دسته ها

آخرین مطالب

تفاوت بین استاندارد و کیفیت چیست؟ 3 تفاوت مهم + تعاریف

تفاوت بین استاندارد و کیفیت چیست؟ استاندارد دستورالعمل و مشخصات از پیش تعیین شده ای است که حداقل الزامات یک سیستم، خدمات و یا محصول را برای اطمینان از انطباق در مورد کارایی و ایمنی برآروده کند. کیفیت نشان دهنده برتری کلی، تناسب با هدف ودرجه رضایت است که یک محصول یا خدمات به کاربران مورد نظر خود ارائه می دهد.

تفاوت بین استاندارد و کیفیت چیست؟ 3 تفاوت مهم + تعاریف

استانداردها چشم انداز، درک، رویه ها و واژگان مشترک مورد نیاز برای برآوردن انتظارات ذینفعان را در اختیار سازمان ها قرار می دهند. از آنجا که استانداردها توصیفات و اصطلاحات دقیقی را ارائه می دهند، مبنایی عینی و معتبر برای سازمان ها و مصرف کنندگان در سراسر جهان برای برقراری ارتباط و انجام تجارت ارائه می دهند.

سازمان ها مخصوصاً واحدهای تولید کننده از استانداردها جهت:

  • ارضای نیازهای کیفی مشتریان خود،
  • اطمینان از ایمن بودن محصولات و خدمات آنها،
  • رعایت مقررات،
  • دستیابی به اهداف زیست محیطی،
  • محافظت از محصولات در برابر شرایط آب و هوایی یا سایر شرایط نامطلوب، و
  • اطمینان از تعریف و کنترل فرآیندهای داخلی استفاده می کنند.

تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک مقاله تفاوت بین استاندارد و کیفیت را تدوین کرده است. ما از طریق این مقاله سعی میکنم چالش های شما را برطرف کنیم و شما را به اهداف نزدیکتر کنیم. پس با ما همراه شوید.

فهرست محتوا

تعریف و مفهوم استاندارد چیست؟

مجموعه ای از قوانین، شرایط یا الزامات تجویز شده در مورد تعاریف اصطلاحات، طبقه بندی اجزاء، مشخصات مواد، عملکرد، یا عملیات، تعیین رویه ها، یا اندازه گیری کمیت و کیفیت در توصیف مواد، محصولات، سیستم ها، خدمات یا عملکردها ”  را استاندارد می گویند.

استانداردها اسناد داوطلبانه ای هستند که مشخصات، رویه ها و دستورالعمل هایی را با هدف اطمینان از ایمن، سازگار و قابل اعتماد محصولات، خدمات و سیستم ها تعیین می کنند. آنها موضوعات مختلفی از جمله محصولات و خدمات مصرفی، محیط زیست، ساخت و ساز، انرژی و خدمات آب و غیره را پوشش می دهند.

برای اطمینان از همگامی با فناوری‌های جدید، استانداردها مرتباً توسط کمیته‌های فنی و سازمان استاندارد ISO بررسی می‌شوند.

معنای استاندارد ایزو 9000 چیست

سه دسته استاندارد وجود دارد:

استاندارد بین المللی

اینها توسط ISO، IEC و ITU برای کشورها برای استفاده ملی ایجاد شده است. سازمان استاندارد ایران از توسعه و پذیرش استانداردهای بین المللی استقبال می کند.

استاندارد منطقه ای

اینها توسط یک منطقه خاص مانند استانداردهای EN اتحادیه اروپا تهیه می شوند.

استاندارد ملی

اینها یا توسط یک نهاد استاندارد ملی (مانند ا.ستاندارد ایران) یا سایر نهادهای معتبر توسعه یافته اند. هر ا.ستانداردی که تحت نام ا.ستاندارد ایران توسعه یافته است در ایران ایجاد شده است یا از استانداردهای بین المللی یا سایر ا.ستانداردها استفاده می کند.

مزایای استفاده از استانداردها

ا.ستانداردها به معنای ارزش بهتر برای همه است. آنها کیفیت و ثبات محصولات و خدمات را تضمین می کنند و به کسب و کارها و مصرف کنندگان آرامش بیشتری می دهند. آنها همچنین به اقتصاد، بهبود سلامت و ایمنی، حفاظت از منابع طبیعی و بهبود کیفیت زندگی ما کمک می کنند.

در اینجا شش مزیت کلیدی ا.ستانداردهای ما آورده شده است:

  1. افزایش اعتماد به نفس: به لطف ا.ستانداردها، کسب و کارها و مصرف کنندگان می توانند مطمئن باشند که محصولات و خدماتی که توسعه می دهند و/یا استفاده می کنند ایمن، قابل اعتماد و مناسب برای هدف هستند.
  2. افزایش نوآوری: ا.ستانداردها سکوی پرتابی برای ایده های جدید هیجان انگیز هستند. آنها را می توان با توجه به جهان در حال تغییر ما ایجاد، تکامل یا دور انداخت. استانداردهای جدید برای منعکس کردن آخرین فن آوری ها، نوآوری ها و نیازهای جامعه توسعه یافته اند.
  3. به محصولات مزیت رقابتی بدهید: از نظر مصرف کنندگان، محصولاتی که با استانداردهای ایران مطابقت دارند ارزش افزوده ای را ارائه می دهند. ا.ستانداردهای بین المللی به صادرکنندگان ایرانی مزیت رقابتی فوری در هنگام حرکت به بازارهای خارج از کشور می دهد.
  4. کاهش موانع تجارت بین‌الملل: صرف نظر از اینکه یک محصول در کجا ساخته می‌شود، استانداردها به این معنی است که می‌توان آن را در سراسر جهان فروخت و استفاده کرد. استانداردها که درهای جدیدی را به روی تجارت بین‌المللی باز می‌کنند، به کسب‌وکارهای ایرانی کمک می‌کنند تا در سطح جهانی و بازار گسترده‌تر رقابت کنند.
  5. کاهش تشریفات اداری: استانداردها به هماهنگی بین قوانین و مقررات ایران کمک می کند. آنها جایگزینی برای مقررات ارائه می دهند، هزینه های تجاری را کاهش می دهند و تشریفات اداری را کاهش می دهند، اما همچنان امنیت را برای مشاغل و مصرف کنندگان فراهم می کنند.
  6. کمک به رونق کسب وکار: ا.ستانداردها در کسب‌وکار ایران نقش اساسی دارند. آنها معاملات تجاری را ساده تر و کارآمدتر می کنند و به کاهش ریسک و انطباق کمک می کنند. به زبان ساده، ا.ستانداردها به رونق کسب و کار ما کمک می کنند.

پیشنهاد میکنم مقاله “چرا استاندارد مهم است؟” را مطالعه کنید.

کنترل کیفیت چیست؟ QC مخفف چیست

تعریف و مفهوم کیفیت چیست؟

درصورتیکه تعریف و توضیح کیفیت بسیار سخت است می توان تعریف و مفهوم کیفیت را اینچنین بررسی کرد:

کیفیت به معنای «عملکرد بر اساس انتظارات» و «مناسب برای کارکردها» است. اگر محصولی از نظر عملکرد، درجه، دوام، ظاهر و کاربرد/هدف مورد نظر و غیره، نیازهای مشتری را برآورده کند، کیفیت خوبی دارد.

استانداردهای بین المللی کیفیت عبارتند از:

  • ISO 8402، تعاریف کیفیت
  • ISO 9000، استانداردهای مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت – راهنمای انتخاب و استفاده
  • ISO 9001، سیستم های کیفیت – مدلی برای تضمین کیفیت در طراحی/توسعه، تولید، نصب و سرویس
  • ISO 9002، سیستم های کیفیت – مدلی برای تضمین کیفیت در تولید و نصب
  • ISO 9003، سیستم های کیفیت – مدلی برای تضمین کیفیت در بازرسی و آزمایش نهایی
  • ISO 9004، مدیریت کیفیت و عناصر سیستم های کیفیت – دستورالعمل ها

ISO 8402 کیفیت را به عنوان “کلیات ویژگی ها و ویژگی های یک محصول یا خدماتی که بر توانایی آن در برآوردن نیازهای اعلام شده یا ضمنی تاثیر می گذارد” تعریف می کند. ا.ستاندارد تعریف را با یادداشت هایی تقویت می کند تا به طور کامل توضیح دهد که کیفیت چیست و چه کیفیتی نیست. به عنوان مثال، “کیفیت برای بیان درجه ای از برتری استفاده نمی شود” ISO 9402 بیشتر توضیح می دهد که “در برخی منابع مرجع، کیفیت به عنوان “مناسب برای استفاده” یا “مناسب برای هدف” یا “رضایت مشتری” یا مطابقت با الزامات.»

ISO 9000 به تمایزات و روابط متقابل بین مفاهیم اصلی کیفیت می پردازد و در عین حال دستورالعمل هایی را برای انتخاب و استفاده از سری ISO 9000 ا.ستانداردهای بین المللی در مورد سیستم های کیفیت ارائه می دهد. همراه با ISO 9004، این ا.ستاندارد راهنمایی هایی را در مورد مدیریت کیفیت برای سازمان ها ارائه می دهد تا مدلی برای عملکرد کیفیت در یک شرکت قرار دهند. نکته قابل توجه ویژه بحث در مورد کیفیت در موضوعات قراردادی است، جایی که جنبه کیفیت توضیح داده شده است تا هر کاربر را در انتخاب شرایط مناسب برای استناد به زبان کیفیت راهنمایی کند.

تفاوت بین استاندارد و کیفیت چیست؟

به طور خلاصه، استانداردها دستورالعمل ها و مشخصات از پیش تعیین شده ای هستند که حداقل الزامات یک محصول، خدمات یا سیستم را برای اطمینان از انطباق با معیارهای خاص باید برآورده کند. این معیارها می توانند جنبه های مختلفی از جمله ایمنی، کارایی، دوام و موارد دیگر را در بر گیرند. استانداردها به عنوان طرحی برای سازمان ها عمل می کنند و مسیری ساختاریافته برای دستیابی به نتایج مطلوب ارائه می دهند.

از سوی دیگر کیفیت مفهومی گسترده تر و ذهنی تر است. این نشان دهنده برتری کلی، تناسب با هدف، و درجه رضایتی است که یک محصول یا خدمات به کاربران مورد نظر خود ارائه می دهد. کیفیت فراتر از انطباق با استانداردها است و به حوزه انتظارات، ادراکات و تجربیات مشتری می پردازد.

ا.ستانداردها و کیفیت دو مفهوم مجزا هستند، اگرچه ارتباط نزدیکی با هم دارند. در اینجا توضیح مختصری از تفاوت های کلیدی آورده شده است:

استانداردها

  • مشخصات: ا.ستانداردها مشخصات، دستورالعمل‌ها یا الزامات از پیش تعریف‌شده‌ای هستند که حداقل معیارهایی را که یک محصول، خدمات یا فرآیند باید مطابقت داشته باشد برای اطمینان از انطباق تعریف می‌کنند. این معیارها ممکن است جنبه هایی مانند ایمنی، کارایی، ابعاد و موارد دیگر را پوشش دهند.
  • دستورالعمل های خارجی: ا.ستانداردها اغلب توسط سازمان ها یا مقامات خارجی، مانند سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، نهادهای نظارتی ملی، یا انجمن های صنعتی ایجاد می شوند. این سازمان ها ا.ستانداردهایی را برای اطمینان از یکنواختی و ثبات در صنایع مختلف ایجاد می کنند.
  • تمرکز بر انطباق: هدف اصلی ا.ستانداردها ایجاد یک خط پایه برای انطباق است. آنها به عنوان طرحی عمل می کنند و عناصر اساسی را که باید برای برآورده کردن معیارها یا مقررات خاص وجود داشته باشند، مشخص می کنند.

کیفیت

  • تعالی و رضایت: کیفیت مفهومی گسترده‌تر و ذهنی‌تر است که شامل برتری کلی، تناسب با هدف و رضایتی است که یک محصول یا خدمات به کاربران یا مشتریان خود ارائه می‌دهد.
  • تمرکز داخلی و خارجی: در حالی که ا.ستانداردهای خارجی معیارهای انطباق را تعریف می کنند، مدیریت کیفیت، از جمله ایزو 9001، هم بر رعایت این استانداردهای خارجی و هم بر ارائه محصولات و خدماتی تمرکز دارد که نیازها و انتظارات مشتریان را برآورده کند.
  • بهبود مستمر: مدیریت کیفیت یک رویکرد پیشگیرانه است که بر بهبود مستمر تاکید دارد. این شامل فرآیندها، روش‌ها و اصولی برای ارتقای کیفیت محصول یا خدمات، شناسایی و رسیدگی به مسائل و بهبود مستمر رضایت مشتری است.
عملکرد کارکنان خود را افزایش دهید

رابطه بین استانداردها و کیفیت چیست؟

رابطه بین استانداردها و کیفیت شبیه به یک خیابان دو طرفه است. استانداردها مسیر را مشخص می کنند و الزامات اساسی را که باید برآورده شوند، تعریف می کنند. از سوی دیگر، کیفیت تضمین می کند که سفر در این مسیر نه تنها مطابق، بلکه مثال زدنی نیز باشد.

استانداردها، مانند ISO 9001، صحنه را با ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت آماده می‌کنند. انطباق با این استانداردها تضمین می‌کند که سازمان دارای فرآیندهای قوی برای ارائه کیفیت ثابت است. با این حال، رعایت صرف استانداردها کیفیت برتر را تضمین نمی کند.

مدیریت کیفیت، که شامل مجموعه‌ای از اصول، روش‌ها و شیوه‌ها می‌شود، نیروی محرکه در پس تعالی است. هدف آن بهبود مستمر فرآیندها، شناسایی و اصلاح مشکلات و افزایش رضایت مشتری است. در اصل، مدیریت کیفیت دست در دست ا.ستانداردها کار می کند تا اطمینان حاصل کند که محصول یا خدمات نهایی نه تنها با معیارهای مشخص شده مطابقت دارد، بلکه با چشم انداز تعالی مشتری همخوانی دارد.

نتیجه در مورد تفاوت بین استاندارد و کیفیت

در پایان، تمایز بین استانداردها و کیفیت در حوزه صدور گواهینامه ایزو و مدیریت کیفیت، همسو است و بسیار مهم است. در حالی که استانداردها چارچوبی ساختاریافته برای انطباق ارائه می دهند، کیفیت بر فراتر از انتظارات مشتری و پرورش فرهنگ برتری تمرکز دارد. درک و هماهنگی مؤثر این دو عنصر برای سازمان ها ضروری است تا به نقش حیاتی خود در کمک به دیگران در دستیابی به انطباق با ا.ستانداردها و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت ادامه دهد.

جهت اخذ انواع گواهینامه های معتبر ملی و بین المللی ایزو می توانید از طریق WhatsApp  با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان با متخصصین مرکز مشاوره هوداک سیستم فرتاک بهرمند شوید.

سوالات متداول

ا.ستاندارد دستورالعمل و مشخصات از پیش تعیین شده ای است که حداقل الزامات یک سیستم، خدمات و یا محصول را برای اطمینان از انطباق در مورد کارایی و ایمنی برآروده کند. کیفیت نشان دهنده برتری کلی، تناسب با هدف ودرجه رضایت است که یک محصول یا خدمات به کاربران مورد نظر خود ارائه می دهد.

“مجموعه ای از قوانین، شرایط یا الزامات تجویز شده در مورد تعاریف اصطلاحات، طبقه بندی اجزاء، مشخصات مواد، عملکرد، یا عملیات، تعیین رویه ها، یا اندازه گیری کمیت و کیفیت در توصیف مواد، محصولات، سیستم ها، خدمات یا عملکردها ”  را ا.ستاندارد می گویند.

کیفیت به معنای «عملکرد بر اساس انتظارات» و «مناسب برای کارکردها» است. اگر محصولی از نظر عملکرد، درجه، دوام، ظاهر و کاربرد/هدف مورد نظر و غیره، نیازهای مشتری را برآورده کند، کیفیت خوبی دارد.

رابطه بین ا.ستانداردها و کیفیت شبیه به یک خیابان دو طرفه است. ا.ستانداردها مسیر را مشخص می کنند و الزامات اساسی را که باید برآورده شوند، تعریف می کنند. از سوی دیگر، کیفیت تضمین می کند که سفر در این مسیر نه تنها مطابق، بلکه مثال زدنی نیز باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button