دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط به HSE

استاندارد ایزو

دیگر مقالات

اطلاعات کاربردی

چرا استاندارد HSE مهم است

چرا استاندارد HSE مهم است

چرا استاندارد HSE مهم است، تاریخچه

چرا استاندارد HSE مهم است؟، ممکن است شما بخواهید تحقیق کنید که چرا استاندارد HSE-MS مهم است یا اینکه چرا باید الزامات استاندارد HSE-MS در شرکت پیاده سازی کنیم؟

پیاده سازی الزامات استاندارد HSE-MS می تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد. شما می توانید برای مطالعه مزایای HSE-MS به مقاله “10 مزیت سیستم های مدیریت HSE-MS” مراجعه کنید.

ما در این مقاله می پردازیم که چرا اخذ گواهینامه HSE-MS مهم است و چه مزایایی برای شرکت ها می تواند داشته باشد. مهمترین دلیل شرکت ها مخصوصاً شرکت های پیمانکاری برای دریافت گواهینامه HSE-MS، حضور در مناقصات است. دستگاه های اجرایی برای اطمینان از ایجاد شرایط ایمنی در کارگاه های پیمانکاری، شرکت های پیمانکار را ملزم به ارائه گواهینامه HSE-MS یا گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی می کنند.

به ادامه مقاله توجه کنید.

بیشتر بخوانید: گواهینامه HSE-MS چیست؟

مقدمه در مورد استاندارد HSE-MS:

به دنبال پیشرفت صنعت، ورود ماشین ‌آلات به زندگی مردم، افزایش نقش تجهیزات و دستگاه ‌ها در فرآیندهای کاری و تعامل بیشتر انسان ‌ها با محیط‌ های صنعتی، سازمان ‌ها همواره با چالش ‌های جدیدی از نظر سلامت مواجه هستند. مسائل ایمنی و محیط زیست (HSE).

سازمان ها سالانه میلیاردها دلار برای جبران خسارات انسانی و ماشین آلات ناشی از حوادث و بیماری های ناشی از کار و همچنین حذف آلودگی های زیست محیطی ناشی از فعالیت های خود هزینه می کنند. واحدهای صنعتی و تولیدی موتور های اقتصادی کشور هستند که نقش بسزایی در اقتصاد ملی در بخش‌های اشتغال، تولید، صادرات و ارتقای بهره‌وری ملی ایفا می‌کنند، بنابراین زیان‌ های انسانی و ماشین‌ آلات از موانع مهم توسعه محسوب می‌شوند. .

بنابراین منطقی است که مدیران سازمانی نه تنها جنبه های مدیریتی مانند کیفیت، مالی، فناوری، تولید و غیره را در نظر بگیرند، بلکه ابعاد HSE شغلی را نیز در نظر بگیرند زیرا بهبود کلی سازمان بدون این جنبه ها امکان پذیر نیست. در این راستا HSE در پاسخ به نیاز شرکت ها و صنایع توسعه یافته است. هدف اولیه از توسعه این ساختار به حداقل رساندن صدمات به انسان، تجهیزات و محیط زیست می باشد.

به عبارت دیگر صرفه جویی و بهبود سازمان ها، منابع انسانی، پایداری محیطی. جلوگیری از آسیب به تجهیزات و تأسیسات؛ و برای پایان دادن به همه نگرانی های فعلی، علم HSE در صنعت توسعه یافت. در واقع، سیستم HSE یک ابزار مدیریتی برای کنترل و بهبود موارد ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست در کلیه برنامه ‌های توسعه صنعتی یا توسعه سازمانی است.

در هر محل کار، سیستم مدیریت HSE باید متناسب با محل کار و نوع فعالیت و حوادث باشد. هدف اولیه از توسعه این سیستم به حداقل رساندن صدمات به انسان، تجهیزات و محیط زیست می باشد.

به طور کلی، HSE سیستمی است که منابع انسانی و تجهیزات را به طور هم افزایی یکپارچه و هماهنگ می کند تا یک محل کار سالم، دلپذیر و پر جنب و جوش، بدون هیچ گونه حادثه، آسیب و تلفات ایجاد کند.

 به عبارت دیگر، سیستم مدیریت HSE بخشی از یک سیستم مدیریت جاری عمومی در سازمان است و مانند سایر سیستم های کنترلی، از چرخه PDCA (Plan–Do–Check–Act) پیروی می کند. تمامی شرکت های نفتی پیشگام دنیا مانند بریتیش پترولیوم، شل، توتال، ADNOC، وزارت نفت ایران و … دارای مدلی از سیستم مدیریت HSE هستند.

به بیان دیگر، این مهم تنها از طریق تصویب و اجرای قوانین و مقررات شفاف و همچنین ساختار مدیریتی برای کنترل فرآیندها امکان پذیر است.

موفقیت این سیستم نیازمند مشارکت همه کارکنان در اجرای الزامات استاندارد HSE-MS است. به عبارت دیگر، عملکرد بالای کارکنان. به این ترتیب نیروی انسانی و آموزش صحیح و آگاهی آنها از HSE و اهمیت آن به عنوان حیاتی ترین عوامل تأثیرگذار بر موضوع HSE (ایمنی، بهداشت و محیط زیست) تلقی می شود.

همچنین طی دهه ‌های گذشته سرمایه‌گذاری در آموزش کارکنان رو به افزایش بوده و سازمان‌ ها بر توسعه فعالیت‌ های آموزشی و فراهم کردن فرصت‌ های یادگیری برای تمامی کارکنان در سطوح مختلف تاکید بیشتری داشته‌اند. سازمان ها آموزش و توسعه نیروی انسانی را یکی از حیاتی ترین وظایف خود در جهت ارتقای منابع سازمانی و انسانی می دانند.

موارد دیگری که اهمیت آموزش کارکنان را برجسته می کند، استفاده مناسب از نیروی انسانی، بهبود کمی و کیفی محصولات و خدمات، پیشگیری از حوادث ناشی از کار، ثبات سازمان (و انعطاف پذیری در موارد ضروری)، کاهش نظارت کارکنان و… تقویت و بهبود غرور آنها است.

علاوه بر این، در کنار مزیت های علمی و تغییرات تکنولوژیک، سازمان ها سالانه مبلغ هنگفتی را برای آموزش مهارت های خاص صرف می کنند. در حالی که، این هزینه‌ ها صرفاً اثربخشی آموزش را ثابت نمی‌کنند، بدون اینکه کارایی کارکنان یا وجود یک سیستم بازخورد کافی را اندازه‌گیری کنند.

متأسفانه در بسیاری از موارد، اصلاً سیستم عملی وجود ندارد و یا بسیار ناکارآمد و بی فایده است.

علاوه بر این، منابع محدود سازمان ها مستلزم بررسی دقیق فرآیند کار گذشته و کیفیت آموزش ارائه شده است. بنابراین باید از تکرار کار و مصرف هزینه های غیر ضروری و اتلاف وقت و نیروی کار خودداری شود. علاوه بر این، باید نوعی آموزش ارائه شود که نه تنها نگرش و بینش افراد را برای تطبیق مثبت آنها با سازمان تغییر دهد، بلکه در موفقیت وظایف محوله نیز مفید واقع شود.

بنابراین، ضروری است که سیستم های آموزش عالی در دانشگاه ها آموزش های مبتنی بر جامعه را ارائه دهند که نیازهای جامعه را برای تربیت دانش آموختگان ماهر و آگاه رعایت کند، به ویژه در نظام سلامت، جایی که آموزش تخصصی در زمینه هایی مانند پیاده سازی الزامات استاندارد HSE-MS می تواند بسیار کارآمد باشد.

بیشتر بخوانید: اخذ مدرک معتبر HSE-MS.

شرکت های CB

تاریخچه استاندارد HSE در جهان:

از اواخر قرن بیستم، محققان به مسائل استاندارد HSE (مدیریت ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست) در یک چارچوب سیستماتیک توجه کردند. در این زمینه، سیستم مدیریت HSE (HSE-MS) به عنوان یک سیستم مدیریت مناسب مورد توجه قرار گرفته است.

بهداشت و ایمنی قبل از ایجاد یک سازمان سیستمی تحت مفهوم HSE در جهان، در صنایع مختلف با سابقه حدود دو قرن زیر یک واحد فعال بوده و وظایف آنها از یکدیگر قابل تفکیک بوده است.

در این راستا، بهداشت حرفه ای جزء ضروری سلامت کارکنان است. صرفاً با ارائه خدمات فنی و کنترل عوامل زیان آور در محیط کار از بروز بیماری در کارکنان جلوگیری کرد. همچنین با ایجاد محیط های کاری سالم، ریسک پذیری کارکنان و محیط را به حداقل رساند. سازمان اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) تاریخچه بهداشت و ایمنی را در سال 1812 میلادی ارائه کرد.

به دنبال توسعه سیستم ‌های ایمنی و بهداشت محیطی و حرفه‌ای در سال‌های 1996 و 1999 توسط سازمان بین‌المللی استاندارد ایزو (ISO) و موفقیت در استقرار سیستم‌ های مدیریتی فوق در سازمان‌ های مختلف، صنعت نفت به دنبال تدوین استانداردهای خاصی در مورد ایمنی برآمد.

مسائل و مهندسی بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط. در این راستا، شرکت های نفتی مهمی مانند شل، بریتیش پترولیوم، توتال، انجمن بین المللی تولیدکنندگان نفت و گاز (OGP) و غیره راهنمای ایجاد و توسعه یک سیستم مدیریت HSE (HSE-MS) را تدوین کرده اند.

تاریخچه استاندارد HSE در ایران:

در ایران، در اواخر سال 1380، به دنبال تاکید وزارت نفت بر استقرار سیستم مدیریت HSE در این وزارتخانه، شورای مرکزی ایمنی و آتش نشانی، تصمیم به انتخاب و ترجمه دستورالعمل HSE-MS که توسط OGP Oil تهیه شده بود، گرفت.

پالایشگاه ملی و پخش فرآورده های نفتی ایران به تدوین سیاست های مدیریت HSE برای مطابقت با استانداردهای جهانی صنعت نفت و تغییر نگرش سنتی در مورد مسائل ایمنی در مجموعه خود ادامه داده است.

این سامانه در مدت کوتاه فعالیت خود جایگزین پروتکل ایمنی و آتش نشانی شده و با وجود جوان بودن عملکرد قابل توجهی در مجموعه های عملیاتی داشته است. شرکت ملی نفت ایران با الهام از مدل HSE این استاندارد را در سازمان خود تدوین کرده است . بنابراین، هر یک از شرکت ‌های تابعه شرکت نفت (یعنی شرکت‌های اصلی نفت، گاز، پتروشیمی و پیمانکاران فرعی) از دستورالعمل ‌های توسعه‌یافته بین‌المللی برای اجرای مدل HSE استفاده کرده‌اند.

تا پایان سال 2001، برخی از صنایع بزرگ کشور دستورالعمل هایی را برای توسعه و اجرای اهداف و برنامه های سیستم HSE تدوین کردند. در حال حاضر در بسیاری از صنایع، وزارتخانه ها و سازمان های داخلی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان صنایع و معادن، شهرداری و … اهداف و طرح های HSE در حال معرفی و اجراست.

شرکت داده ‌های زمینی پارس از جمله شرکت ‌های داخلی است که با موفقیت استاندارد HSE-MS را استقرار و پیاده ‌سازی کرده است. این شرکت به دکل های حفاری خدمات ارائه می دهد.

مقدمه-در-مورد-استاندارد-HSE-MS
مقدمه-در-مورد-استاندارد-HSE-MS

با توجه به رویکرد جامع مدیریت HSE که با صنعت نفت و گاز آغاز شد و همچنین نیاز به استقرار سیستم های مدیریتی برای هدایت و یکپارچه سازی این موضوعات، شرکت های مختلف به طور فزاینده ای ملزم به ورود به این حوزه می شوند. در سیستم های دانشگاهی، هر دانشگاه نیز با رویکردی تخصصی و منحصر به فرد در این زمینه مشارکت داشته است.

 به عنوان مثال، رویکرد دانشگاه ‌های فنی و مهندسی و وزارت علوم قطعاً متفاوت است و عمدتاً بر جنبه‌های ایمنی و فنی کار تمرکز می‌کنند.

همچنین رویکرد مهندسی شیمی و همچنین ادارات نفت و گاز متفاوت تر است و بیشتر رویکرد ایمنی و اثرات شیمیایی بر محیط زیست و سلامت را در نظر می گیرند. همچنین در دانشگاه ‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (MHME)، رویکرد مدیریت HSE مبتنی بر رشته‌های اساسی مانند بهداشت محیط و حرفه‌ای است که از موانع مهم پیشرفت در این زمینه هستند.

  • ضرورت راه اندازی رشته HSE در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

دانشگاه بهزیستی و توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی یکی از دانشگاه‌های وابسته به MHME است که وظیفه رسیدگی به سلامت روان، جنبه‌ های اجتماعی و اساسنامه توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را دارد. توجه به ایمنی، امنیت و سلامت فیزیکی و محیطی ضروری است.

بنابراین، دانش آموزان باید با این موضوع آشنا شوند که نه تنها قانع کننده است، بلکه تصمیمی بسیار سازنده و مناسب است. عمدتاً به این دلیل که ارائه آموزش حرفه ای و آکادمیک سیستم HSE به عنوان یک رشته دانشگاهی در دانشگاه ها به ویژه در دانشگاه های وابسته به MHME مانند دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بسیار حائز اهمیت است.

USWR نه تنها به خدمات بهداشتی و توانبخشی توجه می کند، بلکه خدمات بهداشتی سطح سوم را نیز ارائه می دهد.

همچنین توجه به اصول HSE در گروه مسن بیشتر مشهود است چرا که باید تلاش کنیم استقلال افراد کم توان را حفظ کرده و نیاز آنها به تفریح، اشتغال و کسب درآمد و همچنین آسیب پذیری آنها در برابر محیط را برآورده کنیم.

و شرایط شغلی با این حال، نیاز به توانبخشی و ارتباط آن با سلامت افراد دارای معلولیت، ضرورت توجه به بهزیستی و سلامت اجتماعی را در تمامی گروه های سنی نشان می دهد.

با توجه به اهمیت این موضوع و با گذشت حدود ربع قرن از تاسیس USWR و لزوم توجه به حوزه های بهداشتی و پیشگیری به عنوان پایه سلامت، این دانشگاه تلاش کرد تا دیدگاه جامع مدیریت HSE را به کار گیرد.

اما خدمات بهداشت روان شغلی به صورت پراکنده ارائه شد و گروه ارگونومی نیز با رویکردهای فیزیکی و توانبخشی و خطا های شناختی و انسانی و مدیریت ایمنی و اقتصاد کلان در این دانشگاه کار کرد.

در نهایت در بخش های مرتبط با بهزیستی به موضوعات مرتبط با حرفه (درآمد و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و کار کودکان و غیره) و محیط زیست پرداخته شد. اما با پیشرفت بخش‌ها و مطالعات تحقیقاتی آنها، ضرورت توجه به مدیریت ایمنی و بهداشت زندگی و محیط کار در بخش مدیریت توانبخشی بیشتر شناخته شد.

علاوه بر این، رویکردهای اداره بهداشت فوریت ها و بلایا نسبت به تغییرات اقلیمی، موضوعات بهداشت عمومی، مسائل بهداشت محیطی ناشی از بحران و لزوم کنترل این مسائل قبل از شرایط بحران تغییر کرد. ادارات رفاه اجتماعی همچنین تلاش کردند تا رشته های رفاه زیست محیطی را توسعه دهند و همچنین شرایط شغلی و رفاه کودکان کار و شرایط آنها را ارزیابی کنند.

بخش تحقیقات سالمندی همچنین نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد شرایط شغلی و خطرات مرتبط با پیری، مانند افتادن و غیره را تشخیص داد. کاردرمانی و روانشناسی در زمینه توانبخشی شغلی و لزوم بازگشت به کار و زندگی مصدومان حادثه فعالیت دارند.

موضوعاتی مانند اصلاح تجهیزات کمکی و توانبخشی، ایمنی و حوادث در استفاده از این دستگاه ها، افزایش سن و خطرات ناشی از آن و لزوم توجه به شهر سالم و شهر دوستدار سالمند، گروه ژنتیک این دانشگاه را وادار کرده است. برای ایجاد بخش های ایمنی بیولوژیکی خاص.

با این وجود حوزه های مشاوره در زمینه شغل و توانبخشی و رفاه اجتماعی و مددکاری اجتماعی می توانند از این رشته دانشگاهی بهره مند شوید.

چرا-استاندارد-HSE-MS-مهم-است
نتیجه کلی در مورد اینکه چرا استاندارد HSE-MS مهم است:

به طور کلی بین جایگاه شغلی و صنفی برخی از رشته ها (بهداشت حرفه ای و بهداشت محیط و ایمنی صنعتی و برخی رشته های مشابه) تعارض وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می شود که این رشته به جنبه های مختلف بهداشتی کل جامعه و نه تنها محیط شغلی بپردازد. همچنین توجه به مخاطرات محیط کار و زندگی سالمندان و معلولان به عنوان سایر موارد تحت پوشش این حوزه در جامعه توصیه می شود.

سازمان ها برای اخذ گواهینامه HSE-MS معتبر باید الزامات این استاندارد را در مجموعه خود پیاده سازی نمایند، سپس اقدام به اخذ گواهینامه HSE کنند. جهت پیاده سازی استاندارد HSE و دریافت گواهینامه HSE می توانید با شرکت هوداک سیستم فرتاک ارتباط برقرار نمایید.

Call Now Button