دسته ها

آخرین مطالب

لیست گواهینامه های ایزو

اطلاعات کاربردی

گرفتن گواهینامه ایزو

مسیر-گرفتن-گواهینامه-ایزو

مسیر گرفتن گواهینامه ایزو هموار شد

گرفتن گواهینامه ایزو یا اخذ گواهینامه ایزو طی سالیان قبل برای متقاضیان چالش زا بوده است. تعداد مرجع صدور گواهی دهنده ایزو در ایران بسیار انداک بوده، که این امر باعث می شده سطح سخت گیری مراجع جهت صدور گواهینامه ایزو، مسیر سخت و زمان بری برای شرکت های درخواست دهنده گواهینامه ایزو ایجاد کند.

بنابراین با توجه به توضیحات شرکت های کمتری درخواست اخذ گواهینامه ایزو داشته اند و گرفتن گواهینامه ایزو برای اغلب شرکت ها رویا بوده است. اما هم اکنون مسیر گرفتن گواهینامه ایزو برای شرکت ها و متقاضیان هموار شده است. تا جایی که حتی فست فودها و کسب و کارهای کوچک می توانند به راحتی اقدام به گرفتن گواهینامه ایزو کنند.

اما چه موضوعی باعث شده طی گذر زمان مسیر سخت اخذ گواهینامه ایزو برای متقاضیان تسهیل گردد.

در این مقاله سعی شده دلایل هموار شدن گرفتن گواهینامه ایزو برای متقاضیان واکاوی شود تا اطلاع متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو از اعتبار مراجع صدور به وجود آمده در ایران بیشتر شود.

 

گرفتن گواهینامه ایزو در گذشته:

نحوه اخذ گواهینامه ایزو و مسیر گرفتن گواهینامه ایزو در سالیان اخیر خیلی سخت و پیچیده بوده است. به دلیل اینکه شرکت ها برای اخذ گواهینامه ایزو مجبور به پیاده سازی و رعایت الزامات استاندارد ایزو شده بودند.

اگر شرکت شما مثلاً 10 یا 12 سال پیش اقدام به اخذ گواهینامه ایزو کرده باشد، شما می دانید که اخذ گواهینامه ایزو چه فرآیند دشواری برای سازمان ها دارد.

در گذشته شرکت های اندکی در حوزه ثبت و صدور گواهینامه ایزو فعالیت می کرده اند و مشتریان انتخاب های محدودی جهت انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو داشته اند.

سطح سخت گیری مرجع صدور گواهینامه ایزو بسیار شدید بوده و شرکت متقاضی برای گرفتن گواهینامه ایزو مجبور بوده است تا تمامی الزامات مشخص شده را رعایت کند.

مبحث آموزش و آموزش پذیری همیشه برای ایرانیان بزرگترین چالش بوده است. اینکه بخواهیم یک کارگر یا کارمند را در مورد روند مستند سازی آموزش دهیم خیلی طاقت فرسا می باشد. ایجاد فهم سازمانی در مورد استاندارد بین المللی ISO و اینکه چرا سازمان نیاز به اخذ گواهینامه ایزو دارد، جزو موضوعات طاقت فرسایی بوده که همیشه مشاوران استاندارد ایزو با آن درگیر بوده اند.

بروکراسی شرکت های صادر کننده ایزو برای متقاضیان زمان بر بوده و به دلیل تعداد کم مراجع صدور و درخواست بالا معمولاً امور فنی و اجرایی شرکت ها جهت حسابرسی و ممیزی سالیانه به کندی انجام می شده.

روند مستند سازی و ایجاد الزامات سازمانی مخصوصاً در استاندارد ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت QMS) بسیار زمان بر بوده است. حجم مستندات و کاغذ بازی سازمان ها برای ایجاد فرآیندهای اصولی حوصله هر سازمانی را برای گرفتن گواهینامه ایزو سر می برده است.

هزینه گرفتن گواهینامه ایزو در گذشته به هیچ عنوان قابل قیاس با هزینه اخذ گواهینامه ایزو در حال نیست. به نوعی می توان گفت تورم اخذ گواهینامه ایزو در ایران بلعکس بوده است.

قبلاً شرکت ها برای اخذ گواهینامه ایزو باید هزینه های خیلی سنگینی انجام می داده اند. هزینه جذب مشاور ایزو جهت پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو که تقریباً یک سال زمان بر بوده است.

هزینه حسابرسی و صدور گواهینامه ایزو که توسط مرجع صدور ایزو مطالبه می شده است، و هزینه نگهداری سیستم برای تمدید سالیانه گواهینامه ایزو، بار مالی سنگینی بر دوش شرکت ها اضافه می کرده است.

مسیر گرفتن گواهینامه ایزو

مسیر اخذ گواهینامه ایزو در گذشته:

می خواهیم با شما خاطرات گذشته را مرور کنیم تا از مسیر پر پیچ و خم اخذ گواهینامه ایزو در گذشته عبور کنیم.

فرض کنیم سازمان شما سال 1385 شمسی درخواست اخذ گواهینامه ایزو داشته است. شما مجبور بوده اید بین 5 الی 6 شرکت که در حوزه صدور گواهینامه ایزو فعالیت می کرده اند یکی را انتخاب کنید. پس سازمان شما انتخاب بالایی نداشته است.

تعداد مشاوران پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو مخصوصاً مشاور پیاده سازی ایزو 9001 بسیار زیادی در ایران فعالیت می کرده اند. این مشاوران عموماً تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک در حوزه استقرار سیستم مدیریت داشته و به طور کامل با مباحث مدیریتی آشنا بوده اند.

بنابراین برای گرفتن گواهینامه ایزو و استقرار سیستم ایزو باید شما یک مشاور ایزو انتخاب می کرده اید. مشاوران ایزو بر اساس نوع فعالیت سازمانی، تعداد نیروی سازمانی و گستردگی فعالیت سازمان قیمت های پیشنهادی جهت استقرار سیستم را اعلام می کرده اند.

بنابراین هر چه سازمان بزرگتر باشد و تعداد کارکنان بیشتر باشد، قیمت مشاور برای استقرار سیستم بالاتر اعلام می شده است.

پس از جذب مشاور، مشاوران ابتدا فرآیند کاری سازمان متقاضی ایزو را بررسی می کرده و یک ممیزی داخلی انجام می داده اند تا عدم انطباق های سیستم کاری مشاهده شود. آموزش به کارمندان، ایجاد فهم سازمانی در مورد الزامات، دستورالعمل ها و آئین نامه های سازمان ایزو و در نهایت مستند سازی فرآیند کاری با توجه به وسعت سازمان متقاضی بین 4 الی 12 ماه زمان بر بوده است.

پس از استقرار سیستم مدیریت کیفیت (QMS)، توسط مشاور ایزو سازمان ممیزی و عدم انطباق ها برطرف می شده و در نهایت سازمان آمادگی خود را جهت حسابرسی شرکت صادر کننده ایزو اعلام می کرده است.

ممیزی جهت تایید سازمان متقاضی و صدور گواهینامه ایزو توسط حسابرسان مرجع صدور طی دو الی سه مرحله انجام و در نهایت چنانچه کلیه مستندات تایید می شده، گواهینامه ایزو صادر می شده است.

اما آیا در حال حاضر شرکت ها این مسیر سخت را جهت اخذ گواهینامه ایزو طی می کنند؟ لطفاً به ادامه مقاله توجه کنید.

گرفتن گواهینامه ایزو، در حال حاضر:

آیا سازمان شما نیاز به اخذ گواهینامه ایزو دارد؟ این کار به راحتی امکان پذیر می باشد.

دیگر نیاز نیست همانند گذشته مسیر طاقت فرسایی را برای گرفتن گواهینامه ایزو را طی نمایید. هرچند به نظر می رسد در گذشته مسیر گرفتن گواهینامه ایزو اصولی تر بوده ولی در حال حاضر سازمان شما می تواند به راحتی اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نماید.

ولی چرا هم اکنون گرفتن گواهینامه ایزو راحت تر شده است؟

به وجود آمدن مراجع صدور گواهینامه ایزو که اغلب تحت اعتبار انجمن اعتبار دهنده IAF نیستند، باعث بازار رقابتی جهت جذب بیشتر متقاضیان ایزو شده است. بنابراین این شرکت ها و مراجع صدور ایزو که اغلب فیک هستند با هم رقابت می کنند و آپشن های بیشتر در اختیار متقاضی می گذارند.

به طور کلی تعداد مراجع صدور گواهینامه ایزو جهت حسابرسی و تایید سازمان های متقاضی استاندارد ایزو در ایران به صورت چشم گیری افزایش داشته است. در حال حاضر حدود 40 شرکت در زمینه ثبت و صدور گواهینامه ایزو فعالیت می کنند، که این موضوع انتخاب مرجع صدور را برای متقاضیان آسان کرده است.

مراجعی که گواهینامه ایزو را صادر می کنند اختصاراً CB نامیده می شوند. CB ها به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

CB هایی که توسط سازمان اعتبار دهنده داخل کشور خودشان تایید می شوند، دارای بالاترین سطح اعتباری در دنیا هستند.

پیشنهاد می شود جهت اعتبار سنجی مرجع صدور ایزو مقاله زیر را مطالعه کنید.

و اما، اغلب CB هایی که در ایران به وجود آمده اند به صورت خصوصی فعالیت می کنند. یعنی اینکه تحت اعتبار هیچ سازمان و ارگان تایید شده ای نیستند. عموماً شما می شنوید یا به شما می گویند گواهینامه ایزو تحت اعتبار ASCB، کانادا، آلمان، انگلیس، ایتالیا و یا کشورهای دیگر دریافت می کنید.

اما آیا واقعا گواهینامه ایزو صادر شده تحت اعتبار کشورهای اعلام شده می باشد؟

برای اینکه از واقعیت مطلع شوید پیشنهاد می شود مقاله زیر را مطالعه کنید.

صدور-گواهینامه-ایزو
مسیر گرفتن گواهینامه ایزو سریع:

در بالا اشاره شد که مرجع صدور گواهینامه ایزو CB نامیده می شود. CB ها با نام های متفاوتی در دنیا فعالیت می کنند و شرکت های درخواست کننده ایزو را حسابرسی و در نهایت گواهینامه ایزو، صادر می کنند.

CB های بسیاری در ایران فعال هستند که به دو دسته کلی تقسیم می شوند. CB هایی که توسط نهادهای اعتبار دهنده بین المللی تایید صلاحیت می شوند، و CB هایی که فاقد تاییدیه بین المللی هستند. مسلماً CB های تحت اعتبار انجمن بین المللی IAF دارای بالاترین سطح اعتبار صدور گواهینامه ایزو در دنیا هستند.

بنابراین سازمان های اعتبار دهنده که در ایران به وجود آمده همانند ASCB یا ASCB(E) مورد تایید انجمن اعتبار دهنده IAF نبوده، لذا مورد تایید مجامع بین المللی نمی باشد.

در حالی که سازمان شما نیاز سریع به گرفتن گواهینامه ایزو دارد، شما باید مشخص نمایید که آیا توسط CB های اصلی نیاز به اخذ ایزو دارید؟ یا اینکه می خواهید توسط CB های خصوصی گواهینامه ایزو فوری دریافت کنید.

چنانچه شما نیاز به گواهینامه ایزو معتبر داشته باشید تیم فنی سیستم فرتاک می تواند مسیر گرفتن گواهینامه ایزو را برای شما هموار سازد. شما می توانید به راحتی و در مدت زمان کوتاهی گواهینامه ایزو معتبر را دریافت کنید. پس با ما در ارتباط باشید.

اخذ گواهینامه ایزو سریع از مراجع معتبر بدون حضور ممیز ممکن است هزینه حدود 150 دلار را به شما تحمیل نماید. حال دیگر نیاز نیست برای داشتن گواهینامه ایزو معتبر هزینه های بسیار سنگینی را بر بدنه سازمانی خود تحمیل کنید.

مسیر گرفتن گواهینامه ایزو سریع و معتبر را ما برای شما هموار می کنیم، فقط کافی است مستندات مربوط به استقرار سیستم مدیریت را در سازمان خود پیاده سازی کرده باشید. چنانچه این مستندات را ندارید می توانید در همین سایت و در قسمت دانلودها (مستندات ایزو) را دانلود و استفاده نمایید.

بیشتر نهادهای صدور گواهینامه ایزو داخل ایران به صورت خصوصی ایجاد شده اند. بنابراین بلحاظ اینکه زیرساخت های اصولی ندارند و توسط سازمان اعتبار دهنده مجوز حسابرسی و صدور ایزو را دریافت نکرده اند، بدون ممیزی گواهینامه ایزو را صادر می کنند. برخی از این مراجع برای اینکه بتوانند هزینه بیشتری از متقاضی دریافت کنند یه برنامه ممیزی صوری برای سازمان متقاضی ایجاد می کنند، سازمان را ممیزی می کنند و بعد گواهینامه ایزو را صادر می کنند. در حالی که این شرکت ها به هیچ عنوان مجوز ممیزی و حسابرسی را ندارند.

از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟

با توجه به توضیحات ذکر شده، حالا برای شما سوال به وجود می آید از کجا گواهینامه ایزو بگیرم؟

شاید بهتر باشد برای اخذ گواهینامه ایزو با یک مشاور اخذ گواهینامه ایزو در ارتباط باشید. مشاوران ایزو اطلاعات کاملی در مورد بازار مراجع صادر کننده ایزو دارند و براساس نیاز سازمانی، شما را راهنمایی می کنند که از کجا گواهینامه ایزو را دریافت کنید.

ولی برای بررسی بیشتر موضوع باید به چند نکته توجه بفرمایید.

هدف از اخذ گواهینامه ایزو چیست؟ آیا شما برای حضور در مناقصات نیاز به گواهینامه ایزو دارید؟

آیا نام تجاری سازمان شما برای شما اهمیت ویژه ای دارد؟ شما باید مشخص نمایید صرفاً یک برگه گواهینامه نیاز دارید که قابل رجیستری هم باشد؟ یا اینکه می خواهید گواهینامه ایزو شما دارای اعتبار بین المللی باشد.

اگر هدف از اخذ ایزو صرفاً حضور در مناقصه یا برندینگ کالا است، شما می توانید با کمترین هزینه ممکن و در مدت زمان اندک گواهینامه ایزو را از مراجع خصوصی دریافت کنید. شما باید بدانید این مراجع تحت اعتبار IAF نیستند، بنابراین فاقد اعتبار بین المللی هستند.

اگر نشان تجاری سازمان، برای شما اهمیت ویژه ای دارد و برای صادرات کالا یا ارائه خدمات نیاز به اخذ ایزو دارید، شما می توانید از مراجع معتبر مورد تایید IAF اقدام به خرید گواهینامه ایزو نمایید.

شاید شما بگویید گرفتن گواهینامه ایزو معتبر زمان زیادی از شما می گیرد و شما را درگیر بروکراسی و برگه بازی همچنین مستندات  سازی می کند. ما شما را در کمترین زمان ممکن و با حداقل هزینه به گواهینامه ایزو معتبر می رسانیم.

گرفتن گواهینامه ایزو در حال حاضر نمی تواند برای شما طاقت فرسا باشد. پس با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button