دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

فرم درخواست

گواهینامه ایزو، استاندارد ISO

استاندارد ISO، گواهینامه ایزو

استاندارد ISO، گواهینامه ایزو یا اخذ گواهینامه ایزو جزو پرشمارترین کلمات کلیدی است که توسط متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو روزانه در موتور جستجوگر گوگل سرچ می شود. اما گواهینامه ایزو چیست و چرا باید گواهینامه ایزو داشته باشید. ما از طریق مقاله “گواهینامه ایزو” سعی میکنیم تا درک گواهینامه ایزو را برای شما آسان کنیم. در این مقاله متداول ترین سوالاتی که ممکن است توسط مشتریان احتمالی چالش برانگیز باشد، بررسی و جواب داده می شود.

گواهینامه ایزو مهر تاییدی است از یک نهاد شخص ثالث که یک شرکت مطابق با یکی از استاندارد های بین المللی توسعه یافته و منتشر شده توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی (ISO)، دریافت کرده است. بنابراین شرکت ها، موسسات، سازمان ها و مدیران کسب و کارها برای توسعه فعالیت های کاری خود نیاز به سند گواهینامه ایزو دارند. ارائه و دریافت گواهی نامه ایزو در سطح بین المللی و داخلی می تواند کارایی کسب و کار را بهبود ببخشد، سود را افزایش دهد و در نهایت باعث رضایتمندی مشتریان شود.

تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک در ادامه مقاله به سوالات متداولی که متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو دارند، جواب می دهد. پس با ما همراه شوید. موضوعات بررسی شده توسط این مقاله به شرح زیر است.

  • استاندارد ISO چیست؟
  • گواهینامه ISO چیست؟
  • گواهینامه ISO مورد نیاز برای شرکت ها چیست؟
  • مرجع صادر کننده گواهینامه ISO کیست؟
  • اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ISO چگونه سنجیده می شود؟
  • مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه ISO چیست؟
  • از کجا گواهینامه ISO بگیرم؟
  • چرا باید گواهینامه ISO اخذ کنیم؟
گواهینامه-ایزو-چقدر-اعتبار-دارد

استاندارد ISO چیست؟

ابتدا بهتر است بدانید ISO چیست؟ ISO مخفف سازمان استاندارد بین المللی (International Standards Organisation) است. سازمان ISO یک نهاد مستقل بین المللی است که از شبکه گسترده ای شامل افراد متخصص در زمینه های مختلف تشکیل شده است. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تجربیات و دانش خود را در زمینه ‌های مختلف به اشتراک بگذارند و با هم ترکیب کنند تا بهترین شیوه‌ ها و اطلاعات کلیدی ایمنی را برای تعیین بهترین راه جهت انجام وظایف یا فرآیندهای خاص تعیین کنند.

استاندارد ISO اساساً یک روش شناخته شده بین المللی برای انجام کاری است. این بدان معنی است که همه از یک سری دستورالعمل ها صرف نظر از اینکه در کجا قرار دارند پیروی می کنند، که نتیجه نهایی ایمن تر و سازگارتر را به همراه دارد. این هم به نفع سازمان و هم برای مشتری یا کاربر نهایی است. برای شرکت ها، آنها با آگاهی از اینکه این استاندارد در سراسر جهان رعایت شده و به رسمیت شناخته شده است، ایمن هستند. برای مشتریان، آنها می دانند که محصول یا خدماتی را دریافت می کنند که ایمن، با کیفیت و قابل اعتماد است.

سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو، استاندارد های زیادی را منتشر کرده است که از معروفترین آنها می توان به استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) اشاره کرد. در مورد خانواده استاندارد ISO 9000 و استاندارد ایزو 9001 بیشتر بدانید.

صدور-گواهینامه-ایزو

گواهینامه ایزو چیست؟

ممکن است شما بهترین راننده خودرو باشید. یا اینکه هنگام رانندگی تمامی علائم و آیین نامه های رانندگی را رعایت کنید. اگر نیروی انتظامی جلو شما را بگیرد و درخواست گواهینامه رانندگی کند، آیا شما مدرکی دارید که ارائه دهید؟ ممکن است شما تمامی فرآیندهای مدیریت کیفیت، ارتباط با مشتریان و فرآیندهای کاری را بر اساس استاندارد بین المللی ایزو انجام دهید. آیا سندی دارید که ادعای شما را ثابت کند؟

در یک بازار جهانی، کنترل و تعادل باید وجود داشته باشد. در غیر این صورت، حفظ ثبات و کیفیت در بین صنایع و کشورها دشوار خواهد بود. استانداردهای بین المللی به حفظ شرایط بازی کمک می کند و یکی از این سازمان ها ISO است.

گواهینامه ایزو سند تعهد شرکت هایی است که هم به استانداردهای کیفیت و هم سیستم های مدیریت کیفیت مورد نیاز برای برآورده کردن نیازهای ذینفعان، پایبند می باشند. دریافت گواهینامه ایزو به این معنا است که شرکت شما ثابت کرده، خدمات و فرآیندهای شما از نظر کیفیت، ایمنی و کارایی در سطح جهانی و مطابق با الزامات سازمان ایزو هستند.

گواهینامه ISO گواهی می دهد که یک سیستم مدیریت، فرآیند تولید، خدمات یا رویه مستند سازی تمام الزامات استاندارد سازی و تضمین کیفیت را دارد. ISO (سازمان بین المللی استاندارد) یک سازمان مستقل، غیر دولتی و بین المللی است که استانداردهایی را برای تضمین کیفیت، ایمنی و کارایی محصولات، خدمات و سیستم ها ایجاد می کند.

گواهینامه های ISO در بسیاری از زمینه های صنعت، از مدیریت انرژی و مسئولیت اجتماعی گرفته تا تجهیزات پزشکی و مدیریت انرژی وجود دارد. استانداردهای ISO برای اطمینان از سازگاری وجود دارد. گواهینامه ISO معیارهای جداگانه ای برای شناسایی سیستم مدیریت کیفیت ایجاد شده در شرکت ها دارد و به صورت عددی طبقه بندی می شود.

برای مثال، گواهینامه ایزو 9001 برای سیستم مدیریت کیفیت می باشد. بعد از کلمه ISO درج شده روی گواهینامه عدد درج می شود (9001)، عدد درج شده بعد از کلمه ISO بیانگر الزامات سیستم مدیریت ایجاد شده در شرکت متقاضی می باشد. بعد از عدد درج شده سال میلادی آخرین ویرایش استاندارد که توسط سازمان ایزو منتشر شده است درج می شود.

مثلاً گواهینامه ISO 9001:2015 بیان کننده ایجاد الزامات سیستم مدیریت کیفیت شرکت متقاضی است که آخرین بار متن استاندارد توسط سازمان بین المللی ایزو سال 2015 میلادی تدوین و منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: گواهینامه ایزو چیست؟

صدور گواهینامه ISO

گواهینامه ایزو مورد نیاز برای شرکت ها چیست؟

برخی از متقاضیان گواهینامه ایزو سوال دارند، “با توجه به نوع کسب و کار به چه گواهینامه ایزو (یی) نیاز داریم؟”. استانداردهای بیشماری توسط سازمان بین المللی ایزو برای کسب و کارها تعریف شده است. استاندارد ایزو برای ساختمان، استاندارد ایزو برای فرش و موکت، استاندارد ایزو برای صنایع نفت و گاز، استاندارد ایزو برای تجهیزات پزشکی، استاندارد ایزو برای ایمنی و بهداشت وغیره.

اما ما میپردازیم به استانداردهای ایزو مهمی که داخل ایران توسط شرکت ها درخواست گواهینامه می شود.

گواهینامه های ایزو مورد نیاز صنایع غذایی شامل موارد زیر می باشد.

  1. گواهینامه ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت).
  2. گواهینامه ایزو 22000 (سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی).
  3. گواهینامه استاندارد HACCP (استاندارد حسپ یا HACCP الزامات ایمنی مواد غذایی شرکت ها را تایید می کند).
  4. گواهینامه استاندارد IFS (استاندارد IFS مربوط به کشورهای اروپایی و آلمان است، این استاندارد فرآیند ایمنی بودن مواد غذایی بسته بندی شده را تایید می کند).
  5. گواهینامه استاندارد BRS (استاندارد BRS توسط انجمن خرده فروشی انگلستان تدوین شده و مربوط به ایمنی مواد غذایی است).
  6. گواهینامه استاندارد HALAL (استاندارد حلال مربوط به حلال بودن مواد غذایی بر اساس دین مبین اسلام می باشد. برخی از کشورهای اروپایی جهت مجوز فروش مواد غذایی داخل فروشگاه های زنجیره ای درخواست گواهینامه حلال دارند).

گواهینامه های ایزو مورد نیاز شرکت های پیمانکاری برای حضور در مناقصه شامل موارد زیر می باشد.

  1. گواهینامه ایزو 9001 (سیستم مدیریت QMS).
  2. گواهینامه ایزو 14001 (سیستم مدیریت زیست محیطی EMS).
  3. گواهینامه ایزو 45001 (سیستم مدیریت بهداشت OHSAS, OHS)
  4. گواهینامه IMS (سیستم مدیریت یکپارچه).
  5. گواهینامه HSE-MS (سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست در کارگاه های پیمانکاری).

گواهینامه ایزو مورد نیاز برای شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی شامل موارد زیر است.

  1. گواهینامه ISO 9001 (QMS).
  2. گواهینامه ISO 14001 (EMS).
  3. گواهینامه ISO 45001 (OHS).
  4. گواهی نامه ایزو 29001 (سیستم مدیریت در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی).
  5. گواهینامه ISO 10006 (سیستم مدیریت کیفیت در پروژه).
  6. گواهینامه ISO 21502 (سیستم مدیریت در پروژه).

گواهینامه مورد نیاز شرکت های کامپیوتری جهت ارتقاء رتبه انفورماتیک، حضور در مناقصه و اخذ گواهینامه افتا شامل موارد زیر است.

  1. گواهی نامه ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت QMS).
  2. گواهینامه ISO 27001 (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات).
  3. گواهینامه ISO 20000 (سیستم مدیریت خدمات SMS).

گواهی نامه ایزو مورد نیاز مشاغل و کسب و کار ها به شرح توضیحات زیر است.

تمامی مشاغل و کسب و کارها همانند مشاغل تولید کننده تجهیزات صنایع، شرکت های بازرگانی، کسب و کارهای مشاوره ای همانند مشاوران املاک، موسسات گردشگری و… می توانند اقدام به دریافت گواهینامه ایزو نمایند. بسته به نوع کسب و کار خود می توانید گواهی ایزو مورد نیاز را توسط شرکت هوداک سیستم فرتاک دریافت کنید. گواهینامه ISO 9001:2015 مهمترین استاندارد تدوین شده سازمان بین المللی ایزو است که تمامی مشاغل فارغ از نوع کسب و کار یا بزرگی، کوچکی می توانند اقدام به دریافت نمایند.

مرجع-صادر-کننده-گواهینامه-ایزو-کیست

مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو کیست؟

مرجع صدور گواهینامه ایزو مهمترین چالش متقاضیان اخذ گواهی ایزو است. اغلب متقاضیان اطلاعات فنی خیلی پایینی در مورد مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو همچنین نحوه اعتبارسنجی مرجع صدور گواهینامه ایزو دارند. بنابراین، اغلب گواهینامه های ایزو دریافت شده توسط شرکت ها از مراجع خصوصی که اعتبار چندانی هم ندارند صادر شده است.

ممکن است برای شما سوال پیش آید مرجع صدور گواهی نامه ISO کیست؟

مرجع صدور گواهی نامه ISO اختصاراً CB (سی بی) نامیده می شود. CB ها با نام های تجاری مختلفی و تحت اعتبار کشورهای متفاوتی در ایران به وجود آمده اند و اقدام به صدور گواهی نامه ایزو می کنند. ممکن است CB (مرجع صدور ایزو) داخل ایران ثبت شده و احراز صلاحیت شده باشد یا حتی ممکن است CB (مرجع صدور گواهی نامه ایزو) توسط یک کشور خارج از ایران احراز صلاحیت شده باشد.

مهمترین موضوع این است که CB ها بر اساس سیستم مدیریت کیفیت ISO/IEC 17021 احراز صلاحیت می شوند و مجوز صدور ایزو را دریافت می کنند. موضوع بعدی اینکه CB ها براساس نوع فعالیت تایید شده توسط سازمان اعتبار دهنده ممکن است بتوانند برای چند استاندارد گواهی نامه ISO صادر کنند و یا اینکه فقط مجوز صدور برای یک استاندارد ایزو را دریافت کرده باشند. حتی ممکن است اعتبار CB ها با هم متفاوت باشد. بنابراین، هزینه اخذ گواهی نامه ایزو از CB های مختلف متفاوت است و بستگی به رتبه بندی CB ها دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت های CB می توانید با مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک در ارتباط باشید.

اعتبار مرجع صدور گواهی نامه ISO چگونه سنجیده می شود؟

گواهی نامه ایزو معتبر را چگونه شناسایی کنید؟ این چالش اغلب متقاضیان دریافت گواهینامه ایزو است. اینکه از چه طریقی می توانند اعتبار گواهی نامه ایزو صادر شده را بررسی کنند. ما به شما برای بررسی اعتبار مرجع صدور گواهینامه ISO  کمک می کنیم.

همانطور که در بالا ذکر شد مرجع صدور گواهینامه ISO اختصاراً CB نامیده می شود. CB ها باید حتماً توسط سازمان اعتباردهنده کشور خود احراز صلاحیت شوند و مجوز صدور گواهی نامه ایزو را دریافت کنند. سازمان اعتبار دهنده اختصاراً AB نامیده می شود. نکته مهمی که باید توجه کنید اینکه، اگر سازمان اعتبار دهنده (AB) توسط انجمن اعتباردهنده بین المللی IAF تایید شده باشد، اصطلاحاً عنوان می شود شما موفق به دریافت گواهی ایزو معتبر یا اصل شده اید. اما از کجا بدانیم مرجع صدور ایزو توسط IAF تایید شده است.

عموماً زمانی که شما با شرکت های مختلف جهت دریافت گواهی ایزو صحبت می کنید تماماً ادعا می کنند گواهینامه ISO معتبر را صادر می کنند و الباقی گواهینامه ها فیک هستند. برای بررسی این ادعا مسیر خیلی ساده ای در پیش دارید. با هم این مسیر را بررسی می کنیم.

وارد سایت WWW.IAFcertsearch.ORG شوید. اگر می خواهید اعتبار AB را بررسی کنید، روی منوها منو Accreditation Bodies را کلیک کنید. شما وارد صفحه سرچ می شوید. بنابراین، نام AB را در محل مشخص شده درج و جستجو کنید. اگر نام AB تایید شد یعنی اینکه سازمان اعتبار دهنده توسط انجمن IAF تایید شده است.

ممکن است شما بخواهید نام CB را استعلام بگیرید. همین مرحله را ادامه دهید، روی منو Certification Bodies کلیک کنید تا وراد صفحه سرچ شوید. سپس در صفحه سرچ نام CB را درج و جستجو کنید. اگر CB توسط انجمن IAF تایید شده باشد شما می توانید اطلاعات را به دست آورید.

از این طریق به راحتی می توانید اعتبار مرجع صدور گواهی نامه ISO را بررسی کنید. شما می توانید برای بررسی اعتبار مرجع صدور ایزو با شرکت هوداک سیستم فرتاک در ارتباط باشید.

اما مراجع دیگری هم در ایران هستند که اقدام به صدور گواهی ISO می کنند. این نهادها عموماً اعلام می کنند تحت AB خصوصی یا سازمان اعتباردهنده ASCB اقدام به صدور گواهی ISO می کنند. حتماً توجه داشته باشید صرف اینکه گواهی ISO کد رجیستری نامبر دارد و توسط یک سایت قابلیت استعلام دارد، دلیل بر معتبر بودن گواهی نامه ISO نیست. تمامی گواهینامه های ایزو صادر شده داخل ایران قابلیت استعلام دارند ولی فقط گواهینامه ISO مراجعی که مورد تایید IAF هستند، گواهی ایزو اصلی است.

مدارک-لازم-جهت-اخذ-گواهی-نامه-ISO-چیست

مدارک لازم جهت اخذ گواهی نامه ISO چیست؟

برخی از شرکت ها سوال دارند مدارک لازم برای دریافت گواهی ایزو چیست؟ چه مدارکی شرکت نیاز دارد تا بتواند گواهینامه ISO را دریافت کند. این موضوع بستگی به سطح سخت گیری مرجع صدور ایزو همچنین فرآیند صدور ایزو توسط مرجع صدور دارد. اما به طور کلی شرکت ها برای اخذ گواهینامه ISO معتبر باید مستندات مربوط به سیستم مدیریت استاندارد ISO درخواست شده را به شرکت شخص ثالث (شرکت صادرکننده گواهینامه ISO) ارائه دهند. سپس توسط مرجع صدور ایزو ممیزی صورت می پذیرد و در صورت تایید ممیز گواهی ایزو صادر می شود.

برخی از شرکت های صادر کننده ایزو ممکن است به صورت ممیزی آنلاین یا حتی بدون ممیزی گواهی نامه ایزو را صادر کنند. بنابراین این موضوع بستگی به مرجع صادر کننده ایزو و سطح اعتبار مرجع صادر کننده ایزو دارد.

مدارک لازم برای اخذ ایزو مستندات، روش های اجرای الزامات استاندارد ISO، آیین نامه ها و چک لیست های ممیزی است که شرکت ها باید درسازمان خود ایجاد کرده باشند. این مستندات باید براساس خط مشی کیفیت و چارت سازمانی شرکت قابل درک برای مشتریان و ذینفعان باشد. مدارک ثبتی شرکت و ایجاد زمینه فعالیت سازمان برای صدور ایزو یا اخذ گواهینامه ISO بسیار مهم است. به دلیل اینکه در گواهینامه ISO نام شرکت، زمینه فعالیت شرکت و آدرس ثبتی شرکت درج می شود.

گواهی نامه ایزو از کجا بگیریم؟

عموم متقاضیان سوال دارند از کجا ایزو بگیریم یا اینکه گواهی نامه ISO معتبر از کجا بگیریم. این موضوع می تواند برای شما بسیار مهم باشد. به دلیل اینکه ممکن است شما بتوانید با پرداخت کمترین هزینه اقدام به دریافت ایزو نمایید.

شرکت های بیشماری در ایران گواهینامه ایزو صادر می کنند. برخی از این شرکت ها تحت اعتبار IAF هستند که گواهی ISO معتبر را صادر می کنند و بیشتر این شرکت ها توسط AB های خصوصی اعتبار سنجی شده اند. بنابراین، هزینه دریافت گواهی نامه ایزو با توجه به نوع اعتبار مرجع صدور ایزو ممکن است خیلی متفاوت باشد. شما برای دریافت ایزو نیاز به یک مشاور اخذ گواهینامه ایزو دارید. شما می توانید به صورت رایگان یک مشاور برای اخذ ایزو داشته باشید. مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک این خدمات را به صورت رایگان در اختیار شما می گذارند.

ما می توانیم در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ممکن شما را به گواهی نامه ایزو قابل قبول و قابل استعلام در کل دنیا برسانیم. بنابراین، ما این شعار را برای خود انتخاب کرده ایم. “گواهینامه های ایزو معتبر را ارزان بگیرید”.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای اخذ گواهی ایزو توسط شرکت هوداک سیستم فرتاک با ما در ارتباط باشید.

تمدید-ایزو

چرا باید گواهی نامه ایزو دریافت کنید؟

سازمان بین المللی استاندارد مشخصاتی را برای محصولات، خدمات، سیستم ها و رویه هایی ایجاد می کند، که به وسیله آنها می توانند شرکت ها سطح برتری خود را اندازه گیری کنند. ISO  یک سازمان مستقل است، اما در بیش از 160 سازمان استاندارد ملی کشورهای عضو تایید شده است. هدف از استاندارد سازی ساده کردن تولید در صنایع مختلف، اطمینان از ثبات و ایمنی محصولات، و ارتقای همکاری و سازگاری جهانی است.

یک شرکت تا زمانی که اقدام به دریافت گواهی نامه ایزو نکند به صورت واقعی نمی تواند اثبات کند که واقعاً الزامات استاندارد ایزو را رعایت می کند. بنابراین تعهد آن برای ذینفعان قابلیت لمس را ندارد. ما مزایای اخذ گواهی ایزو در زیر بیان می کنیم.

  • تجارت بین المللی

استاندارد سازی محصول در از بین بردن موانع تجاری و توانمند سازی شرکت ها برای ورود به بازارهای جهانی موثر بوده است.

  • ایمنی و رضایت مصرف کنند

ارائه گواهی ایزو یا داشتن لوگو ISO مصرف کننده را قادر می سازد تا در انتخاب محصول یا خدمات شرکت های ایمن تر فعال باشند. با تکامل محصولات برای ایمن تر، قابل اعتمادتر و با کیفیت تر، اعتماد مصرف کننده افزایش می یابد.

  • مشارکت در صنعت

شرکت های پیمانکاری برای ورود به مناقصات نیاز به ارائه گواهی ایزو دارند. بنابراین، شرکت هایی توسط دستگاه های اجرایی برای ورود به مناقصه انتخاب می شوند که دارای گواهینامه ISO باشند. دریافت گواهینامه ISO به این معنی است که یک شرکت مایل و قادر به تبدیل شدن به یک رهبر صنعت است. صدور گواهینامه اعتباری را ارائه می دهد و ممکن است توسط بسیاری از مشتریان به عنوان تعهد به کیفیت در نظر گرفته شود.

  • بهره وری بیشتر

گواهینامه ISO می تواند یک شرکت را قادر سازد تا بهره وری خود را ساده کند، فرآیندهای کاری خود را سازه سازی کنند، به طور مثبت خرید مواد اولیه یا تهیه منابع خود را افزایش دهد و در سطح بین المللی رشد کند. افزایش بهره وری باعث رشد، نوآوری و بهبود عملیات کاری می شود. افزایش بهره وری مزیت رقابتی شرکت را افزایش می دهد و سهم بازار را افزایش می دهد. هزینه های داخلی و بین المللی با دریافت گواهی ایزو کاهش پیدا می کند.

گواهی ایزو  سند تعهد شرکت هایی است که هم به استانداردهای کیفیت و هم سیستم های مدیریت کیفیت مورد نیاز برای برآورده کردن نیازهای ذینفعان، پایبند می باشند. دریافت گواهینامه ایزو به این معنا است که شرکت شما ثابت کرده، خدمات و فرآیندهای شما از نظر کیفیت، ایمنی و کارایی در سطح جهانی و مطابق با الزامات سازمان ایزو هستند.

انتخاب مرجع صدور گواهی ایزو مهمترین چالش متقاضیان اخذ مدرک ایزو است. اغلب متقاضیان اطلاعات فنی خیلی پایینی در مورد مراجع صادر کننده گواهینامه ISO همچنین نحوه اعتبارسنجی مرجع صدور گواهینامه ایزو دارند. بنابراین، اغلب گواهینامه های ایزو دریافت شده توسط شرکت ها از مراجع خصوصی که اعتبار چندانی هم ندارند صادر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button