دسته ها

آخرین مطالب

استاندارد مواد غذایی

فرم درخواست گواهینامه

مقالات مرتبط

OPRP چیست و چه تفاوتی با CCP و PRP دارد

OPRP-چیست

OPRP چیست و چه تفاوتی با CCP و PRP دارد؟

OPRP چیست و چه تفاوتی با CCP و PRP دارد؟ عموماً شرکت هایی که نیاز به اخذ گواهینامه HACCP و ارائه طرح HACCP دارند در مورد OPRP، CCP و جدول PRP چالش هایی دارند. ما می توانیم از طریق این مقاله به موضوع OPRP بپردازیم و بررسی کنیم چه تفاوتی با CCP و PRP دارد.

OPRP یک اقدام کنترلی است که برای به حداقل رساندن خطر خطرات ایمنی مواد غذایی استفاده می شود. OPRP ها بر اساس ریسک و ایمنی غذا ایجاد می شود که در زیر به آن پرداخته می شود.

  • OPRP یک اقدام کنترلی است که برای به حداقل رساندن خطر خطرات ایمنی مواد غذایی استفاده می شود.
  • OPRP بر اساس ارزیابی ریسک و خطر است و برای هدف قرار دادن خطرات ایمنی مواد غذایی خاص استفاده می شود.
  • OPRP اگرچه ضروری است، اما آنها برای عملیات ارزیابی ریسک مواد غذایی حیاتی نیستند و می توانند بدون خطر نا امن کردن غذا حذف شوند.

چنانچه در حال حاضر در حال ایجاد مستندات سیستم ریسک و ایمنی مواد غذایی یا طرح نقطه کنترل بحرانی تجزیه و تحلیل خطر (HACCP) خود هستید، ممکن است با اصطلاح برنامه های پیش نیاز عملیاتی یا OPRP برخورد کرده باشید. به احتمال زیاد، ممکن است اصطلاحات برنامه های پیش نیاز (PRP) و نقاط کنترل بحرانی (CCP) را نیز دیده باشید که با OPRP گره خورده اند. همه این برنامه های ایمنی مواد غذایی ضروری هستند، اما آیا می دانید برای یک موقعیت خاص از کدام یک استفاده کنید؟

صنعت زنجیره غذایی تاکنون چندین راه را برای کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی ایجاد کرده است. علیرغم وجود اجتناب ناپذیر خطرات ایمنی مواد غذایی در یک تجارت مواد غذایی، بیماری های ناشی از غذا بسیار قابل پیشگیری هستند. دستیابی به هدف پیشگیری از بیماری های ناشی از غذا به کاهش 2000 مرگ و میر در سال در ایران و بیش از 400000 مرگ در سراسر جهان کمک می کند. کلید جلوگیری از این مرگ و میر ناشی از بیماری های ناشی از غذا و سایر نیازهای مشتری، استفاده صحیح از عملیات ایمنی مواد غذایی است.

پس بنابراین، نحوه شناسایی صحیح OPRP و زمان اعمال آن در زنجیره تامین مواد غذایی را بیابید.

بیشتر بخوانید: PRP در صنایع غذایی چیست؟

OPRP چیست؟

OPRP ها یا برنامه ‌های پیش ‌نیاز عملیاتی، اقدامات کنترلی هستند که در کنترل خطر ایمنی مواد غذایی مشخص شده برای مدیریت و ورود آنها به سیستم پردازش مواد غذایی ضروری هستند. اصطلاح OPRP برای اولین بار توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) در سیستم مدیریت ایمنی غذا برای استانداردهای تولیدکنندگان مواد غذایی تحت برنامه ایمنی مواد غذایی همانند سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ایزو 22000 معرفی شد.

این عملیات برای دسته بندی وظایف ایمنی مواد غذایی که برای کنترل ایمنی مواد غذایی ضروری هستند، اما حیاتی نیستند، معرفی شد. یعنی عدم وجود آنها لزوماً باعث نمی شود که محصولات تولید شده مواد غذایی نا ایمن باشند.

هدف اصلی OPRP به حداقل رساندن احتمال آلودگی مواد غذایی و همچنین تأثیر احتمالی خطرات ایمنی مواد غذایی بر محصول نهایی است. اگرچه در کنترل ایمنی مواد غذایی ضروری است، اما می توان آنها را از کل فرآیند تولید حذف کرد و عملیات همچنان ایمن خواهد بود. در صنایع غذایی، به راحتی می توان اصطلاح OPRP را با CCP اشتباه گرفت زیرا بیشتر اصول و شرایط اولیه آنها با هم تلاقی می کنند.

اگرچه یک OPRP باید به طور منظم نظارت شود، اما معمولاً از طریق پارامترهای خاص قابل اندازه گیری نیست. OPRP ها برای کمک به CCP در کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی و افزایش اثربخشی آنها مفهوم سازی شدند. انتظار می رود ترکیب اقدامات کنترلی یک طرح HACCP را موثرتر کند. علاوه بر این، یک OPRP بر اساس یک خطر غذایی به طور دقیق شناسایی شده است. آنها به جای پرداختن به منبع آلودگی، این خطرات خاص را هدف قرار می دهند.

مراحل-پیاده-سازی-استاندارد-HACCP-چیست؟

مقایسه CCP، OPRP و PRP:

حتی برای برخی از متخصصان ایمنی مواد غذایی، اصطلاحات OPRP، CCP و PRP گاهی اوقات ممکن است گیج کننده باشد. تمام عملیات ایمنی مواد غذایی برای مدیریت ایمنی مواد غذایی ضروری است، اما هر وظیفه باید به درستی ایجاد شود تا به اهداف مورد نظر خود دست یابد. برای انجام این کار، یک نگهدارنده مواد غذایی باید بتواند آنها را شناسایی کرده و از هم جدا کند.

تفاوت بین PRP، CCP و OPRP چیست؟

ترکیب اقدامات کنترلی ممکن است در ایمن ‌تر کردن  مواد غذایی مؤثرتر از ایجاد نقاط کنترل بحرانی باشد. بنابراین با کمک OPRP و PRP، خطرات و احتمال قرار گرفتن در معرض خطر به حداقل می رسد و عملیات CCP را موثرتر می کند. هنگامی که به درستی اجرا و نظارت شود، نیاز به اقدام اصلاحی یا پتانسیل یک اقدام فراخوان کمتر مورد نیاز است. در زیر، با جزئیات بیشتری در مورد تفاوت بین سه معیار کنترل صحبت می کنیم.

OPRP چه تفاوتی با CCP دارد؟

بر اساس تعریف اولیه، اصطلاحات OPRP و CCP اغلب اشتباه گرفته می شوند. دلیل اشتباه بین OPRP و CCPاین است که آنها تقریباً ماهیت یکسانی دارند. هر دو عملیات به مراحلی برای مدیریت مورد نظر خطرات ایمنی مواد غذایی در زنجیره فرآوری اشاره دارد. اگرچه درست است، OPRP ها الزاماً برای کل عملیات حیاتی نیستند.

در حالی که یک نقطه کنترل حیاتی مانند پختن درست غذاها تا دمای داخلی صحیح وجود دارد، این عملیات مطلق نیست. کل طرح HACCP لزوماً یک برنامه با ریسک صفر نیست و نمی تواند کنترل مطلق را تضمین کند. به این ترتیب، عملیات بالادستی مانند OPRP برای کمک به به حداقل رساندن هرگونه خطر قریب الوقوع ایمنی مواد غذایی ایجاد شد.

تفاوت اصلی بین این دو عملیات در این است که CCP آخرین مرحله حیاتی یا عملیات کنترل کلیدی برای حذف یا به حداقل رساندن خطرات احتمالی تا حد قابل قبول است، در حالی که یک OPRP می تواند از سیستم حذف شود و لزوماً منجر به تولید غذاهای نا امن نمی شود.

یک OPRP یک مرحله ذاتی در نظر گرفته نمی شود و بنابراین می تواند از سیستم حذف شود و احتمال وقوع خطرات ایمنی مواد غذایی را افزایش نمی دهد. علیرغم این واقعیت، یک OPRP در کنترل و تضمین ایمنی غذا به طور موثرتر ضروری است.

علاوه بر این، یک CCP همیشه با سطوح غیر قابل قبول و قابل قبول محدودیت های بحرانی ایجاد می شود. اگرچه CCP و OPRP هر دو به یک خطر شناسایی شده یا خطر ایمنی مواد غذایی وابسته هستند، نتایج پایش یک OPRP را نمی توان کمی سازی کرد و فقط از طریق معیارهای عمل قابل مشاهده قابل ارزیابی است. یک مثال سریع از OPRP نصب دوربین های نظارتی در یک مجموعه تولیدی است. در حالی که این عملیات می تواند مسئولیت پذیری را افزایش دهد و از از دست دادن کنترل بر خطرات ایمنی مواد غذایی مانند تقلب عمدی جلوگیری کند، حذف آن لزوماً یک محیط تولید مواد غذایی خطرناک برای تولید مواد غذایی ایجاد نمی کند.

در نگهداری یک محصول پخته شده در دمای کنترل شده و خارج از منطقه خطر، مؤسسات غذایی می توانند CCP و OPRP را اجرا کنند. غذاهای پخته شده را می توان دوباره در یخچال نگهداری کرد تا بعدا استفاده شود. یک CCP مناسب برای این عملیات، نشان دادن تاریخ و زمان ذخیره سازی است. از طرف دیگر، تیم‌ های ایمنی مواد غذایی می‌توانند باقیمانده غذای پخته شده را به جای نگهداری در یخچال برای استفاده بعدی، بریزند. عملیات اخیر یک OPRP در نظر گرفته می شود.

OPRP چیست و چه تفاوتی با CCP و PRP دارد

OPRP چه تفاوتی با PRP دارد؟

یک برنامه پیش نیاز یا PRP شامل کنترل های اساسی مربوط به ایجاد یک محیط مساعد و بهداشتی برای ایجاد غذای ایمن است. بیشتر عملیات های مربوط به این دسته کلی هستند و برای کنترل خطر خاصی ایجاد نشده اند. هدف اصلی آنها اطمینان از شرایط اساسی مربوط به شرایط بهداشتی مناسب، مناسب بودن تجهیزات، نظافت، بهداشت و محیط تولید برای کاهش خطر خطرات ایمنی مواد غذایی است.

تفاوت اصلی بین این دو دسته این است که یک OPRP برای هدف قرار دادن یک خطر خاص ایمنی مواد غذایی ایجاد شده است، در حالی که PRP یک عملیات عمومی است. نمونه‌هایی از PRP شامل مجموعه ‌ای از شیوه ‌های ایمنی غذایی عمومی در صنایع غذایی مانند شیوه ‌های تولید خوب (استاندارد GMP) و رویه ‌های عملیاتی استاندارد بهداشتی (استاندارد ایزو 45001) است. برنامه ‌های پیش ‌نیاز نیز شامل جنبه‌ هایی مانند طراحی و چیدمان تأسیسات غذا و امکانات کارکنان، مدیریت ضایعات مواد غذایی، کنترل آفات و بهداشت مواد غذایی است.

نمونه های ارائه شده PRP عموماً برای کاهش خطر مخاطرات ایمنی مواد غذایی انجام می شود. این عملیات می تواند طیف وسیعی از خطرات ایمنی مواد غذایی مانند وجود جسم خارجی طبقه بندی شده به عنوان یک خطر فیزیکی و سویه های باکتریایی مضر که بیولوژیکی هستند را در بر بگیرد.

چرا OPRP در ایمنی مواد غذایی مهم است؟

مشابه هر کنترل پیشگیرانه دیگری، OPRP تولید مواد غذایی را ایمن نگه می دارد. هر OPRP به طور خاص برای حفظ ایمنی در برابر یک خطر خاص طراحی شده است. اگرچه یک OPRP را می توان از سیستم تولید غذا حذف کرد، اما وجود آن به کسب و کارهای مواد غذایی کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که CCPs موثر هستند و شما در حال تولید محصولات نهایی ایمن هستید.

شناسایی نادرست یک OPRP یا یک CCP و اجرای اشتباه اقدامات کنترلی ممکن است برای یک کارخانه مواد غذایی خطرناک باشد. OPRP ها معمولاً در مقایسه با CCP ها محدودیت حیاتی ندارند. اگر یک عملیات حیاتی به جای CCP به عنوان OPRP شناسایی شود، مشکلاتی مانند نقض مداوم استانداردها ممکن است خطر قریب الوقوع ایمنی مواد غذایی بیماری های ناشی از غذا را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

اگرچه محدودیت ‌های بحرانی برای یک OPRP معمول نیستند و اغلب غیرقابل اجرا هستند، نظارت بر اثربخشی آن می‌تواند به بهینه ‌سازی مدیریت ایمنی مواد غذایی از طریق ارزیابی اقدامات کنترلی کمک کند. کاربرد کامل و دقیق CCP، PRP، و OPRP یک طرح جامع و کارآمد ایمنی غذایی HACCP را تشکیل می دهد.

چرا-OPRP-در-ایمنی-مواد-غذایی-مهم-است

نمونه هایی از OPRP:

یک عملیات را می توان به عنوان یک OPRP در نظر گرفت درحالی که چند معیار اساسی را برآورده کرده باشد. برخی از معیارها ممکن است شامل توانایی عملیات برای به حداقل رساندن خطر ایمنی مواد غذایی، ماهیت غیر بحرانی برای کل تولید مواد غذایی باشد و می تواند از طریق مشاهدات نظارت شود.

همانطور که گفته شد، اگرچه OPRP برای به حداقل رساندن احتمال ایجاد بیماری های ناشی از غذا ضروری است، حذف آن از عملیات بلافاصله به معنای نا ایمن بودن محصولات نیست. به این ترتیب، آنها را می توان به عنوان یک اقدام کنترلی اضافی برای ایمنی مواد غذایی در نظر گرفت. برخی از نمونه های OPRP شامل موارد زیر است:

  • استفاده از ردیاب شیشه یا فلز در هنگام بازرسی مواد اولیه برای خطر فیزیکی.
  • نظارت تصویری از کل فرآیند تولید.
  • بهداشت برای جلوگیری از آلودگی متقابل.
  • استفاده از کیت های تست پروتئین برای تشخیص آلرژن های غذایی در یک مرکز غذایی.
  • گزارش های زمان بندی شده در مورد ذخیره سازی با دمای کنترل شده.
  • سنسورهای برنامه ریزی شده برای نظارت بر دما بر اساس نیازهای خارجی از پیش تعریف شده.
  • پروب های دماسنج از پیش نصب شده روی فر برای اندازه گیری دمای داخلی غذاها.

راه حل های مهم دیگری برای کنترل OPRP ها وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  • سنسورهای هوشمند با برنامه‌ های ایمنی داخلی و خارجی.
  • برچسب های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID).
  • سیستم های بازرسی مبتنی بر هوش مصنوعی.
  • نظارت تصویری.

این اضافات تکنولوژیکی به فرآوری مواد غذایی می تواند به افزایش کارایی در تضمین ایمنی مواد غذایی کمک کند. آنها به طور مستقیم به کنترل هر مرحله فرآیند و شناسایی خطرات بالقوه ایمنی مواد غذایی کمک می کنند. به عنوان مثال، سنسورهای هوشمند نصب شده در یک لوازم آشپزخانه مانند یخچال برای ذخیره سازی سرد به ارائه اطلاعات به سرور مرکزی بدون نیاز به کارمندان مواد غذایی برای بررسی دستی دما کمک می کند.

ترکیب اقدامات کنترلی ممکن است در ایمن ‌تر کردن  مواد غذایی مؤثرتر از ایجاد نقاط کنترل بحرانی باشد. بنابراین با کمک OPRP و PRP، خطرات و احتمال قرار گرفتن در معرض خطر به حداقل می رسد و عملیات CCP را موثرتر می کند.

تفاوت اصلی بین این دو دسته این است که یک OPRP برای هدف قرار دادن یک خطر خاص ایمنی مواد غذایی ایجاد شده است، در حالی که PRP یک عملیات عمومی است. نمونه‌هایی از PRP شامل مجموعه ‌ای از شیوه ‌های ایمنی غذایی عمومی در صنایع غذایی مانند شیوه ‌های تولید خوب (استاندارد GMP) و رویه ‌های عملیاتی استاندارد بهداشتی (استاندارد ایزو 45001) است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button