دسته ها

آخرین مطالب

استاندارد ایزو

اطلاعات کاربردی

ISO 46001 چیست؟

ISO 46001 چیست؟, شرح در تصویر

ISO 46001 چیست؟, نحوه دریافت آن چگونه است؟

ISO 46001 چیست؟، استاندارد ایزو 46001 الزاماتی را مشخص می کند و حاوی راهنمایی برای استفاده از آن در مورد مصرف آب سازمانی است. این شامل نظارت، اندازه ‌گیری، مستندسازی، گزارش‌ دهی، طراحی و اقدامات تدارکاتی برای تجهیزات، سیستم ‌ها، فرآیندها و آموزش پرسنل است که به مدیریت بهره ‌وری آب کمک می‌کند.

فهرست محتوا

ISO 46001:2019 - سیستم های مدیریت بهره وری آب چیست؟

کمبود آب یکی از بزرگترین خطرات جهانی است و قرار است در دهه آینده بیشتر افزایش یابد. فشار بر سازمان ها برای اجرای یک برنامه مدیریت پایدار آب برای کاهش تقاضای آب از بخش های غیر خانگی و تشویق به حفظ آب بسیار مهم است.

ISO 46001 الزامات را مشخص می کند و حاوی راهنمایی برای استفاده از آن در مورد مصرف آب سازمانی است. این شامل نظارت، اندازه ‌گیری، مستندسازی، گزارش ‌دهی، طراحی و اقدامات تدارکاتی برای تجهیزات، سیستم ‌ها، فرآیندها و آموزش پرسنل است که به مدیریت بهره ‌وری آب کمک می‌کند. این برای سازمان هایی در هر نوع و اندازه ای که از آب استفاده می کنند قابل اجرا است و بر مصرف کنندگان نهایی متمرکز است.

استاندارد ایزو 46001 توسط کمیته فنی سازمان استاندارد ایزو TC 224 ایجاد شد و سازمان ها می توانند اجرای الزامات سیستم مدیریت بهره وری آب که در سازمان پیاده سازی شده را توسط اخذ گواهینامه ایزو 46001 تضمین کنند.

استاندارد ایزو 46001 با چه استانداردهایی هم پوشانی دارد؟

ایزو 46001  با سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001  و سیستم مدیریت بهره وری انرژی ایزو 50001  برابری می کند و با حرکت به سمت اهداف و مقاصد پایدار سازمان ملل متحد، یک استاندارد مهم فزاینده است. هم خدمات آب و هم مشتریان آنها می توانند استفاده کارآمد خود از آب را هم در تامین آب و هم در استفاده از آب برای نشان دادن سهم خود در پایداری آب نشان دهند.

بنابراین سازمان هایی که الزامات استاندارد ایزو 14001 را رعایت کرده و موفق به اخذ گواهینامه ایزو 14001 معتبر شده همینطور اخذ گواهینامه ایزو 50001 می توانند به راحتی اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 46001 نمایند. جهت فرآیند صدور گواهی ایزو 46001 از نهادهای معتبر تحت اعتبار NACI ایران با ما در تماس باشید.

blank

هدف از تدوین استاندارد ایزو 46001 چیست؟

آب یکی از منابع ضروری جهان است. افزایش تقاضا برای آب و تغییرات آب و هوایی فشار بر عرضه آب جهان را افزایش می دهد.

سازمان ملل اهمیت اتخاذ یک رویکرد یکپارچه برای مدیریت آب شیرین را به عنوان بخشی از هدف توسعه پایدار ششم خود می شناسد:  “اطمینان از در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و فاضلاب برای همه”.

بهره وری آب یکی از اجزای این رویکرد است که در هدف 6.4 ذکر شده است: “تا سال 2030، کارایی مصرف آب را به طور قابل توجهی در تمام بخش ها افزایش دهید و از برداشت پایدار و تامین آب شیرین برای رفع کمبود آب اطمینان حاصل کنید و تعداد افرادی که از کمبود آب رنج می برند را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.”

چالش این است که سازمان ها را تشویق به اجرای اقدامات بهره وری آب کنند. سازمان ISO کوبه در مورد آب در 25-26 ژوئیه 2012 برگزار شد و کارگروه اجرای مدیریت فنی ISO در مورد آب نیاز به یک استاندارد ISO در رابطه با بهره وری آب را شناسایی کرد.

استاندارد ایزو 46001 روش ‌ها و ابزارهایی را ارائه می‌کند تا سازمان ‌ها را قادر می‌سازد تا مصرف آب خود را ارزیابی و حساب کنند و اقداماتی را برای بهینه‌ سازی مصرف آب از طریق مدیریت سیستماتیک آب شناسایی، برنامه ‌ریزی و اجرا کنند. ISO 46001 از هدف 6 پایدار سازمان ملل با تسهیل شیوه های مدیریت آب پایدار و بهبود کارایی آب در همه بخش ها حمایت می کند و در نتیجه به کاهش کمبود آب کمک می کند.

اخذ گواهینامه ایزو 46001 برای چه سازمان هایی ضروری است؟

مشابه سایر استانداردهای سیستم های مدیریتی، این استاندارد برای سازمان های کوچک، متوسط و بزرگی که از آب استفاده می کنند یا مصرف می کنند، قابل اجرا است. استاندارد پیشنهادی منعطف است و می تواند با طیف وسیعی از سازمان ها، صرف نظر از اندازه، بخش، ساختار، جغرافیا یا حوزه قضایی سازگار شود.

رهبری

دریافت گواهی ایزو 46001 چه مزایایی برای سازمان ها دارد؟

استاندارد ISO 46001، سیستم های مدیریت بهره وری آب، الزامات با راهنمایی برای استفاده، یک چارچوب واحد و واضح را برای همه سازمان هایی که مایل به بهبود عملکرد بهره وری آب خود هستند، ارائه می دهد.

این شامل مجموعه ای از فرآیندها است که کارکنان را با مسئولیت های مختلف در سراسر یک سازمان قادر می سازد تا از داده ها برای ارزیابی و محاسبه مصرف آب و شناسایی، برنامه ریزی و اجرای اقدامات برای بهبود عملکرد بهره وری آب استفاده کنند.

این روش به سازمان ها یک رویکرد اثبات شده برای توسعه یک برنامه مدیریت بهره وری آب ارائه می دهد که جنبه های حیاتی عملکرد بهره وری آب را شامل می شود، از جمله استفاده از آب، اندازه گیری، مستندسازی، گزارش، شیوه های تدارکات، و سایر متغیرهای موثر بر مدیریت بهره وری آب که می تواند اندازه گیری و نظارت شود.

دریافت گواهینامه ISO 46001:2019 مزایای زیر را به همراه دارد:

  1. با تعیین الزامات مدیریتی، این استاندارد به سازمان ها کمک می کند تا شفافیت ایجاد کنند و ارتباطات در مورد مدیریت منابع آب و اجرای اقدامات کارآمد آب مطابق با حداقل استاندارد بین المللی شناخته شده را تسهیل کنند.
  2. اگر این استاندارد توسط یک سازمان پذیرفته و اجرا شود، به سازمان کمک خواهد کرد تا نشان دهد که اقداماتی را برای بهینه‌ سازی مصرف آب انجام می‌دهد، به عنوان مدرکی بر پایبندی خود به اصول مسئولیت اجتماعی استاندارد ایزو 26000 دارد.
  3. این یک استاندارد بین‌المللی مورد توافق خواهد بود که به تضمین داخلی و خارجی برای اجرای اقدامات کارآمد آب اجازه می‌دهد.
  4. ISO 46001 بر اساس ساختار سطوح بالا (HLS) برای استانداردهای سیستم های مدیریت ISO است و بنابراین اجازه می دهد تا با سایر سیستم های مدیریت سازمانی مانند بهره وری انرژی (ISO 50001) و سلامت و ایمنی (ISO 45001) یکپارچه شود.

مراحل صدور گواهینامه ایزو 46001 چگونه است؟

هوداک سیستم فرتاک یک فرآیند پنج مرحله ای کارآمد را برای سازمان هایی که به فرآیند صدور گواهینامه بهره وری آب ISO 46001  نزدیک می شوند، تسهیل می کند. مراحل اصلی برای دستیابی به گواهینامه ISO 46001 به شرح زیر است:

  • هدف اصلی از اخذ گواهینامه ISO 46001:2019 را مشخص و استراتژی خود را همراه با خط مشی و نظام نامه کیفیت بیان کنید.
  • مستندات مربوط به پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 46001 را در سازمان خود اجرا و ثبت کنید.
  • یک فرآیند حسابرسی داخلی (ممیزی داخلی) را زمان بندی و انجام دهید. شرکت های مشاور ایزو همانند هوداک سیستم فرتاک می توانند برای این کار به شما کمک کنند.
  • برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو 46001 تحقیق کنید. بعضی از نهادهای صادرکننده فاقد اعتبار بین المللی هستند. پس شما برای انتخاب یک مرجع صدور گواهینامه ایزو 46001 معتبر نیاز به مشاور دارید. برای انتخاب مرجع صدور ایزو 46001 می توانید از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.
  • با مرجع صدور جهت حسابرسی شخص ثالث هماهنگ کنید. آنها شما را ممیزی می کنند و در صورت تایید انطباق الزامات با استاندارد ایزو 46001، شما را جهت دریافت گواهینامه ISO 46001:2019 تایید می کنند.
چگونه گواهینامه ایزو بگیریم

مرجع صدور گواهینامه ایزو 46001 در ایران کیست؟

مرجع صدور گواهینامه ISO 46001 در ایران به سه بخش عمده تقسیم بندی شده است. شرکت های گواهی دهنده ایزو در ایران که تحت اعتبار مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) فعالیت می کنند، CB های معتبر که توسط انجمن اعتباردهنده بین المللی IAF اقدام به صدور ایزو می کنند و CB  های خصوصی که در ایران ثبت شده اند.

فرآیند صدور گواهینامه ایزو هر یک از این مراجع با هم متفاوت است. چنانچه مرجع صدور ایزو تحت اعتبار نظام تایید صلاحیت ایران (NACI) باشد حتماً شما فرآیند ممیزی توسط نهاد صادرکننده را دارید. پس باید الزامات ایزو 46001 در مجموعه شما پیاده سازی شده باشد و دارای مستندات کامل باشید.

ممکن است مرجع صدور ایزو 46001 تحت اعتبار IAF باشد. فرآیند صدور ایزو 46001 از شرکت های تحت اعتبار IAF با توجه به سطح سخت گیری متفاوت است. و اخذ فوری گواهینامه ایزو 46001 توسط مراجع خصوصی که اغلب تحت اعتبار ASCB هستند بسیار راحت بوده و شما بدون ممیزی می تواند گواهی ISO 46001 را دریافت کنید.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو 46001 چقدر است؟

هزینه صدور گواهینامه ISO 46001:2019  با توجه به نوع فعالیت سازمان ها، بزرگی یا کوچکی، تعداد نفرات یا پرسنل، تعداد سایت های فعال، تعداد شیفت های کاری، اعتبار مرجع صدور و تعداد روزهای ممیزی متفاوت است. شما می توانید از مراجع صادرکننده تحت اعتبار NACI با هزینه حدود 15000000 تومان، از مراجع تحت اعتبار IAF با خزینه حدود 250 دلار و از مراجع خصوصی با هزینه حدود 1500000 تومان گواهینامه ایزو 46001 را دریافت کنید.

ما چه کمکی می توانیم بکنیم

ما برای انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو 46001 شما را راهنمایی می کنیم تا شما بتوانید با توجه به استراتژی سازمانی خود بهترین نوع اعتباری مرجع صادرکننده را انتخاب کنید. مراحل پیاده سازی با کمک مجموعه ما برای شما ساده تر می شود و در نتیجه مدت زمان اخذ گواهینامه ایزو 46001 برای شما کوتاه تر می شود.

هزینه پرداختی شما برای دریافت گواهی ایزو 46001 کمتر می شود و در نتیجه در هزینه های سازمانی صرفه جویی می شود. شما از پشتیبانی صفر تا صد ما جهت صدور گواهینامه ایزو 46001 برخوردار هستید و چنانچه عدم انطباقی توسط ممیز گرفته شود ما برای شما برطرف می کنیم.

ما شما را طی سه سال اعتبار گواهینامه ISO 46001:2019 پشتیبانی تمدید می کنیم. بنابراین شما دغدغه اکسپایر شدن گواهینامه خود را ندارید.

پرسش های متداول

ISO 46001 الزامات را مشخص می کند و حاوی راهنمایی برای استفاده از آن در مورد مصرف آب سازمانی است. این شامل نظارت، اندازه ‌گیری، مستندسازی، گزارش ‌دهی، طراحی و اقدامات تدارکاتی برای تجهیزات، سیستم ‌ها، فرآیندها و آموزش پرسنل است که به مدیریت بهره ‌وری آب کمک می‌کند. این برای سازمان هایی در هر نوع و اندازه ای که از آب استفاده می کنند قابل اجرا است و بر مصرف کنندگان نهایی متمرکز است.

مرجع صدور گواهینامه ISO 46001 در ایران به سه بخش عمده تقسیم بندی شده است. شرکت های گواهی دهنده ایزو در ایران که تحت اعتبار مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) فعالیت می کنند، CB های معتبر که توسط انجمن اعتباردهنده بین المللی IAF اقدام به صدور ایزو می کنند و CB  های خصوصی که در ایران ثبت شده اند.

1 دیدگاه دربارهٔ «ISO 46001 چیست؟»

  1. سلام
    اطلاعاتتون خوب بود
    من جعفري هستم با 25 سال سابقه كار محيط زيست صنعتي .
    من 18 سال است كه سر مميز ايزو 14001 هستم و در زمينه ايزو 14031 و ايزو 14064 و ايزو 14015 كتاب ترجمه كرده ام و براي صنايع مختلف موضوعات محيط زيستي را تدريس نموده ام . مي تانيم همكاري خوبي داشته با شيم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button