دسته ها

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

کمربند مشکی 6 سیگما چیست

کمربند مشکی 6 سیگما چیست؟, شش سیگما یک رویکرد بهبود عملکرد فناورانه، مبتنی بر داده و آماری است که ابتدا برای صنعت تولید توسعه یافت اما با سایر صنایع و بخش خدمات سازگار می باشد. شش سیگما در مورد معیارهای کمی و نه کیفی موفقیت بحث می کند. کارکنانی که از تجزیه و تحلیل، تجزیه و تحلیل مالی و مدیریت پروژه برای بهبود عملکرد کسب و کار استفاده می کنند، کسانی هستند که بیشتر با شش سیگما درگیر هستند.

کمربند مشکی 6 سیگما چیست؟, نقش ها و مسئولیت ها

چهار سطح از گواهینامه شش سیگما بر اساس تجربه در رویکردهای شش سیگما وجود دارد که به شرح زیر است:

  • کمربند سفید،
  • کمربند زرد،
  • کمربند سبز،
  • کمربند سیاه و مشکی.

کمربند سفید اولین سطح گواهینامه شش سیگما است و اصول شش سیگما را پوشش می دهد. کمربند سفید به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تغییرات را مدیریت کنند و با گروه‌های حل مشکل در طرح‌ها همکاری کنند.

کمربند زرد اصول شش سیگما و نحوه و مکان اجرای آن را درک می کند. کمربند سبز در تحلیل های پیچیده متخصص هستند و می توانند مسائل مربوط به کیفیت را مدیریت کنند. کمربند سبز پروژه ها را مدیریت می کند و به کمربند سیاه کمک می کند تا داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند.

کمربندهای مشکی حرفه ای و تغییردهنده هستند. آنها علاوه بر مدیریت پروژه، به سایر اعضای یک سازمان آموزش می دهند. کمربند مشکی استاد بهترین سطح موفقیت در شش سیگما است. آنها خط مشی را تعریف می کنند، KPIهای حیاتی را توسعه می دهند و کمربندهای سیاه و سبز را مشاوره و راهنمایی می کنند.

این مقاله بر روی کمربندهای مشکی و ویژگی های مورد نیاز برای یکی بودن تمرکز می کند. همچنین در مورد نقش ها و مسئولیت های کمربند سیاه شش سیگما در یک سازمان بحث خواهیم کرد.

فهرست محتوا

انعطاف-پذیری-سایبری

کمربند مشکی شش سیگما – تعریف

کمربند سیاه شش سیگما چهارمین سطح از کارکنانی هستند که در اجرای شش سیگما مشارکت دارند. آنها به عنوان یک حلقه حیاتی عمل می کنند که کمربندهای مشکی اصلی را در بالای زنجیره و کمربندهای سبز را در پایین به هم متصل می کنند.

کمربند سیاه شش سیگما باید صد درصد از زمان خود را به پیاده سازی اختصاص دهند و اجرا در اولویت قرار دارد. آنها بیشتر به اقدامات روزمره می پردازند تا کلیات برنامه. کلاس کمربند سیاه ناب شش سیگما اهمیت کمربند سیاه شش سیگما را به عنوان یک رهبر برنامه خط مقدم برای عملکرد سازمان پوشش می دهد.

کمربند سیاه در درجه اول مسئول تجزیه و تحلیل عملکرد، ساختار و اندازه گیری است. مسئولیت های آنها به طور قابل توجهی با سایر تیم های ناب متفاوت است. تعریف LEAN بیان می کند که این یک تکنیک تولید است که بر روی شش سیگما تمرکز دارد.

شش سیگما مجموعه ای از تکنیک ها و موقعیت های توسعه یافته توسط شش سیگما است. حرفه ای ها با کمربند سیاه قرار است ابتکارات بهبود مستمر را رهبری کنند و آموزش های قابل توجهی در بهبود نتایج با استفاده از مفاهیم LEAN و روش های تحلیل آماری پیشرفته داشته باشند.

کمربندهای سیاه ناب شش سیگما می توانند پویایی تیم را تشخیص دهند و نقش ها و وظایفی را تعیین کنند و می توانند نقش ها و وظایفی را به اعضای تیمی که روی یک پروژه کار می کنند، شناسایی کنند.

مزایای اجرای الزامات TQM برای سازمان ها چیست؟

نقش یک کمربند مشکی شش سیگما چیست؟

برخی از نقش های مهم کمربند سیاه شش سیگما شامل موارد زیر هستند:

  • کمربند مشکی ناب شش سیگما یک رهبر است که هدف اصلی آن اطمینان از تحقق تمام اهداف بهبود عملکرد شرکت است. اگرچه کمربندهای سیاه تمام دانش ابزارها و رویه های شش سیگما را دارند که کمربند سبز دارند، اما در مقایسه، آنها همچنین درک بهتری از مکان و نحوه استفاده از روش شش سیگما برای دستیابی به اهداف تجاری دارند.
  • کمربند سبز داده ها را جمع آوری و ارزیابی می کند و کمربند سیاه بر کار آنها نظارت می کند. کمربند سیاه اطمینان حاصل می کند که اطلاعات صحیح جمع آوری شده و به بهترین شکل ممکن استفاده می شود. دارندگان کمربند سطح پایین، مانند کمربند سبز، ممکن است به صورت پاره وقت در یک پروژه کار کنند، در حالی که کمربند سیاه معمولاً تمام وقت کار می کند.
  • کمربندهای مشکی همچنین برای برقراری ارتباط با مدیران ارشد ضروری هستند و معمولاً به عنوان یک پیوند بین تیم پروژه و مدیران شرکت عمل می کنند. این نیاز به ظرفیت ایجاد استراتژی های استراتژیک و تعیین اینکه چگونه یک پروژه شش سیگما می تواند به این برنامه ها کمک کند و توانایی جمع آوری گزارش هایی که نتایج داده های تیم پروژه را خلاصه می کند، نیاز دارد.
  • تنوع عامل اصلی تصمیم گیری احساسی است و همیشه ریشه مشکلات کیفیت است. این معمولاً در سطح رهبری به عنوان ارزش ورودی در یک چرخه آزمون درک می شود. کمربند سیاه ناب شش سیگما مسئول تلاش‌ها برای کاهش تنوع در فرآیندها به منظور افزایش نتایج و آموزش و مشاوره مدیران و کارکنان شرکت برای به حداقل رساندن تنوع، تصمیم‌گیری بهتر و بهبود نتایج هستند.
شش سیگما چیست؟, روش 6 سیگما, شش سیگما چگونه به کسب وکارها کمک می کند؟

ویژگی های کمربند مشکی شش سیگما چیست؟

  • کمربندهای مشکی ناب شش سیگما خود انگیزه هستند و می توانند موقعیت های مشکل ساز را حل کنند. آنها روحیه شادی دارند و الهام گرفته شده اند تا تحت شرایط چالش برانگیز تلاش کنند.
  • به گفته بلک بلتس، مصرف کنندگان همیشه گیرنده عملیات هستند و مشتریان (چه خارجی و چه داخلی) داور نهایی محصولات یا خدمات با کیفیت هستند. درک نیازهای مشتری (همچنین به عنوان Critical to Quality یا CTQ شناخته می شود) برای افزایش کیفیت پروژه حیاتی است، حتی اگر مشتری با کمربند شش سیگما ناب آشنا نباشد. یک کمربند سیاه می تواند به راحتی توضیح دهد که چرا کاهش واریانس فرآیند برای رشد شرکت ضروری است.
  • مهارت های ارتباطی عالی برای کمربند مشکی شش سیگما ضروری است. بخش قابل توجهی از مسئولیت های آنها مربی، راهنما، مربی و مشاور است. از اپراتورها گرفته تا مدیران اجرایی، کمربند سیاه باید با همه گروه ها به طور موثر ارتباط برقرار کند. ارتباطات مؤثر ممکن است نیازهای مخاطبان خود را بشناسند و پیام خود را برای برآورده کردن این خواسته ها تنظیم کنند.
  • آنها باید درک تجاری داشته باشند و ابتکارات را به نتایج کسب و کار هدفمند پیوند دهند.
  • کمربند سیاه باید یکی پس از دیگری ابتکارات شش سیگما را انجام دهد (این ممکن است همیشه درست نباشد). از نقطه نظر دامنه، الزامات و منابع، کمربند سیاه باید بتواند چندین پروژه را مدیریت کند. تجربه مدیریت پروژه و درک تکنیک های مدیریت پروژه از ویژگی های ضروری برای این نقش هستند.
  • صرف نظر از موقعیتی که دارند، کمربند سیاه به دلیل ظرفیتشان برای خدمت به عنوان عوامل تغییر مورد توجه قرار می گیرند. عوامل و مدیران تغییر می توانند به سازمان های خود در دستیابی به تغییرات مثبت و کسب تاییدیه کمک کنند.
  • کمربند سیاه، مانند هر عامل تغییر دیگری، باید درک کند که هنگام اجرای تغییر “راهنمای کنار” هستند. آنها تشخیص می دهند که کارشناسان موضوع (SME) با این روش آشنایی دارند و باید گروهی باشند که مسئول اجرای تغییرات هستند.
  • کمربند سیاه باید توانایی رهبری و همکاری با گروه ها را داشته باشد و اصول تشکیل تیم (طوفان، هنجار، اجرا) را درک کند. کمربند سیاه می تواند روابط بین فردی خوبی داشته باشد، بر دیگران تأثیر بگذارد و دیگران را برای مدیریت و رهبری ترغیب کند.
  • یک متقاضی کمربند سیاه لازم نیست یک متخصص آمار یا یک مهندس باشد. برای طراحی یک رویکرد بهبود، آنها باید قادر به تجزیه و تحلیل و جمع آوری اطلاعات باشند.
  • کمربند سیاه برای ارائه نتایج مالی قابل اندازه گیری پاسخگو خواهد بود. آنها باید کوشا و سریع باشند تا نتایج را نشان دهند.
DMAIC چیست؟, 5 مرحله برای حل مشکلات ناکارآمدی سازمانی

وظایف کمربند سیاه شش سیگما چیست؟

برخی از مسئولیت های مهم کمربند سیاه شش سیگما عبارتند از:

  • کمربند سیاه شش سیگما مسئول درک پنج مفهوم کلیدی DMAIC از روش شش سیگما است. دانش عمیق تر از این پنج ایده کلیدی به عنوان اولین گام مورد نیاز است. DMAIC فرآیند را توصیف می کند، پایه فرآیند موجود را اندازه گیری می کند، عوامل علیت را تجزیه و تحلیل می کند، فرآیند را بهبود می بخشد، و جریان فرآیند و انتقال به تولید را کنترل می کند. شخصی که دارای صلاحیت کمربند سیاه شش سیگما باشد نیز مسئول طراحی، توسعه و مدیریت پروژه های تیمی و استفاده از رویکرد DMADV برای توسعه کالاها و خدمات جدید است.
  • کمربند سیاه شش سیگما مسئول ایجاد و اجرای طرح های تجاری برای دستیابی به اهداف تعیین شده است. کمربند سیاه شش سیگما نیز وظیفه اندازه گیری موفقیت را بر عهده دارد و می تواند آن را با کلمات مرتبط در طول فرآیند بیان کند. کمربند سیاه شش سیگما برای هدایت اجرای شش سیگما برای حداکثر نتایج در نظر گرفته شده است.
  • برای کمربند مشکی شش سیگما دانستن مکانیسم آن بسیار مهم است، که تنها با کار تمام وقت بر روی آن می توان به دست آورد. کمربند سیاه شش سیگما به عنوان مبنایی برای شناسایی حوزه های مشکل، باید دانش گسترده و تجربه یادگیری عملی داشته باشد. توانایی های فنی و مشارکت فعال در کارهای روزمره نیز ضروری است.
  • کمربندهای سطح پایین توسط استاد و کمربند مشکی استاد آموزش می بینند که دقیقاً به آنها نشان می دهند که چه رویه هایی را باید بدانند و اطمینان حاصل کنند که دانش آموزان آنها تمام دانش مورد نیاز برای موفقیت را دارند. سبز، زرد و سفید پایین ترین کمربندهایی هستند که تمرین می کنند و کار می کنند.
  • کمربند سیاه مسئولیت کامل اجرای موفقیت آمیز برنامه ها و وظایف محوله را بر عهده دارند. آن‌ها با گروه‌های مختلف کار خواهند کرد و دیگران را به عنوان رهبر تیم راهنمایی خواهند کرد. فردی در این نقش رهبری باید دارای صلاحیت بالا، با تجربه و مهارت در رفتار و روانشناسی انسانی و درک قوی از مدیریت تغییر باشد. رهبران بزرگ تیم های خود را به بهترین نتایج هدایت می کنند. آنها اعضای تیم را بهتر درک می کنند و به آنها اجازه می دهد تصمیم بگیرند که چگونه توانایی ها و استعدادهای خود را به بهترین نحو در محل کار به کار گیرند.

نتیجه - کمربند مشکی شش سیگما چیست؟

البته، گواهینامه کمربند سیاه، خواستارترین و جامع ترین برنامه استراتژی شش سیگما ناب است. این چمدان درسی بی‌اندازه می‌تواند به یک مزیت رقابتی حیاتی برای بازگشت به بازار کار، کسب موقعیت و دستمزد بالاتر و حتی توسعه استعدادهایتان در حد ظرفیت فعلی‌تان در شرکتتان تبدیل شود. کمربند سیاه کاتالیزوری برای تغییر است! این حرفه ای مطمئناً ارزش خواهد داشت، عمدتاً زمانی که تجارت در مشکل است یا اقتصاد در رکود است.

کلاس کمربند مشکی شش سیگما ناب هوداک سیستم فرتاک می تواند به شما کمک کند تا به هدف خود برای تبدیل شدن به یک حرفه ای شش سیگما (1) برسید. با شناسایی چالش‌ها و زمینه‌های بهبود، تیم‌های پروژه را به‌عنوان یک کمربند سیاه شش سیگما تایید شده مدیریت خواهید کرد. این گواهی توانایی شما را برای بهبود کیفیت با ساده‌سازی فرآیندها تأیید می‌کند. شما یاد خواهید گرفت که با کاهش ضایعات و اجتناب از موانع، هزینه ها را کاهش دهید و کارایی را بهبود ببخشید.

پرسش های متداول

کمربند سیاه شش سیگما چهارمین سطح از کارکنانی هستند که در اجرای شش سیگما مشارکت دارند. آنها به عنوان یک حلقه حیاتی عمل می کنند که کمربندهای مشکی اصلی را در بالای زنجیره و کمربندهای سبز را در پایین به هم متصل می کنند.

برخی از نقش های مهم کمربند سیاه شش سیگما شامل موارد زیر هستند:

  • کمربند مشکی ناب شش سیگما یک رهبر است که هدف اصلی آن اطمینان از تحقق تمام اهداف بهبود عملکرد شرکت است. اگرچه کمربندهای سیاه تمام دانش ابزارها و رویه های شش سیگما را دارند که کمربند سبز دارند، اما در مقایسه، آنها همچنین درک بهتری از مکان و نحوه استفاده از روش شش سیگما برای دستیابی به اهداف تجاری دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button