دسته ها

آخرین مطالب

تعریف مدیریت ناب

تعریف مدیریت ناب: مدیریت ناب “Lean Management” به یک ابزار مدیریت جهانی برای ارائه ارزش و بهینه سازی گردش کار تبدیل شده است. روش ناب را همراه با مزایای آن کاوش کنید و نمونه هایی را بیابید.

تعریف مدیریت ناب چیست؟ - 5 اصل مهم در مدیریت ناب

فرض سازماندهی یک فرآیند کاری به گونه ای که ضایعات به حداقل برسد و منابع با ظرفیت بهینه استفاده شوند و در عین حال بهره وری حفظ شود، مدیریت ناب عنوان می شود. به حداقل رسیدن ضایعات و استفاده بهینه ار منابع مدیریت ناب یا روش ناب را به یک ابزار مدیریت جهانی تبدیل کرد که در بین صنایع پذیرفته شده است.

مدیریت ناب ریشه در سه ایده ساده دارد:

  1. همیشه به دنبال بهبود،
  2. ایجاد ارزش، و
  3. حذف ضایعات،

بیایید در مورد مفهوم بیشتر بدانیم.

تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک در مورد منشاء و اصول مدیریت ناب، مزایا و معایب آن توسط همین مقاله بحث خواهد کرد و همچنین به نمونه هایی می پردازیم.

فهرست محتوا

تعریف مدیریت ناب (Lean Management)

مدیریت ناب یا روش ناب یک رویکرد تجاری برای به حداکثر رساندن ارزش مشتری و در عین حال به حداقل رساندن ضایعات است. این بر اساس اصول سیستم تولید تویوتا (TPS) است و هدف آن ایجاد فرهنگ بهبود مستمر در یک سازمان است.

هدف اصلی مدیریت ناب، بهبود کارایی و اثربخشی از طریق کاهش زمان صرف شده برای فعالیت‌های بدون ارزش افزوده و بهینه‌سازی جریان کار است. چنین ضایعاتی در روش ناب می تواند شامل تولید بیش از حد، زمان انتظار، حمل و نقل غیر ضروری، موجودی اضافی، پردازش غیر ضروری و نقص باشد.

 مفهوم ناب با موفقیت در هر کسب و کار یا فرآیند تولید، از تولید گرفته تا مراقبت های بهداشتی، مهندسی و توسعه نرم افزار اعمال می شود.

تعریف مدیریت ناب (Lean Management)

تاریخچه مدیریت ناب چیست؟

مدیریت ناب یا روش ناب حدود 70 سال پیش از روش‌های تولید ناب و سیستم تولید تویوتا نشأت گرفته است.

 در اواخر دهه 1940، زمانی که تویوتا پایه‌های تولید ناب را قرار داد، هدف آنها کاهش فرآیندهایی بود که ارزشی برای محصول ندارند. با انجام این کار، آنها موفق به دستیابی به بهبودهای قابل توجهی در بهره وری، کارایی، زمان چرخه و کارایی هزینه شدند.

 موفقیت TPS در تویوتا منجر به گسترش تفکر ناب و اجرای اصول ناب در سراسر جهان شد. امروزه مدیریت ناب در طیف وسیعی از صنایع و سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و به گونه ای تکامل یافته است که ابزارها، تکنیک ها و رویکردهای مختلفی را در بر می گیرد.

در واقع، اصطلاح «تولید ناب» توسط جان کرافیک (مدیر عامل سابق پروژه خودروهای خودران گوگل وایمو) در مقاله‌اش «پیروزی سیستم تولید ناب» در سال 1988 ساخته شد. مطالعات او داده‌های پشت کتاب جیمز پی ووماک را در سال 1990 تشکیل داد: «ماشینی که جهان را تغییر داد: داستان تولید ناب».

بلوک های سازنده مدیریت ناب چیست؟

مدیریت ناب بر اهمیت احترام و توانمندسازی کارکنان تاکید می کند و توسعه فرهنگ حل مسئله و بهبود مستمر را تشویق می کند.

 هدف روش بهبود ناب ارائه یک رویکرد ساختاری برای بهبود مستمر فرآیندهای کاری، اهداف و افراد است. مدیریت ناب به جای کنترل کامل فرآیندهای کاری و در کانون توجه، مسئولیت مشترک و رهبری مشترک را تشویق می کند.

 به هر حال، یک ایده یا ابتکار خوب می تواند در هر سطحی از سلسله مراتب متولد شود و Lean به افرادی که کار را انجام می دهند اعتماد دارد تا حرف آخر را بزنند.

5 اصل مدیریت ناب چیست؟

5 اصل مدیریت ناب چیست؟

1. ارزش را شناسایی کنید

هر شرکتی برای انجام چه کاری تلاش می کند؟ برای ارائه محصول یا خدماتی که مشتری آماده است برای آن هزینه بپردازد. برای انجام این کار، یک شرکت نیاز به اضافه کردن ارزش تعریف شده توسط نیازهای مشتریان خود دارد.

ارزش در مشکلی است که شما سعی می کنید برای مشتری حل کنید. به طور خاص، در بخشی از راه حل که مشتری شما فعالانه مایل به پرداخت آن است. هر فعالیت یا فرآیند دیگری که برای محصول ارزشی نداشته باشد، اتلاف محسوب می شود.

در روش ناب، ارزش اولین چیزی است که باید شناسایی کنید. بنابراین، ابتدا تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید ارائه دهید، سپس به مرحله بعدی بروید.

2. نگاشت جریان ارزش

این نقطه ای است که شما به معنای واقعی کلمه باید گردش کار شرکت خود را ترسیم کنید. این باید شامل تمام اقدامات و افراد درگیر در تحویل محصول به مشتری باشد. با انجام این کار، می‌توانید تشخیص دهید که چه بخش‌هایی از فرآیند هیچ ارزشی ندارند.

استفاده از اصل ناب نگاشت جریان ارزش به شما نشان می دهد که کجا ارزش تولید می شود و بخش های مختلف فرآیند با چه نسبتی ارزش تولید می کنند یا نمی کنند.

هنگامی که جریان ارزش خود را ترسیم کنید، برای شما بسیار ساده تر خواهد بود که ببینید کدام فرآیندها متعلق به چه تیم هایی هستند و چه کسی مسئول اندازه گیری، ارزیابی و بهبود آن فرآیندها است. این تصویر بزرگ شما را قادر می سازد تا مراحلی را که ارزشی ندارند شناسایی کرده و آنها را حذف کنید.

3. یک گردش کار پیوسته ایجاد کنید

بعد از اینکه بر جریان ارزش خود تسلط پیدا کردید، باید مطمئن شوید که گردش کار هر تیم یکنواخت است. به خاطر داشته باشید که ممکن است کمی طول بکشد.

توسعه یک محصول یا خدمات اغلب شامل کار تیمی متقابل است. تنگناها و وقفه ها ممکن است در هر زمانی ظاهر شوند. با این حال، با تقسیم کار به دسته های کوچکتر و تجسم گردش کار، می توانید به راحتی موانع فرآیند را شناسایی و حذف کنید.

4. یک سیستم کششی ایجاد کنید

داشتن یک جریان کاری پایدار تضمین می کند که تیم های شما می توانند وظایف کاری را بسیار سریعتر با تلاش کمتر انجام دهند. با این حال، به منظور ایمن کردن یک جریان کاری پایدار، مطمئن شوید که یک سیستم کششی در مورد روش ناب ایجاد کنید.

در چنین سیستمی، کار تنها در صورتی کشیده می شود که تقاضا برای آن وجود داشته باشد. این به شما امکان می دهد ظرفیت منابع را بهینه کنید و محصولات یا خدمات را تنها در صورت نیاز واقعی ارائه دهید.

برای مثال یک رستوران را در نظر بگیرید. شما به آنجا بروید و یک پیتزا سفارش دهید. نانوا سفارش شما را می کشد و شروع به درست کردن پیتزا می کند. او تن ها ظروف را از قبل آماده نمی کند زیرا تقاضای واقعی وجود ندارد و این تن ها می توانند به اتلاف منابع تبدیل شوند.

5. بهبود مستمر

پس از گذراندن تمام مراحل قبلی، سیستم مدیریت ناب خود را قبلا ساخته اید. با این حال، فراموش نکنید که به آخرین مرحله، احتمالاً مهم ترین، توجه کنید.

به یاد داشته باشید، سیستم شما ایزوله و ایستا نیست. ممکن است در هر یک از مراحل قبلی مشکل ایجاد شود. به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که کارمندان در هر سطحی درگیر بهبود مستمر فرآیند هستند.

تکنیک های مختلفی برای تشویق بهبود مستمر وجود دارد. به عنوان مثال، هر تیمی ممکن است یک جلسه ایستاده روزانه داشته باشد تا در مورد آنچه انجام شده است، آنچه باید انجام شود و موانع احتمالی صحبت می کند – راهی آسان برای پردازش روزانه بهبودها.

مزایای مدیریت ناب چیسا

مزایای مدیریت ناب چیست؟

مدیریت ناب می تواند به سازمان ها و تیم ها به طور یکسان کمک کند تا یک سیستم کاری پایدار با شانس بالاتر برای بهبود عملکرد کلی ایجاد کنند. در اینجا لیستی از مزایای عمده ای است که می توانید هنگام معرفی روش ناب از آنها بهره مند شوید.

  • افزایش مشارکت و تمرکز کارکنان: مدیریت ناب، کارکنان را تشویق می‌کند تا مشکلاتی را که منجر به افزایش مشارکت می‌شود، شناسایی و حل کنند و بر فعالیت‌هایی تمرکز کنند که ارزش دارند.
  • بهبود بهره‌وری و کارایی: با حذف ضایعات و ساده‌سازی فرآیندها، مدیریت ناب می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا کارآمدتر و مولدتر شوند و به آن‌ها اجازه می‌دهد با منابع مشابه یا کمتر تولید بیشتری کنند.
  • زمان سریع‌تر برای بازاریابی: با ایجاد یک سیستم کششی، یک سیستم مدیریت ناب به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کار را تنها در صورت وجود تقاضای واقعی ارائه کنند و زمان‌های انجام کار را کاهش می‌دهد.
  • کیفیت بهبود یافته: مدیریت ناب تاکید زیادی بر شناسایی و حذف عیوب دارد که می تواند به بهبود کیفیت محصول و خدمات کمک کند.
  • بهبود مستمر: مدیریت ناب بر اساس فرهنگ بهبود مستمر ساخته شده است و سازمانها را قادر می سازد تا با شرایط متغیر بازار سازگار شوند و در دراز مدت رقابتی باقی بمانند.

چالش های رایج در اجرای مدیریت ناب برای سازمان ها چیست؟

در حالی که مدیریت ناب دارای مزایای بسیاری است، مهم است که معایب بالقوه را نیز در نظر بگیرید، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مقاومت در برابر تغییر: پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت ناب می‌تواند تغییر مهمی برای یک سازمان باشد و ممکن است با مقاومت کارکنانی که به روش‌های سنتی‌تر کار عادت کرده‌اند، مواجه شود.
  • مشکلات در پیاده سازی: پیاده سازی یک سیستم مدیریت ناب می تواند پیچیده و چالش برانگیز باشد و مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی در آموزش، زیرساخت ها و تغییر فرهنگ است.
  • خطر تمرکز بیش از حد بر روی داده ها: مدیریت ناب به شدت به داده ها و معیارها برای اندازه گیری عملکرد متکی است، که می تواند منجر به تمرکز بر نتایج کوتاه مدت به قیمت اهداف بلند مدت یا برنامه ریزی استراتژیک (1) شود.

پرسش های متداول

پنج اصل راهنمای مدیریت ناب عبارتند از:

  • شناسایی ارزش
  • نقشه برداری کل فرآیند خلق ارزش
  • ایجاد یک گردش کار مستمر
  • ایجاد سیستم کششی
  • به دنبال بهبود مستمر

سه نیروی محرک پشت مفهوم مدیریت ناب، ایجاد ارزش برای مشتری، کاهش ضایعات و همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود هستند.

برخی از رایج‌ترین ابزارهای ناب مورد استفاده سازمان‌ها و تیم‌های تازه وارد به فلسفه ناب عبارتند از:

  • نگاشت جریان ارزش (VSM) – برای تجسم، تجزیه و تحلیل و بهبود تمام مراحل در یک فرآیند ارائه محصول یا خدمات.
  • تجزیه و تحلیل علت ریشه‌ای چراها – برای کشف علت اصلی تنگناها و محدودیت‌های فرآیند.
  • کانبان – برای تعریف، مدیریت و بهبود خدماتی که کار دانش را ارائه می دهند.
  • روش 5S – برای بهینه‌سازی فضای کاری برای کاهش ضایعات و ساده‌سازی فرآیندها.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button