دسته ها

آخرین مطالب

مطالب ISO 14001

استاندارد ایزو

اطلاعات کاربردی

پیاده سازی ایزو 14001

پیاده سازی ایزو 14001

روند پیاده سازی ایزو 14001

پیاده سازی ایزو 14001 و اعطای گواهینامه ایزو 14001 موضوعی است که اغلب سازمان ها دنبال آن هستند. آیا شما نیاز به اخذ گواهینامه ایزو 14001 دارید؟

اگر شما نیاز به اخذ گواهینامه ایزو 14001 معتبر دارید، شما باید ابتدا اقدام به پیاده سازی ایزو 14001 نمایید. موضوع پیاده سازی ایزو 14001 فرآیند سخت و پیچیده ای نیست. در صورتیکه این مقاله و مقالات سایت را مطالعه نمایید.

شما با مطالعه این مقاله و دانلود رایگان مستندات ایزو 14001 به راحتی می توانید توسط یک شرکت معتبر حسابرسی شوید و گواهینامه ایزو 14001 را دریافت نمایید.

تعریف استاندارد ایزو 14001:

مجموعه ای از استانداردها که ISO 14000 نامیده می شوند، به طور خاص بر مدیریت زیست محیطی تمرکز دارند، این استانداردها جزو خانواده ایزو 14000 هستند. متداول ترین مورد استفاده در این سری، استاندارد ISO14001 است که هیچ الزامی از نظر عملکرد را شامل نمی شود. بر اساس یک رویکرد داوطلبانه، متکی به روش بهبود مستمر، از طریق مدیریت و کاهش فعالیت شرکت در محیط زیست است. روش عمل آزادانه تعیین می شود.

استاندارد ISO 14001 بر اساس چرخه دمینگ است.

استاندارد ایزو 14001 که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ایجاد شده است، برای بهبود مستمر عملکرد شرکت در نظر گرفته شده است. مراجع زیادی گواهینامه ایزو 14001 را صادر می کنند. برخی از این نهادها توسط سازمان اعتبار دهنده NACI مشخص شده اند یا ممکن است به صورت خصوصی اقدام به صدور گواهینامه ایزو 14001 نمایند.

مسلماً چنانچه بخواهید گواهینامه ایزو 14001 معتبر دریافت کنید باید اقدامات لازم جهت پیاده سازی ایزو 14001 را در مجموعه خود برنامه ریزی کرده باشید، و اجرا کرده باشید.

ایزو-14001

الزامات پیاده سازی ایزو 14001:

18 روش وجود دارد و به 6 فصل تقسیم می شوند:

  1. الزامات عمومی: پوشش نیات شرکت از نظر محیطی.
  2. سیاست زیست محیطی: اهداف تعیین شده توسط شرکت.
  3. برنامه ریزی: مجموعه اقدامات برنامه ریزی شده برای برآورده کردن سیاست زیست محیطی اعلام میکند.
  4. اجرا: این نظارت بر برنامه ریزی موثر است.
  5. کنترل ها و اقدامات اصلاحی: آنها به نظارت بر اجرای سیستم مدیریت زیست محیطی مربوط می شوند.
  6. بررسی مدیریت: مربوط به تأیید سازگاری، کارایی و ارتباط سیستم است.

مراحل اجرایی ISO 14001:

ممیزی رویه های جاری و انطباق یا عدم انطباق آنها با قوانین و اهداف تعیین شده همیشه اولین قدمی است که باید برداشته شود. برای ارزیابی عملکرد شرکت از نظر مدیریت زیست محیطی و شناسایی بهبودهای لازم استفاده می شود. ممیزی می تواند شامل ارزیابی انتشار گازهای گلخانه ای باشد: بنابراین مراجعه به استاندارد ISO14064 ضروری است. اگر ممیزی ها به صورت داخلی انجام شود، مشاور یکی از نهادهای صدور گواهینامه ذکر شده در بالا آن را تکمیل می کند.

گام دوم شامل ایجاد برنامه ای از اقداماتی است که باید انجام شود و اقداماتی که طبق برنامه زمانی مربوطه تدوین می شود. این ممکن است برای مثال شامل مدیریت بهتر منابع کاغذی باشد.

در نهایت، رویه‌های جدید شرکت و تأثیرات زیست‌محیطی آن‌ ها بر اساس یک حسابرسی سالانه برای یک دوره سه ساله ارزیابی می‌شود. ممکن است تغییرات جدیدی لازم باشد.

مزایای پیاده سازی ایزو 14001:

همه ی «ایزوهای مدیریتی» یک مزیت اساسی مشابه دارند. آنها چارچوبی برای عمل فراهم می کنند که؛ در صورت اجرای مناسب، کنترل داخلی را فراهم می کند. در مورد ISO 14001 می توان اعلام کرد اجرای استاندارد ایزو 14001، کنترل فعالیت‌ها، محصولات یا خدمات سازمان و تعامل با محیط را فراهم می‌کند. این به نوبه خود می تواند دوام بلندمدت سازمان را افزایش دهد و در صورت لزوم توجه بیشتری به ارزش دارایی آن داشته باشد.

در حالی که مزایای متعدد دیگری برای دستیابی به ISO 14001 وجود دارد (و برخی بسته به اینکه سازمان در چه بخشی فعالیت می کند مناسب تر خواهد بود)، مزایای زیر در بیشتر موارد محتمل است:

  • تظاهرات رهبری:

یک سازمان با آزمایش کنترل‌های زیست‌محیطی در برابر استانداردهای زیست‌محیطی شناخته‌شده بین‌المللی، رهبری اخلاقی زیست‌محیطی را به ذینفعان خود که شامل مشتریان، کارمندان و قانون‌گذاران می‌شود، نشان می‌دهد.

دستاورد 14001 همچنین به هیئت مدیره، امنا یا مالکان این اطمینان را می دهد که کنترل مدیریتی در مورد خطرات زیست محیطی ذاتی در یک سازمان وجود دارد.

  • سود اقتصادی:

در یک بازار جهانی که در آن همه بخش‌ها باید به شکلی با یکدیگر رقابت کنند، نشان دادن رهبری اخلاقی محیطی از طریق «مدیریت خوب محیط ‌زیست» می‌تواند عامل تعیین‌کننده برای انتخاب شدن برای عرضه کالاها یا خدماتی باشد که یک سازمان ارائه می‌کند.

داشتن ISO 14001 همچنین ممکن است یک نقطه فروش منحصر به فرد (USP) را به ارمغان بیاورد که به طور فزاینده ای یکی از اصول اولیه را در هنگام ارتقاء یک سازمان فراهم می کند. بخش اساسی استاندارد، انطباق با الزامات مقرراتی مناسب زیست محیطی یا سایر تعهدات است که به اندازه یک الزام مقرراتی مهم تلقی می شوند.

سیستمی که پایبندی به قوانین را بررسی می کند، خطر تعقیب مسئولیت زیست محیطی را کاهش می دهد. در حالی که این صرفه جویی مستقیم برای یک سازمان نیست، نتیجه فعالیت های غیرقانونی که به طور مخربی بر محیط زیست تأثیر می گذارد منجر به افزایش جریمه می شود.

اکثر سازمان ها یا کسب و کارها منابعی را به هر شکلی مصرف می کنند. در حالی که استاندارد سازمان را هدایت نمی کند تا چیزی را به طور خاص اندازه گیری کند، بررسی منابع مصرف شده، به عنوان مثال انرژی، همراه با زباله های تولید شده می تواند منجر به تغییر در استفاده و صرفه جویی اساسی شود.

تفکر یا حسابرسی مبتنی بر ریسک:

چرخه Plan-Do-Check-Act (PDCA) برای بهبود فرآیند، همانطور که در بالا توضیح داده شد، با رویکردهای اثبات شده مدیریت ریسک مطابقت دارد. بسیاری از سازمان‌ ها فرآیند مدیریت ریسک را به ‌عنوان یک فرآیند اساسی به ‌ویژه در زمینه فناوری اطلاعات، مالی و بهداشت و ایمنی شغلی دارند.

ISO-14001

پیاده سازی ایزو 14001 را شروع کنید:

قدم اول را بردارید:

اولین گام پیاده سازی EMS، همانطور که در بالا توضیح داده شده است، دستیابی به درک درستی از “زمینه” سازمان یا به عبارت دیگر، مسائل کلان است که بر یک سازمان تأثیر می گذارد و تحت تأثیر قرار می گیرد. از آنجایی که یک سازمان تحت تأثیرات مختلفی قرار دارد که می تواند تغییر کند، این می تواند منجر به خطراتی در قالب تهدیدها و فرصت های بالقوه شود. تعیین ریسک ‌هایی که از این امر ناشی می‌شود، سازمان را وادار می‌کند تا چنین تغییرات یا رویدادهایی را در نظر بگیرد، تأثیرات و شانس وقوع یک رویداد را تجزیه و تحلیل کند و سپس یک استراتژی برنامه‌ریزی یا کاهش را تشویق کند.

جنبه های زیست محیطی و کنترل عملیاتی:

پس از تعیین مسائل کلان، استاندارد ایزو 14001 از یک سازمان می‌خواهد تا جنبه‌ ها و اثرات فعالیت‌ ها، محصولات و خدمات را در نوعی فرآیند ارزیابی ریسک تعیین کند. این تجزیه و تحلیل سازمان را در مورد مسائل مهم (ریسک ها یا فرصت ها) که نیاز به مدیریت دقیق دارند، جایی که اهداف نیاز به تعیین دارند، کنترل هایی که نیاز به طراحی دارند یا ممیزی های داخلی کجا و با چه فرکانسی نیاز به انجام دارند، مطلع می کند.

برنامه ریزی – الزامات رعایت:

پیرامون تعیین جنبه ‌ها و تأثیرات، ارزیابی این است که آیا سازمان از چارچوب قانونی خود پیروی می‌کند یا خیر. مفهوم حفظ دانش و درک وضعیت انطباق آن در اصول ارزیابی ریسک گنجانده شده است به طوری که یک سازمان می تواند وضعیت انطباق خود را تعیین کند و به خودی خود بفهمد که کجا نیست.

رعایت کردن و در نتیجه ابداع استراتژی هایی برای به حداقل رساندن خطر.

برنامه ریزی – ریسک و فرصت ها:

آن دسته از سازمان‌هایی که برای اطمینان از جامع بودن فرآیند ارزیابی ریسک نیاز به کمک بیشتری دارند، می‌توانند به مدیریت ریسک ISO 31000 – اصول و دستورالعمل‌ ها نگاه کنند. استاندارد ایزو 31000 دستورالعمل‌ های عمومی را ارائه می‌کند، اگرچه هدف آن ارتقای یکنواختی مدیریت ریسک در بین سازمان‌ها نیست. البته، طراحی و اجرای طرح ‌ها و چارچوب ‌های مدیریت ریسک باید نیازهای متفاوت یک سازمان خاص را در نظر بگیرد.

اهداف خاص، زمینه، ساختار، عملیات، فرآیند ها، عملکرد ها، پروژه ها، محصولات، خدمات، یا دارایی ها و شیوه های خاص به کار گرفته شده است.

پیشرفت متداوم:

فلسفه مبتنی بر ریسک به این معنی است که یک سازمان می تواند بهتر برای تأثیرات عدم اطمینان آماده شود، که به نوبه خود به معنای انعطاف پذیری بیشتر است. علاوه بر این، تفکر مبتنی بر ریسک به طور ضمنی منجر به بهبود مستمر می شود، زیرا یک سازمان همیشه در حال بررسی تأثیرات و تغییرات بالقوه است.

 

تفکر یا حسابرسی مبتنی بر فرآیند:

برخی از سازمان‌هایی که EMS را پیاده‌سازی می‌کنند، به دنبال ادغام آن با سیستم مدیریت کیفیت (QMS) خود هستند. اگر اینطور باشد، آنها درباره تفکر «بر اساس فرآیند» شنیده اند. با این حال، اگر نه، ممکن است کمتر درک شود که چگونه رویکرد فرآیند برای الزامات EMS در ISO 14001:2015 قابل استفاده است.

الزامات ISO 9001 برای یک QMS بر پایه هفت اصل مدیریت کیفیت استوار شده است و یکی از آنها “رویکرد فرآیندی” است. این به طور کامل در معرفی ISO 9001:2015 توضیح داده شده است، اما به عنوان یک جمع بندی بازنویسی شده. یک رویکرد فرآیندی جایی است که می توان به نتایج منسجم تری دست یافت که در نظر گرفتن و مدیریت فعالیت ها به عنوان فرآیندهای مرتبط با یکدیگر که با هم یک سیستم را تشکیل می دهند، انجام شود.

رویکرد فرآیندی برای پیاده سازی ایزو 14001 کاربرد دارد زیرا باید درک جامعی از فرآیندهای یک سازمان و روابط متقابل آنها شناخته شود. در زیر زمینه های اصلی در EMS وجود دارد که تفکر فرآیندی قابل انتساب است:

  • جنبه های زیست محیطی و کنترل های عملیاتی:

به منظور تعیین جنبه ها و اثرات زیست محیطی، خطرات و فرصت ها، تجزیه و تحلیل ورودی ها، فعالیت ها و خروجی ها باید تعیین شود. به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل، ممکن است نیاز باشد که تعامل یک یا چند فرآیند در نظر گرفته شود. اگر اینطور نباشد، این ارزیابی ریسک زیست محیطی ممکن است جنبه ها و اثرات زیست محیطی را حذف کند که به نوبه خود منجر به عدم ابداع کنترل می شود. این می تواند منجر به اثرات مخرب بر محیط زیست شود.

  • عملکرد و نظارت:

برای تعیین میزان موفقیت یک فرآیند، نتیجه فرآیند (خوب یا بد) باید ارزیابی شود.

  • پشتیبانی یا شایستگی:

برای انجام یک فرآیند، یا تعدادی از فرآیندها به طور موثر، یک فرد باید شایستگی داشته باشد. هنگام تعیین نیازهای شایستگی محیطی، شایستگی باید به دست آید یا با نیازهای فرآیند های خاص مطابقت داده شود. اگر صلاحیت ثابت نشده باشد یا برای یک فرآیند خاص مناسب نباشد، این می تواند منجر به اثرات نامطلوب زیست محیطی شود.

  • حسابرسی داخلی:

فرآیندهایی که EMS را شامل می شوند باید به طور سیستماتیک در یک زمان و فرکانس مورد بازرسی قرار گیرند تا مشخص شود که آیا آنها به طور موثر عمل می کنند یا خیر.

  • اقدام اصلاحی:

یک اقدام اصلاحی فرصتی برای اصلاح یک مشکل شناسایی شده در EMS است. یک رویکرد فرآیندی برای این امر از علت اصلی شروع می شود و در یک راه حل پایدار مناسب و رضایت بخش به پایان می رسد.

بیشتر بخوانیم: پیاده سازی ایزو 9001.

مزایای-پیاده-سازی-استاندارد-ایزو-14001

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button