دسته ها

آخرین مطالب

تایید صلاحیت ایمنی

انواع گواهینامه پیمانکاران

مهمترین مقالات سایت

لینک های مرتبط

صلاحیت ایمنی پیمانکاران

صلاحیت ایمنی پیمانکاران

صلاحیت ایمنی پیمانکاران، پرسش های متداول

صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست و چگونه می توان گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران دریافت کرد. اخذ مدرک صلاحیت ایمنی پیمانکاران جزو چالش های مهم متقاضیان است که عموماً برای حضور در مناقصه به این مدرک نیاز دارند. بنابراین دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران توسط متقاضیان این مدرک در گوگل با عناوین مختلفی سرچ می شود.

کارشناسان شرکت هوداک سیستم فرتاک مقاله صلاحیت ایمنی پیمانکاران را مکتوب کرده اند تا به تمامی چالش های شما پاسخ کاملی داده باشند. بنابراین مطالعه این مقاله می تواند راهنمای شما باشد جهت دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران. شما می توانید کارسازی، بارگذاری و مراحل دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE اداره کار) را به گروه ما بسپارید و مطمئن شوید که در کوتاه ترین زمان ممکن ما می توانیم شما را به گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران برسانیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

موضوعاتی که در این مقاله به آن پرداخته می شود به شرح زیر است.

  1. صلاحیت ایمنی پیمانکاران، گواهینامه HSE اداره کار، گواهینامه HSE، گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی اداره کار چیست؟
  2. چرا باید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران داشته باشیم؟
  3. چه شرکت هایی می توانند گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران دریافت کنند؟
  4. پیش نیاز اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست؟
  5. چه سازمان یا ارگانی گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران را صادر می کند؟
  6. چه مدارکی برای دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران نیاز است؟
  7. دوره های مربوط به صلاحیت ایمنی پیمانکاران چگونه برگزار می شود؟
  8. نحوه احراز هویت افراد و مدیرعامل جهت صلاحیت ایمنی پیمانکاران چگونه است؟
  9. نحوه دریافت گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران چگونه است؟
  10. استعلام گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران.
  11. مدت زمان اخذ گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری چند روز است؟
  12. شرایط دریافت نامه موقت صلاحیت ایمنی پیمانکاری چگونه است؟
اخذ راحت و آسان گواهینامه ایزو با تیم مشاوره ایزو هوداک سیستم فرتاک

صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست؟

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری با عناوین مختلفی همانند گواهینامه HSE، گواهینامه HSE ایمنی، گواهی HSE اداره کار، گواهی نامه ایمنی اداره کار یا گواهینامه صلاحیت HSE توسط متقاضیان درخواست می شود. گواهینامه HSE اداره کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (اداره کار استان ها) برای مدت دوسال بعد از احراز صلاحیت ایمنی پیمانکاران، در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

بنابراین، شرکت ها جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی باید توسط اداره کار استان خود اقدام کنند. این یعنی اینکه تفاوتی ندارد پیمان یا کارگاه فعال شما کدام شهر یا استان قرار دارد، آدرس ثبتی داخل اساسنامه ملاک اداره کار قرار می گیرد. ممکن است شما ثبت شرکت خود را در استان تهران انجام داده باشید و محل فیزیکی شرکت شما تهران باشد ولی تمامی پروژه های شما خارج از تهران باشد. بنابراین شما باید از اداره کار استان تهران اقدام به دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی نمایید.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی برای مدت دوسال توسط اداره کار صادر می شود و بعد از دوسال مجدداً شرکت ها باید اقدام به تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی نمایند. فرآیند تمدید گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی همانند فرآیند دریافت می باشد و هیچ تفاوتی ندارد.

چرا باید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری داشته باشیم؟

سالانه تعداد زیادی کارگر به دلیل نبودن تجهیزات ایمنی کارگاهی، عدم استفاده صحیح از تجهیزات یا سهل انگاری مسئولین ایمنی کارگاهی قطع عضو، بیمار یا فوت می کنند. این موضوع خسارات جبران ناپذیری را برای شرکت های پیمانکار، دولت و خانواده ها به ارمغان دارد. دولت جمهوری اسلامی ایران سال 97 شمسی تصمیم گرفت برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند که در پروژه های پیمانکاری رخ می دهد، دستورالعملی تصویب نماید تا تمامی پیمانکاران را مکلف به ایجاد شرایط ایمن و بهداشتی در کارگاه ها نماید.

براساس دستورالعمل اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری هیئت دولت که سال 98 شمسی به تصویب رسید و ابلاغ شد، کلیه کارفرمایان و دستگاه های اجرایی موظف شدند با شرکت های پیمانکاری وارد قرارداد شوند که دارای گواهینامه صلاحیت ایمنی باشند. بنابراین، ارائه گواهینامه صلاحیت ایمنی شرط اصلی پیمانکاران برای ورود به مناقصه شده است.

اجرای دستورالعمل های ایمنی و بهداشتی همچنین مراقب از کارگران فعال در پروژه های پیمانکاری و نظارت بر اینها بر عهده مسئول ایمنی کارگاه های پیمانکاری می باشد. بنابراین، با اجرای کامل و آموزش کارگران پروژه این نوید می رود که تعداد حوادث کاری رو به کاهش برود.

حضور در مناقصات دولتی و ارائه تعهد پیمانکار به کارفرما بابت مسائل ایمنی و بهداشت، دلیل اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی توسط شرکت های پیمانکاری می باشد.

چه شرکت هایی می توانند گواهینامه صلاحیت ایمنی دریافت کنند؟

کلیه شرکت های حقوقی که به عنوان پیمانکار با دستگاه های دولتی یا کارفرمایان جهت انجام پروسه کاری وارد قرارداد می شوند طبق دستورالعمل صلاحیت ایمنی باید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران را ارائه دهند. بنابراین کلیه پیمانکاران فارغ از نوع فعالیت، بزرگی یا کوچکی می توانند اقدام به دریافت صلاحیت ایمنی نمایند.

اشخاص، کسب و کارهای فروشگاهی یا کوچک و حتی شرکت های حقیقی که به اسم شخص ثبت شده نمی توانند اقدام به دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی از اداره کار کنند.

گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه

پیش نیاز دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست؟

عموم شرکت ها اولین سوالی که دارند این هست که، چه مدارکی برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی (HSE اداره کار) نیاز است. اصلی ترین و مهمترین مدرکی که پیمانکاران برای دریافت گواهی صلاحیت ایمنی نیاز دارند، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (رتبه) یا گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری (صلاحیت اداره کار) می باشد. به نوعی پیش نیاز گواهی صلاحیت ایمنی یکی از این دو مدرک اشاره شده می باشد.

شرکت های پیمانکاری به دو دسته شرکت های بزرگ فنی مهندسی شامل (شرکت های کامپیوتری، ساخت و ساز ساختمان، سد سازی، شرکت های راه سازی، شرکت های تاسیسات نفتی، شرکت های مشاوره) و شرکت های کوچک خدماتی شامل (تامین نیروی انسانی، حمل و نقل، تاسیسات خورد، تعمیر و نگهداری از ماشین آلات اداری، کترینگ و آشپزخانه، چاپ و تکثیر، نگهداری از فضای سبز و خدمات عمومی) تقسیم بندی شده اند.

شرکت های دسته بزرگتر باید توسط سازمان برنامه و بودجه (ساجات) احراز صلاحیت شوند و گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت کنند که اصطلاحاً عنوان می شود رتبه پیمانکاری یا رتبه انفورماتیک دریافت کرده اند. شرکت های کوچکتر که در دسته شرکت های خدماتی قرار می گیرند باید توسط اداره کار استان های خود اقدام به دریافت گواهینامه صلاحیت اداره کار نمایند.

پیش نیاز دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران ارائه یکی از دو گواهینامه صلاحیت پیمانکاری ساجات یا صلاحیت پیمانکاری برای شرکت های خدماتی اداره کار می باشد.

Building-Construction,-ISO-certification

چه سازمانی گواهینامه صلاحیت ایمنی (HSE ایمنی) را صادر می کند؟

آیا شما می دانید برای اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی باید کجا مراجعه کنید؟ این سوال برخی از متقاضیان این گواهینامه است. اداره کار استان ها متولی بازرسی از پروژه های فعال پیمانکاران و صدور مجوز صلاحیت ایمنی است. اداره کار در استان های بزرگ دفاتر انجمن را ایجاد کرده و متقاضیان موظف هستند بعد از بارگذاری مدارک در سامانه اداره کار از طریق دفاتر انجمن اقدام به پیگیری پروسه صدور گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری باشند.

بنابراین، گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران توسط اداره کار استان ها صادر می شود و پیگیری بابت فرآیند صلاحیت ایمنی از طریق دفاتر انجمن استانی انجام می گردد. در استان تهران حدود پنج دفتر انجمن برای این موضوع معرفی شده است.

چه مدارکی برای دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران نیاز است؟

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری سوال متداول تمامی شرکت ها است. ما این مدارک را به سه دسته کلی تقسیم بندی کرده ایم که در زیر به آن اشاره شده است.

مدارک کلی ثبت شرکت

  1. اساسنامه رسمی ثبتی شرکت کپی برابر اصل باشد.
  2. اظهارنامه ثبتی شرکت، کپی برابر اصل باشد.
  3. میزان دقیق سهامداران شرکت در سربرگ اداری شرکت.
  4. روزنامه رسمی ثبت شرکت و ارائه روزنامه رسمی تغییرات، کپی برابر اصل باشد.
  5. قولنامه با کد رهگیری یا سند مالکیت شرکت، کپی برابر اصل باشد.
  6. ارائه درخواست اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی در سربرگ شرکت.

مدارک مالی شرکت

  1. اظهارنامه مالیاتی سه سال اخیر.
  2. ارائه سند پرداخت اظهارنامه مالیاتی شرکت.
  3. لیست بیمه شرکت (دفتر مرکزی و کلیه پیمان های فعال).
  4. سند پرداخت حقوق کارمندان بر اساس لیسیت بیمه که باید به تایید بانک رسیده باشد.
  5. ارائه قراردادهایی که در جدول 10 اظهارنامه مالیاتی عنوان شده است.
  6. تعیین تکلیف قراردادهای اعلام شده (مفاصاحساب قراردادها، نامه حسن انجام کار یا نامه تحویل موقت).
  7. ارائه مشخصات پیمان های فعال در سربرگ اداری شرکت.

مدارک فنی شرکت

  1. گواهینامه دوره 20 ساعته کارفرمایی برای مدیرعامل یا یکی از اعضاء هیئت مدیره.
  2. گواهینامه دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت و دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک برای مسئول ایمنی شرکت.
  3. گواهینامه دوره 8 ساعته کارگری برای کلیه پرسنل تحت لیست بیمه.
  4. مدرک تحصیلی مدیرعامل و کلیه پرسنل شرکت که باید حداقل دیپلم باشد.
  5. ارائه کد رمز بیمه تامین اجتماعی.
دوره های مربوط به مدارک تایید صلاحیت ایمنی چگونه برگزار می شود؟

دوره های 20 ساعته کارفرمایی، 8 ساعته کارگری، 40 ساعته ایمنی و بهداشت و 16 ساعته ارزیابی ریسک که مربوط به مسئول ایمنی کارگاهی است توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار یا از طریق دفاتر انجمن معرفی شده اداره کار برگزار می شود. بنابراین شرکت های مشاوره یا موسسات آموزشی نمی توانند دوره های مربوط به گواهینامه صلاحیت ایمنی را برگزار کنند.

برای ثبت نام در دوره های مربوط به صلاحیت ایمنی بهترین راه ارتباط با دفاتر انجمن است. شرکت هایی که برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری با شرکت هوداک سیستم فرتاک وارد قرارداد شده اند، می توانند از مشاوره رایگان ما برای ثبت نام در این دوره ها بهره مند شوند.

دوره های مربوطه به دلیل شرایط کرونا در حال حاضر به صورت آنلاین برگزار می شود و بعضاً آزمون هم به صورت آنلاین می باشد. چنانچه بابت حضور در دوره یا آزمون مشکلاتی دارید می توانید با کارشناسان شرکت هوداک سیستم فرتاک در ارتباط باشید. ما بهترین پیشنهاد را به شما می دهیم و مسیر را برای شما هموار می کنیم.

فرآیند دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی چگونه است؟

تا اینجای مقاله شما متوجه شدید “گواهینامه صلاحیت ایمنی چیست؟”، “چه سازمانی شما را بازرسی می کند؟”، “بازرسی ها کجا انجام می شود؟” و “چه مدارکی نیاز دارید تا این گواهینامه را دریافت کنید”. حال ممکن است سوالی داشته باشید، “چه مراحلی برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی باید انجام شود”.

ما مراحل این گواهینامه را در زیر عنوان می کنیم.

  1. احراز هویت برای شرکت، مدیرعامل و کلیه پرسنل تحت لیست بیمه شرکت و پروژه های فعال شرکت.
  2. دریافت کد احراز هویت.
  3. بارگذاری مدارک درخواست شده اداره کار در سامانه صلاحیت ایمنی پیمانکاران اداره کار.
  4. انتخاب دفتر انجمن استانی.
  5. تحویل فیزیکی مدارک به دفتر انجمن انتخاب شده.
  6. بررسی مدارک توسط دفتر انجمن و تایید دفتر انجمن.
  7. ارسال مدارک به اداره کار استان مربوطه از طریق دفتر انجمن استانی.
  8. بررسی مدارک توسط دبیرصلاحیت اداره کار استانی.
  9. ارجاع مدارک به اداره بازرسی استان هایی که پروژه فعال اعلام شده.
  10. بازرسی از پروژه های فعال که توسط شرکت اعلام شده است.
  11. ارائه گزارش بازرس به اداره کار استانی.
  12. بررسی مدارک توسط دبیرصلاحیت اداره کار.
  13. ارجاع پرونده به کمیته فنی اداره کار.
  14. تایید اعضاء کمیته فنی و صدور گواهینامه صلاحیت ایمنی.
گواهینامه تایید صلاحیت شرکت های خدماتی
نحوه احراز هویت مدیرعامل، کارکنان شرکت و شرکت چگونه است؟

متقاضیان برای اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی و بارگذاری مدارک در سامانه اداره کار باید ابتدا اقدام به احراز هویت شرکت و اعضاء شرکت نمایند. برای احراز هویت شما می توانید به سه روش زیر از طریق سایت احراز هویت اقدام کنید.

احراز هویت الکترونیکی

ابتدا باید مدیرعامل یا وکیل شرکت با اطلاعات شخصی همانند کد ملی شخصی، تاریخ تولد، شماره همراه مربوطه احراز هویت شوند و کد احراز هویت برای آنها از طریق شماره تلفن اعلام شده پیامک می شود. این فرآیند به صورت الکترونیکی و از طریق سایت احراز هویت الکترونیکی انجام می شود.

سپس شرکت با شماره شناسه ملی شرکت، کد ملی مدیرعامل و شماره همراه مربوط به مدیرعامل احراز هویت شود. کد احراز هویت شرکت برای شماره موبایل مربوط به مدیرعامل پیامک می شود. در نهایت نفرات تحت لیست بیمه هم باید با اطلاعات شخصی خود احراز هویت نمایند.

احراز هویت الکترونیکی سطح یک (آنلاین)

شما می توانید با موبایل خود یا کامپیوتر شخصی خود احراز هویت نمایید. شما باید دوربین موبایل یا لب تاپ خود را روشن کنید به دلیل اینکه احراز هویت به صورت تصویری انجام می شود.

احراز هویت توسط دفاتر پیش خوان دولت

باید حضوری به این دفاتر مراجعه کنید و دفاتر پیش خوان دولت احراز هویت الکترونیکی آنلاین را انجام می دهند.

استعلام گواهینامه صلاحیت ایمنی چگونه انجام می شود؟

نحوه استعلام گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پرسش متداول کارفرمایان یا پیمانکاران است. سایت استعلام صلاحیت ایمنی در گواهینامه دریافت شده درج شده است. شما برای استعلام گواهینامه خود باید وارد سایت استعلام اداره کار وارد شوید و سپس با شناسه ملی شرکت خود اقدام به استعلام گواهینامه صلاحیت ایمنی نمایید. برای دسترسی به سایت استعلام گواهینامه صلاحیت ایمنی کلیک نمایید.

ایزو-9001
مدت زمان دریافت گواهی صلاحیت ایمنی (HSE) چقدر است؟

متقاضیان اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی اغلب شرکت های پیمانکاری هستند. این شرکت ها زمانی به این گواهینامه نیاز دارند که درخواست حضور در مناقصه را دارند. بنابراین مدت زمان کوتاهی دارند. مدت زمان اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پس از بارگذاری مدارک و تایید توسط دفتر انجمن دو هفته کاری است. بنابراین شما می توانید اقدام به اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی در مدت زمان 15 روز کاری نمایید.

البته این موضوع در صورتی است که کلیه مدارک شما توسط دفتر انجمن و اداره کار تایید شود. برای اخذ فوری گواهینامه صلاحیت ایمنی می توانید با ما ارتباط برقرار کنید. ما سعی می کنیم مسیر شما را برای اخذ این گواهینامه هموار کنیم.

نامه موقت اداره کار برای حضور در مناقصه چیست؟

شرکت های پیمانکار که فاقد پروژه فعال یا کارگاه تولید هستند به شرط تکمیل بودن کلیه مدارک شرکتی و مالی می توانند اقدام به اخذ نامه موقت دوماه صلاحیت ایمنی نمایند. در حقیقت اداره کار برای احراز صلاحیت ایمنی پیمانکاران باید با حضور ممیز در کارگاه تولیدی یا پروژه فعال کاری بازرسی انجام دهد و در صورت تایید موضوعات ایمنی کارگاهی اقدام به صدور گواهینامه صلاحیت ایمنی نماید.

چنانچه پیمانکار فاقد این موضوع باشد، اداره کار یک نامه موقت دوماه به پیمانکار ارائه می دهد و پیمانکار می تواند با همان نامه در مناقصه شرکت نماید و اقدام به تاسیس پروژه نماید تا اداره کار بتواند موارد ایمنی پیمانکار را بررسی نماید.

بنابراین، صدور نامه موقت دوماهه صلاحیت ایمنی منوط به تکمیل مدارک و عدم معرفی پیمان فعال یا کارگاه فعال پیمانکار است. جهت توضیحات تکمیلی با ما در ارتباط باشید.

خلاصه مطلب:

ما سعی کردیم با استفاده از تدوین این مقاله کلیه موضوعات مربوط به گواهی صلاحیت ایمنی که اداره کار برای پیمانکاران صادر می کند را بررسی کنیم. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما سوالات دیگر خود را بپرسید و جواب درست را جویا شوید. با مطالعه دقیق مقاله فوق کلیه چالش های شما جهت دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری برطرف می شود.

برای تمدید گواهینامه فرآیند دریافت را مجدداً باید طی کنید با این تفاوت که ممکن است شما نیاز به گواهینامه دوره کارگری، گواهینامه مسئول ایمنی و گواهینامه دوره کارفرمایی نداشته باشید، به شرط آنکه نفرات تغییر نکرده باشند. ضمن آنکه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری قبلی خود را باید بارگذاری نمایید.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری با عناوین مختلفی همانند گواهینامه HSE، گواهینامه HSE ایمنی، گواهی HSE اداره کار، گواهی نامه ایمنی اداره کار یا گواهینامه صلاحیت HSE توسط متقاضیان درخواست می شود. گواهینامه HSE اداره کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (اداره کار استان ها) برای مدت دوسال بعد از احراز صلاحیت ایمنی پیمانکاران، در اختیار شرکت ها قرار می گیرد.

اصلی ترین و مهمترین مدرکی که پیمانکاران برای دریافت گواهی صلاحیت ایمنی نیاز دارند، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (رتبه) یا گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاری (صلاحیت اداره کار) می باشد. به نوعی پیش نیاز گواهی صلاحیت ایمنی یکی از این دو مدرک اشاره شده می باشد.

5 دیدگاه دربارهٔ «صلاحیت ایمنی پیمانکاران»

  1. سلام وقت بخیر آیا برای گرفتن گواهی تایید صلاحیت پیمانکاری(حقوقی )به کارت پایان خدمت نیاز هست ؟ اگه نیاز هست برای مدیر عامل تنها لازمه یا کل اعضای هیت مدیره و مدیر عامل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button