دسته ها

آخرین مطالب

پرسش های متداول

سازمان ISO کیست؟

سازمان ISO کیست؟, شرح در مقاله

سازمان ISO کیست؟, ایزو چیست؟, مهمترین گواهینامه ایزو، پرسش و پاسخ

سازمان ISO کیست؟, استاندارد ایزو چیست؟, چرا استاندارد ایزو برای مشاغل مهم است؟, کسب وکارها به چه گواهینامه های ایزو (یی) نیاز دارند؟, مهمترین گواهینامه ایزو برای مشاغل چیست؟, لیست استانداردهای ایزو پرکاربرد, برای حضور در مناقصه به چه گواهینامه ایزو (یی) نیاز داریم؟, لیست گواهینامه ایزو برای صادرات چیست؟.

اینها سوالات مهمی هستند که ممکن است هر درخواست کننده گواهی ISO داشته باشد. تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک سعی کرده از طریق این مقاله سوالات مهم و چالش های متقاضیان را پاسخ گو باشد. پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

blank

کلمه ISO مخفف چیست؟

ISO مخفف سه کلمه “International Organization for Standardization” یعنی (سازمان بین المللی استاندارد) می باشد.

حروف ISO نشان دهنده مخفف یا اولیه کلمه ای نیستند. سازمان ISO در مورد این توضیح می دهد:

از آنجایی که “سازمان بین‌المللی استاندارد” دارای مخفف‌ های متفاوتی در زبان‌های مختلف است، همانند (IOS به انگلیسی، OIN به فرانسوی)، بنیان‌گذاران ما تصمیم گرفتند که شکل کوتاه ISO را به آن بدهند. ISO از کلمه یونانی isos به معنای برابر گرفته شده است. هر کشوری، هر زبانی که باشد، شکل کوتاه نام ما همیشه ISO است.

نام ISO و نشان ایزو توسط سازمان بین المللی ISO ثبت شده و هیچ سازمانی حق استفده از آن را ندارد.

سازمان ایزو کیست؟

سازمان بین المللی ISO سازمان بین المللی استاندارد است که امور مربوط به تدوین استاندارد را برعهده دارد. سازمان بین المللی استاندارد یک سازمان توسعه یافته استاندارد جهانی است که از نمایندگان سازمان های استاندارد ملی کشورهای عضو تشکیل شده است.

سازمان ISO در 23 فوریه سال 1947 آغاز به کار نمود و تا نوامبر سال 2022 میلادی بیش از 24500 استاندارد بین المللی را منتشر کرده است. استاندارد های ISO تدوین شده توسط این سازمان تقریباً تمامی جنبه های فناوری، خدمات و تولید، کشاورزی، پزشکی، ایمنی مواد غذایی و مراقبت های بهداشتی را پوشش می دهند.

سازمان ایزو دارای 811 کمیته فرعی و اصلی است که امور مربوط به مراقبت از توسعه استانداردهای تدوین شده را برعهده دارند. دفتر مرکزی سازمان ISO در ژنو سوئیس است و تا سال 2023 در 167 کشور فعالیت می کند. سه زبان رسمی ISO عبارتند از انگلیسی، فرانسوی و روسی می باشد.

تاریخچه سازمان ISO

سازمان ایزو در سال 1926 با نام فدراسیون بین المللی انجمن های استاندارد ملی (ISA) شروع به کار کرد که در درجه اول بر مهندسی مکانیک تمرکز داشت. ISA در سال 1942 طی جنگ جهانی دوم به حالت تعلیق درآمد، اما، پس از جنگ، ISA توسط کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد (UNSCC) که اخیراً تشکیل شده بود، با پیشنهاد تشکیل یک سازمان استاندارد جهانی جدید مورد بررسی قرار گرفت.

در اکتبر 1946، نمایندگان ISA و UNSCC از 25 کشور در لندن گرد هم آمدند و توافق کردند که برای ایجاد سازمان بین المللی استاندارد با یکدیگر متحد شوند. این سازمان به طور رسمی در 23 فوریه 1947 فعالیت خود را آغاز کرد.

استاندارد ISO، گواهینامه ایزو

استاندارد ایزو چیست؟

استانداردهای ISO برای ارائه راهنمایی، هماهنگی، ساده سازی و یکسان سازی معیارها به شرکت ها و سازمان ها به منظور کاهش هزینه ها و افزایش اثربخشی و همچنین استانداردسازی استانداردهای محصول و خدمات برای سازمان های بین المللی ایجاد شده اند. استانداردهای ISO توسط بسیاری از شرکت ها در بسیاری از کشورها به دلیل نیاز و تمایل به استانداردسازی پارامترهای کیفیت ایجاد و پذیرفته شده است.

ISO اسنادی را با استانداردها، مشخصات، دستورالعمل‌ها یا ویژگی‌های مورد نیاز تهیه می‌کند که می‌توانند توسط شرکت‌ ها برای اطمینان از مناسب بودن مواد، محصولات، فرآیندها و خدمات برای هدفشان مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، ISO تضمین می کند که این الزامات در همه کشورهای عضو پذیرفته شده است تا استانداردسازی را تضمین کند.

در مورد “گواهینامه ایزو چیست؟” بیشتر بخوانید.

چگونه استاندارد ایزو به وجود می آید؟

ISO تصمیم نمی گیرد که چه زمانی یک استاندارد جدید ایجاد کند، بلکه به درخواست صنعت یا سایر ذینفعان مانند گروه های مصرف کننده پاسخ می دهد. هنگامی که نیاز به یک استاندارد ایجاد شد، گروهی از کارشناسان در یک کمیته فنی برای بحث و مذاکره در مورد یک پیش نویس استاندارد تشکیل جلسه می دهند.

هنگامی که یک پیش نویس تهیه می شود، با اعضای ISO به اشتراک گذاشته می شود که از آنها خواسته می شود درباره آن نظر دهند و رای دهند. اگر توافق حاصل شود، پیش نویس به استاندارد ISO تبدیل می شود، در غیر این صورت، برای ویرایش های بیشتر به کمیته فنی باز می گردد.

چرا استاندارد ایزو مهم است؟

استاندارد بین المللی ISO به این معنی است که مصرف کنندگان می توانند اطمینان داشته باشند که محصولات قابل اعتماد و با کیفیت هستند. گواهی ISO می تواند بیشتر برای شرکت ها مفید باشد زیرا یک شناخت بین المللی امکان فعالیت فراتر از مرزهای ملی را فراهم می کند، به این معنی که شرکت ها می توانند فروش و درآمد خود را افزایش دهند.

 شرکت‌ هایی که دارای برچسب ISO هستند، تصویر خود را بهبود می‌بخشند و به بقیه جهان نشان می‌دهند که مطابق با استانداردهای بین‌المللی کار می‌کنند. برای بسیاری از خریداران و مشتریان این نشانه این است که شرکت ها محصولات و خدمات عالی ارائه می دهند.

استانداردهای ISO سعی در تضمین کیفیت، ثبات و ایمنی دارند و به ما نشان می دهند که چگونه کیفیت را بررسی کنیم. مزایای زیادی برای کسب و کارها وجود دارد که از این استانداردها پیروی می کنند.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو برای شرکت ها

قابلیت اطمینان

با داشتن گواهینامه ISO، شرکت ها این فرصت را دارند که قابلیت اطمینان خود را به خریداران، تامین کنندگان، شرکای تجاری و دولت نشان دهند. قابلیت اطمینان یعنی کیفیت، ایمنی و دوام محصولات و یا خدمات. با استاندارد ISO، شرکت ها نشان می دهند که الزامات قوانین و مقررات بین المللی را برآورده می کنند و به آنها پایبند هستند.

عملکرد بهبود یافته است

استانداردهای ISO با دادن دانشی که به سازمان ها برای بهینه سازی عملیات خود نیاز دارند تا بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند، عملکرد را بهبود می بخشد. این همچنین به آنها کمک می کند تا مشتریان راضی و روش های کارآمدتری داشته باشند و همچنین توانایی اجرای شیوه های کاری جدید را با کارایی بیشتر و سریع تر داشته باشند.

کیفیت بهتر

استانداردهای ISO به سازمان ها کمک می کند تا کیفیت خدمات خود را بهبود بخشند، پروژه ها را به مؤثرترین شکل مدیریت کنند و به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند، زیرا محصولات و خدمات می توانند با استانداردهای بین المللی سازگار باشند. این امر همچنین باعث افزایش اعتماد مصرف کننده می شود زیرا آنها لوگوی استاندارد بین المللی را نشانه اعتماد و مترادف کیفیت خوب می دانند. استانداردهای ISO به بهبود شهرت شما کمک می کند و به مشتریان شما اطمینان بیشتری نسبت به محصولات و خدمات شما می دهد.

افزایش درآمد

هنگامی که یک کسب و کار گواهی ISO را دریافت می کند، می تواند گواهینامه ایزو خود را تبلیغ کند و همچنین به درخواست های پیشنهادی از سوی شرکت ها پاسخ دهد، که گواهی ISO را ضروری می کند. بنابراین گواهینامه ISO می تواند فروش و درآمد شما را افزایش دهد.

در واقع، بسیاری از شرکت ‌های بزرگ، تامین ‌کنندگان خود را ملزم به دریافت گواهینامه ایزو می‌کنند و این گواهی می‌تواند به ویژه در صورت تلاش برای ورود به بازارهای خارجی مهم باشد. باز کردن بازارهای جهانی بدون شک یک مزیت کلیدی بوده است. این استانداردها به این معنی است که جابجایی کالاها، خدمات و فناوری ‌های لجستیکی در حال حاضر سازگار هستند و تجارت را آسان ‌تر و همچنین ایمن ‌تر می‌کنند.

کاهش خطر

یکی از مزایای اصلی استانداردهای ISO این است که سازمان ها را از قبل برای مقابله با ریسک ها و تبدیل آنها به فرصت آماده می کند. این استانداردها همچنین تضمین می کنند که شما نحوه مدیریت و کاهش خطرات را درک می کنید. بنابراین، در صورت بروز مشکلات، سازمان ‌ها برای بقای آن‌ ها مجهزتر شده و سریع ‌تر بهبود می‌یابند.

پایداری پایداری اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است و این استانداردها به سازمان ها کمک می کند تا ثابت کنند که واقعاً متعهد به مقابله با چالش های محیطی و اجتماعی هستند.

استانداردهای ISO با کمک به کسب و کارها برای بررسی دقیق نحوه استفاده از منابع، انرژی و کنترل ضایعات، به آنها کمک می کند تا در هزینه خود صرفه جویی کنند و تصویر خود را بهبود بخشند و در عین حال به نفع محیط زیست باشند.

نوآوری

استانداردهای ISO به نفع سازمان هایی است که می خواهند فناوری های نوظهور را تجاری سازی کنند. این استانداردها به کسب و کارها کمک می کند تا ویژگی های اصلی محصولات یا خدمات با کیفیت را تعیین کنند. با اجرای استانداردهای ISO، شما اعتبار خود را به مشتریان، کارمندان و سایر ذینفعان خود نشان می دهید.

استانداردهای بین‌المللی (ISO) ایمنی و کیفیت را تضمین می‌کنند و به مصرف‌ کنندگان نشان می‌دهند که کسب ‌وکارهایی که از آنها خرید می‌کنند به روشی ایمن کار می‌کنند و کالاهای قابل اعتمادی را بدون آسیب رساندن به محیط زیست تولید می‌کنند.

استاندارد-ایزو-9001-ویرایش-2015،-پشتیبانی

لیست مهمترین گواهینامه های ایزو چیست؟

لیست 10 استاندارد محبوب ISO که کسب و کارها به آن نیاز دارند

گواهینامه ایزو 9001

خانواده ISO 9000 استاندارد مدیریت کیفیت است و از برخی از شناخته شده ترین استانداردهای ISO تشکیل شده است. ISO 9001:2015 تنها استانداردی در این دسته است که می توانید گواهینامه آن را دریافت کنید. بیش از یک میلیون سازمان در بیش از 170 کشور دارای گواهینامه ایزو 9001 هستند.

گواهینامه ایزو 14001

استانداردهای این دسته بر سیستم های زیست محیطی تاکید دارند و از ابزارهایی مانند ممیزی، ارتباطات، تحلیل چرخه عمر و چالش های محیطی استفاده می کنند. هم اکنون اخذ گواهینامه ایزو 14001 توسط 171 کشور دنیا درخواست شده است.

گواهینامه ایزو 45001

استاندارد ایزو 45001 که جایگزین OHSAS 18001 شده است، چارچوبی برای ایمنی کارکنان، کاهش خطرات محل کار و فراهم کردن محیط های کاری ایمن تری فراهم می کند.

گواهینامه ایزو 22000

ISO 22000 الزامات یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را تعیین می کند و می تواند برای آن گواهی شود. این نقشه کاری را که یک سازمان برای نشان دادن توانایی خود در کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی به منظور اطمینان از ایمن بودن غذا باید انجام دهد را ترسیم می کند.

گواهینامه ایزو 27001

یک سازمان دارای گواهی ISO 27001 اعلام میکند که، یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) را مطابق با بند 4.4 استاندارد پیاده سازی کرده است و یک شرکت صدور گواهینامه ایزو در ایران الزامات سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را تایید و با گواهینامه ایزو 27001 آن را تضمین کرده است.

گواهینامه ایزو 50001

گواهینامه استاندارد ISO 50001 تضمین می کند که سازمان شما دارای یک سیستم مدیریت انرژی سالم است که باعث کاهش مصرف انرژی، اثرات زیست محیطی و افزایش سودآوری می شود. این الزامات را برای شیوه های مدیریتی که برای به دست آوردن بهبود عملکرد انرژی مهم هستند، مشخص می کند.

گواهینامه ایزو 29001

گواهینامه ISO 29001 استاندارد مدیریت کیفیت است که الزامات اضافی ISO 9001 را برای صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی فراهم می کند.

گواهینامه ایزو 13485

ISO 13485 استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (QMS) صنعت تجهیزات پزشکی است. نوشته شده برای مشخص کردن الزامات یک سازمان برای طراحی و پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت برای نشان دادن توانایی خود در ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط که به طور مداوم مشتری و قابل اجرا را برآورده می کند.

گواهینامه ایزو 37001

رشوه برای مشاغل امروزی یک خطر است. این استاندارد راهنمایی هایی را برای ایجاد، اجرا و بهبود سیستم مدیریت مبارزه با رشوه ارائه می دهد. این استاندارد برای همه انواع سازمان ها در رابطه با ارتشاء قابل اجرا است و به پیشگیری، کشف و پاسخ به رشوه کمک می کند.

گواهینامه ایزو 31000

این استاندارد را نمی توان برای اهداف صدور گواهینامه استفاده کرد، اما چارچوبی را برای مدیریت ریسک ها فراهم می کند و سازمان ها را قادر می سازد تا با کمک به شرکت ها در شناسایی فرصت ها و تهدیدها به اهداف در یک محیط نامطمئن دست یابند.

ISO مخفف سه کلمه “International Organization for Standardization” یعنی (سازمان بین المللی استاندارد) می باشد.

حروف ISO نشان دهنده مخفف یا اولیه کلمه ای نیستند. سازمان ISO در مورد این توضیح می دهد:

از آنجایی که “سازمان بین‌المللی استاندارد” دارای مخفف‌ های متفاوتی در زبان‌های مختلف است، همانند (IOS به انگلیسی، OIN به فرانسوی)، بنیان‌گذاران ما تصمیم گرفتند که شکل کوتاه ISO را به آن بدهند. ISO از کلمه یونانی isos به معنای برابر گرفته شده است. هر کشوری، هر زبانی که باشد، شکل کوتاه نام ما همیشه ISO است.

استانداردهای ISO برای ارائه راهنمایی، هماهنگی، ساده سازی و یکسان سازی معیارها به شرکت ها و سازمان ها به منظور کاهش هزینه ها و افزایش اثربخشی و همچنین استانداردسازی استانداردهای محصول و خدمات برای سازمان های بین المللی ایجاد شده اند. استانداردهای ISO توسط بسیاری از شرکت ها در بسیاری از کشورها به دلیل نیاز و تمایل به استانداردسازی پارامترهای کیفیت ایجاد و پذیرفته شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button