دسته ها

آخرین مطالب

مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو چقدر است؟ – 2 نکته مهم

مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو چقدر است؟ مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو بستگی به نوع استاندارد درخواستی، بزرگی یا کوچکی سازمان شما، نوع فعالیت سازمان درخواست کننده ایزو، تعداد نفرات مشغول در کسب وکار، تعداد سایت های فعال شما و سطح اعتباری مرجع صدور گواهی ISO دارد. فرآیند مدت زمان صدور گواهینامه ایزو برای برخی از سازمان های بزرگ ممکن است تا شش ماه زمان بر باشد.

مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو چقدر است؟ - 2 نکته مهم

دریافت گواهینامه ایزو نقشی اساسی در ایجاد اعتبار توانایی یک شرکت برای ارائه محصولات سازگار و با کیفیت دارد. این اعتبار توسط یک سازمان شخص ثالث مستقل (مرجع صدور گواهینامه ISO) اعطا می شود و پایبندی یک شرکت به استانداردهای مدیریت ISO شناخته شده بین المللی را برجسته می کند.

این استانداردها شامل اجرای فرآیندها و رویه‌های کاملاً تعریف‌شده، مشروط به بررسی منظم و رعایت دقیق توسط کارکنان است. در قلمرو سیستم های صدور گواهینامه ISO، هوداک سیستم فرتاک به عنوان مشاور معتبر برای اخذ چنین گواهینامه ها ظاهر می شود.

اهمیت گواهینامه ISO را نمی توان اغراق کرد. این به عنوان یک گواهی ملموس برای تعهد یک شرکت به تعالی و بهبود مستمر عمل می کند. با انطباق با استانداردهای ISO، یک شرکت تعهد خود را به حفظ اقدامات کنترل کیفیت دقیق و اطمینان از اینکه عملیات آن به شیوه ای سیستماتیک و کارآمد انجام می شود، نشان می دهد.

هوداک سیستم فرتاک، با تخصص و شهرت خود در حوزه مشاوره جهت اخذ گواهینامه ایزو، مجموعه جامعی از خدمات مشاوره و پیاده سازی الزامات استاندارد ISO را ارائه می دهد که متناسب با نیازهای مختلف صنعت است.

ممکن است سازمان شما برای اخذ گواهینامه ایزو 9001 سیستم مدیریت کیفیت، ISO 14001 برای مدیریت زیست محیطی، یا ISO 45001 برای ایمنی و بهداشت شغلی درخواست داشته باشد. پس مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو چالش اغلب سازمان ها است.

در یک چشم انداز تجاری رقابتی فزاینده، گواهینامه ISO نه تنها شهرت شرکت را افزایش می دهد، بلکه درها را به روی فرصت ها و بازارهای جدید باز می کند. این اعتماد بین مشتریان، تامین کنندگان و شرکا را القا می کند و به عنوان یک متمایز کننده قدرتمند در یک بازار شلوغ عمل می کند.

فهرست محتوا

سازمان ISO کیست؟, شرح در مقاله

مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو – چند نکته مهم که باید بدانید

مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو بستگی به نوع استاندارد درخواستی، بزرگی یا کوچکی سازمان شما، نوع فعالیت سازمان درخواست کننده ایزو، تعداد نفرات مشغول در کسب وکار، تعداد سایت های فعال شما و سطح اعتباری مرجع صدور گواهی ISO دارد. فرآیند مدت زمان صدور گواهینامه ایزو برای برخی از سازمان های بزرگ ممکن است تا شش ماه زمان بر باشد.

گواهی ISO تضمین می کند که سازمان شما الزامات استقرار گواهی دریافت شده را در مجموعه خود ساختار سازی و مستند سازی کرده است. این یعنی اگر شما اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 9001 کرده اید الزامات سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را در سازمان خود اجرایی کرده و کلیه فرآیندهای ارائه خدمات یا تولید محصول براساس الزامات تعریف شده استاندارد ISO 9001 بهینه سازی شده است.

مدت زمان صدور گواهینامه ایزو به مراحل مختلفی بستگی دارد که در زیر به آن اشاره می شود:

نوع استاندارد درخواستی

اینکه سازمان شما نیاز به استانداردهای عمومی همانند ایزو 9001، ایزو 14001 یا ایزو 45001 دارند و یا اینکه یک گواهینامه تخصصی در حوزه صنایع غذایی همانند ایزو 22000 نیاز دارد در مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو تاثیر گذار است.

برخی از استانداردهای عمومی ایزو همانند ISO 9001 بیشتر به ایجاد مستندات می پردازد ولی استانداردهای تخصصی همانند ایزو 22000 سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را تضمین می کند. لذا سازمان هایی که درخواست اخذ گواهینامه ایزو 22000 دارند غیر از ایجاد مستندات باید تست هایی جهت تضمین ایمن بودن مواد غذایی را ارائه دهند و اقدام به تکمیل جدول OPRP و CCP نمایند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو برای صدور گواهی ISO 22000 ممکن است از شما طرح HACCP درخواست کند. پس سازمان ها ممکن است زمان بیشتری برای اخذ گواهینامه ایزو 22000 نیاز داشته باشند.

بزرگی یا کوچکی سازمان

بزرگی یا کوچک بودن برند شما در مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو تاثیر گذار است. مسلماً مدت زمان صدور گواهینامه ایزو یک کسب وکار بزرگ همانند شرکت ایران خودرو با کسب وکار یک شرکت کوچک چند نفره بسیار متفاوت است.

حساسیت صدور ISO توسط یک مرجع معتبر برای کسب وکارهای بزرگ به دلیل فرآیندهای متفاوت کاری و استاندارد سازی اصولی خیلی بیشتر از یک کسب وکار کوچک است.

نوع فعالیت سازمان

SCOPE (محدوده فعالیت سازمانی) شما در مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو تاثیرگذار است. این برای مرجع صدور ISO مهم است که شما کار خدمات، بسته بندی، توزیع کالا، حمل را انجام می دهید یا تولید کننده کالا هستید. فرآیندهای مستند سازی استاندارد برای انواع حوزه های کاری متفاوت است.

بنابراین برای شرکت های تولید کننده به دلیل حساسیت ایجاد شده مدت زمان بیشتری صرف صدور گواهینامه ایزو می شود تا شرکت های ارائه دهنده خدمات.

تعداد پرسنل

ایجاد فهم سازمانی برای یک کسب وکار جهت ممیزی و صدور گواهینامه ISO یک امر حیاتی است. پرسنل سازمانی نقش انکار ناپذیری جهت ایجاد فرآیندهای کاری دارند. پس هر چه تعداد کارمندان شرکت درخواست کننده ایزو بیشتر باشد، آموزش کارکنان زمان بر و مدت زمان صدور گواهینامه ایزو طولانی تر می شود.

البته برای آموزش پرسنل ممکن است نیاز نباشد کلیه کارمندان درگیر باشند و این بستگی به استراتژی و چشم انداز سازمان دارد.

تعداد سایت های فعال

مطمئناً تعداد مراکز کاری فعال در مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو تاثیرگذار است. یکی از اصول دریافت گواهینامه ایزو ممیزی قبل از صدور ایزو است. بنابراین این مهم است که ممیزی فقط در دفتر مرکزی انجام شود یا اینکه شما پروژه های فعال دیگری داشته باشید. کاخانجات تولیدی می توانند محل کارخانه خود را به عنوان پروژه معرفی کنند اما شرکت های پیمانکاری ممکن است چند پروژه فعال داشته باشند.

ممیز ایزو نیاز دارند مشاهدات خود را ثبت کند لذا از تمامی پروژه بازدید به عمل می آورد تا مطمئن شود الزامات استاندارد ایزو در تمامی سایت ها اجرایی شده است.

شرکت های خدماتی که فقط یک دفتر فعال دارند، فقط از دفتر مرکزی بازدید و ممیزی می شود پس مدت زمان صدور گواهینامه ایزو آنها کمتر است.

سطح اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو

شناسایی سطح اعتبار مرجع صدور گواهی ISO همچنان یکی از چالش های مهم متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو است. ما از طریق مقاله نحوه اخذ گواهینامه ایزو شرکت ها به این مهم پرداخته ایم و صفر تا صد سطح اعتباری مرجع صدور ISO را مکتوب کرده ایم. پس پیشنهاد می شود برای شناسایی سطح اعتباری مرجع صدور ISO اینجا کلیک نمایید.

شما می توانید در ایران حتی گواهینامه ایزو یک روزه دریافت کنید. یعنی نهادهایی در ایران ثبت شده و گواهینامه ایزو را یک روزه صادر می کنند. دقت کنید که استعلام گواهینامه ایزو دلیل بر معتبر بودن مرجع صادرکننده ISO نیست.
مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو از نهادهای خصوصی (CB) حدود سه روز کاری و مدت زمان صدور گواهینامه ایزو از CB های معتبر تحت اعتبار IAF یا نیسی ایران حدود یک ماه کاری زمان بر است.

استاندارد ISO، گواهینامه ایزو

نتیجه

گواهینامه ایزو در ایران تبدیل به یک کالای ابزاری جهت حضور در مناقصات برای پیمانکاران، حضور در بازارهای داخلی یا بین المللی برای تولید کنندگان و صادرات محصول برای بازرگانان شده است. عموماً تمامی درخواست کنندگان نیاز دارند خیلی فوری گواهینامه ایزو خود را دریافت کنند.

مدت زمان صدور گواهینامه ایزو توسط مراجع بستگی به عوامل مختلفی همانند اعتبار مرجع صدور، تعداد نفرات، حوزه فعالیت، تعداد سایت ها، نوع گواهینامه درخواستی و بزرگی یا کوچکی سازمان دارد. البته CB های خصوصی بدون در نظر گرفتن این آیتم ها در مدت زمان کوتاهی و با کمترین هزینه گواهینامه ایزو قابل استعلام صادر می کنند. این گواهینامه برای حضور در مناقصات ممکن است مورد تایید باشد ولی برای صادرات محصول مخصوصاً اروپا فاقد ارزش اعتباری است.

مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک آماده ارائه خدمات به متقاضیان ایزو هستند. ما می توانیم مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو را حتی از مراجع معتبر برای شما کوتاه تر کنیم. جهت اخذ انواع گواهینامه های معتبر ملی و بین المللی ایزو می توانید از طریق WhatsApp با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان با متخصصین مرکز مشاوره ایران گواه بهرهمند شوید.

سوالات متداول

مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو بستگی به نوع استاندارد درخواستی، بزرگی یا کوچکی سازمان شما، نوع فعالیت سازمان درخواست کننده ایزو، تعداد نفرات مشغول در کسب وکار، تعداد سایت های فعال شما و سطح اعتباری مرجع صدور گواهی ISO دارد. فرآیند مدت زمان صدور گواهینامه ایزو برای برخی از سازمان های بزرگ ممکن است تا شش ماه زمان بر باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button