دسته ها

آخرین مطالب

گواهینامه 5S چیست؟, چرا مهم است, استاندارد 5S, نظام آراستگی

گواهینامه 5S چیست؟, چرا مهم است

گواهینامه 5S چیست؟

گواهینامه 5S چیست؟ درجواب باید اینگونه پاسخ دهیم که، استاندارد 5S (نظام آراستگی محیط کار) یک روش سازمانی محل کار است که از فهرستی از کلمات برای توصیف نحوه سازماندهی یک فضای کاری استفاده می کند.

استاندارد 5S متشکل از 5 کلمه شامل Sort (مرتب سازی)، Straighten (صاف کردن)، Shine (درست عمل کردن)، Standardize (استاندارد کردن) و Sustain ( حفظ کردن). بنابراین، نظام آراستگی محیط کار یک سیستم مدیریت است که برای مراحل کاری نام گذاری شده و شامل 5 مرحله است که با حرف S شروع می شوند. چنانچه سازمانی اقدام به پیاده سازی الزامات این 5S نماید می تواند گواهینامه 5S را دریافت کند.

استاندارد نظام آراستگی محیط کار در ابتدا در ژاپن به عنوان بخشی از تکنیک های تولید Just-in-Time (سر وقت) توسعه یافت. در حال حاضر، 5S برای طیف گسترده ای از صنایع اعمال می شود. از تولید به مراقبت های بهداشتی، آموزشی، دولتی و غیره گسترش یافته است. گواهینامه 5S توسط شرکت هوداک سیستم فرتاک به طور انحصاری برای شما صادر می گردد، سازمان ها با پیاده سازی الزامات استاندارد 5S درکی از روش شناسی این استاندارد  و نحوه اعمال آن در محل کار به دست می آورند.

چرا دریافت گواهینامه 5S مهم است

چرا دریافت گواهینامه 5S مهم است

داشتن گواهینامه 5S می تواند به شما یاد دهد که چگونه محل کار خود را برای ایمنی و کارایی به درستی سازماندهی کنید. فرآیندهای کاری باید بدون وقفه و اتلاف اجرا شود. از جست و جو، مسیرهای حمل و نقل طولانی و زمان انتظار همگی باید اجتناب شود.

استاندارد 5S یک روش سازمانی محل کار است. حرف S در 5S مخفف موضوعات زیر است.

  • مرتب سازی (Sort)
  • درست کردن (Straighten)
  • تمیز کردن (Shine)
  • استاندارد سازی (Standardize)
  • نگه داشتن (Sustain)

 استاندارد نظام آراستگی محیط کار به سازمان ها نشان می دهد چگونه محل کار خود را تمیز و ایمن نگه دارد تا زباله ها را کاملاً از بین ببرید. این به معنی اتلاف در جابجایی، منابع، فرآیندها، ماشین آلات و غیره است. 5S نیز عامل مهمی در ایمنی است. یک محل کار که به درستی توسط استاندارد 5S سازماندهی شده باشد، یک محل کار امن است.

اما 4 دلیل مهم که بدانید چرا دریافت گواهینامه 5S مهم است.

blank

آشنایی با سازماندهی محیط کار

5S موضوعات مربوط به سازماندهی و نظم دهی محیط کار را بررسی می کند. دریافت گواهینامه 5S برای شما تایید می کند که چگونه محل کاری خود را ایمن و سازگار کنید.

نظم و آراستگی الزامات اساسی برای بهبود فرآیندهای کاری، کنترل کیفیت و تعهد کارکنان است. الزامات اجرای استاندارد 5S را می توان در هر بخش از سازمان استفاده کرد. به عنوان مثال، تولید، خدمات، مدیریت، ذخیره سازی داده ها و فناوری اطلاعات.

blank

ایمنی محل کار

برخی از سازمان ها به استاندارد 5S مرحله دیگری را اضافه می کنند و آن را به 6S تبدیل می کنند. مرحله جدید اضافه شده همان مبحث ایمنی و ارزیابی ریسک محیط کار است. شناسایی خطرات محیط کار می تواند برای نظام مند کردن محیط بسیار مهم باشد.

در حالی که اجرای صحیح استاندارد 5S به طور خودکار ایمنی را افزایش می دهد، افزودن آن به عنوان یک عنصر مجزا کمک می کند تا ایمنی به یک نگرانی اصلی تبدیل شود. یکی از بهترین راه ‌ها برای کاهش تصادفات، اجتناب از اشتباهات است. دوباره کاری، عدم آموزش کارکنان، عدم کیفیت، ارتباطات ناقص با مشتری و اطلاعات اشتباه همه اشتباهاتی هستند که می توانند منجر به مشکلات ایمنی شوند.

blank

برچسب گذاری برای واحدهای تولیدی

اگر تا به حال در زمینه تولید کار کرده اید، می دانید که بیشتر سازمان ها بر ایمنی تاکید دارند. همیشه اینطور نبود، اما مهمترین شعار برای ایمنی را می توان این طور نشان داد که، در دنیای امروز امنیت پادشاه است. اجرای پروتکل های ایمنی قوی در حین اجرای الزامات استاندارد 5S کاملاً زمان بندی شده است زیرا آنها دست به دست هم می دهند.

شما باید به درستی نشان دهید که تمام ابزار و ماشین آلات به درستی برچسب گذاری شده و در شرایط کار به این معنی است که احتمال تصادف کمتر است.

جایگزین مقرون به صرفه

جایگزین مقرون به صرفه

اگر به دنبال پیاده سازی و اجرای دقیقی الزامات ایمنی و بهداشت شغلی استاندارد ایزو 45001 هستید، اجرای الزامات 5S بسیار مقرون به صرفه تر است. شما همزمان QA (کنترل کیفیت) و OHSAS (بهداشت و ایمنی) را با اجرای استاندارد 5S پیاده سازی و گواهینامه 5S دریافت می کنید.

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه 5S چیست؟

ارائه مستندات اجرای الزامات استاندارد 5S مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه 5S است. به طور کلی مراحل 5S شامل مرور موارد در یک فضای کاری، حذف موانع غیر ضروری، سازماندهی اقلام، تمیز کردن، انجام تعمیر و نگهداری و اطمینان از تبدیل شدنن این موارد به عادت است.

بنابراین مدارک لازم جهت ممیزی و صدور گواهینامه 5S شامل چک لیست ها و مستندات اجرای کنترل کیفیت در سازمان، مستندات مربوط به اقدامات اصلاحی جهت برطرف کردن موانع غیر ضروری، مستندات مربوط به برچسب گذاری و کد گذاری اقلام در انبار، مستندات مربوط به تعمیر و نگهداری و جایگذاری تجهیزات و مستندات مربوط به نگهداری است.

سازمان ها برای اطمینان از اینکه سیستم نظام آراستگی محیط کار آنها به درستی عمل می کند و اطمینان از عادت بین پرسنل جهت درست عمل کردن نیاز به یک واحد QC مستقر در سازمان دارند. مراحل اجرای سیستم 5S  باید به ترتیب انجام شوند و باید برنامه ای برای انجام کارهای مرتبط با این مراحل به طور منظم وجود داشته باشد.

مراحل دریافت گواهینامه 5S چگونه است؟

مراحل اخذ گواهینامه 5S به سه مرحله پیاده سازی الزامات استاندارد نظام آراستگی محیط کار ، ممیزی جهت صدور گواهینامه و صدور گواهینامه 5S است.

شما برای اجرا و پیاده سازی الزامات استاندارد 5S باید اطلاعات کافی در مورد دستورالعمل های سیستم مدیریت کیفیت، فرآیند اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و دستورالعمل انبارداری برای واحدهای تولیدی، داشته باشید.

ما می توانید برای پیاده سازی الزامات استاندارد با شما همکاری لازم را داشته باشیم. بنابراین برای پیاده سازی با ما در ارتباط باشید.

پس از پیاده سازی شما باید یک مرجع صدور گواهینامه ایزو را انتخاب کنید تا شما را ممیزی و گواهینامه 5S صادر شود. برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه می توانید از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

پس از ممیزی و تایید گزارش حسابرس، مستندات برای مرجع صدور ارسال می گردد و گواهینامه 5S صادر می شود. گواهینامه 5S سه سال اعتبار دارد و سالیانه تمدید می گردد.

مرجع صدور گواهینامه 5S کیست؟

برای دریافت گواهینامه 5S باید یک شرکت شخص ثالث جهت صدور گواهینامه 5S مشخص نمایید. اما چه شرکتی گواهی 5S را صادر می کند؟

مراجع بین المللی تحت اعتبار IAF و مراجع خصوصی غیر IAF گواهینامه 5S را صادر می کنند. مطمئناً چنانچه گواهی 5S توسط مرجع تحت اعتبار IAF صادر شود دارای بالاترین سطح اعتبار بوده و چنانچه مرجع صدور گواهی 5S غیر IAF باشد کمترین سطح اعتباری را دارد.

هزینه صدور گواهینامه سیستم 5S و مدت زمان صدور گواهی 5S بستگی به سطح اعتباری مرجع صادر کننده دارد.

برای پاسخ به سوال هزینه اخذ گواهینامه 5S چقدر است باید به نکات مهمی توجه کنید. هزینه دریافت گواهی 5S از مرجع معتبر تحت IAF 200 دلار و از مرجع خصوصی غیر IAF 1500000 تومان است.

سوالات متداول در مورد نظام آراستگی محیط کار, استاندارد 5S و اخذ گواهینامه 5S

متدولوژی 5S چیست؟

متدولوژی 5S چیست؟

متدولوژی نظام آراستگی محیط کار سیستمی برای مدیریت سازمان محل کار است. این شامل 5 مرحله شناخته شده به عنوان سیستم 5S است که سازمان را به یک سیستم گام به گام برای مردم تبدیل می کند. این روش اغلب پایه و اساس تولید ناب در نظر گرفته می شود زیرا برای کاهش ضایعات و کارآمدتر شدن یک محل کار، ابتدا باید سازماندهی شود.

blank

هدف 5S چیست؟

هدف 5S  این است که یک محل کار را با آسان تر کردن محل کار، عملکرد بهتری داشته باشد. این با معنا بخشیدن به فضاها اتفاق می افتد. ابزارها و مواد در مکان های منطقی بر اساس اینکه چه کسی به آنها نیاز دارد، تعداد دفعات مورد نیاز آنها و غیره قرار می گیرد. فضاها به طور مرتب تمیز می شوند. نظافت و سازماندهی به عادت تبدیل می شود. در صورت اجرای صحیح سیستم 5S  در نهایت فرآیندها را ایمن تر و کارآمدتر می کنید.

5S مخفف چیست؟

5S مخفف چیست؟

5S  مخفف 5 مرحله این متدولوژی است: مرتب سازی، تنظیم در نظم، درخشش، استانداردسازی، پایداری. این مراحل شامل گذر از همه چیز در یک فضا، تصمیم گیری در مورد آنچه لازم است و چه چیزی نیست، نظم دادن به کارها، تمیز کردن، و تنظیم رویه هایی برای انجام این وظایف به طور منظم است.

استاندارد 5S چگونه با کایزن ارتباط دارد؟

استاندارد 5S چگونه با کایزن ارتباط دارد؟

کایزن یک مفهوم تولید ناب است که به فرآیند مداوم “بهبود مستمر” اشاره دارد. کایزن به دنبال یافتن راه‌ های کوچک برای بهبود فرآیندها در طول زمان است. برای اینکه کایزن به خوبی کار کند، همه افراد در یک محل کار با جستجوی راه هایی برای بهبود وظایف خود مشارکت می کنند.

مدت زمان صدور گواهینامه 5S چقدر است؟

مدت زمان صدور گواهینامه 5S چقدر است؟

مدت زمان صدور گواهینامه 5S بستگی به بزرگی یا کوچکی سازمان شما، تعداد پرسنل سازمان شما، نوع فعالیت شما، تعداد شیفت های کاری و سطح اعتباری مرجع صادر کننده دارد. معمولاً شما برای دریافت گواهینامه 5S از مراجع بین المللی و معتبر یک ماه زمان و توسط مراجع خصوصی غیر IAF سه روز کاری درنظر بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button