایزو اخذ شده در صنعت نفت و گاز پتروشیمی بسیار مهم می باشد. صدور گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز توسط نهاد های صادر کننده گواهینامه ایزو یا شرکت های CB صورت می پذیرد که بعضا اعتبار بین المللی ندارد. لذا جهت اخذ گواهینامه ایزو معتبر حتما از مشاوره رایگان شرکت هوداک سیستم فرتاک بهره ببرید.

گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز چیست ؟

استاندارد ISO 29001 تخصصی ترین استاندارد تعریف شده برای صنایع نفت و گاز می باشد که شرکت های پیمانکاری که در حوزه نفت فعالیت می کنند باید حتما دارای گواهینامه ایزو 29001 باشند. در مورد استاندارد ایزو 29001 طی متون پایین تر بیشتر توضیح داده می شود. تمامی شرکت های پیمانکاری جهت اعتبار سنجی باید دارای گواهینامه IMS باشند، گواهینامه IMS شامل صدور سه گواهینامه ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت)، ایزو 14001 (سیستم مدیریت محیط زیست) و ایزو 45001 (سیستم ایمنی و بهداشت سازمان) می باشد.

پیمانکارانی که جهت انجام امور مربوط به قرارداد الزام به ایجاد کارگاه فعال دارند باید الزامات استاندارد HSE را رعایت کنند. گواهینامه هایی همچون E&P، گواهینامه ISO 10006 کیفیت انجام پروژه و گواهینامه ISO 21500 کنترل پروژه توسط شرکت های پیمانکاری اخذ می گردد.

عمومی ترین گواهینامه ایزو که صنایع نفت و گاز باید داشته باشند گواهینامه ISO 9001:2015، گواهینامه ISO 14001:2015، گواهینامه ISO 45001:2018، گواهینامه HSE-MS و گواهینامه ISO 29001:2020 می باشد. لذا به طور کلی می توان عنوان کرد گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز موارد برشمرده شده در بالا هستند. حال در سر فصل های پایین به نحوه اخذ هر کدام از این گواهینامه ها پرداخته می شود.

 

اخذ گواهینامه ایزو 9001:

یکی از اصلی ترین گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز گواهینامه ایزو 9001 به عنوان سیستم مدیریت کیفیت می باشد. آخرین ویرایش استاندارد ISO 9001 مربوط به سال 2015 میلادی می باشد بنابراین نهاد های صادر کننده گواهینامه، گواهینامه ایزو 9001 را با ویرایش 2015 صادر می کنند. استاندارد ایزو 9001 جزو خانواده استاندارد ISO 9000  (مدیریت کیفیت) می باشد که بلحاظ تکمیل بودن متن استاندارد جزو محبوب ترین استاندارد در سطح بین الملل می باشد.

اجرای الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 مزایای بسیاری برای سازمان ها دارد که پیشنهاد می شود مقاله اخذ گواهینامه ایزو 9001 مطالعه گردد. هزینه اخذ گوهینامه ایزو 9001 با توجه به تعداد بیشمار نهاد های صادر کننده و بازار رقابتی متفاوت است. نکته مهمی که متقاضی جهت اخذ گواهینامه ایزو 9001 باید توجه داشته باشد اینکه، برخی از مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو اعتبار بین المللی دارند و بیشتر این مراجع فاقد اعتبار اصلی هستند که البته خودشان اعلام می کنند گواهینامه ایزو بین المللی صادر می کنند.

لذا جهت انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو بهتر است قبل از انجام هرگونه اقدامی با یک مشاوره ایزو مطمئن مشورت نمایید. شرکت هوداک سیستم فرتاک برای انتخاب سطح اعتباری مرجع صادر کننده ایزو به مشتریان مشاوره رایگان می دهد.

گواهینامه ISO 14001:

گواهینامه ایزو 14001 تایید کننده روال پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی است. استاندارد ISO 14001 توسط سازمان بین المللی ایزو تدوین شده و جزو خانواده ایزو 14000  می باشد که الزامات محیط زیست را برای سازمان ها بیان می کند. آخرین ویرایش استاندارد ایزو 14001 مربوط به سال 2015 میلادی می باشد. گواهینامه ISO 14001 کی از گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز می باشد که توسط مسئول برگزاری مناقصه درخواست می گردد. بنابراین شرکت های پیمانکاری همزمان با اخذ ایزو 9001 باید اقدام به اخذ ایزو 14001 نمایند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو 14001 همان نهاد صادر کننده ایزو می باشد، بنابراین جهت اخذ گواهینامه ایزو 14001 معتبر باید توسط مرکز صادر کننده ایزو حسابرسی انجام شود و در صورت تایید مراحل پیاده سازی گواهینامه ISO 14001:2015 صادر می گردد. هزینه اخذ گواهینامه ایزو 14001 بستگی به نوع اعتبار گواهینامه صادر شده دارد، لذا متقاضیان می توانند از مبلغ 500000 هزار تومان تا مبلغ 8000000 میلیون  اقدام به اخذ گواهینامه نمایند.

گواهینامه ایزو 45001:

استاندارد ایزو 45001 توسط سازمان بین المللی ایزو سال 2018 میلادی جایگزین اوهساس 18001 (استاندارد BS انگلستان) شد. لذا پیمانکاران جهت اخذ گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز باید گواهینامه ISO 45001:2018 ارائه دهند. ایزو 45001 به مباحث ایمنی و بهداشت سازمانی می پردازد و استاندارد مدیریتی برای سازمان های پیمانکاری می باشد.

مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو 45001 اختصارا CB نامیده می شود و اعتبار گواهینامه ایزو 45001 به اعتبار نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو بستگی دارد. متقاضیانی که درخواست اخذ گواهینامه ایزو 45001 معتبر دارند باید توسط CB اقدام به اخذ گواهینامه نمایند که مرجع صدور تاییدیه انجمن اعتبار سنجی بین المللی IAF را داشته باشد. درج لوگو IAF در گواهینامه همچنین درج لوگو AB تایید کننده نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو بیان کننده اعتبار بین المللی گواهینامه ایزو 45001 است.

گواهینامه ISO 29001:

اخذ گواهینامه ISO 29001:2020 جزو مهمترین و تخصصی ترین گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز می باشد. ISO 29001  الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای طراحی، توسعه، تولید، نصب و خدمات محصولات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تعریف می کند. گواهینامه صنایع نفت و گاز ISO 29001 الزامات سیستم مدیریت کیفیت را برای سازمانهای عرضه کننده کالا و خدمات به صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی تعریف می کند.

این سند به عنوان مکمل ایزو 9001:2015 نوشته شده است و در سال 2020 میلادی ایزو 29001 با ویرایش جدید توسط مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو صادر می شود. شرکت های پیمانکاری که در حوزه نفت و گاز فعالیت می کنند برای ورود به مناقصه و کسب حداکثر امتیازات باید حتما گواهینامه ISO 29001:2020 ارائه دهند.

مدارک لازم برای اخذ گواهینامه ایزو 29001 متداول ترین پرسش متقاضیان می باشد. جهت مشاوره بابت اخذ گواهینامه ایزو 29001 همچنین اطلاع از مدارک لازم جهت دریافت گواهی نامه ایزو 29001 با شرکت در ارتباط باشید.

 

گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز برای پیمانکاران:

شرکت های پیمانکاری برای حضور در مناقصه نیاز به اخذ گواهینامه ایزو و ارائه آن جهت اعتبار سنجی توسط مسئول مناقصه دارند. در بالا تعدادی از گواهینامه هایی که به عنوان گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز نامبرده می شود لیست شد. برخی از پیمانکاران با توجه به نوع فعالیتی که انجام می دهند نیاز به گواهینامه های دیگری هم پیدا می کنند که اغلب در مورد ایمنی و بهداشت کارگاهی تدوین و منتشر شده اند.

HSE-MS:

استاندارد HSE-MS جزو گواهینامه هایی است که پیمانکار باید داشته و ارائه دهد. استاندارد HSE جزو استاندارد های تدوین شده سازمان ایزو نیست منتها بلحاظ الزامات مهمی که باعث می شود کمترین خطر برای کارگران در محیط های کارگاهی ایجاد شود، توسط مناقصه گران درخواست می شود. استاندارد HSE-MS به مسائل مهم ایمنی کارگران، بهداشت فردی و گروه کارگران و مسائل زیست محیطی می پردازد. استاندارد HSE مربوط به کارگاه می باشد و الزامات استقرار باید در کارگاه توسط مسئول ایمنی یا مشاور ایزو انجام شود.

گواهینامه E&P:

شرکت های پیمانکاری که حفاری چاه نفت و گاز را انجام می دهند باید الزامات ایمنی E&P را رعایت کنند. استاندارد E&P توسط سازمان استاندارد نفت و گاز امریکا تدوین و منتشر شده. بنابراین متقاضیان در ایران می توانند توسط مراجع خصوصی که ایجاد شده گواهینامه E&P را دریافت نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

گواهینامه ISO 10006:

گواهینامه ایزو 10006 جزو گواهینامه مهم برای شرکت های پیمانکاری در حوزه نفت و گاز تلقی نمی شود. بلکه اغلب پیمانکاران که امور پروژه ای انجام می دهند می توانند الزامات استاندارد ایزو 10006 را رعایت و اقدام به اخذ گواهینامه ISO 10006 نمایند.

ISO 10006:2017 دستورالعمل هایی برای تسلط کارکنان از مدیریت کیفیت پروژه را ارائه می دهد. لذا شرکت هایی که پروژه محور هستند می توانند اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 10006 نمایند. جهت دانلود دستورالعمل های استاندارد ایزو 10006 به قسمت دانلود مستندات رجوع نمایید.

گواهینامه ایزو 21500:

استاندارد ایزو 21500 به عنوان مدیریت پروژه، خطوط راهنما برای مدیریت پروژه توسط سازمان ایزو تدوین و منتشر شده است. ایزو 21500 راهنمایی هایی را در باره مفاهیم و فرآیند های مدیریت پروژه ارائه می کند که برای عملکرد پروژه مهم و تاثرگذار است.

شرکت های پروژه محور می توانند همزمان با اخذ گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 21500 نمایند.

بیشتر بخوانیم:

نسخه جدید ایزو 29001

نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو

 

برچسب ها: گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز، اخذ گواهینامه ایزو صنایع نفت و گاز، گواهینامه ایزو مربوط به شرکت های نفت و گاز، گواهینامه ایزو شرکت های پیمانکار نفت و گاز

 

 

 

Call Now Button