دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

فرم درخواست

دانلود مستندات

شرایط دریافت گواهینامه ایزو

شرایط دریافت گواهینامه ایزو معتبر یا بین المللی عمده چالش متقاضیان اخذ فوری گواهینامه ایزو است. عمدتاً مشتریان اخذ ISO سوال دارند چه مدارکی برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 نیاز است؟, مراحل دریافت گواهینامه ISO چگونه است؟, چه شرکت هایی گواهینامه ایزو صادر می کنند یا CB های معتبر مورد تایید نظام تایید صلاحیت ایران کیست؟

ما سعی کردیم توسط این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

فهرست محتوا

شرایط دریافت گواهینامه ایزو چگونه است؟

شرایط دریافت گواهینامه ایزو، نحوه اخذ گواهینامه ایزو، مدارک لازم برای اخذ گواهینامه ایزو یا شرایط اخذ گواهی نامه ایزو موضوعاتی است که متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو به آن می پردازند. اغلب چالش متقاضیان اخذ ایزو معتبر، نقشه راهی است که با آن مواجه هستند و شرایط دریافت گواهینامه ایزو را جویا می شوند.

شرایط دریافت گواهینامه ایزو با توجه به نهادهای صادرکننده در ایران بسیار متفاوت است.  حتی با توجه به سطح اعتبار نهاد صادر کننده، هزینه های متفاوتی بابت صدور گواهینامه ایزو توسط شرکت ها درخواست می گردد. بارها توسط متقاضیان اخذ ایزو عنوان شده، چرا قیمت های متفاوتی جهت صدور گواهینامه ایزو اعلام می شود. 

جواب خیلی ساده است برخی از شرکت ها از عدم اطلاعات مشتریان سوء استفاده می کنند. بنابراین هزینه های متغییری جهت صدور گواهینامه ایزو اعلام می کنند. حتی شرایط دریافت گواهینامه ایزو توسط این شرکت ها یکنواخت نیست.

مقاله شرایط دریافت گواهینامه ایزو توسط گروه مهندسین هوداک سیستم فرتاک تدوین شده است. هدف از مکتوب نمودن مقاله (شرایط دریافت گواهینامه ایزو) اطلاع رسانی به متقاضیان در مورد نهادهای صادر کننده ایزو است. لذا تا انتهای مقاله با ما هرماه شوید و جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما ارتباط برقرار نمایید.

شرایط دریافت گواهینامه ایزو چیست؟

اینکه شرکت ها باید چه شرایطی را رعایت کنند تا بتوانند گواهینامه ایزو بگیرند سوال برخی از متقاضیان است. اغلب کارشناسان فنی یا مسئولان دفتر شرکت ها ارتباط برقرار می کنند و شرایط دریافت گواهینامه ایزو را جویا می شوند. در صورتیکه خود این نفرات اطلاعات دقیقی از نهاد صادر کننده ایزو و نهاد اعتبار دهنده به مرجع صدور ندارند. بنابراین صرف ارسال یه نامه یا ارائه پیش فاکتور بدون اطلاع از شرایط احراز صلاحیت مرجع صدور اقدام به خرید ایزو می کنند.

با توجه به اینکه مراجع بیشماری در ایران گواهینامه ایزو صادر می کنند شرایط دریافت گواهینامه ایزو معمولا متفاوت است. برخی از مراجع به صورت خصوصی به وجود آمده و توسط سازمان استاندارد ایران تایید نمی شوند. به طبع گرفتن گواهینامه ایزو از این مراجع ارزان تر و راحت تر است. بلحاظ اینکه اینگونه مراجع هیچ ساختار قانونی ندارند و هیچ سازمانی نظارتی بر امور کاری آنها ندارد. متاسفانه یا خوشبختانه باید اعلام کرد حتی گواهینامه ای که این مراجع صادر می کنند مورد تایید برای مسئولین مناقصات است.

شرایط دریافت گواهینامه ایزو معتبر می تواند کمی متفاوت تر از نوع عنوان شده باشد. مهمترین موضوع اینکه گواهینامه ایزو را چه سازمانی اعتبار می دهد و چه نهادی تایید می کند. اصلی ترین مسیری که باید متقاضی جهت دریافت گواهینامه به خاطر داشته باشد، اهداف سازمان بابت اخذ گواهینامه ایزو است. مطمئنا انتخاب نهاد صادر کننده معتبر ایزو چالش تمامی متقاضیان ایزو است. هر چه سطح اعتباری مرجع صدور همچنین اسم و رسم نهاد صادر کننده بزرگتر باشد شرایط دریافت گواهینامه ایزو از این مرجع سخت تر است. به ادامه مطلب توجه فرمایید.

از کجا گواهینامه ایزو بگیریم؟

یکی از مهمترین چالش های متقاضیان برای دریافت گواهینامه ایزو انتخاب نام و برند نهاد صادر کننده ایزو است. عموماً اسم مرجع صدور توف نورد آلمان را به عنوان یک نهاد معتبر صدور گواهینامه ایزو شنیده اید. منتها نمی دانند اخذ ایزو از مرجعی همانند توف نورد آلمان شرایط دریافت گواهینامه ایزو را بسیار سخت می کند. برخی از متقاضیان می دانند گرفتن گواهینامه ایزو از مجموعه توف نورد آلمان سخت است. ولی بلحاظ اینکه کشور آلمان به عنوان برند صدور گواهینامه بین عموم جا افتاده است اعلام می کنند گواهینامه ایزو آلمانی نیاز دارند.

نکته مهمی که باید متقاضیان به آن توجه داشته باشند اینکه سازمان اعتبار دهنده Dakks آلمان و برخی از مراجعی که تحت نظر داکس در ایران گواهینامه صادر می کرده اند، بلحاظ تحریم ها خدماتی به کشور ایران نمی دهند. بنابراین مراجعی همانند توف نورد آلمان در ایران دیگر فعالیت نمی کنند. پس بهتر است متقاضیان کشورهای دیگری غیر از آلمان را برای اخذ ایزو انتخاب کنند.

عموما به متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو اعلام می شود گواهینامه از کشورهایی همانند انگلستان، سوئیس، آلمان، کانادا یا ایتالیا صادر می شود. در حالی که در واقعیت اینگونه نمی باشد و اغلب این گواهینامه ها توسط خود شرکت ها و در ایران صادر می شود. لذا برای اینکه بدانید چگونه باید نوع اعتبار مرجع صادر کننده را استعلام نمایید و شرایط دریافت گواهینامه ایزو از این مراجع چگونه است، به ادامه مقاله توجه کنید.

نحوه اعتبار سنجی مرجع صدور چگونه است؟

اصولا هیچ ماست فروشی نمی گوید ماست من ترش است، بنایران هیچ مرجعی نمی گوید گواهینامه من اعتبار ندارد. بلکه بلعکس تمام مراجع صدور اعلام می کنند گواهینامه صادر شده اعتبار بین المللی دارد و مورد تایید است. حال این پرسش به وجود می آید کدام یک از مراجع صدور با صداقت صحبت می کنند.

مرجعی که گواهینامه ایزو را صادر می کند اختصارا CB نامیده می شود. CB ممکن است توسط هر کشوری مورد تایید قرار گیرد. مثلا ممکن است مرجع صدور انگلیسی، آلمانی، کانادایی، سوئیسی، ایتالیایی یا حتی ایرانی باشد. نکته مهم این است که متقاضی باید بداند مرجع صدور توسط چه کشوری تایید می شود و چه سازمانی به مرجع اعتبار می دهد.

 سازمان اعتبار دهنده به مراجع صدور معمولا سازمان استاندارد کشور ها هستند. بنابراین چنانچه گواهینامه توسط کشور انگلستان تایید شده باشد یعنی توسط UKAS تایید شده است. لذا باید اطلاعات مرجع صدور در سایت UKAS قابل استعلام باشد. یا نهاد اعتبار دهنده به گواهینامه های ایتالیایی ACCREDIA است و باید مرجع صدور در سایت ACCREDIA تایید شود.

ایران نیز مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) را به عنوان نماینده تایید شده دارد. بنابراین مراجعی که در ایران گواهینامه صادر می کنند باید توسط NACI و در سایت قابل استعلام باشند. نکته ای که باید متقاضیان در نظر داشته باشند اینکه ممکن است برخی افراد سودجو سایت های مشابه ای در گوگل ایجاد نمایند، سپس اعلام کنند گواهینامه توسط فلان کشور تایید می شود و تاییدیه را به متقاضی نشان دهند. ولی در اصل گواهینامه در یک سایت فیک که دست ساز است رجیستری شود. لذا حتما گواهینامه را در سایتی استعلام کنید که نهاد اعتبار دهنده کشور مقصد تایید می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اعتبار سنجی مرجع صدور گواهینامه ایزو می توانید با ما در ارتباط باشید. ما به عنوان مشاور نه مرجع صادر کننده شما را راهنمایی می کنیم.

شرایط دریافت گواهینامه ایزو معتبر چگونه است؟

قبل از آنکه به شرایط دریافت گواهینامه ایزو پرداخته شود باید به این نکته توجه کنید که هدف از اخذ گواهینامه ایزو چیست. چنانچه فقط هدف دریافت گواهینامه ایزو معتبر است، به راحتی این امر امکان پذیر می باشد. شرکت هایی هستند که می تواند با توجه به ارتباطات حتی بدون ممیزی و پیاده سازی اقدام به صدور گواهینامه ایزو نمایند. توجه داشته باشید که این گواهینامه دارای تاییدیه های بین المللی نیست و صرفا براساس درخواست متقاضیان صادر می شود.

برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر باید شرایط ممیزی مرجع صدور را ایجاد نمایید. پس مستندات سیستم مدیریت کیفیت، مستندات حسابرسی داخلی، چک لیست ها، نظام نامه کیفی، چارت سازمانی و … باید آماده ممیزی باشد. برخی از CB های صادر کننده ایزو شما را ممیزی آنلاین می کنند و گواهی ISO را صادر می کنند و برخی دیگر بدون ممیزی گواهینامه ایزو را صادر می کنند.

برخی از شرکت ها برای اینکه نظام سازمانی خود را ارتقاء ببخشند، خط مشی کیفی مطلوبی ایجاد نمایند و بر اساس چشم انداز ترسیم شده حرکت کنند، باید اقدام به استقرار استاندارد نمایند. اینکه استقرار و پیاده سازی الزامات استاندارد بین المللی ISO چقدر می تواند به سازمان ها جهت دسترسی به اهداف کمک کند، بستگی به استراتژی شرکت ها دارد. بنابراین این تفکر که چنانچه استاندارد ایزو 9001 را استقرار دهم باعث می شود کالای با کیفیتی یا خدمات با کیفیتی ارائه دهم کاملا اشتباه است.

لذا شرایط دریافت گواهینامه ایزو با توجه به سطح سخت گیری نهاد صادر کننده ایزو جهت استقرار الزامات ایزو همچنین استراتژی سازمانی متفاوت است.

مراحل پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو چگونه است؟

قبل از اطلاع بابت شرایط دریافت گواهینامه ایزو معتبر باید از شرایط استقرار الزامات ایزو که مورد تایید نهاد صادر کننده باشد، اطلاع داشته باشید. مراجع صدور باتوجه به سطح سخت گیری شرایط متفاوتی جهت حسابرسی و صدور ایزو دارند. ولی برخی از الزامات بین تمامی مراجع یکسان می باشد، همانند:

  • ایجاد چارت سازمانی با توجه به نوع فعالیت و تعداد واحدهای درگیر درون سازمانی.
  • تعیین استراتژی شرکت و مشخص شده اهداف از استقرار الزامات ایزو.
  • ارزشیابی کارکنان شرکت بر اساس اهداف تعیین شده.
  • ایجاد خط مشی.
  • ایجاد نظام نامه.
  • رعایت دستورالعمل و آئین نامه های تعریف شده توسط سازمان ISO.
  • استفاده از چک لیست ممیزی که برای هر استاندارد تدوین شده.
  • ممیزی دوره ای واحد ها.
  • آموزش کارکنان بر اساس نوع فعالیت تعریف شده.
  • حفظ و نگهداری اسناد به صورت دوره ای.
  • رسیدگی به فرآیندهای درون سازمانی و برطرف کردن فرآیندهای ناقص.

هر یک از مراحل تعریف شده بر اساس سطح سخت گیری نهاد صادر کننده باید تعریف و مستند سازی گردد. شرایط دریافت گواهینامه ایزو معتبر همسو با پیاده سازی الزامات ایزو تمامی مواردی بود که عنوان شد. سازمان های درخواست کننده ایزو معتبر می توانند خود این شرایط را در سازمان خود استقرار دهند سپس اقدام به درخواست جهت ممیزی و اخذ ایزو نمایند. چنانچه نیاز به یک مشاور ایزو جهت استقرار الزامات تعریف شده را دارید با ما در ارتباط باشید.

شرایط دریافت گواهینامه ایزو فوری چیست؟​

برخی از متقاضیان اخذ گواهی نامه ISO,HSE تماس می گیرند و شرایط دریافت گواهینامه ایزو را سوال می کنند. در حقیقت متقاضیانی که برای حضور در مناقصات نیاز به اخذ فوری گواهینامه ایزو دارند سوال می کنند تا اطلاعات کسب نمایند. متقاضیان شرایط دریافت گواهینامه ایزو را سوال می کنند تا بفهمند چه شرکتی با چه هزینه ای و در چه مدت زمانی گواهینامه ایزو را صادر می کند.

متقاضیانی که درخواست اخذ گواهی نامه ISO , HSE فوری را دارند باید بدانند مراجعی که این گواهینامه ها را صادر می کنند توسط هیچ سازمان استاندارد یا نهاد تایید شده ای معرفی نمی شوند. بنابراین گواهینامه های صادر شده اعتبار بین المللی ندارد. منتها گواهینامه های صادر شده برای مناقصه مورد تایید است و حتی برای صادرات محصول به کشورهای همسایه این گواهینامه ها تایید می شود. بلحاظ قیمت پایین بابت اخذ ایزو، مدت زمان کوتاه جهت صدور و مسائل دیگر متقاضی راغب است از این شرکت ها گواهینامه ایزو دریافت نماید.

اخذ فوری گواهینامه ایزو از مراجعی که اعتبار قانونی ندارند شرایط خاصی ندارد و صرفا بر مبنای پر کردن فرم اطلاعات، مرجع صدور گواهینامه را صادر می کند. چنانچه برای حضور در مناقصه یا صادرات کالا نیاز به گواهینامه ایزو ارزان قیمت و قابل استعلام دارید، با شرکت ما ارتباط بر قرار نمایید. قیمت اعلام شده برای اخذ گواهینامه ایزو قابل استعلام و تایید شده برای هر گواهینامه حدود 500000 هزار تومان است. بنابراین متقاضی بدون اینکه شرایط پیاده سازی را رعایت کرده باشد و بدون ممیزی با پرداخت پانصد هزار تومان گواهینامه ایزو قابل استعلام و مورد تایید دریافت می کند.

برای اخذ گواهینامه ایزو شرکت خود فریب افراد سودجو را نخورید و هزینه بالایی برای صدور گواهینامه ها پرداخت نکنید. شرکت هایی که عموما اعلام می کنند گواهینامه ایزو از انگلیس، کانادا، آلمان، ایتالیا حتی فرانسه صادر می شود تماما فیک هستند و بیش از 500000 هزار تومان ارزش ندارند.

خلاصه مطلب

متقاضیان بسیاری طی تماس با شرکت سیستم فرتاک درخواست اعلام شرایط دریافت گواهینامه ایزو را دارند. عموم متقاضیان دنبال مراجعی هستند که گواهینامه ایزو معتبر، قابل استعلام در سایت انگلیسی و ارزان قیمت را دارند. 

برای دریافت اینگونه گواهینامه ها نیاز به رعایت، استقرار و پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو نیست. به دلیل اینکه اصلا ممیزی و حسابرسی از شرکت درخواست کننده انجام نمی شود. مگر آنکه خود شرکت درخواست داشته باشد با کمک یک مشاور ایزو حداقل الزامات استاندارد را رعایت نماید و حسابرسی شود. در این صورت شرکت سیستم فرتاک تمامی این فرآیند و مستندات را به صورت رایگان در اختیار سازمان متقاضی می گذارد.

شرکت هایی که نیاز به دانلود مستندات استاندارد دارند در همین سایت صفحه اصلی منو دانلود مستندات اقدام به دانلود کلیه مستندات و گزارش های استاندارد نمایند.

برخی از متقاضیان نیاز به اخذ گواهینامه ایزو بین المللی دارند و حتما برایشان مهم است گواهینامه صادر شده توسط انجمن اعتبار سنجی بین المللی IAF تایید و رجیستری شود. بنابراین شرایط دریافت گواهینامه ایزو از نهادهایی که توسط این انجمن تایید شده اند کاملا متفاوت است. 

مراجعی که مورد تایید این انجمن هستند سطح سخت گیری متفاوتی جهت صدور گواهینامه ایزو دارند. لذا متقاضی با شرایط متفاوتی جهت استقرار الزامات استاندارد ایزو برخورد می کند که این شرایط بستگی به سطح سخت گیری مرجع صدور دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان سیستم فرتاک جهت استقرار الزامات ایزو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر باید شرایط ممیزی مرجع صدور را ایجاد نمایید. پس مستندات سیستم مدیریت کیفیت، مستندات حسابرسی داخلی، چک لیست ها، نظام نامه کیفی، چارت سازمانی و … باید آماده ممیزی باشد. برخی از CB های صادر کننده ایزو شما را ممیزی آنلاین می کنند و گواهی ISO را صادر می کنند و برخی دیگر بدون ممیزی گواهینامه ایزو را صادر می کنند.

مرجعی که گواهینامه ایزو را صادر می کند اختصارا CB نامیده می شود. CB ممکن است توسط هر کشوری مورد تایید قرار گیرد. مثلا ممکن است مرجع صدور انگلیسی، آلمانی، کانادایی، سوئیسی، ایتالیایی یا حتی ایرانی باشد. نکته مهم این است که متقاضی باید بداند مرجع صدور توسط چه کشوری تایید می شود و چه سازمانی به مرجع اعتبار می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button