دسته ها

آخرین مطالب

دیگر استاندارد ها

اطلاعات کاربردی

مقالات مرتبط

مستندات پیاده سازی ایزو 50001

مستندات پیاده سازی ایزو 50001

پیاده سازی ایزو 50001

مستندات پیاده سازی ایزو 50001، این موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم. ارائه مستندات پیاده سازی ایزو 50001 همچنین مراحل پیاده سازی ایزو 50001. آیا شما می دانید مزایای پیاده سازی ایزو 50001 برای سازمان شما چیست؟

اگر سازمان شما نیاز به اخذ گواهینامه ایزو 50001 معتبر دارد، شما باید بدانید که از کجا شروع کنید و چه مراحلی برای اخذ ایزو 50001 باید طی نمایید. در اولین قدم قبل از انتخاب مرجع صدور ایزو باید اقدام به پیاده سازی ایزو 50001 نمایید.

حال اینکه مستندات پیاده سازی ایزو 50001 چیست؟ و چه مراحلی برای پیاده سازی ایزو 50001 باید طی کرد. این موضوعی است که در مقاله مستندات پیاده سازی ایزو 50001 به آن پرداخته می شود.

با ما همراه شوید.

  • مزایای پیاده سازی ایزو 50001.
  • حسابرسی تفکر مبتنی بر ریسک در پیاده سازی ایزو 50001.
  • ممیزی های تفکر مبتنی بر فرآیند.
  • بخش 1 – محدوده.
  • بخش 2 – مراجع هنجاری.
  • بخش 3 – اصطلاحات و تعاریف.
  • بخش 4 – زمینه سازمان.
  • بخش 5 – رهبری.
  • بخش 6 – برنامه ریزی.
  • بخش 7 – پشتیبانی.
  • بخش 8 – عملیات.
  • بخش 9 – ارزیابی عملکرد.
  • بخش 10 – بهبود.

ایزو 50001 چیست؟

ISO 50001:2018 استاندارد بین المللی تازه اصلاح شده برای مدیریت انرژی است که قوی ترین چارچوب را برای بهینه سازی بهره وری انرژی در سازمان های بخش دولتی و خصوصی ارائه می دهد.

گواهینامه ISO 50001 تعهد سازمان را به بهبود مستمر در مدیریت انرژی نشان می دهد و به آنها اجازه می دهد تا در صنایع مربوطه خود به عنوان نمونه رهبری کنند و از رعایت الزامات قانونی و نظارتی مرتبط اطمینان حاصل کنند.

آیا به دنبال پیاده سازی سیستم مدیریت ISO 50001 هستید؟ مطمئن نیستم از کجا شروع کنم؟ نگاهی به راهنمای مستندات پیاده سازی ایزو 50001 ما در اینجا بیاندازید.

مستندات-ایزو-50001

مزایای پیاده سازی ایزو 50001:

ISO 50001:2018 (سیستم مدیریت انرژی) چارچوبی برای مدیریت انرژی، یک EnMS موثر که با استراتژی تجاری سازمان همسو باشد، امکان مشاهده چگونگی انرژی را فراهم می کند، استفاده می شود و مناطقی که می توان عملکرد را بهبود بخشید.

این سیاست‌ها، فرآیندها، رویه‌ها و برنامه‌های اقدام ساختاریافته را برای اجرای فرصت‌های صرفه‌جویی در انرژی ارائه می‌کند. بنابراین بهبود مستمر در مدیریت انرژی حاصل می شود.

مهمترین مزیت پیاده سازی ایزو 50001 کاهش هزینه در مصرف منابع انرژی است. هر گونه کاهش انرژی که از طریق EnMS شناسایی شود، به نوبه خود باعث صرفه جویی قابل مشاهده در صورتحساب های انرژی می شود که هزینه های سربار یک کسب و کار را کاهش می دهد و در برخی موارد به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

سازمانی که فرآیند ISO 50001 را انجام می دهد و به صرفه جویی در هزینه انرژی در سال اول دست می یابد که برابر یا بیشتر از هزینه های اولیه اجرای استاندارد است.

سازمان ها اقدام به پیاده سازی ایزو 50001 می کنند تا، انرژی مصرفی کاهش پیدا نماید. این موضوع بر اساس استاندارد ایزو 14001 (سیستم مدیریت محیط زیست) می باشد. کاهش هزینه و کاهش انرژی در یک مسیر حرکت می کنند. بنابراین وقتی سازمانی اقدام به پیاده سازی ایزو 50001 می کند، کاهش هزینه و کاهش مصرف انرژی با هم اتفاق می افتد.

با ایجاد، اجرا، حفظ و بهبود مستمر یک EnMS، یک سازمان نه تنها قادر خواهد بود با فرصت‌های اولیه صرفه‌جویی در انرژی یا “میوه کم مصرف” مقابله کند، بلکه می‌تواند مکان، زمان و نحوه مصرف انرژی را شناسایی و مدیریت کند.

بسیاری از کسب و کارها خروجی دی اکسید کربن (CO2) یا “ردپای کربن” خود را گزارش می دهند. در حالی که کاهش CO2 واقعاً نمی تواند به عنوان دلیل اصلی دستیابی به استاندارد ISO 50001 ذکر شود، هر گونه کاهش در انرژی ارتباط مستقیمی با ردپای کربن کلی یک سازمان خواهد داشت.

رویکرد “از بالا به پایین” در ISO 50001 تضمین می کند که ذینفعان ارشد کلیدی در سازمان، در صورت لزوم، EnMS آن را درک می کنند و بنابراین برای دستیابی به اهداف آن انگیزه دارند. ISO 50001 همچنین می تواند برای ایجاد تعامل در مدیریت انرژی مورد استفاده قرار گیرد. ارائه یک رویکرد ساختار یافته به سایر اعضای یک سازمان برای مدیریت مصرف انرژی.

ایزو 50001 سازمان را ملزم می کند که یک خط مبنا ایجاد کند تا به عنوان شاخص عملکرد انرژی عمل کند. با شناسایی یک خط پایه، کارایی انرژی را می توان در طول زمان ردیابی کرد.

پیاده سازی ایزو 50001، مشابه استاندارد ایزو 14001 و استاندارد ایزو 45001 یک سازمان را ملزم می کند تا “الزامات قانونی و سایر الزامات” قابل اجرا را در رابطه با بهره وری انرژی، مصرف انرژی، مصرف انرژی و EnMS خود شناسایی کرده و به آنها دسترسی داشته باشد.

دستیابی به ISO 50001 می تواند با نشان دادن به ذینفعان یک سازمان که کاملاً متعهد به مدیریت مصرف انرژی است و به دنبال راه هایی برای افزایش بهره وری انرژی است، مزایای اعتباری قابل توجهی ارائه دهد.

برندینگ و تجارت دیگر مزیت پیاده سازی ایزو 50001 و اخذ گواهینامه ISO 50001 است. این یک روند روزافزون است که هنگام تلاش برای عرضه کالا و خدمات به بخش تجاری (به ویژه بخش عمومی) به سیستم های معتبر مانند ISO 50001 نیاز است تا معیارهای اعطای تدارکات قبل از قرارداد را برآورده کند.

بیشتر بخوانید: پیاده سازی ایزو 9001.

سیستم-مدیریت-انرژی-50001-ISO

تفکر حسابرسی مبتنی بر ریسک در مستندات پیاده سازی ایزو 50001:

چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) برای بهبود فرآیند، همانطور که در بالا توضیح داده شد، با رویکردهای مدیریت ریسک اثبات شده مطابقت دارد. بسیاری از سازمان ‌ها فرآیند مدیریت ریسک را به‌ عنوان یک فرآیند اساسی به ‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات، مالی و بهداشت و ایمنی شغلی دارند. موارد زیر فرآیندهای کلیدی ISO 50001 را که در آن تفکر مبتنی بر ریسک ذاتی است شناسایی می کند:

متن نوشته

یکی از اولین گام ‌های پیاده‌ سازی EnMS، همانطور که در زیر توضیح داده می‌شود، به‌دست آوردن درک درستی از «زمینه» سازمان یا به عبارت دیگر، مسائل کلان است که بر یک سازمان تأثیر می‌گذارد و تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، این می تواند امنیت تامین انرژی باشد. از آنجایی که یک سازمان تحت تأثیرات مختلفی قرار دارد که می تواند تغییر کند، این می تواند منجر به خطراتی در قالب تهدید ها و فرصت های بالقوه شود.

 تعیین ریسک ‌هایی که از این امر ناشی می‌شود، سازمان را وادار می‌کند تا چنین تغییرات یا رویدادهایی را در نظر بگیرد، تأثیرات و شانس وقوع یک رویداد را تجزیه و تحلیل کند و سپس یک استراتژی برنامه‌ریزی یا کاهش را تشویق کند.

برنامه ریزی، الزامات قانونی و سایر الزامات

ارزیابی اینکه آیا یک سازمان با چارچوب قانونی انرژی خود مطابقت دارد یا خیر. مفهوم حفظ دانش و درک وضعیت انطباق آن در اصول ارزیابی ریسک ایجاد شده است به طوری که یک سازمان می تواند وضعیت انطباق خود را تعیین کند و به خودی خود بفهمد که کجا مطابقت ندارد و بنابراین استراتژی هایی برای به حداقل رساندن خطر ابداع کند.

برنامه ریزی، ریسک و فرصت ها

آن دسته از سازمان‌هایی که برای اطمینان از جامع بودن فرآیند ارزیابی ریسک نیاز به کمک بیشتری دارند، می‌توانند به مدیریت ریسک ایزو 31000 اصول و دستورالعمل ‌ها نگاه کنند. این دستورالعمل‌ های عمومی را ارائه می‌کند، اگرچه هدف آن ارتقای یکنواختی مدیریت ریسک در بین سازمان ‌ها نیست.

البته، طراحی و اجرای طرح ‌ها و چارچوب ‌های مدیریت ریسک باید نیاز های متفاوت یک سازمان خاص، اهداف خاص، زمینه، ساختار، عملیات، فرآیند ها، عملکرد ها، پروژه ‌ها، محصولات، خدمات، یا دارایی ‌ها را در نظر بگیرد.

بهبود ، بهبود مستمر

فلسفه مبتنی بر ریسک به این معنی است که یک سازمان می تواند بهتر برای تأثیرات عدم اطمینان آماده شود. به عنوان مثال. منبع تغذیه پایدار، که به نوبه خود به معنای انعطاف پذیری بیشتر است. علاوه بر این، تفکر مبتنی بر ریسک به طور ضمنی منجر به بهبود مستمر می شود، زیرا یک سازمان همیشه در حال بررسی تأثیرات و تغییرات بالقوه است.

تفکر یا حسابرسی مبتنی بر پردازش در پیاده سازی ایزو 50001:

برخی از سازمان‌هایی که ایزو 50001 را پیاده‌ سازی می‌کنند، به دنبال ادغام آن با کیفیت (QMS) یا سیستم مدیریت محیطی (ایزو 40001) خود هستند. اگر چنین باشد، آنها با تفکر «فرایند محور» آشنا خواهند شد. با این حال، در غیر این صورت، ممکن است مشخص نباشد که رویکرد فرآیند چگونه برای الزامات EnMS در ISO 50001 قابل اجرا است.

الزامات ISO 9001 برای یک QMS بر پایه هفت اصل مدیریت کیفیت استوار شده است و یکی از آنها “رویکرد فرآیندی” است. این به طور کامل در معرفی ISO 9001 توضیح داده شده است، اما به عنوان یک جمع بندی بازنویسی شده.

یک رویکرد فرآیندی جایی است که می توان به نتایج منسجم تری دست یافت که در نظر گرفتن و مدیریت فعالیت ها به عنوان فرآیندهای مرتبط با یکدیگر که با هم یک سیستم را تشکیل می دهند، انجام شود.

رویکرد فرآیند برای EnMS کاربرد دارد زیرا درک جامع از مصرف انرژی یا تجهیزات مصرفی یک سازمان، از فرآیند های آن باید شناخته شود. در زیر زمینه های اصلی در EnMS وجود دارد که تفکر فرآیندی قابل انتساب است:

متن نوشته

هنگام در نظر گرفتن مسائل کلان که بین سازمان و مصرف انرژی ارتباط متقابل دارند، باید درک جامعی از فرآیند های یک سازمان درک شود.

بررسی انرژی

به منظور تعیین یک ارزیابی جامع از انرژی، مصرف انرژی گذشته و فعلی نیاز به تجزیه و تحلیل دارند. با این کار مصرف انرژی قابل توجه (SEU) مشخص می شود.

عملکرد و نظارت

به منظور تعیین عملکرد انرژی، تجزیه و تحلیل داده های انرژی مشتق شده از EnMS باید ارزیابی شود.

پشتیبانی یا شایستگی

برای مدیریت مصرف یا کاهش مصرف انرژی، یک فرد باید شایستگی داشته باشد. هنگام تعیین نیازهای شایستگی، شایستگی باید به دست آید یا با نیازهای انرژی خاص با استفاده از فرآیند ها مطابقت داده شود. اگر صلاحیت ثابت یا مناسب برای یک فرآیند خاص نباشد، می‌تواند منجر به نقض الزامات قانونی یا تحت‌ تاثیر عملکرد انرژی شود.

حسابرسی داخلی

فرآیند هایی که EnMS را تشکیل می دهند باید به طور سیستماتیک در یک زمان و فرکانس حسابرسی شوند تا مشخص شود که آیا عملکرد موثری دارند یا خیر.

اقدام اصلاحی

یک اقدام اصلاحی فرصتی برای اصلاح یک مشکل شناسایی شده در EnMS است. یک رویکرد فرآیندی برای این امر از علت اصلی شروع می شود و در یک راه حل پایدار مناسب و رضایت بخش به پایان می رسد.

بخش اول در مستندات پیاده سازی ایزو 50001، محدوده کاری:

هیچ الزام خاصی برای یک سازمان وجود ندارد که در این بخش به آن پایبند باشد. با این حال، پارامترهایی را تعیین می کند که ISO 50001 می تواند در آنها استفاده شود و نتیجه کلی مورد نظر یک EnMS را به شرح زیر ارائه می دهد:

  • برای قادر ساختن سازمان به دنبال یک رویکرد سیستماتیک در دستیابی به بهبود مستمر عملکرد انرژی و EnMS.

در بخش اول در محدوده کاری تعیین می شود که استاندارد ایزو 50001 شامل موارد زیر است.

  • برای هر سازمان، نوع، اندازه، پیچیدگی، موقعیت جغرافیایی، فرهنگ سازمانی یا محصولات و خدماتی که ارائه می کند قابل اجرا است.
  • برای فعالیت‌های مؤثر بر عملکرد انرژی که توسط سازمان مدیریت و کنترل می‌شوند، کاربرد دارد.
  • صرف نظر از مقدار، استفاده یا نوع انرژی مصرفی قابل اجرا است.
  • به نشان دادن بهبود مستمر عملکرد انرژی نیاز دارد، اما سطوحی از بهبود عملکرد انرژی را برای دستیابی به آن تعریف نمی کند.
  • می تواند به طور مستقل مورد استفاده قرار گیرد، یا با سایر سیستم های مدیریتی هماهنگ یا یکپارچه شود.
بخش دوم در مستندات پیاده سازی ایزو 50001، مراجع هنجاری:

دستورالعمل های ISO/IEC، بخش دوم، بخش 6.2.2، گنجاندن یک مرجع هنجاری را اینگونه تعریف می کند: «این عنصر مشروط [استاندارد] باید فهرستی از اسناد ارجاع شده را ارائه دهد« به گونه ای که آنها را برای انجام آن ضروری کند.

 به عبارت دیگر، با استناد به چیزی به عنوان مرجع هنجاری، آن را برای به کارگیری آن استاندارد خاص ضروری می دانند. با این حال، برخلاف ISO 9001، هیچ مرجع هنجاری در ISO 50001 وجود ندارد.

بخش سوم در پیاده سازی ایزو 50001، اصطلاحات و تعاریف:

این بخش، اصطلاحات و تعاریفی را که در استاندارد به کار می‌رود، بیان می‌کند که ممکن است برای اعمال استاندارد در یک سازمان خاص به توضیح بیشتری نیاز داشته باشد. آنها بر اساس سلسله مراتب مفاهیم (منعکس کننده توالی معرفی آنها در استاندارد) فهرست شده اند.

اصطلاحات بر اساس عنوان بند اصلی (به عنوان مثال زمینه سازمان، رهبری، برنامه ریزی و غیره) گروه بندی می شوند. ISO/TC 207/SC 1/WG 5 با شرایط سفارش در گروه بندی موافقت کرد که:

  1. اصطلاحات خاص رشته به طور متوالی پس از شکل عمومی آن و تا حد امکان ارائه می شود.
  2. اصطلاحات را به ترتیبی که در متن ظاهر می شوند ارائه دهید. WG5 «فهرست الفبایی اصطلاحات» را درج کرد که ممکن است برای منعکس کردن فهرست‌های الفبایی در زبان دیگری اصلاح شود.

علاوه بر این اصطلاح یا تعریف، یادداشت هایی نیز وجود دارد که به دنبال ارائه اطلاعات و وضوح بیشتر است.

اگر نسخه الکترونیکی استاندارد خریداری شده باشد، تعاریف به تعاریف دیگر پیوند داده می شوند تا ارتباط متقابل آنها قابل مشاهده باشد.

بخش های زیر، 4 تا 10، الزامات استاندارد را ارائه می کنند. هنگام مطالعه استاندارد مهم است که مانند تکرار قبلی ISO 50001، کلمه “باید” الزامات اجباری را نشان دهد که یک سازمان باید رعایت کند و حسابرسان مرجع صدور گواهینامه ایزو 50001 ملزم به تایید انطباق و اثربخشی در برابر آن هستند.

برای درک اینکه چگونه هر یک از بندهای زیر بر یکدیگر اعمال می‌شوند، متن باقی‌مانده در نمودار زیر اعمال می‌شود:

اصطلاحات-و-تعاریف-در-مستندات-ایزو-50001
بخش چهارم از پیاده سازی ایزو 50001، زمینه سازمان:

این یک مفهوم جدید از نظر ISO 50001:2018 است که به عنوان بخشی از قالب بندی مجدد ISO مدیریت با استفاده از Annex SL معرفی شده است.

البته، ISO 50001 همیشه درخواست کرده بود که یک بازنگری جامع از انرژی در یک سازمان انجام دهد، اما زمینه این را “افزایش” می دهد تا درک گسترده ای از مصرف انرژی یا مصرف همینطور نیازهایی که یک سازمان قبل از بررسی عملکرد SEU یا جزئیات انرژی دارد ارائه دهد.

این بند متوالی است، زیرا نیاز به درک سازمان و زمینه (4.1)، قبل از شناسایی افراد ذینفع و درک نیازها و انتظارات آنها (4.2) وجود دارد، خروجی هر دو 4.1 و 4.2 امکان تعیین محدوده (4.3) را فراهم می کند، و سپس طراحی نهایی EnMS (4.4) برای پیاده سازی ایزو 50001.

درک زمینه سازمان معمولاً توسط مدیریت ارشد با اطلاعات مربوط به کسب و کار و فعالیت های جمع آوری شده در هر سطح از سازمان انجام می شود. نقاط بحث بر روی مسائل داخلی و خارجی که بر سیستم EnMS تأثیر می‌گذارند تمرکز دارند.

4.1 درک سازمان و زمینه

هدف از “Context” ارائه یک سطح بالا و مفهومی از مسائل داخلی و خارجی است که می تواند به طور مثبت یا منفی بر عملکرد انرژی و EnMS سازمان تأثیر بگذارد.

به بیان دیگر، این یک ارزیابی جامع از فرآیندهای کلان (و روابط متقابل آنها) است که می تواند یک سازمان را تحت تأثیر قرار دهد یا تحت تأثیر قرار دهد. از ضمیمه A ISO 50001:2018، پیشنهاد می‌شود که هنگام درک «زمینه» موارد زیر قابل درک باشد:

مسائل خارجی

  • مسائل مربوط به اشخاص ذینفع مانند اهداف، الزامات یا استانداردهای ملی یا بخشی موجود.
  • محدودیت یا محدودیت در تامین انرژی، امنیت و قابلیت اطمینان.
  • هزینه های انرژی یا در دسترس بودن انواع انرژی.
  • اثرات آب و هوا.
  • اثرات تغییر اقلیم.
  • تأثیر بر انتشار گازهای گلخانه ای (GHG).

مسائل داخلی

  • اهداف و استراتژی اصلی کسب و کار.
  • برنامه های مدیریت دارایی.
  • منابع مالی (کار، مالی و غیره) مؤثر بر سازمان.
  • بلوغ و فرهنگ مدیریت انرژی.
  • ملاحظات پایداری.
  • طرح های اضطراری برای وقفه در تامین انرژی.
  • بلوغ فناوری موجود.
  • ریسک های عملیاتی و ملاحظات مسئولیت.

تعدادی روش وجود دارد که می توان از آنها برای تعیین زمینه استفاده کرد. یک راه خوب برای دستیابی به این هدف، تدوین ماتریسی است که الزامات استاندارد (و ضمیمه A) را تعیین می کند و سپس یک سری مصاحبه با کارکنان مناسب انجام می دهد، به طوری که دانش یک سازمان می تواند مهار شود.

در صورت لزوم، این می تواند به یک گزارش یا شاید یک ماتریس تبدیل شود. مزیت این امر این است که توضیحی منسجم و مرجع خوبی برای حمایت از استراتژی کسب و کار حال و آینده ارائه می دهد. (همچنین می توان در هنگام انجام یک بازنگری مدیریتی به آن توجه کرد (به بخش 9 ارزیابی عملکرد زیر مراجعه کنید).

4.2 درک نیازها و انتظارات طرف های ذینفع

در حالی که اصطلاح “طرفین ذینفع” ممکن است در ISO 50001 جدید نباشد، اغلب سازمان ها احتمالاً اصطلاح “ذینفعان” را بهتر درک می کنند. از درک زمینه، یعنی موضوعات مفهومی یا کلان در سازمان، تعیین ذینفعان یا طرف های ذینفع، درک انرژی در سازمان را فراهم می کند.

تعیین افراد ذینفع را می توان با ایجاد یک “نقشه” فرموله کرد، یعنی آن دسته از طرف های داخلی و خارجی که با یک سازمان در ارتباط با انرژی تعامل دارند.

هنگامی که این مورد ایجاد شد، نیازها و انتظارات مربوط به طرف های ذینفع باید مشخص شود. دوباره، این می‌تواند یک فرآیند تکراری باشد و نیازها و انتظارات طرف‌های علاقه‌مند را فهرست کند. با این حال، آنچه مهم است، بیرون کشیدن موضوعاتی از طرف‌های ذینفع است که ممکن است یک سازمان در نظر بگیرد که به الزامات قانونی و سایر الزامات تبدیل شوند.

این یک انحراف از فرمت ضمیمه SL (و ISO 14001) است، زیرا “الزامات قانونی و سایر الزامات” توسط استاندارد به عنوان نیاز(های) طرف های ذینفع تلقی می شود. این اساساً مستلزم تهیه فهرستی از الزامات قانونی و سایر الزامات است.

الزامات قانونی و سایر الزامات را می توان از اشخاص ذینفعی مانند نهادهای نظارتی استخراج کرد. قوانین، بلکه احتمالاً از انجمن های تجاری یا دیگران. همانطور که در 9.1.2 در زیر توضیح داده شده است، این فهرست می تواند برای تعیین اینکه آیا انطباق حاصل شده است یا خیر، ارزیابی شود.

4.3 تعیین دامنه EnMS

از درک زمینه، طرف های ذینفع و نیازها و انتظارات طرف های ذینفع، می توان دامنه EnMS را تعیین کرد. “حوزه” توصیفی از گستره و وسعت EnMS را مشخص می کند. گاهی اوقات، در مراحل اولیه یک پیاده سازی، نهایی کردن دامنه ممکن است مشکل ساز باشد، زیرا گاهی اوقات نیاز به دانش بیشتر سازمان از طریق اجرای باقیمانده استاندارد وجود دارد.

با این حال، دامنه باید به شکلی در مستندات پیاده سازی ایزو 50001 مستند شود. در برخی موارد این ممکن است در یک کتابچه راهنمای کاربر یا در چارچوب سیاست انرژی باشد. در هر صورت باید تعریف شود تا سازمان اطمینان حاصل کند که اختیار کنترل کارایی انرژی، مصرف انرژی و کاهش انرژی خود را در محدوده دارد و نوع انرژی را در محدوده و مرز EnMS مستثنی نمی کند.

4.4 سیستم مدیریت انرژی

بخش پایانی در بند 4 بیان می‌کند که در نتیجه موارد فوق، یک سازمان باید عملکرد انرژی ناشی از EnMS را تعیین، اجرا، حفظ و به طور مستمر بهبود بخشد. باقیمانده این سند به چگونگی انجام این امر می پردازد.

بخش پنجم از پیاده سازی ایزو 50001، رهبری:

این استاندارد بیان می کند که مدیریت ارشد باید رهبری، تعهد نسبت به بهبود مستمر عملکرد انرژی را نشان دهد و در قبال «اثربخشی EnMS» مسئولیت پذیر باشد. این لحن را برای بخش 5 و عملکرد کل EnMS تعیین می کند.

موفقیت کلی و عملکرد انرژی به دست آمده به میزان تعهد مدیریت ارشد در بیشتر جنبه های ایجاد، اجرا و بهبود مستمر EnMS بستگی دارد. مثال های زیر نشان می دهد که چگونه می توان رهبری را در یک EnMS نشان داد:

  • اطمینان از تعیین محدوده و مرزهای EnMS.
  • حصول اطمینان از اینکه سیاست انرژی و اهداف ایجاد شده و با جهت استراتژیک سازمان سازگار است.
  • اطمینان از ادغام الزامات EnMS در فرآیندهای تجاری سازمان.
  • حصول اطمینان از تصویب و اجرای برنامه های اقدام.
  • اطمینان از در دسترس بودن منابع مورد نیاز برای EnMS.
  • بیان اهمیت مدیریت موثر انرژی و انطباق با الزامات EnMS.
  • حصول اطمینان از اینکه EnMS به نتایج مورد نظر خود دست می یابد.
  • ترویج بهبود مستمر عملکرد انرژی و EnMS.
  • حصول اطمینان از تشکیل تیم مدیریت انرژی؛ در حالی که در استاندارد تعریف می‌کند که یک نفر می‌تواند یک تیم باشد، بهترین تمرین این است که یک تیم متقابل رشته‌ای شامل رشته‌های زیر باشد.مدیریت پروژه، تدارکات، تولید یا ارائه خدمات، تحقیق و توسعه، تعمیر و نگهداری، امکانات، آموزش، ارتباطات و بازاریابی، اگرچه، البته، اساسنامه آن به نوع و اندازه سازمان بستگی دارد. توجه داشته باشید؛ که در نسخه 2018 استاندارد “نماینده مدیریت” حذف شده است و اکنون تاکید بسیار روی تیم انرژی است.
  • هدایت و حمایت از افراد برای کمک به اثربخشی EnMS و بهبود عملکرد انرژی.
  • حمایت از سایر نقش های مدیریتی مرتبط برای نشان دادن رهبری خود در حوزه های مسئولیت آنها.
  • حصول اطمینان از اینکه شاخص‌های عملکرد انرژی (EnPI(ها)) به طور مناسب عملکرد انرژی را نشان می‌دهند.
  • اطمینان از ایجاد و اجرای فرآیندها برای شناسایی و رسیدگی به تغییراتی که بر عملکرد EnMS و انرژی در محدوده و مرز EnMS تأثیر می گذارد.

نشان دادن تعهد مدیریت ارشد می تواند به طرق مختلف در رابطه با مستندات ایزو 50001 رخ دهد. با این حال، مدیریت ارشد معمولاً اختیار تفویض اختیار و تأمین منابع در یک سازمان را دارد. این دومی است که در مستندات پیاده سازی ایزو 50001 از اهمیت کلیدی برخوردار است، زیرا مجوز منابع اغلب برای تغییر تجهیزات مصرف کننده انرژی به تجهیزات کارآمد انرژی مورد نیاز است.

بخش ششم از مستندات پیاده سازی ایزو 50001، برنامه ریزی:

بخش برنامه ریزی در استاندارد در قلب مدیریت موثر انرژی است و می توان آن را با نمودار زیر توصیف کرد:

چارت-برنامه-ریزی-در-استاندارد-ایزو-50001

اقدامات برای رسیدگی به خطرات و فرصت ها

در نظر گرفتن ریسک و فرصت ها بخشی از تصمیم گیری استراتژیک سطح بالا در یک سازمان است. با شناسایی ریسک‌ ها و فرصت ‌ها هنگام برنامه‌ریزی EnMS، یک سازمان می‌تواند سناریوها و پیامد های بالقوه را پیش‌ بینی کند تا بتوان اثرات نامطلوب را قبل از وقوع مورد توجه قرار داد.

به طور مشابه، ملاحظات یا شرایط مطلوبی که می توانند مزایای بالقوه یا نتایج سودمندی را ارائه دهند، قابل شناسایی و پیگیری هستند. ایده خوبی است که به الزامات این بند همراه با “بررسی انرژی” بپردازید زیرا ممکن است اطلاعات دقیق مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه را در اختیار شما قرار دهد.

در بند 6.1.2 استاندارد مشخص می‌کند که یک سازمان باید برای رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌ها برنامه‌ریزی کند و چگونه:

  • ادغام و اجرای اقدامات در EnMS و فرآیندهای عملکرد انرژی.
  • اثربخشی این اقدامات را ارزیابی کنید.

این به طور طبیعی می تواند به 6.2 مخالف منجر شود.

6.1 اهداف، اهداف انرژی و برنامه ریزی برای دستیابی به آنها

متن استاندارد ایزو 50001 می گوید که یک سازمان باید “اهداف را در عملکرد ها و سطوح مربوطه تعیین نماید”.

چارچوبی که اهداف و مستندات با آن مطابقت دارند در ISO 50001 ارائه شده است که باید مستند شوند. همانند:

  • با سیاست انرژی سازگار باشید.
  • قابل اندازه گیری باشد (در صورت امکان).
  • الزامات قابل اجرا را در نظر بگیرید.
  • SEU ها را در نظر بگیرید.
  • فرصت ها را برای بهبود عملکرد انرژی در نظر بگیرید.
  • نظارت شود.
  • ارتباط برقرار شود.
  • در صورت لزوم به روز شود.

متن استاندارد ایزو 50001 به صراحت چارچوبی را که برای دستیابی به اهداف و مقاصد نیاز دارد، تعیین می کند. لذا یک راه خوب برای نشان دادن این موضوع، رعایت استاندارد و داشتن یک “برنامه اقدام” برای مدیریت اهداف، تشکیل جدولی از الزامات استانداردها است.

موضوع کلی حصول اطمینان از ادغام EnMS در کسب و کار در این بخش از استاندارد ذاتی است. اهداف و اهداف انرژی، به دلیل ماهیت محض خود، البته برای کسب و کار معنادار خواهند بود و بنابراین در فرآیندهای سازمان ادغام می شوند.

6.3 بررسی انرژی

بررسی انرژی یک تجزیه و تحلیل مستند از بهره وری انرژی، مصرف انرژی و مصرف انرژی بر اساس داده ها و سایر اطلاعات است که منجر به شناسایی مناطق SEU و فرصت هایی برای بهبود عملکرد انرژی می شود. روش ها و معیارهای تولید آن نیز باید مستند باشد.

بررسی انرژی به ایجاد شاخص‌های عملکرد انرژی (EnPI)، خط (های) پایه انرژی (به زیر مراجعه کنید) و اهداف و اهداف بهبود کمک می‌کند.

بررسی انرژی باید شامل موارد زیر باشد:

  1. تجزیه و تحلیل مصرف انرژی بر اساس اندازه گیری و سایر داده ها یعنی شناسایی نوع منابع انرژی فعلی و ارزیابی مصرف و مصرف انرژی گذشته و حال.
  2. شناسایی حوزه‌های SEU، یعنی شناسایی امکانات، تجهیزات، سیستم‌ها، فرآیندها و پرسنلی که برای سازمان یا از طرف آن کار می‌کنند که به طور قابل‌توجهی بر مصرف و مصرف انرژی تأثیر می‌گذارد. SEU ها را می توان بسته به نیازهای سازمان تعریف کرد، مانند تاسیسات (مانند انبار، کارخانه، دفتر)، فرآیند یا سیستم (مانند روشنایی، بخار، حمل و نقل، الکترولیز، موتور محرکه) یا تجهیزات (مانند موتور، دیگ بخار).پس از شناسایی، مدیریت و کنترل SEU بخشی جدایی ناپذیر از EnMS است. البته، با گذشت زمان ممکن است تغییر کنند، اما در ابتدا باید روی موارد مهم تمرکز کرد.
  1. شناسایی سایر متغیرهای مرتبط و عملکرد انرژی واحدهای SEU. این باید شامل شناسایی کارمندان و سایر افراد غیر از انجام کارهایی باشد که می تواند بر SEU ها تأثیر بگذارد یا تأثیر بگذارد (که ممکن است شامل پیمانکاران، پرسنل پاره وقت یا کارمندان موقت باشد).
  2. تعیین عملکرد انرژی فعلی تاسیسات، تجهیزات، سیستم ها و فرآیندهای مربوط به SEUهای شناسایی شده.
  3. تخمین استفاده (های) و مصرف انرژی در آینده.
  4. شناسایی، اولویت بندی و ثبت فرصت ها برای بهبود عملکرد انرژی.

در صورت لزوم، بررسی انرژی می تواند امنیت و در دسترس بودن عرضه را نیز در نظر بگیرد.

فرصت ها می توانند به منابع بالقوه انرژی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، استفاده از تجهیزات کارآمد انرژی مرتبط باشند. LED یا سایر منابع انرژی جایگزین.

بررسی انرژی باید در فواصل زمانی مشخص به روز شود، به عنوان مثال. سالانه شاید در زمان بررسی مدیریت، و همچنین در پاسخ به تغییرات عمده، به عنوان مثال، در هر گونه تأسیسات، تجهیزات، سیستم ها یا فرآیندهای مصرف انرژی.

شاخص های عملکرد انرژی

ISO 50001 می گوید که یک سازمان باید پلن مدیریت انرژی را تعیین کند که:

  • برای اندازه گیری و پایش عملکرد انرژی آن مناسب است.
  • سازمان را قادر می سازد تا نشان دهد که عملکرد انرژی بهبود یافته است.

نحوه تعیین و به روز رسانی پلن های مدیریت انرژی باید به عنوان اطلاعات مستند نگهداری شود. پلن مدیریت انرژی یک تجزیه و تحلیل یا «حاکم» است که برای مقایسه عملکرد انرژی قبل از (مقدار EnPI مرجع) و پس از (مقدار EnPI حاصل یا فعلی) اجرای برنامه‌های اقدام و سایر اقدامات همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است استفاده می‌شود.

تفاوت بین مقدار مرجع و مقدار حاصل می تواند بهبود یا معیاری برای تغییر در عملکرد انرژی باشد. وقتی فعالیت‌های تجاری یا خطوط پایه انرژی تغییر می‌کنند، سازمان می‌تواند در صورت لزوم EnPI(های) خود را به‌روزرسانی کند.

نمونه هایی از ورودی های EnPIs عبارتند از:

  • داده های مصرف انرژی ماهانه ترجیحاً به طور جداگانه بر اساس نوع انرژی، به عنوان مثال، برق، گاز طبیعی و غیره.
  • هر متغیری که بر مصرف انرژی تأثیر می گذارد، به عنوان مثال، درجه روز گرمایش، درجه روز سرمایش و غیره.

نمونه هایی از EnPI:

  • کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) مصرف شده در هر سایت.
  • کیلووات ساعت به ازای هر متر خطی محصول تولید شده.
  • کیلووات ساعت به ازای تعداد پرسنل.
  • کیلووات ساعت در هر متر مربع فضای اداری اشغال شده.

پایه انرژی

خط پایه انرژی (EnB) به عنوان مرجع(های) کمی تعریف می شود که مبنایی برای مقایسه عملکرد انرژی فراهم می کند. بر اساس داده های یک دوره زمانی مشخص و یا شرایطی است که توسط سازمان تعریف شده است.

استاندارد ایزو 50001 می گوید که EnB باید با استفاده از بررسی انرژی (در بالا) ایجاد شود. در جاهایی که متغیرهایی وجود دارند که شناسایی شده اند، خط مبنا باید نرمال شود (تا منطقی باشد!). EnB(های) نیز باید زمانی که:

  • EnPI (های) دیگر عملکرد انرژی سازمان را منعکس نمی کند.
  • تغییرات عمده ای در فاکتورهای استاتیک به وجود آمده است. مصرف انرژی که مقدار قابل توجهی انرژی مصرف می کند حذف یا معرفی می شود.
  • طبق یک روش از پیش تعیین شده.

6.6 برنامه ریزی برای جمع آوری داده های انرژی

داده ها در مستندات پیاده سازی ایزو 50001 بسیار مهم هستند، به ویژه از منظر بهبود مستمر. برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری داده‌ها، نحوه جمع‌آوری و تعداد دفعات جمع‌آوری آن به اطمینان از در دسترس بودن داده‌ های مورد نیاز برای حفظ بازبینی انرژی و فرآیندهای نظارت، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی کمک می‌کند.

ISO 50001 بیان می کند که یک سازمان باید یک طرح جمع آوری داده های انرژی را متناسب با اندازه، پیچیدگی، منابع و تجهیزات اندازه گیری و نظارت خود تعریف و اجرا کند. این طرح باید داده های لازم برای نظارت بر ویژگی های کلیدی را مشخص کند و بیان کند که چگونه و با چه فرکانسی داده ها باید جمع آوری و نگهداری شوند.

این استاندارد در توصیف داده‌ هایی که باید جمع‌آوری شوند (یا از طریق اندازه‌گیری در صورت اقتضا به دست می‌آیند) و اسناد حفظ شده تجویز می‌شوند و شامل:

  • متغیرهای مربوطه برای SEU.
  • مصرف انرژی مربوط به SEU و سازمان.
  • معیارهای عملیاتی مربوط به SEU.
  • عوامل استاتیک، در صورت وجود.
  • داده های مشخص شده در برنامه های عملیاتی.

سازمان باید تعداد دفعات بررسی را در فواصل زمانی مشخص مشخص کند و در نتیجه بررسی ها، اطلاعات را در صورت لزوم به روز کند.

در حالی که استاندارد از کلمه “کالیبراسیون” مانند ISO 9001 استفاده نمی کند، ناگفته نماند که تجهیزات مورد استفاده برای اندازه گیری دقیق و قابل تکرار هستند.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه ایزو 50001.

بخش هفتم از مستندات پیاده سازی ایزو 50001، پشتیبانی:

این بخش به منابع، ارتباطات و مستندات پیاده سازی ایزو 50001 می پردازد. الزامات واقعاً زیربنای EnMS است و اطمینان حاصل می کند که به طور مؤثر اجرا می شود.

7.1، 7.2 و 7.3 منابع شامل شایستگی و آگاهی

برای راه اندازی یک EnMS منابع مختلفی مورد نیاز است که می تواند شامل منابع انسانی، مهارت های تخصصی، فناوری، زیرساخت های جمع آوری داده ها و منابع مالی باشد.

همانطور که در بخش 5 در نظر گرفته شد، “خرید” از مدیریت ارشد ضروری است، زیرا در نهایت آنها تصمیم به استقرار یا سرمایه گذاری در منابع برای EnMS دارند. یک سازمان همچنین باید منابع صحیح مورد نیاز خود را شناسایی کند.

به عنوان بخشی از شناسایی منابع، یک سازمان باید به اطلاعات تولید شده در بخش 6 نگاه کند تا ریسک ها یا فرصت ها و اهداف و مقاصدی را که شناسایی شده اند و نیاز به استقرار منابع برای کاهش یا مدیریت آنها دارد، شناسایی کند.

معمولاً بزرگترین چالش این است که پرسنل شایسته و آگاه را برای پشتیبانی از الزامات EnMS فراهم آوریم. این امر به ویژه در رابطه با انرژی بسیار مهم است زیرا بسیار فنی و یک حوزه تخصصی است که گاهی اوقات تنها با داشتن مشاوران مناسب برای کمک به کارمندان داخلی می توان به آن پرداخت.

ایجاد یک ماتریس «نیازهای آموزشی» بر اساس شایستگی یا آگاهی مورد نیاز در میان کارکنان سازمان، زمانی که شایستگی به دست آمده یا مورد نیاز است، برجسته خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر تشخیص داده شود که نیاز به انجام ارزیابی انرژی تجهیزات تهویه مطبوع وجود دارد، باید شایستگی و منابع مناسب برای انجام این کار وجود داشته باشد.

7.4 ارتباطات

ارتباطات داخلی و خارجی موثر و کارآمد برای اجرای EnMS مهم است. این استاندارد در ارائه چارچوبی برای به تصویر کشیدن فرآیند ارتباط در یک سازمان مفید است. با تبدیل این به یک جدول و با ارجاع به تجزیه و تحلیل “طرفین ذینفع” یا “ذینفعان” انجام شده در 4.2 می توان یک “طرح ارتباطی” شکل داد.

یکی از زمینه‌ هایی که اغلب فراموش می‌شود، ارتباط با «افرادی است که کارهای تحت کنترل سازمان را انجام می‌دهند». به عنوان یک “قاعده سرانگشتی” توصیه می شود با پیمانکاران یا عملیات برون سپاری به گونه ای رفتار شود که گویی آنها کارمندان “مستقیم” هستند و به گونه ای ارتباط برقرار کنند که مؤثر باشد و ارتباطات دو طرفه باشد.

با اتخاذ این فلسفه تضمین می کند که “افراد که کار تحت کنترل سازمان را انجام می دهند” می توانند به بهبود مستمر کمک کنند. در مورد EnMS، استاندارد می گوید که باید فرآیندی وجود داشته باشد تا کارکنان و سایر افراد تحت کنترل سازمان بتوانند نظرات یا پیشنهادات خود را برای بهبود EnMS و به طور کلی عملکرد انرژی ارائه دهند.

استاندارد از سازمان می خواهد که حفظ این پیشنهادات را به عنوان اطلاعات مستند در نظر بگیرد. در واقع، در حالی که استاندارد می‌گوید مستند کردن این موارد می‌تواند بهترین عمل باشد، زیرا می‌توانند در بهبود عملکرد انرژی حیاتی باشند و حفظ آنها به عنوان یک سند ممکن است اولین بخش از یک فرآیند بهبود گسترده‌تر باشد.

7.5 اطلاعات مستند

استاندارد برای اینکه چه مستنداتی مورد نیاز است راهنمایی روشنی ارائه می دهد:

مدارک مورد نیاز

عبارت

دامنه باید به عنوان اطلاعات مستند نگهداری شود و در دسترس اشخاص ذینفع باشد.

4.3 (محدوده)

سیاست انرژی باید به عنوان اطلاعات مستند نگهداری شود.

5.2 (سیاست انرژی)

سازمان باید اطلاعات مستند در مورد اهداف، اهداف انرژی و برنامه های اقدام را حفظ کند.

6.2.1 و 6.2.3 (اهداف، اهداف انرژی و برنامه ریزی برای دستیابی به آنها)

سازمان باید اطلاعاتی مستند از روش ها و معیارهای مورد استفاده برای توسعه بازنگری انرژی را حفظ کند و اطلاعات مستند نتایج آن را حفظ کند.

6.3 (بررسی انرژی)

روش تعیین و به روز رسانی EnPI(های) باید به عنوان اطلاعات مستند نگهداری شود. سازمان باید اطلاعات مستند ارزش(های EnPI) را حفظ کند.

6.4 (شاخص(های) عملکرد انرژی (EnPI))

سازمان باید اطلاعات EnB(ها)، داده های متغیر مربوطه و تغییرات در EnB(ها) را به عنوان اطلاعات مستند حفظ کند.

6.5 (EnB(های) پایه انرژی)

داده هایی که باید جمع آوری شوند (یا در صورت لزوم از طریق اندازه گیری به دست می آیند) و اطلاعات مستند نگهداری شده باید شامل موارد زیر باشد:

1. متغیرهای مربوطه برای SEU.

2. مصرف انرژی مربوط به SEU و سازمان.

3. معیارهای عملیاتی مربوط به SEU;

4. عوامل استاتیک، در صورت وجود؛

5. داده های مشخص شده در برنامه های اقدام.

سازمان باید اطلاعات مستند در مورد اندازه گیری، نظارت و سایر ابزارهای ایجاد دقت و تکرار را حفظ کند.

6.6 (برنامه ریزی برای جمع آوری داده های انرژی)

سازمان باید اطلاعات مستند مناسب را به عنوان مدرک صلاحیت حفظ کند.

7.2 (صلاحیت)

سازمان باید اطلاعات مستند بهبودهای پیشنهادی را از هر شخص یا اشخاصی که تحت کنترل سازمان انجام می دهد، حفظ کند.

7.4.1 (ارتباطات – عمومی)

EnMS سازمان باید شامل موارد زیر باشد:

1.     اطلاعات مستند مورد نیاز این سند؛

2.     اطلاعات مستندی که توسط سازمان به عنوان موجود تعیین شده است

برای اثربخشی EnMS و نشان دادن آن ضروری است

3.     بهبود عملکرد انرژی

توجه: گستره اطلاعات مستند شده برای EnMS ممکن است از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد به دلیل:

–         اندازه سازمان و نوع فعالیت ها، فرآیندها، محصولات و خدمات آن.

–         پیچیدگی فرآیندها و تعاملات آنها.

–         صلاحیت افراد.

7.5.1 (اطلاعات مستند – عمومی)

اطلاعات مستند منشأ خارجی که توسط سازمان برای برنامه ریزی و عملیات EnMS ضروری است، باید شناسایی و کنترل شود.

7.5.3 (کنترل اطلاعات مستند)

سازمان باید اطلاعات مستند را تا حدی که لازم است برای اطمینان از اینکه فرآیندها طبق برنامه ریزی انجام شده است نگهداری کند.

8.1 (برنامه ریزی و کنترل عملیاتی)

سازمان باید اطلاعات مستند فعالیت های طراحی مرتبط با عملکرد انرژی را حفظ کند.

8.2 (طراحی)

سازمان باید اطلاعات مستند در مورد نتایج تحقیق و پاسخ را حفظ کند. سازمان باید اطلاعات مستند مناسب در مورد نتایج پایش و اندازه گیری را حفظ کند.

9.1.1 (نظارت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد انرژی و EnMS)

سازمان باید اطلاعات مستندی را در مورد نتایج ارزیابی انطباق و هرگونه اقدام انجام شده حفظ کند.

9.1.2 (ارزیابی انطباق)

سازمان باید اطلاعات مستند را به عنوان شواهدی از اجرای برنامه(های) حسابرسی و نتایج حسابرسی حفظ کند.

9.2.2 (برنامه حسابرسی داخلی)

سازمان باید اطلاعات مستند را به عنوان شواهدی از نتایج بررسی های مدیریت حفظ کند.

9.3 (بررسی مدیریت)

سازمان باید اطلاعات مستند را به عنوان شواهد زیر حفظ کند:

–         ماهیت عدم انطباق ها و هرگونه اقدام بعدی انجام شده.

–         نتایج هر اقدام اصلاحی.

10.1 (عدم انطباق و اقدام اصلاحی)

پس از این الزامات اجباری، تصمیم گیری در مورد نیاز به مستندات بیشتر به سازمان بستگی دارد. ISO 50001 می گوید که سازمان باید مستندات مناسب را «به عنوان لازم برای اثربخشی EnMS و نشان دادن بهبود عملکرد» تعیین کند.

بنابراین، این به سازمان بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه زمانی و کجا به مستندات نیاز دارد و البته چه شکلی باید داشته باشد، آیا این روش، نمودار جریان، جدول داده، نمودار یا هر روش دیگری برای توصیف و مدیریت الزامات EnMS است.

جایی که اطلاعات مستند تولید می شود، باید به طور مداوم ایجاد، به روز و کنترل شود. یک سازمان باید به دنبال این باشد که این کار را تا جایی که می‌تواند ساده انجام دهد و هر چه میزان پیچیدگی بیشتر باشد.

اغلب سازمان ها برای مدیریت داده های انرژی خود مشترک نرم افزار می شوند. در این مورد، نرم افزار واقعی کنترل سند را که طبق این بند مورد نیاز است، فراهم می کند.

اخذ راحت و آسان گواهینامه ایزو با تیم مشاوره ایزو هوداک سیستم فرتاک
بخش هشتم از مستندات پیاده سازی ایزو 50001، عملیات:

در مقایسه با ISO 14001، الزامات این بخش در ISO 50001 گسترده تر است.

8.1 برنامه ریزی و کنترل عملیاتی

در این بند نیاز به ایجاد و اجرای ضوابط عملیاتی برای کنترل فرآیندها (شامل بهره برداری و نگهداری موثر تاسیسات، تجهیزات، سیستم ها و فرآیندهای مصرف انرژی) مربوط به SEU و ابلاغ ضوابط به افراد مربوطه می باشد.

 SEUهای برون سپاری یا فرآیندهای مربوط به SEU ها نیز باید کنترل شوند. یک مثال خوب، در جایی که گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) یک SEU است، داشتن فرآیند(های) برای نگهداری دستگاه مناسب است.

8.2 طراحی

در نظر گرفتن عملکرد انرژی در طول عمر عملیاتی نیازی به تحلیل چرخه عمر یا مدیریت چرخه عمر ندارد. ISO 50001 برای طراحی تاسیسات، تجهیزات، سیستم ها یا فرآیندهای مصرف انرژی در محدوده و مرزهای EnMS اعمال می شود.

 یک سازمان باید فرصت‌هایی را برای بهبود عملکرد انرژی و اجرای کنترل‌های عملیاتی در طراحی SEU های جدید یا نوسازی شده در نظر بگیرد و نتایج را در مشخصات، طراحی و فعالیت‌های تدارکاتی بگنجاند.

برای تأسیسات جدید، فناوری ‌ها و تکنیک ‌های بهبود یافته، انرژی‌ های جایگزین مانند انرژی ‌های تجدیدپذیر یا انواع انرژی ‌های کم آلاینده باید در نظر گرفته شود.

8.3 تدارکات

این استاندارد به دنبال این است که یک سازمان معیارهایی را برای ارزیابی عملکرد انرژی در طول عمر عملیاتی برنامه ریزی شده یا مورد انتظار، هنگام تهیه انرژی با استفاده از محصولات، تجهیزات و خدماتی که انتظار می رود تأثیر قابل توجهی بر عملکرد انرژی سازمان داشته باشد، ایجاد و اجرا کند.

در ادامه آمده است که هنگام تهیه انرژی با استفاده از محصولات، تجهیزات و خدماتی که یک سازمان بر SEU ها دارد یا می تواند تأثیر بگذارد، سازمان باید به تأمین کنندگان اطلاع دهد که عملکرد انرژی یکی از معیارهای ارزیابی برای تدارکات است.

در واقع، این بدان معناست که تدارکات «انرژی» نیاز به ترکیب سیاست‌ ها و یا رویه‌ های تدارکات سازمانی و در برخی موارد فرآیند های درخواست سرمایه دارد. به عنوان بخشی از ارتباط با تامین کنندگان ISO 50001 می گوید که یک سازمان باید مشخصات را برای موارد زیر تعریف و ابلاغ کند:

  1. اطمینان از عملکرد انرژی تجهیزات و خدمات خریداری شده.
  2. خرید انرژی.

این ممکن است فرصتی را برای تأثیرگذاری نه تنها بر تأمین کنندگان مستقیم، بلکه در حوزه وسیع تری در زنجیره تأمین فراهم کند. مشخصات خرید انرژی می تواند شامل کیفیت انرژی، کمیت، قابلیت اطمینان، در دسترس بودن، ساختار هزینه، اثرات زیست محیطی و انواع جایگزین انرژی باشد.

در برخی موارد، سازمان می تواند از مشخصات پیشنهادی یک تامین کننده انرژی استفاده کند، در صورتی که این امر مناسب باشد.

البته باید توجه داشت که تغییر یا افزایش در تهیه انرژی های تجدیدپذیر از خارج از محدوده EnMS بر مصرف انرژی تأثیر نمی گذارد و عملکرد انرژی را بهبود نمی بخشد. اگرچه می تواند و معمولاً تأثیرات زیست محیطی مثبتی داشته باشد.

بخش نهم از مستندات پیاده سازی ایزو 50001، ارزیابی عملکرد:

ارزیابی عملکرد شامل؛ اجرای طرح جمع آوری داده ها و ارزیابی مستند مناسب از بهبود عملکرد انرژی و اثربخشی EnMS.

9.1 نظارت، اندازه گیری، تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد انرژی

این استاندارد در مواردی که حداقل به یک سازمان برای نظارت و اندازه گیری نیاز دارد، مشخص است:

  1. اثربخشی برنامه های عملیاتی در دستیابی به اهداف و اهداف انرژی.
  2. EnPI(های).
  3. بهره برداری از SEU.
  4. مصرف انرژی واقعی در مقابل مورد انتظار.

بهبود عملکرد انرژی را می توان با بهبود مقادیر EnPI در طول زمان، نسبت به EnB مربوطه نشان داد. ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که بهبود عملکرد انرژی از طریق فعالیتی حاصل شود که به SEU یا مشخصه کلیدی مرتبط نیست. در این موارد، EnPI و EnB را می توان برای نشان دادن بهبود عملکرد انرژی ایجاد کرد. در مواردی که انحرافات قابل توجهی در عملکرد انرژی وجود دارد، استاندارد می گوید که باید بررسی شوند.

هنگام انجام تجزیه و تحلیل، محدودیت های داده ها (دقت، اندازه گیری یا عدم قطعیت) و ثبات حسابداری انرژی باید قبل از رسیدن به نتیجه گیری نهایی در نظر گرفته شود. این باید شامل فرکانس نظارت و اندازه گیری باشد.

9.1.2 ارزیابی انطباق با الزامات قانونی و سایر الزامات

همانطور که در مورد ISO 14001 و ISO 45001 وجود دارد، یک سازمان باید نتیجه انطباق با الزامات قانونی خود را در رابطه با بهره وری انرژی، استفاده، مصرف و EnMS و سایر الزامات انرژی مرتبط با انرژی که یک سازمان در همان مورد رسیدگی می کند، ارزیابی و مستند کند. در عمل، دامنه مرتبط با انرژی که می تواند بر یک سازمان تأثیر بگذارد، می تواند به تعداد محدود باشد.

اساساً می توان فهرستی از الزامات قانونی و سایر الزامات مناسب تهیه کرد. سپس یک سازمان می تواند تعیین کند که آیا انطباق با نمونه برداری از شواهد مناسب حاصل می شود یا خیر.

در بسیاری از سازمان‌ها، این امر مستلزم «حسابرسی(های)»، شاید سالانه، برای تعیین اینکه الزامات قانونی و سایر الزامات خاص برآورده شده‌اند، خواهد بود. نتیجه چنین ممیزی “وضعیت انطباق” را مشخص می کند.

9.2 حسابرسی داخلی

یک عامل اساسی برای بهبود مستمر و یک EnMS پویا یک فرآیند حسابرسی داخلی موثر است. انتظارات حسابرسی داخلی توسط سازمانها باید تعیین این باشد که آیا EnMS:

عملکرد انرژی را بهبود می بخشد. مطابق با:

  • الزامات خود سازمان برای EnMS خود.
  • سیاست انرژی، اهداف و اهداف انرژی.
  • الزامات ISO 50001.

بنابراین، یک سازمان باید بررسی کند که “آیا ما انجام می دهیم، آنچه را که می گوییم انجام می دهیم؟”

برای انجام مؤثر ممیزی داخلی، یک حسابرس انرژی شایسته باید از دستورالعمل های ISO 19011:2018 برای حسابرسی سیستم های مدیریت به عنوان چارچوب استفاده کند. این استاندارد برای انجام حسابرسی تعیین می کند و باید بخشی از الزامات شایستگی حسابرسان داخلی باشد.

ممیزی باید بررسی کند که یک سازمان الزامات ISO 50001 را برآورده می کند. برخی از سازمان ها به اشتباه فکر می کنند که این می تواند به عنوان بخشی از فعالیت های مرجع صدور گواهینامه ایزو 50001  انجام شود.

 این مورد نیست؛ یک سازمان باید از طریق حسابرسی داخلی تعیین کند که الزامات استاندارد را برآورده می کند (در فرکانس مناسب). بسیاری از سازمان ها این نوع حسابرسی را به صورت سالانه انجام می دهند و این کار را با تبدیل استاندارد به پرسشنامه و سپس مرور سیستماتیک هر بخش از EnMS انجام می دهند تا تعیین کنند که آیا یک الزام خاص در استاندارد برآورده شده است یا خیر.

این استاندارد از یک سازمان می خواهد که اطلاعات مستندی را به عنوان شواهدی از اجرای برنامه حسابرسی و نتایج حسابرسی تهیه کند. یک برنامه حسابرسی در ساده ترین شکل خود تعیین می کند که چه زمانی و چه چیزی قرار است در یک دوره زمانی انجام شود. سازمان‌ها ممکن است برنامه‌هایی داشته باشند که سال‌ ها (یا شاید یک چرخه صدور گواهینامه) را پوشش می‌دهند، اما به عنوان یک پیشنهاد باید حداقل یک برنامه دوازده ماهه تولید شود.

این استاندارد همچنین می گوید که حسابرسان باید حسابرسی انجام دهند تا از عینیت و بی طرفی فرآیند حسابرسی اطمینان حاصل کنند. این گاهی اوقات به طور ذاتی دشوار است زیرا حسابرسان داخلی (با نام آنها) رابطه نزدیکی با سازمان مورد حسابرسی دارند. با این حال، دستورالعمل‌های معقولی برای اینکه حسابرسان داخلی فرآیندهای خود را حسابرسی نکنند، باید دنبال شود.

هنگامی که یک حسابرسی انجام شد و نتایج آن حسابرسی تولید شد (به شکلی مستند به عنوان مثال گزارش حسابرسی)، مهم است که به طور موثر به ذینفعان مناسب از جمله مدیریت مناسب اطلاع رسانی شود.

برخی از بهترین سازمان ‌ها تضمین می‌کنند که نتایج (که می‌تواند شامل عدم انطباق‌ها باشد”بخش 10 زیر را ببینید”) به «مدیریت برتر» نیز وارد می‌شوند. این می تواند مهم باشد، به ویژه در مواردی که ممیزی کمبود هایی را در EnMS پیدا کرده است و برای اصلاح وضعیت به منابع نیاز است.

9.3 بررسی مدیریت

گسترده ترین و استراتژیک ترین ارزیابی عملکرد، فرآیند بررسی مدیریت است. بازنگری مدیریت باید توسط مدیریت ارشد انجام شود و اساساً باید بر اساس اطلاعات واقعی (تولید شده توسط EnMS) به منظور ارائه توصیه ها و بهبود های آینده (خروجی ها) باشد. این استاندارد در ارائه چارچوبی از آنچه بازنگری مدیریت باید مستلزم آن باشد مفید است و پیشنهاد می‌شود که از این عناوین در اطلاعات مستندی که توسط یک سازمان تولید می‌شود استفاده شود:

اظهار نظر

گزیده ای از 9.3 ISO 50001

این باید خلاصه ای باشد که اقدامات بازنگری قبلی مدیریت تا چه حد انجام شده یا انجام نشده است و دلایل آن چیست. برخی از سازمان ها یک جدول مقایسه ای تهیه می کنند.

الف) وضعیت اقدامات از بررسی های قبلی مدیریت

 

ب) تغییرات در:

این مروری است بر بررسی زمینه به تفصیل در بخش 4. تغییرات در رابطه با مسائل خارجی و داخلی باید توضیح داده شود.

مسائل مربوط به خطرات و فرصت های خارجی و داخلی و مرتبط با EnMS.

 

ج) اطلاعات مربوط به عملکرد EnMS، از جمله روندها در:

این باید مروری بر عدم انطباق ها و اقدامات اصلاحی باشد که از آخرین بررسی مدیریت صورت گرفته است. اگر روندهای خاصی در اقدامات اصلاحی یا عدم انطباق وجود داشته باشد، باید آنها را مطرح کرد زیرا ممکن است تصمیماتی برای کاهش وقوع آنها لازم باشد.

1. عدم انطباق ها و اقدامات اصلاحی.

همانطور که قبلا در این بخش توضیح داده شد، باید تصویری برای تعیین اینکه آیا نظارت و اندازه گیری انجام شده باعث بهبود عملکرد انرژی و اثربخشی EnMS می شود ایجاد شود.

2. نتایج پایش و اندازه گیری.

نتایج حسابرسی های انجام شده از زمان آخرین بررسی مدیریت باید ارزیابی شود. برای پوشش جامع این موضوع باید شامل ممیزی داخلی و خارجی باشد. عمق انجام این کار از سازمانی به سازمان دیگر و میزان حسابرسی انجام شده متفاوت است.

3. نتایج حسابرسی.

برای ارضای این بخش از استاندارد، می‌توان به سادگی گفت که سازمان «الزامات قانونی و سایر الزامات خود را برآورده می‌کند». بر در یک سطح عملی، اگر یک الزام قانونی خاص برای انطباق با آن مشکل باشد، باید این مورد نیز برجسته شود.

4. نتایج ارزیابی انطباق با الزامات قانونی و سایر الزامات.

فرصت‌هایی برای بهبود مستمر ممکن است از بخش‌های دیگر بررسی مدیریت بیرون آمده باشد، اگرچه هر فرصت دیگری برای بهبود عملکرد انرژی باید بر آن منعکس شود.

د) فرصت هایی برای بهبود مستمر، از جمله فرصت هایی برای شایستگی.

بازنگری در سیاست انرژی می تواند این باشد که آیا هنوز برای هدف مناسب است یا نیاز به تغییر دارد زیرا سازمان به نوعی تغییر کرده است.

ه) سیاست انرژی.

بررسی اینکه آیا اهداف و اهداف انرژی به دست آمده اند باید انجام شود. این را می توان به روش های مختلف به جز متن تولید کرد. جداول/نمودارهای داده به طور گسترده استفاده می شود.

میزان تحقق اهداف و اهداف انرژی

یک بار دیگر، بررسی اینکه آیا وضعیت عملکرد به خوبی نشان می دهد که آیا بهبود حاصل شده است یا خیر. این را می توان به روش های مختلف به جز متن تولید کرد. جداول یا نمودارهای داده به طور گسترده استفاده می شود.

عملکرد انرژی و بهبود عملکرد انرژی بر اساس نتایج پایش و اندازه‌گیری از جمله EnPI(ها).

برنامه‌های عملیاتی که برای ارائه چارچوبی برای بهبود ایجاد شده‌اند، بررسی می‌شوند تا ببینند الف) در حال انجام هستند، اما ب) به آنچه پیش‌بینی شده بود نیز دست می‌یابند.

وضعیت برنامه های عملیاتی

پس از بررسی، استاندارد «خروجی‌های» زیر را می‌خواهد:

 

خروجی های بررسی مدیریت باید شامل موارد زیر باشد:

این باید یک ارزیابی گسترده باشد که آیا EnMS مناسب، کافی و موثر است یا خیر.

تصمیمات مربوط به فرصت های بهبود مستمر و هرگونه نیاز به تغییرات در EnMS، از جمله:

از ورودی‌ها گرفته تا بررسی مدیریت راه‌هایی وجود دارد که عملکرد انرژی را می‌توان بهبود بخشید.

الف) فرصت هایی برای بهبود عملکرد انرژی؛

چه تغییراتی، در صورت وجود، در سیاست انرژی است.

ب) سیاست انرژی

چه عملکردی از نظر داده های جمع آوری شده به دست آمده است.

ج) EnPI(ها) یا EnB(ها).

در مواردی که اهداف، اهداف انرژی، برنامه‌های عملیاتی یا سایر بخش‌های EnMS برآورده نشده‌اند، تصمیماتی که آیا نمی‌توان به دلایل مشروع خاص به آن‌ها دست یافت، باید در جایی که مقتضی است، اتخاذ شود و برنامه‌هایی برای حل آن‌ها در نظر گرفته شود.

د) اهداف، اهداف انرژی، برنامه های اقدام یا سایر عناصر EnMS و اقداماتی که در صورت عدم دستیابی به آنها انجام می شود.

این باید یک توصیه برای اینکه آیا EnMS در سازمان یکپارچه شده است یا اینکه آیا یکپارچگی بیشتر مورد نیاز است. برای اینکه یک EnMS مؤثر باشد، ادغام به سازمان نزدیکتر است و فرآیندهای آن احتمالاً منافع بیشتری حاصل می شود.

ه) فرصت هایی برای بهبود یکپارچگی با فرآیندهای تجاری.

توصیه ای در مورد اینکه آیا منابع برای اجرای گسترده EnMS کافی هستند یا منابع برای انجام فرآیند فردی باید فرموله شود. غالباً «مدیریت عالی» نیاز به اطلاع رسانی در مورد ناکافی بودن منابع (به هر شکلی) دارند تا بتوان تغییراتی را تحریک کرد، به خصوص اگر سرمایه گذاری (با بازپرداخت) به ویژه در مورد هزینه سرمایه مورد نیاز باشد.

و) تخصیص منابع.

یک توصیه باید از تعیین اینکه آیا شایستگی، آگاهی و ارتباطات نیاز به کار بیشتر دارد یا خیر، فرموله شود.

ز) بهبود شایستگی، آگاهی و ارتباطات.

بیشتر بخوانید: پیاده سازی ایزو 14001.

ایزو-50001
بخش دهم از مستندات پیاده سازی ایزو 50001، بهبود:

این بخش اصول اساسی برای دستیابی به بهبود مستمر را ترسیم می کند، به عنوان مثال:

  • موارد مندرج در بخش 9 در رابطه با نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملکرد زیست محیطی، ارزیابی انطباق، ممیزی داخلی و بررسی مدیریت.
  • عدم انطباق و اقدام اصلاحی.

الف) عدم انطباق و اقدام اصلاحی

فرآیند ممیزی، در حالی که مستندات پیاده سازی ایزو 50001 را ارزیابی می کند، می تواند عدم انطباق و اقدامات اصلاحی حاصل را به همراه داشته باشد. عدم انطباق در رابطه با مصرف انرژی یا زیرساخت انرژی مرتبط می تواند در هر زمانی در یک سازمان رخ دهد. یک روش برای ضبط، مدیریت و حل باید انجام شود و استاندارد موارد زیر را می خواهد:

  • به عدم انطباق واکنش نشان دهید و در صورت لزوم:
  1. برای کنترل و اصلاح آن اقدام کنید.
  2. مقابله با عواقب آن.
  • ارزیابی نیاز به اقدام برای از بین بردن علل عدم انطباق، به منظور عدم تکرار و یا رخ دادن آن در جای دیگر، با:
  1. بررسی عدم انطباق؛
  2. تعیین علل عدم انطباق؛
  3. تعیین اینکه آیا عدم انطباق های مشابه وجود دارد یا می تواند به طور بالقوه رخ دهد.
  • اجرای هر اقدامی که لازم است.
  • بررسی اثربخشی هر اقدام اصلاحی انجام شده.
  • در صورت لزوم تغییراتی در سیستم مدیریت محیط زیست ایجاد کنید.

استاندارد می گوید که این فرآیند باید مستند باشد. راه‌ های مختلفی برای دستیابی به این هدف وجود دارد، اما معمولاً این شامل یک «درخواست اقدام اصلاحی» (CAR) برای هر اقدام اصلاحی و یک «log» است که برای ثبت و مدیریت ماشین‌ها ضروری است.

این به ویژه در مواردی مفید است که اقدامات اصلاحی متعددی مطرح شود.

ب) بهبود مستمر

این استاندارد می گوید: «سازمان باید به طور مستمر تناسب، کفایت و اثربخشی EnMS را بهبود بخشد. سازمان باید بهبود مستمر عملکرد انرژی را نشان دهد.»

در زمینه بهبود مستمر، انتظار این است که بهبود ها به صورت دوره ای و در طول زمان رخ دهد. میزان، گستره و مقیاس زمانی اقداماتی که از بهبود مستمر پشتیبانی می کنند، توسط سازمان، با توجه به زمینه، عوامل اقتصادی و سایر شرایط تعیین می شود. (توجه داشته باشید، برخی شرایط ممکن است برنامه ریزی نشده باشد).

بهبود عملکرد انرژی را می توان به روش های مختلفی نشان داد، مانند:

  • کاهش مصرف انرژی نرمال شده برای محدوده و مرزهای EnMS.
  • پیشرفت به سمت هدف(های) انرژی و مدیریت SEU.
مراحل اخذ ایزو
از سیستم مدیریت خود (مستندات ایزو 50001) بیشترین بهره را ببرید:

نکات مهم برای اجرای موفق مستندات پیاده سازی ایزو 50001.

  1. برای داشتن یک EnMS موثر اطمینان حاصل کنید که “مدیریت برتر” متعهد به ایجاد، اجرا و بهبود مستمر آن است.
  2. از “Context” برای درک مسائل کلان انرژی استفاده کنید.
  3. EnMS را در فرآیندهای کاری خود ادغام کنید تا کار دیگری نباشد – این همان کاری است که شما انجام می دهید!
  4. افراد و زمان را عاقلانه اختصاص دهید.
  5. “کوچک و ساده” را با جمع آوری داده ها شروع کنید و سپس به مرور زمان گسترش دهید.
  6. طرح انرژی باید بخشی از فرهنگ یک سازمان باشد و از مدیریت ارشد گرفته تا همه کارکنان پشتیبانی شود. سازمان خود را آموزش دهید، آن را تبلیغ کنید، خرید کنید.
  7. برای انطباق مستقیم با ESOS از ISO 50001 استفاده کنید.
  8. گذشته از پتانسیل صرفه جویی در انرژی، داشتن استاندارد ISO 50001 تجاری است. اغلب در مرحله مناقصه از سازمان ها پرسیده می شود که چگونه انرژی را مدیریت می کنند. اگر بگویند ISO 50001 دارند پرسنل تدارکات راضی هستند.
  9. درک کنید که مدیریت انرژی به سازمان نیاز دارد که از رویکرد پروژه به پروژه به رویکرد بهبود مستمر در عملکرد انرژی تغییر مکان دهد.
  10. از استاندارد ISO 50001 به عنوان وسیله ای برای طراحی EnMS استفاده کنید.
  11. داده های انرژی را قابل مشاهده و دسترسی آسان کنید.
  12. از بررسی مدیریت برای ارائه جهت استراتژیک استفاده کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «مستندات پیاده سازی ایزو 50001»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button