فرم درخواست گواهینامه

دیگر مقالات

نمونه گواهینامه ها

مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها

کسب وکارها با دریافت گواهینامه ایزو چه سودی میبرند، یا اینکه چرا کسب وکارها نیاز به گواهی ISO دارند؟. ما سعی کرده ایم توسط مقاله مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها به چالش های متقاضیان پاسخ درستی بدهیم. پس با تیم “هوداک سیستم فرتاک” همراه شوید.

استاندارد ایزو رضایت مشتری چیست؟, ISO 10002 و ISO 10004

مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها چیست؟ چرا شرکت ها باید گواهینامه ایزو داشته باشند؟ نحوه اعتبارسنجی گواهینامه ایزو چگونه است؟ و چطور می توانیم گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟. در این مقاله سعی می شود 8 دلیل از مزیت اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها مکتوب گردد.

فهرست محتوا

گواهینامه چیست؟

گواهینامه به طور کلی یک اعلام رسمی است که یک موضوع، وضعیت یا رویداد خاص را براساس واقعیت بیان می کند. گواهینامه باید توسط یک موسسه یا شخصی که دارای اعتبار و اختیار عمومی است صادر شود. این یعنی اینکه گواهینامه باید در جامعه اعتبار داشته باشد. این اعتبار ممکن است توسط قانون یا یک نهاد بالادستی (نتیجه پذیرش اجتماعی) ایجاد شود. اولین موضوعی که پس از خواندن این پاراگراف به ذهن شما می رسد چیست؟

گواهینامه ایزو چیست؟

گواهینامه ایزو تاییدیه مراحل استاندارد سازی برای سازمان یا شرکت متقاضی است. من گمان می کنم متقاضی اخذ گواهینامه ایزو بلافاصله پس از خواندن پاراگراف بالا به فکر ISO است. ISO گواهینامه ای است که اعتبار آن توسط سازمان استاندارد کشورها همچنین جوامع بین الملل به دست می آید و مترادف استاندارد سازی و کیفیت است. 

این کیفیت می تواند در خدمات یا محصول خلاصه شود. داشتن گواهینامه ایزو توسط نهاد استاندارد سازی بین المللی (ISO) برای هیچ مجموعه ای الزام آور نشده، اما مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها چیست که دنبال به دست آوردن آن هستند. 

البته برای یکسری از صنایع خاص داشتن گواهینامه ایزو ضرورت دارد، همانند صنایع نفت و گاز، پتروشمی. با این حال به طور کلی، می توان گفت: شرکت ها به دلیل اینکه احساس می کنند از گواهینامه ایزو سود می برند، به دنبال اخذ گواهینامه ایزو هستند.

اغلب شرکت ها بر اساس اطلاعات آماری در دنیا دارای گواهینامه ایزو 9001 هستند. چرا این همه شرکت تلاش گسترده ای انجام می دهند برای دریافت گواهینامه ایزو 9001؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی “مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها” پرداخته شود.

سازمان ISO کیست؟, شرح در مقاله

8 دلیل مهم برای اخذ گواهینامه ایزو توسط کسب وکارها

8 دلیل از مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها به شرح زیر است:

1. استاندارد سازی

اهداف استاندارد سازی به شرح زیر است:

  • ساده سازی تولید در صنایع مختلف.
    اطمینان از ثبات و ایمنی محصول.
    همکاری و سازگاری جهانی را ارتقا دهید.

به طور کلی، شرکت ها در نتیجه استانداردسازی، مزایای فناوری، اقتصادی و اجتماعی غیرقابل انکاری را تجربه می کنند.

2. بررسی نیازهای مشتری

برطرف کردن نیاز های مشتری و به دست آوردن اعتماد مشتریان یکی از مزایای مهم اخذ گواهینامه ایزو برای کسب وکارها است. نداشتن گواهینامه ISO یک مسیر خطرناک است که بسیاری از شرکت ها یا مشتریان به شما اعتماد نکنند.

بسیاری از شرکت ها فقط برای برآورده کردن نیاز مشتری، گواهینامه ISO را می خواهند. در موارد دیگر، مشتری اعلام می کند که فقط با تامین کنندگان معتبر تجارت خواهد کرد.

 بله، ما باید نیازهای مشتری را به طور رضایت بخش، اما به صورت متکثر و مستمر برآورده کنیم. تمرکز فقط بر روی این مزیت و سود فوری شما، بدون اینکه واقعاً مشتری را بالاتر از همه چیز قرار دهید، در درازمدت هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.

3. بهبود کیفیت فرآیندهای کاری یا محصول

بهبود کیفیت فرآیندها و محصولات سومین مزیت اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها است. اتخاذ یک روش استاندارد، مطابق با استاندارد ISO، سپس اخذ گواهینامه ISO همه چیز را در مورد کیفیت خدمات یا محصول اعلام می کند. حتی اگر گواهینامه ایزو اخذ شده گواهینامه ایزو 9001 نباشد. 

نتیجه نهایی داشتن گواهینامه ایزو، سطح بالاتری از کیفیت را برای کل سازمان و برای هر فرآیند انجام شده یا محصول به ارمغان می آورد.

تعاریف زیادی از “کیفیت” وجود دارد، اما فیلیپ کرازبی و جوزف جوران دو مورد از بهترین آنها را ارائه می دهند.

کراسبی آن را به عنوان "تطابق با الزامات" تعریف می کند و جوران آن را "مناسب برای استفاده" می نامد. یک سیستم مدیریت به خوبی طراحی شده و به طور موثر پیاده سازی شده، شرکت شما را در مسیر کیفیت راه اندازی می کند.

ISO 29990 چیست؟, شرح در تصویر

4. فرآیندهای شرکت خود را توصیف، درک و ارتباط برقرار کنید

مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها، شرح فرآیند کاری شرکت، درک فرآیند ها و با توجه به فرآیندها برقراری ارتباط با بازارهای بین المللی یا کارفرمایان است. استاندارد ISO از شرکت ها می خواهد که فرآیندهای خود را با استفاده از معیارهای تجاری شناسایی و توصیف کنند. هدف از بررسی فرآیندها مدیریت و کنترل بهتر فرآیندهای کسب وکار است، که این اهداف در هسته سیستم مدیریت شما قراردارند.

5. ثبات عملیات خود را بهبود بخشید

ثبات در نوع رفتارهای سازمانی و کاری مهمترین مزیت اخذ گواهینامه ایزو است. کاهش تنوع در فرآیندهای سازمانی بهترین تعریف از ثبات عملیاتی شرکت ها است. فرض براینکه یک شرکت محصول محور است، زمانی که ثبات در ارائه محصول دارید همانند (ابعاد یکسان، وزن یکسان، خروجی یکسان) شما به مشتری خود بهترین خدمات را ارائه می دهید.

مشتریان عموماً تنوع را نمی پذیرند و شما نباید به این موضوع دامن بزنید. لذا با افزایش کنترل بر فرآیندهای شرکت، جمع آوری داده ها در مورد یک فرآیند، همچنین درک چگونگی تنظیم فرآیند برای نگه داشتن خروجی باعث جلوگیری از تنوع در محصول می شود. الزامات پیاده سازی استاندارد ISO به این کارها کمک می کند.

6. بهبود کارایی، کاهش ضایعات و صرفه جویی در هزینه

می توان گفت یکی از مهترین مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت ها بهبود کارایی، کاهش ضایعات و صرفه جویی در زمان و هزینه است. داشتن گواهینامه ایزو به تنهایی کافی نمی باشد، بلکه استقرار الزامات ISO به طور واقعی کمک می کند تا شرکت شما به کمال نزدیک شود. 

با بهبود فرآیندهای شرکت ، آنها سازگارتر می شوند و شما می توانید به طور منظم به اهداف خود برسید و نتایج ملموسی ارائه بدهید. همچنین ضایعات را در فرآیندهای خود کاهش خواهید داد.

ضایعات ناشی از بی کیفیتی و ناکارآمدی است و نشان دهنده هدر رفتن پول است. ناکارآمدی نتیجه تغییرات و فرآیندهای ناسازگار است. این تغییرات را کاهش دهید و ثبات را بهبود بخشید و ضایعات کمتر و پول بیشتری خواهید داشت.

7. تسهیل همکاری در تجارت

این واقعیت که ISO به طور گسترده در سطح بین المللی پذیرفته شده است، تحقق تجارت مشترک، تحقیق و توسعه محصولات جدید را تسهیل می کند. استانداردسازی به شرکت شما اجازه می دهد تا تجارت بین المللی را با اطمینان از سازگاری و تغییر ناپذیری یک محصول یا ورودی مورد استفاده در فرآیند آن انجام دهد.

8. به رسمیت شناخته شدن بین المللی

به رسمیت شناخته شدن بین المللی توسط سازمان ها و تجار دیگر مهمترین مزیت برای شرکت های دارنده گواهینامه ایزو است. دریافت گواهینامه ISO شرکت شما را در گروهی بسیار منتخب قرار می دهد. همه ما می دانیم که تصویر یک سازمان، عامل بسیار مهمی در تجارت است.

دلایل زیادی وجود دارد که یک شرکت بخواهد اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نماید. ولی چنانچه یک شرکت به خاطر فشار بازار یا کارفرما به دنبال اخذ گواهینامه ایزو باشد هیچ یک از این مزایا برای شرکت به وجود نمی آید. بنابراین داشتن گواهینامه ایزو برای این شرکت ها صرفا یک برگه کاغذ بوده و بعداً به هیچ دردی نمی خورد.

5 مزیت برای داشتن گواهینامه ایزو:

5 مزیت پیاده سازی استاندارد ISO برای کسب وکارها چیست؟

هفت-اصل-سیستم-مدیریت-کیفیت-ISO-9000-چیست

1. ریسک ها و فرصت ها را شناسایی کنید

بهترین راه برای مقابله با مسائل کیفی، جلوگیری از بروز آنها است. ISO 9001 – استاندارد مدیریت کیفیت از شما می خواهد خطرات بالقوه برای کسب و کار خود را شناسایی کنید و آنها را کنترل نمایید. این تفکر مبتنی بر ریسک منجر به شگفتی های کمتر، برنامه ریزی بهتر، تصمیم گیری موثرتر و روابط بهتر با تامین کنندگان، مشتریان و کارکنان می شود.

2. از بروز مجدد مشکلات جلوگیری کنید

اغلب کسب‌وکارها اشتباهات مشابهی را تکرار می‌کنند، زیرا سیستمی برای ثبت و تصحیح مشکلات در زمان وقوع ندارند. ISO از شما می‌خواهد که سوابق دقیقی از مشکلات داشته باشید، دلایل اصلی آنها را جستجو کنید و راه‌حل‌های پایدار ارائه دهید. نتیجه ضایعات کمتر، کیفیت بهتر و هزینه کمتر است.

3. به بررسی تقویت راه های بازاریابی و فروش بپردازید

فقط به این فکر کنید که چند بار دیده اید که شرکت ها گواهینامه ISO خود را در تبلیغات، در وب سایت خود و حتی بر روی یک بنر در خارج از ساختمان خود تبلیغ می کنند. 

به عنوان یک سیستم مدیریت کیفیت شناخته شده بین المللی، کسب گواهینامه ISO از بازاریابی شما پشتیبانی می کند و به افزایش فروش شما کمک می کند. در واقع، بسیاری از شرکت‌های بزرگ از تامین‌کنندگان خود می‌خواهند که گواهی ISO داشته باشند. و اگر می خواهید وارد بازارهای خارجی شوید، صدور گواهینامه می تواند بسیار مهم باشد.

4. بهبود عملکرد کارکنان

روحیه کارمندان زمانی بهبود می یابد که بدانند سازمان متعهد به حذف ضایعات و تولید محصولات و خدمات با بالاترین کیفیت می باشد. ISO همچنین از مدیران می‌خواهد وظایفی را تعریف کنند، اینکه (چه کسی چه کاری انجام دهد)، شکاف‌ های مهارتی در کسب‌ وکارتان را از بین ببرید و خط‌ مشی‌ های کیفیت خود را به کارکنان ابلاغ کنید.

5. کنترل فرآیندهای خود را برای تجارت بهبود ببخشید

استاندارد ISO از شما می خواهد که کارایی سیستم مدیریت کیفیت خود را نظارت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنید. با انجام این کار، معیارهای عملکردی را ایجاد می کنید که به شما امکان می دهد قضاوت کنید که چقدر خوب انجام می دهید و کجا باید پیشرفت کنید. این ها ابزارهای قدرتمندی برای به دست آوردن بینش در مورد تجارت شما و تصمیم گیری بهتر هستند.

نحوه بررسی اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو

پس از اینکه از مزایای اخذ گواهینامه ایزو برای کسب وکارها اطلاعاتی کسب کردید احتمالاً شما هم مشتاق می شوید حداقل یک گواهینامه ایزو دریافت کنید و از مزایای آن بهره مند شوید. اما سوال بعدی شما این است که کدام مرجع صدور گواهینامه ایزو اعتبار بین المللی دارد؟، یا اینکه چگونه فرق بین گواهینامه ایزو اصلی را با گواهینامه ایزو فیک تشخیص دهید.

پس در پست زیر به نحوه بررسی سطح اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر می پردازیم.

چگونه اعتبار مرجع صدور ISO را بررسی کنید

برای اینکه بتوانید اعتبار یک مرجع صدور را بررسی کنید ابتدا باید بدانید مرجع صدور گواهینامه ایزو چه نامیده می شود. 

نهادهای صادر کننده ایزو اصطلاحاً Certification Body یا اختصاراً CB نامیده می شوند. در ایران CB های بیشماری فعال هستند. پس اگر شما درخواست گواهینامه ایزو خود را مطرح کنید حتما می شنویدکه گواهینامه ایزو تحت اعتبار انگلیس، آلمان، کانادا، IAF یا ASCB دریافت می کنید.

برای بررسی سطح اعتبار مرجع صدور حتماً باید نام مرجع را بدانید، مثلاً توف نورد. حالا که اسم مرجع صدور ایزو را شناسایی کردید باید بدانید نهاد بالادستی مرجع صدور کیست.

نهادهای بالادستی CB هانهادهای اعتبار بخشی هستند که اختصاراً AB نامیده می شوند. ما در ایران دو دسته AB داریم. دسته اول AB هایی که توسط انجمن اعتباربخشی بین المللی IAF معرفی شده اند و دسته دوم AB های خصوصی. AB ها همان سازمان استاندارد کشورها یا سازمان اعتبار دهنده کشورها هستند. 

پس مسلماً چنانچه CB را سازمان استاندارد کشور خودش تایید کرده باشد، دارای بالاترین سطح اعتباری برای صدور گواهینامه ISO است. شرکت های CB در ایران توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یا (NACI) تایید شده اند. برای شناسایی CB های معتبر باید به سایت NACI مراجعه کنید.

اما اعتبار اصلی و مهم شرکت های صادر کننده ایزو در سایت  www.iafcertsearch.org می شود. پس برای بررسی اعتبار مرجع صدور معتبر باید به این سایت مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اعتبار سنجی مرجع صدور ایزو با ما در تماس باشید.  

عموما پیمانکاران مخصوصا شرکت های پیمانکاری که مناقصه محور هستند، دنبال اخذ گواهینامه ایزو یی هستند که بتوانند برای ورود به  مناقصات از آن استفاده کنند.  لذا دنبال مراجعی هستند که اقدام به صدور گواهینامه ایزو فوری با حداقل قیمت می کنند. بنابراین اعتبار سنجی و گواهینامه ایزو اصلی برای این متقاضیان اهمیت ندارد، بلکه مدت زمان صدور گواهینامه ایزو همچنین هزینه قابل پرداخت بابت خرید گواهینامه ایزو مهم است.

برای اینکه یک گواهینامه ایزو اصیل را شناسایی کنید یه راه حل بسیار ساده وجود دارد که همین الآن می توانیم شروع کنیم. وارد سایت IAF.NU شوید، این سایت انجمن بین المللی اعتبار دهنده است. بنابراین سازمان هایی که در این سایت معرفی شده اند به نوعی سازمان استاندارد کشورهای عضو هستند. 64 کشور در این سایت و توسط انجمن IAF مشخص شده اند که خوشبختانه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) عضو پذیرفته شده این انجمن می باشد. این 64 کشور اصطلاحا AB نامیده می شوند که معنای سازمان اعتبار دهنده را می دهد.

حالا نوبت آن رسیده که از طریق این 64 کشور به مرجع صدور گواهینامه ایزو برسیم. نهادی که گواهینامه ایزو را صادر می کند اختصارا CB نامیده می شود. CB ها باید توسط AB تاییدیه دریافت و مجوز صدور گواهینامه ایزو را داشته باشند. بنابراین AB ها براساس الزامات استاندارد ISO 17021 نهادهای صادر کننده ایزو را مشخص و اعتبار سنجی می کنند.

گواهینامه هایی که توسط ASCB تایید می شوند و یا در سایت ASCB استعلام می شوند تماما فیک هستند و فقط سایت IAF است که باید مرجع صدور را معرفی نماید. مراقب افراد سودجو و کلاهبردار باشید.

سازمان ISO کیست

دریافت، صدور گواهینامه ایزو:

چگونه می توانیم گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟ این خیلی ساده است و شرکت هوداک سیستم فرتاک برای اخذ گواهینامه ایزو در کنار شما است. اولین موضوع ساده تعیین استراتژی شرکت است، “آیا می خواهید گواهینامه ایزو فیک داشته باشید یا گواهینامه ایزو اصلی”؟.  این خیلی مهم است که گواهینامه ایزو اصلی و معتبر جهت صادرات محصول نیاز دارید یا گواهینامه ایزو فیک صرفا جهت ورود به مناقصات یا صادرات به کشورهای همسایه همانند عراق.

اگر هدف دوم را دارید (یعنی جهت ورود در مناقصات و یا صادرات به کشورهای اطراف) بهترین پیشنهاد گواهینامه ایزو فیک است. به دو دلیل متقاضیان به دنبال اخذ این گواهینامه ها هستند، عدم اطلاعات کافی در مورد نحوه اعتبار سنجی گواهینامه ایزو و دومین موضوع پرداخت هزینه بسیار پایین جهت دست یابی به گواهینامه ایزو.

ولی اگر دنبال گواهینامه ایزو معتبر و با اصالت هستید با ما در تماس باشید. بهترین مسیر و کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به گواهینامه ایزو معتبر را ما به شما پیشنهاد می دهیم. برای شروع ابتدا مقاله پیاده سازی مستندات ایزو را مطالعه نمایید تا در مورد مراحل و دستورالعمل های اخذ گواهینامه ایزو اطلاعات به دست آورید.

پرسش های متداول

  1. استاندارد سازی
  2. بررسی نیازهای مشتری
  3. بهبود کیفیت
  4. درک فرآیندهای کاری شرکت برای مشتریان
  5. ثبات فعالیت های کاری
  6. کاهش ضایعات و بهره وری بیشتر
  7. تسهیل تجارت بین المللی
  8. به رسمیت شناخته شدن بین المللی
  1.  ریسک ها را شناسایی کنید
  2. از بروز مجدد مشکلات جلوگیری کنید
  3. به بررسی و تقویت راه های بازاریابی و فروش کمک می کند
  4. بهبود عملکرد کارکنان
  5. بهبود کنترل فعالیت های شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button