دسته ها

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

QA مخفف چیست؟, اخذ گواهینامه QA, رابطه QA با ایزو 9001

QA مخفف چیست؟, تضمین کیفیت

QA تضمین کیفیت چیست؟

QA مخفف تضمین کیفیت است که به شما نکات بسیار خوبی در مورد وظایف شغلی ناشی از این حرفه می دهد. تحلیلگران QA برای اطمینان از محصولات با کیفیت بالا و استاندارد در انواع صنایع، از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات پزشکی، کار می کنند. در دنیای فناوری، کارشناسان QA (تضمین کیفیت) معمولاً کار خود را بر روی تست و تضمین کیفیت محصولات متمرکز می کنند، در حال که نیاز است برفرآیند تولید یا ارائه خدمات هم متمرکز باشند.

QA مخفف چیست؟

QA مخفف Quality Assurance یعنی تضمین کیفیت یک فرآیند سیستماتیک است که برای تعیین کیفیت محصول یا خدمات مشخص شده و الزامات تضمین کیفیت را برآورده می کند.

QA الزامات مجموعه ای را برای توسعه یا تولید محصولات قابل اعتماد ایجاد و حفظ می کند. سیستم تضمین کیفیت به منظور افزایش اعتماد مشتری و اعتبار یک شرکت و در عین حال بهبود فرآیندهای کاری و کارایی است و شرکت را قادر می‌سازد تا بهتر با دیگران رقابت کند.

ISO (سازمان بین المللی استاندارد) سازمان تدوین کننده برای اجرای الزامات سیستم مدیریت کیفیت نقشه برداری از فرآیندهای مورد استفاده برای اجرای QA را الزام می کند. QA اغلب با استاندارد بین المللی ایزو 9000 جفت می شود. بسیاری از شرکت ها از ایزو 9001 استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که سیستم تضمین کیفیت آنها جا افتاده و موثر است.

blank

چرا QA (تضمین کیفیت) مهم است؟

تضمین کیفیت به شرکت کمک می کند تا محصولات و خدماتی را ایجاد کند که نیازها، انتظارات و نیازهای مشتریان را برآورده کند. محصولی با کیفیت بالا ارائه می کند که باعث ایجاد اعتماد و وفاداری در مشتریان می شود. استانداردها و رویه های تعریف شده توسط یک برنامه تضمین کیفیت به جلوگیری از نقص محصول قبل از تولید یا ارائه کمک می کند.

روش های تضمین کیفیت چیست؟

روش اجرای یک QA به سه مرحله تقسیم می شود که به شرح زیر است.

تست شکست

به طور مداوم یک محصول را آزمایش می کند تا تشخیص دهد که آیا خراب می شود یا از کار می افتد. برای محصولات فیزیکی که نیاز به مقاومت در برابر استرس دارند، این می تواند شامل آزمایش محصول تحت گرما، فشار یا لرزش باشد.

کنترل فرآیند آماری (SPC)

یک روش مبتنی بر داده ها و تجزیه و تحلیل عینی و توسط والتر شوهارت در شرکت وسترن الکتریک و آزمایشگاه تلفن بل در دهه های 1920 و 1930 توسعه یافته است. این روش از روش های آماری برای مدیریت و کنترل تولید محصولات استفاده می کند.

مدیریت کیفیت جامع (TQM)

مدیریت کیفیت جامع (TQM) که روش های کمی را به عنوان مبنایی برای بهبود مستمر اعمال می کند. TQM برای پشتیبانی از برنامه ریزی محصول و بررسی عملکرد به حقایق، داده ها و تجزیه و تحلیل متکی است.

تاریخچه QA و ISO چیست؟

اگرچه مفاهیم ساده تضمین کیفیت را می توان به قرون وسطی ردیابی کرد، شیوه های QA در طول جنگ جهانی دوم در ایالات متحده اهمیت بیشتری یافت، زمانی که حجم بالایی از مهمات باید بازرسی می شد.

سازمان بین المللی ISO در سال 1947 در ژنو افتتاح شد و اولین استاندارد خود را در سال 1951 در مورد دمای مرجع برای اندازه گیری های صنعتی منتشر کرد. سازمان ایزو به تدریج رشد کرد و دامنه استانداردهای خود را گسترش داد.

سازمان ایزو اولین استاندارد خود را به نام خانواده ایزو 9000 در سال 1987 منتشر کرد. خانواده ایزو 9000 مربوط به مدیریت کیفیت است که استانداردهایی از جمله ایزو 9001 را تدوین و منتشر کرده است.

استانداردهای تضمین کیفیت (QA)

استانداردهای QA در طول زمان تغییر کرده و به روز شده اند و استانداردهای ISO باید تغییر کنند تا با کسب و کارهای امروزی مرتبط بمانند.

آخرین ویرایش استاندارد ایزو 9000 مربوط به ایزو 9001 ویرایش 2015 است.  راهنمایی در ISO 9001:2015 شامل تمرکز قوی ‌تر بر مشتری، شیوه ‌های مدیریت ارشد و چگونگی تغییر شرکت توسط آن‌ ها، و سرعت بخشیدن به پیشرفت‌ های مستمر است.

ایزو 9001 ویرایش 2015 همراه با بهبودهای کلی ISO 9001 استاندارد ایزو 9001 شامل بهبودهایی در ساختار آن و اطلاعات بیشتر برای تصمیم گیری مبتنی بر ریسک است.

پیاده سازی و اجرای QA با استفاده از نرم افزار

تضمین کیفیت با استفاده از نرم افزار به طور سیستماتیک الگوها و اقدامات مورد نیاز برای بهبود چرخه های توسعه را تدوین می کند. پیدا کردن و رفع خطاهای کدگذاری می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد. این امکان وجود دارد که یک چیز را اصلاح کرد، اما همزمان ویژگی ها و عملکردهای دیگر را از بین برد.

استفاده از نرم افزار برای اجرای یک QA برای توسعه دهندگان به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از خطاها قبل از وقوع آنها مهم شده است و در زمان و هزینه های توسعه صرفه جویی می کند. متدولوژی های توسعه نرم افزار در طول زمان توسعه یافته اند که بر SQA متکی هستند، مانند Waterfall (آبشار)، Agile (چابک) و Scrum (اسکرام). هر فرآیند توسعه به دنبال بهینه سازی کارایی کار است.

آبشار

آبشار رویکرد خطی سنتی برای توسعه نرم افزار است. این یک فرآیند گام به گام است که معمولاً شامل جمع‌آوری الزامات، رسمی کردن یک طراحی، پیاده‌سازی کد، آزمایش کد و اصلاح و انتشار است. اغلب بسیار کند دیده می شود، به همین دلیل است که روش های توسعه جایگزین ساخته شده است.

چابک

چابک یک متدولوژی توسعه نرم افزار تیم گرا است که در آن هر مرحله از فرآیند کار به عنوان یک سرعت در نظر گرفته می شود. توسعه نرم افزار چابک بسیار تطبیق پذیر است، اما کمتر پیش بینی می کند زیرا محدوده پروژه به راحتی می تواند تغییر کند.

اسکرام

اسکرام ترکیبی از هر دو فرآیند است که در آن توسعه‌ دهندگان به تیم ‌هایی تقسیم می‌شوند تا وظایف خاصی را انجام دهند و هر کار به چند اسپرینت تقسیم می‌شود.

برای پیاده سازی یک سیستم QA، ابتدا اهدافی را برای استاندارد تعیین کنید. مزایا و معاوضه های هر رویکرد، مانند به حداکثر رساندن کارایی، کاهش هزینه یا به حداقل رساندن خطاها را در نظر بگیرید. مدیریت باید مایل به اجرای تغییرات فرآیند و همکاری برای حمایت از سیستم تضمین کیفیت و ایجاد استانداردهای کیفیت باشد.

بنابراین برای اجرای سیستم مدیریت کیفیت یا QA باید مسیر اعلام شده در زیر را طی کنید.

ایجاد تیم تضمین کیفیت

بخشی از مشاغل در سیستم تضمین کیفیت شامل گزینه های شغلی مانند مهندسین سیستم تضمین کیفیت، تحلیلگر SQA و اتوماسیون تست SQA است. مهندسان SQA نرم افزار را از طریق توسعه نظارت و آزمایش می کنند. یک تحلیلگر SQA مفاهیم و شیوه های SQA را در چرخه های توسعه نرم افزار نظارت خواهد کرد. اتوماسیون تست SQA به فرد نیاز دارد تا برنامه هایی را برای خودکارسازی فرآیند SQA ایجاد کند.

استفاده از ابزار برای تیم سیستم تضمین کیفیت

استفاده از نرم افزاربه عنوان ابزار برای تیم تضمین کیفیت باعث صرفه جویی در زمان، تلاش و هزینه می شود و محصول نهایی با کیفیت را قادر می سازد تا به طور بهینه تولید شود. ابزارها و پلتفرم ‌های نرم ‌افزاری متعددی وجود دارد که توسعه‌ دهندگان می‌توانند از آن‌ ها برای خودکارسازی و هماهنگ ‌سازی تست ‌ها به منظور تسهیل اهداف SQA استفاده کنند.

مزایای استفاده از الزامات تضمین کیفیت در صنایع مختلف

در زیر مزایای اجرای تضمین کیفیت (QA) توسط صنایع ذکر شده است:

blank

نظم و نظام برای تولید

صنعتی که نظم و انضباط تضمین کیفیت را رسمیت بخشید. تولیدکنندگان باید اطمینان حاصل کنند که محصولات مونتاژ شده بدون نقص ایجاد می شوند و مشخصات و الزامات محصول تعریف شده را برآورده می کنند.

بسته بندی و تولید در صنایع غذایی

بسته بندی و تولید در صنایع غذایی

تولید غذا، که از سیستم های اشعه ایکس، در میان تکنیک های دیگر، برای شناسایی آلاینده های فیزیکی در فرآیند تولید مواد غذایی استفاده می کند. سیستم های اشعه ایکس اطمینان حاصل می کنند که آلاینده ها قبل از خروج محصولات از کارخانه حذف و از بین می روند.

تولید و بسته بندی در صنعت داروسازی

تولید و بسته بندی در صنعت داروسازی

در صنایع داروسازی از رویکردهای تضمین کیفیت متفاوتی در طول هر مرحله از توسعه دارو استفاده می کند. در مراحل مختلف، فرآیندهای QA شامل بررسی اسناد، تایید کالیبراسیون تجهیزات، بررسی سوابق آموزشی، بررسی سوابق تولید و بررسی بازده بازار است.

تفاوت QA و تست چیست؟

فرآیند تضمین کیفیت با آزمایش متفاوت است. QA بیشتر بر روی فرآیندها و رویه ها متمرکز است، در حالی که آزمایش بر روی لجستیک استفاده از یک محصول به منظور یافتن عیوب متمرکز است. QA استانداردهایی را در مورد آزمایش تعریف می کند تا اطمینان حاصل شود که یک محصول الزامات تجاری تعریف شده را برآورده می کند. تست شامل فرآیند تاکتیکی تر اعتبارسنجی عملکرد یک محصول و شناسایی مسائل است.

مزایا و معایب اجرای QA چیست؟

کیفیت محصولات و خدمات عامل اصلی تمایز رقابتی است. تضمین کیفیت کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که سازمان ها محصولاتی را ایجاد و ارسال می کنند که عیب و نقص نداشته باشند و نیازها و انتظارات مشتریان را برآورده کنند. محصولات با کیفیت بالا منجر به رضایت مشتریان می شود که می تواند منجر به وفاداری مشتری، تکرار خرید، افزایش فروش و حمایت شود.

تضمین کیفیت می تواند منجر به کاهش هزینه های ناشی از جلوگیری از نقص محصول شود. اگر محصولی برای مشتریان ارسال شود و نقصی کشف شود، سازمان متحمل هزینه هایی در پشتیبانی مشتری می شود، مانند دریافت گزارش نقص و عیب یابی. همچنین هزینه های مربوط به رفع نقص، مانند ساعات سرویس یا مهندسی برای اصلاح آن، آزمایش برای تأیید اعتبار و هزینه ارسال محصول به روز شده به بازار را نیز دریافت می کند.

QA نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی روی افراد و فرآیند دارد. افراد باید یک گردش کار فرآیند را تعریف کنند (استفاده از 5S) و بر اجرای آن توسط اعضای یک تیم QA نظارت کنند. این می تواند یک فرآیند زمان بر باشد که بر تاریخ تحویل محصولات تأثیر می گذارد. به استثنای چند مورد، مضرات QA بیشتر یک الزام است. اقدامی ضروری که باید برای ارسال یک محصول با کیفیت انجام شود. بدون QA، معایب جدی تری مانند اشکالات محصول و نارضایتی یا رد محصول در بازار به وجود می آید.

اخذ گواهینامه QA

متقاضیان برای دریافت گواهینامه QA باید الزامات تضمین کیفیت را در سازمان خود اجرایی کنند. البته به طور کلی گواهینامه ای تحت عنوان QA توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر صادر نمی شود بلکه گواهینامه صادر شده به نام ایزو 9001 می باشد.

البته برخی از پیمانکاران برای ورود به مناقصه نیاز به گواهینامه QA و مستندات مربوط به تضمین کیفیت دارند که این مستندات را می توانند از شرکت هوداک سیستم فرتاک خریداری کنند.

بنابراین تفاوتی ندارد شما کدام استان ایران هستید. تهران، شیراز، اصفهان، سمنان، مشهد، تبریز یا هر استان دیگری که باشید ما می توانیم به صورت آنلاین شما را ممیزی کنیم یا به شما مشاوره ایزو دهیم. برای اجرای الزامات یک QA می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button