دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

فرم درخواست

دانلود مستندات

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو

بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو موضوع بحث برانگیز اغلب شرکت هایی است که نیاز به دریافت و خرید گواهینامه ایزو دارند. اغلب متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو زمانی که جهت دریافت و خرید گواهینامه ایزو اقدام می کنند با این مشکل برخورد می کنند که اصالت گواهینامه ایزو چگونه مشخص می شود.

عموم شرکت هایی که اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند ادعا دارند گواهینامه ایزو معتبر صادر می کنند. حتی برخی از این شرکت ها با اهدا تندیس، لوح تقدیر یا موارد مشابه سعی دارند به مشتری استاندارد ایزو القاء کنند گواهینامه ایزو صادر شده معتبر است. بنابراین بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو به موضوع مهمی برای متقاضیان دریافت و خرید گواهینامه ایزو تبدیل شده است.

هوداک سیستم فرتاک شرکت مشاور در زمینه اطلاع رسانی و استقرار الزامات استاندارد ایزو است. بنابراین با توجه به ماهیت کار شرکت که اطلاع رسانی است، از طریق مقاله بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو به موضوع فوق پرداخته می شود. اطلاع رسانی در جهت بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو موضوع این مقاله می باشد که توسط سیستم فرتاک مکتوب شده است.

موضوع بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو:

موضوع بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو برای درخواست کنندگان دریافت گواهینامه ایزو بسیار حائز اهمیت می باشد. در حال حاضر تعداد بیشماری شرکت در ایران ثبت شده که گواهینامه ایزو برای مشتریان صادر می کنند. حتی شرکت های ثبتی نیز به مشتریان خود اعلام می کنند باید گواهینامه ایزو دریافت کنند و هزینه های بسیار بالایی برای صدور گواهینامه ایزو درخواست می کنند.

بنابراین متقاضیان درخواست کننده گواهی نامه ایزو نیاز دارند اطلاعاتی در مورد بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو داشته باشند. اولین موضوع برای اینکه به بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو پرداخته شود اطلاعات در مورد مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو است. اینکه نام مرجع صادر کننده ایزو چیست و مرجع صدور گواهینامه ایزو توسط چه سازمانی اعتبار دهی شده است. نکته مهم جهت بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو این است که متقاضی باید اطلاعات دقیقی در مورد انجمن اعتبار دهنده IAF داشته باشد.

با توجه به تعداد بیشمار برندهای صدور گواهینامه ایزو در ایران که هریک خود را نماینده یک کشور اروپایی برای صدور گواهینامه ایزو معرفی می کنند، در ادامه مطلب به نحوه بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو پرداخته می شود.

نحوه بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو:

اولین نکته مهم برای اینکه به بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو پرداخته شود گرفتن اطلاعات از نهاد صادر کننده ایزو است. اینکه بدانید مرجع صدور گواهینامه ایزو چه نام دارد و تحت اعتبار چه کشوری گواهینامه ایزو صاد ر می کند. نهاد اعتبار دهنده به مرجع صدور گواهینامه ایزو Accreditation Body (اختصارا AB) نامیده می شود. AB ها عموما سازمان استاندارد کشورها هستند که توسط انجمن اعتبار دهنده بین المللی IAF معرفی می شوند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو به نام Certification Body (اختصارا CB) خود را معرفی می کند. CB ها با برندهای مختلفی (نام های متفاوتی) تحت اعتبار کشورهای اروپایی یا حتی ایرانی خود را به مشتری خرید ایزو معرفی می کنند. لذا متقاضی خرید گواهینامه ایزو در قدم اول برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو باید نام و برند صادر کننده گواهینامه ایزو را بداند.

پس از اینکه نام مرجع صدور گواهی نامه ISO مشخص شد باید اطلاع به دست آورید مرجع صدور توسط چه AB ای اعتبار سنجی شده و مجوز صدور گواهینامه ایزو را به دست آورده. و در پایان باید وارد سایت WWW.IAF.NU شوید و سازمان اعتبار دهنده (AB) را جستجو نمایید. چنانچه AB توسط انجمن IAF تایید شود و همچنین نام و مشخصات CB صادر کننده گواهینامه ایزو توسط سایت AB تایید شود، گواهینامه ایزو اخذ شده دارای اعتبار بین المللی است.

نحوه بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو در سایت IAF:

در مقالات قبلی همین سایت در مورد انجمن اعتبار سنجی IAF مقاله مفصلی مکتوب شده است که می توانید با کلیک روی IAF این مقاله را مشاهده و مطالعه نمایید. IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی است و یکی از فعالیت های این انجمن اعتبار دهی به سازمان استاندارد کشورها می باشد. بنابراین این انجمن AB یا سازمان استاندارد کشورهای عضو را معرفی می کند.

برای اطلاع از کشورهایی که جزو انجمن IAF هستند باید ابتدا وارد سایت IAF به آدرس دامنه سایت WWW.IAF.NU شوید. سپس در منوها قسمت IAF MLA Signatories زیر منو Recognised Abs کلیک شود. پس از کلیک روی منو عنوان شده نقشه جهان نمایش داده می شود. کشورهایی که با رنگ آبی پررنگ هایلایت شده، کشورهایی هستند که سازمان استاندارد آنها توسط IAF تایید شده است. اختصارا سازمان استاندارد این کشورها Accreditation Bodies یا اختصارا AB معرفی می شوند.

بعد از اینکه اطلاع کسب کردید مرجع صدور توسط چه نهاد اعتبار سنجی تایید شده باید AB کشور تایید شده کلیک شود و وارد سایت اعلام شده مربوط به سازمان استاندارد کشور شوید. حال جهت بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو باید نام مرجع صدور توسط AB سرچ گردد. چنانچه مرجع صدور در سایت AB تایید گردد و گواهینامه اخذ شده در سایت اعلام شده رجیستری گردد یعنی نهاد صادر کننده معتبر می باشد.

آیا گواهینامه ایزو صادر شده باید در سایت IAF استعلام شود؟

برخی از شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو تاکیید دارند که حتما باید گواهینامه ایزو صادر شده در سایت IAF استعلام شود. رجیستری گواهینامه در سایت IAF جزو آپشن هایی است که برخی از نهاد های صادر کننده با پرداخت هزینه این مورد را برای خود فعال کرده اند. در حقیقت برخی از شرکت های صادر کننده که مورد تایید هستند هزینه رجیستری گواهینامه در سایت WWW.IAFCERTSEARCH.ORG  را پرداخت کرده و گواهینامه ایزو صادر شده توسط این CB ها در سایت مذکور رجیستری می گردد.

مهمترین موضوع جهت بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو تایید شدن نهاد صادر کننده ایزو توسط سازمان استاندارد کشور عضو انجمن اعتبار دهنده IAF است. بنابراین بهتر است گواهینامه ایزو دریافت شده در سایت IAF هم رجیستری شود که این موضوع شامل هزینه بیشتری برای مشتری اخذ گواهی نامه ایزو می باشد.

متقاضیانی که اقدام به بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو می کنند با مطالعه مقاله فوق اطلاعات کاملی به دست آورده که در صورت ابهام می توانید با شرکت ارتباط برقرار نموده و اطلاعات تکمیلی کسب نمایید.

آیا گواهینامه ای که در سایت استعلام می شود، معتبر می باشد؟

نهاد های صادر کننده گواهینامه ایزو تماما اعلام می کنند که گواهینامه ایزو صادر شده قابلیت رجیستری در سایت را دارد و اعتبار بین المللی دارد. بنابراین متقاضی خرید گواهینامه ایزو این استنباط را دارد که چون گواهینامه در سایت رجیستری می شود، پس بنابراین اعتبار دارد.

اغلب مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران جزو CB های خصوصی هستند. این شرکت ها اعلام می کنند گواهینامه ایزو بین المللی توسط کشورهایی همانند ایتالیا، آلمان، کاندا یا انگلیس صادر می شود. برخی نیز اعلام می کنند گواهینامه در سایت ASCB رجییستری می شود و سعی می کنند به مشتری خرید ایزو القاء کنند گواهینامه هایی که در سایت ASCB استعلام می شود اصل هستند.

برخی از شرکت ها سعی می کنند با اهدای جوایزی همانند تندیس مدیران برتر، گواهینامه مدیریتی رایگان، ثبت نام در موسسه مدیران برتر یا هر هدیه دیگری اعتماد متقاضی ایزو را جذب کنند. این شرکت ها گواهینامه ایزو فیک را به عنوان گواهینامه ایزو اصل به مشتریان خود می فروشند. به هیچ عنوان برای گواهینامه هایی که توسط انجمن IAF تایید نمی شوند هزینه بالایی نکنید و از شرکت سیستم فرتاک این گواهینامه ها را به صورت رایگان دریافت کنید.

گواهینامه های صادر شده توسط شرکت هوداک سیستم فرتاک در سایت استعلام می شوند و چنانچه یک گواهینامه ایزو اصل از ما دریافت کنید، دیگر گواهینامه های ایزو درخواستی به صورت رایگان صادر می شود. لذا پیشنهاد می شود چنانچه نیاز به اخذ گواهینامه IMS دارید، گواهینامه ایزو 9001 را از مرجع اصلی دریافت کنید و گواهینامه ایزو 14001 همچنین گواهینامه ایزو 45001 را رایگان دریافت کنید.

خلاصه مطلب:

در مطالب بالا درمورد نحوه بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو معتبر همچنین فیک صحبت شد. روند و نحوه بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو در سایت IAF توضیح داده شد و اعلام شد گواهینامه هایی که غیر از این مسیر باشند فیک هستند. به طور خلاصه توضیح داده می شود اغلب شرکت هایی که در ایران گواهینامه ایزو با اسامی و برندهای مختلف صادر می کنند فیک هستند.

اینکه اعلام می شود گواهینامه صادر شده اعتبار بین المللی دارد و در سایت گواهینامه استعلام شود دلیل بر معتبر بودن گواهینامه ایزو نیست. فقط گواهینامه هایی که توسط CB ای صادر می شود که مورد تایید IAF هستند گواهینامه ایزو اصل هستند. برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو فقط باید از سایت IAF مسیر را استعلام نمایید، لذا گواهینامه هایی که غیر از این باشند توسط شرکت هوداک سیستم فرتاک رایگان صادر می شوند.

برای بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو می توانید از مشاوره رایگان شرکت استفاده نمایید و چنانچه جهت حضور در مناقصه نیاز به اخذ فوری گواهینامه ایزو دارید، گواهینامه ایزو ارزان توسط هوداک سیستم فرتاک صادر می شود.

بیشتر بخوانیم:

CB چیست؟

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو

شرکت های گواهی دهنده ایزو در ایران

 

برچسب ها: بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو، بررسی اصالت گواهینامه ایزو، بررسی اصالت مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو، بررسی اعتبار گواهینامه ایزو، اخذ گواهینامه ایزو اصل.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button