دسته ها

آخرین مطالب

پرسش های متداول

DSS مخفف چیست, مفهوم DSS چیست؟ 3 بخش مهم DSS چیست؟ چرا DSS

DSS مخفف چیست؟, مفهوم DSS چیست؟, چرا DSS مهم است

فهرست محتوا

DSS مخفف چیست؟

در پاسخ به سوال DSS چیست؟ DSS مخفف Decision support system یعنی سیستم پشتیبانی تصمیم است. سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS) یک برنامه نرم افزار کامپیوتری است که برای بهبود توانایی تصمیم گیری یک شرکت استفاده می شود. سازمان ها از طریق DSS می توانید حجم زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل کنند و بهترین گزینه های ممکن را ارائه می دهد.

سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS) چیست؟

سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS) یک برنامه نرم افزار کامپیوتری است که برای بهبود توانایی تصمیم گیری یک شرکت استفاده می شود. حجم زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل می کند و بهترین گزینه های ممکن را به سازمان ارائه می دهد.

سیستم‌ های پشتیبانی تصمیم، داده‌ ها و دانش را از حوزه‌ ها و منابع مختلف گرد هم می‌آورند تا اطلاعاتی فراتر از گزارش ‌ها و خلاصه‌ های معمول را در اختیار کاربران قرار دهند. این برای کمک به مردم در تصمیم گیری آگاهانه در نظر گرفته شده است.

درجواب پرسش شما که یک سیتم پشتیبانی تصمیم (DSS) چه اطلاعاتی ارائه میدهد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارقام فروش مقایسه ای بین یک هفته تا هفته بعد
  • ارقام درآمد پیش بینی شده بر اساس مفروضات فروش محصول جدید
  • پیامدهای تصمیمات مختلف

سیستم پشتیبانی تصمیم یک برنامه کاربردی اطلاعاتی است که برخلاف یک برنامه کاربردی عملیاتی است. برنامه های کاربردی اطلاعاتی اطلاعات مربوطه را بر اساس منابع مختلف داده در اختیار کاربران قرار می دهند تا از تصمیم گیری با اطلاعات بهتر پشتیبانی کنند. در مقابل، برنامه‌ های عملیاتی، جزئیات معاملات تجاری، از جمله داده‌ های مورد نیاز برای نیازهای پشتیبانی تصمیم‌گیری یک کسب ‌وکار را ثبت می‌کنند.

اجزای سیستم پشتیبانی تصمیم چیست؟

اجزای سیستم پشتیبانی تصمیم چیست؟

سیستم پشتیبانی تصمیم معمولاً از سه بخش اعلام شده در زیر تشکیل شده است:

پایگاه داده

پایگاه دانش بخشی جدایی ناپذیر از پایگاه داده سیستم پشتیبانی تصمیم است که حاوی اطلاعاتی از منابع داخلی و خارجی است. این یک کتابخانه از اطلاعات مربوط به موضوعات خاص است و بخشی از یک DSS است که اطلاعات مورد استفاده توسط موتور استدلال سیستم را برای تعیین مسیر عمل ذخیره می کند.

دانش

نرم افزار سیستم نرم افزاری از سیستم های مدیریت مدل تشکیل شده است. یک مدل شبیه سازی یک سیستم دنیای واقعی با هدف درک نحوه عملکرد سیستم و چگونگی بهبود آن است. سازمان ها از مدل هایی برای پیش بینی چگونگی تغییر نتایج با تعدیل های مختلف در سیستم استفاده می کنند.

به مثال زیر توجه کنید.

مدل‌ ها می‌توانند برای درک سیستم‌ هایی که خیلی پیچیده، گران‌ تر یا خطرناک‌ تر از آن هستند که به طور کامل در زندگی واقعی کشف شوند، مفید باشند. این ایده پشت شبیه ‌سازی ‌های کامپیوتری است که برای تحقیقات علمی، آزمایش ‌های مهندسی، پیش‌ بینی آب و هوا و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.

همچنین می‌توان از مدل ‌ها برای نمایش و کاوش سیستم ‌هایی استفاده کرد که هنوز وجود ندارند، مانند یک فناوری جدید پیشنهادی، یک کارخانه برنامه ‌ریزی ‌شده یا زنجیره تأمین یک کسب ‌وکار. کسب ‌وکارها همچنین از مدل‌ هایی برای پیش‌ بینی نتایج تغییرات مختلف در یک سیستم مانند سیاست‌ ها، ریسک‌ ها و مقررات، برای کمک به تصمیم‌گیری تجاری استفاده می‌کنند.

رابط کاربری

رابط کاربری امکان ناوبری سیستم را آسان می کند. هدف اصلی رابط کاربری سیستم پشتیبانی تصمیم این است که کاربر بتواند داده های ذخیره شده روی آن را دستکاری کند. کسب و کارها می توانند از رابط برای ارزیابی اثربخشی تراکنش های DSS برای کاربران نهایی استفاده کنند. رابط های DSS شامل پنجره های ساده، رابط های پیچیده منو محور و رابط های خط فرمان می باشد.

سیستم پشتیبانی تصمیم گیری هوشمند چیست؟

سیستم پشتیبانی تصمیم گیری هوشمند چیست؟

کاربران همچنین می توانند از هوش مصنوعی (AI) در سیستم های پشتیبانی تصمیم استفاده کنند. هوش مصنوعی که سیستم ‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری هوشمند (IDSS) نامیده می‌شود، مقادیر زیادی از داده‌ ها را استخراج و پردازش می‌کند تا بینش و توصیه‌ هایی برای تصمیم‌گیری بهتر ارائه کند. این کار را با تجزیه و تحلیل منابع متعدد داده و شناسایی الگوها، روندها و تداعی ها برای تقلید از قابلیت های تصمیم گیری انسانی انجام می دهد.

IDSS که برای عملی شبیه به یک مشاور انسانی طراحی شده است، داده ها را برای حمایت از تصمیم گیرندگان با شناسایی و عیب یابی مسائل، و ارائه و ارزیابی راه حل های ممکن، جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند. مؤلفه هوش مصنوعی DSS تا حد امکان توانایی های انسانی را تقلید می کند، در حالی که به صورت کارآمدتر اطلاعات را به عنوان یک سیستم رایانه ای پردازش و تجزیه و تحلیل می کند.

انواع سیستم پشتیبانی تصمیم چیست؟

انواع سیستم پشتیبانی تصمیم چیست؟

سیستم ‌های پشتیبانی تصمیم را می‌توان به دسته‌ هایی تقسیم کرد که هرکدام بر اساس منابع اولیه اطلاعات خود هستند. اینها شامل موارد زیر است.

DSS مبتنی بر داده

DSS مبتنی بر داده یک برنامه رایانه ای است که بر اساس داده های پایگاه داده های داخلی یا پایگاه های داده خارجی تصمیم گیری می کند. به طور معمول، یک DSS مبتنی بر داده از تکنیک های داده کاوی برای تشخیص روندها و الگوها استفاده می کند و آن را قادر می سازد رویدادهای آینده را پیش بینی کند.

کسب و کارها اغلب از DSS های مبتنی بر داده برای کمک به تصمیم گیری در مورد موجودی، فروش و سایر فرآیندهای تجاری استفاده می کنند. برخی از آنها برای کمک به تصمیم گیری در بخش عمومی استفاده می شود، مانند پیش بینی احتمال رفتار مجرمانه در آینده.

DSS مدل محور

سیستم ‌های پشتیبانی تصمیم مبتنی بر مدل، که بر اساس یک مدل تصمیم‌گیری اساسی ساخته شده‌اند، با توجه به مجموعه‌ ای از پیش تعریف ‌شده از نیازهای کاربر سفارشی می‌شوند تا به تجزیه و تحلیل سناریوهای مختلف که این الزامات را برآورده می‌کنند، کمک کنند. به عنوان مثال، یک DSS مبتنی بر مدل ممکن است به برنامه ریزی یا تدوین صورت های مالی کمک کند.

DSS ارتباط محور و گروهی

یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری مبتنی بر ارتباط و گروهی از ابزارهای ارتباطی مختلفی مانند ایمیل، پیام فوری یا چت صوتی استفاده می کند تا به بیش از یک نفر اجازه دهد تا روی یک کار مشابه کار کنند. هدف این نوع DSS افزایش همکاری بین کاربران و سیستم و بهبود کارایی و اثربخشی کلی سیستم است.

DSS دانش محور

در این نوع سیستم پشتیبانی تصمیم، داده‌ هایی که سیستم را هدایت می‌کنند در یک پایگاه دانش قرار می‌گیرند که به‌ طور مداوم توسط یک سیستم مدیریت دانش به‌روزرسانی و نگهداری می‌شود. یک DSS دانش محور اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهد که با فرآیندهای تجاری و دانش شرکت سازگار است.

DSS مبتنی بر سند

DSS مبتنی بر سند نوعی سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) است که از اسناد برای بازیابی داده ها استفاده می کند. DSS های مبتنی بر سند، کاربران را قادر می سازد تا صفحات وب یا پایگاه های داده را جستجو کنند یا عبارات جستجوی خاصی را بیابند. نمونه‌هایی از اسنادی که توسط یک DSS مبتنی بر سند قابل دسترسی هستند، شامل خط‌مشی‌ها و رویه‌ها، صورتجلسه‌های جلسه و سوابق شرکت است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم مدیریت اطلاعات و اخذ گواهینامه MIS مقاله “MIS مخفف چیست” را مطالعه کنید.

آیا سیستم مدیریت کیفیت کمکی به سیستم پشتیبانی تصمیم می کند؟

بله – پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) با توجه به اینکه شما ریسک ها و فرصت ها را شناسایی کرده اید، مسیرهای انحرافی را پیدا کرده اید و اقدامات اصلاحی تعریف کرده اید، می تواند به پیاده سازی سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS) کمک میکند.

برای اطلاع از نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت پیشنهاد می شود مقاله “ایزو 9000 چیست” را مطالعه کنید.

با توجه به اینکه ممکن است شما در مورد نحوه پیاده سازی الزامات QMS چالش هایی داشته باشید پیشنهاد می شود مقاله “نحوه پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو” را مطالعه کنید.

پیاده سازی ایزو 45001، محدوده

اخذ گواهینامه DSS

برای اخذ گواهینامه DSS شما باید اقدام به پیاده سازی و مستند کردن استاندارد سیستم پشتیبانی تصمیم نمایید سپس مرجع صدور گواهینامه DSS را انتخاب کنید. برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه DSS شما می توانید از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

شرکت های زیادی در ایران به ثبت رسیده اند که گواهینامه DSS را می توانند برای شما صادر کنند. مهم نیست شما در کدام استان ایران باشید. ممکن است شما در اصفهان، تبریز، رشت، سمنان، شیراز، تهران یا هر استان دیگری باشید و نیاز به اخذ گواهینامه DSS داشته باشید. ما می توانیم شما را ممیزی آنلاین کنیم و گواهینامه DSS را برای شما دریافت کنیم.

برای اخذ گواهینامه DSS و دریافت نمونه گواهینامه DSS با ما در تماس باشید.

هزینه اخذ گواهینامه DSS چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه DSS بستگی به سطح اعتبار مرجع صادرکننده گواهینامه، سطح شناخت بین المللی مرجع صدور گواهینامه، اندازه سازمان، تعداد پرسنل، نوع فعالیت و نوسانات ریالی و دلاری دارد.

شما برای استعلام هزینه اخذ گواهینامه DSS می توانید با مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک در ارتباط باشید.

منبع ترجمه مقاله

2 دیدگاه دربارهٔ «DSS مخفف چیست, مفهوم DSS چیست؟ 3 بخش مهم DSS چیست؟ چرا DSS»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button