دسته ها

آخرین مطالب

مسئول ایمنی

گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه

گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه

گواهینامه مسئول ایمنی چیست؟

گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه چیست و مسئولین ایمنی باید اقدام به اخذ چه نوع گواهینامه ای نمایند؟ آیا اخذ گواهینامه HSE برای مسئولین ایمنی کفایت می کند؟ یا اینکه، آیا مسئولین ایمنی باید اقدام به اخذ گواهینامه HSE نمایند؟ شرایط دریافت گواهینامه مسئول ایمنی چیست؟

ممکن است شما هم افسر ایمنی یا مسئول ایمنی باشید و برای استخدام همینطور تاییدیه توسط کارفرما نیاز به اخذ مدرک مسئول ایمنی دارید. بنابراین سوال های بالا ممکن است چالش شما هم باشد. اینکه گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه چیست و چه سازمانی باید مسئول ایمنی کارگاه را تایید نماید.

تیم فنی هوداک سیستم فرتاک سعی کرده توسط مقاله گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه به چالش های شما جواب دهد و در مورد انواع گواهینامه مسئول ایمنی که در ایران صادر می شود، اطلاعاتی در اختیار متقاضیان قرار دهد. لذا پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله با ما همراه شوید. ما سعی کردیم در مورد موضوعات زیر اطلاع رسانی کنیم.

  • گواهینامه HSE برای مسئولین ایمنی.
  • گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک ویژه مسئولین ایمنی.
  • گواهینامه دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت کار.
  • نحوه دریافت گواهینامه مسئول ایمنی.
  • نحوه دریافت گواهینامه HSE.
  • اعتبار گواهینامه HSE.
  • مسئولین ایمنی جهت تایید توسط اداره کار باید چه نوع گواهینامه ای دریافت کنند؟
گواهینامه-HSE-برای-مسئول-ایمنی

گواهینامه HSE برای مسئول ایمنی:

آیا با اخذ گواهینامه HSE شما به عنوان مسئول ایمنی کارگاه توسط اداره کار یا کارفرما پذیرفته می شوید؟

 آیا گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه همان گواهینامه HSE می باشد؟

گواهینامه HSE چیست و آیا اشخاص هم می توانند گواهینامه HSE دریافت نمایند؟

عموماً اشخاص اقدام به اخذ گواهینامه مسئول ایمنی می کنند تا توسط اداره کار یا کارفرما به عنوان افسر ایمنی کارگاه پذیرفته شوند. سوال اینجا است که، گواهینامه HSE مورد تایید اداره کار یا کارفرما می باشد؟

همانطورکه در مقالات قبلی در مورد استاندارد HSE توضیح داده شد، HSE مخفف سه کلمه Healt به معنای بهداشت، Safety به معنای ایمنی و Envirronment به معنای بهداشت است. اشخاصی که اقدام به ا خذ گواهینامه HSE می کنند یعنی اینکه، الزامات این سه موضوع را که توسط مراجع بین المللی تدوین شده آموزش دیده و موفق به اخذ این گواهینامه شده اند.

گواهینامه HSE برای اشخاص توسط نهادهای آموزشگاهی، موسسات فنی حرفه ای یا مرجع صدور گواهینامه ایزو صادر می گردد. نهادهای آموزشگاهی دوره های HSE را برگزار می کنند، الزامات HSE را توسط مدرس آموزش می دهند و سپس چنانچه فرد درخواست کننده در آزمون نمره قبولی دریافت نماید گواهینامه HSE را صادر می کنند.

موسسات فنی حرفه ای همانند نهادهای آموزشگاهی همین روند را طی می کنند و برای اشخاص گواهینامه HSE را صادر می کنند با این تفاوت که اعتبار مدرک HSE که توسط مراکز فنی حرفه ای صادر می شود بالاتر از نهادهای آموزشگاهی است.

گواهینامه HSE که توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو برای اشخاص صادر می شود اعتباری در سطح گواهینامه HSE نهادهای آموزشگاهی است. برخی از مراجع صدور ممکن است آموزش و آزمون جهت صدور گواهینامه HSE شخصی برگزار نمایند و برخی دیگر صرفاً مستندات و کتابچه HSE را برای اشخاص ارسال می کنند و در نهایت گواهینامه HSE را به نام اشخاص صادر می کنند.

اعتبار گواهینامه HSE اشخاص که توسط مرجع صدور ایزو صادر می شود از اعتبار گواهینامه HSE که آموزشگاه ها صادر می کنند بالاتر است. نکته ای که ممکن است برای شما حائز اهمیت باشد اینکه گواهینامه HSE که برای اشخاص صادر می گردد اعتبار دائمی داشته و نیاز به تمدید سالیانه ندارد.

در ادامه مقاله به انواع گواهینامه HSE پرداخته می شود.

  • گواهینامه HSE برای اشخاص.

    در مورد گواهینامه HSE برای اشخاص در بالا توضیح داده شد و اعلام شد که این گواهینامه توسط آموزشگاه های خصوصی، فنی حرفه ای و موسسات صدور گواهینامه ایزو برای اشخاص داوطلب صادر می گردد.

  • گواهینامه HSE برای شرکت.

    گواهینامه HSE برای شرکت توسط نهادهای بین المللی صدور گواهینامه ایزو همچنین نهادهای خصوصی صدور گواهینامه ایزو برای شرکت ها صادر می شود. گواهینامه HSE که برای شرکت ها صادر می شود اعتباری سه ساله داشته و دستورالعمل الزامات HSE را برای شرکت دریافت کننده تایید می کند.

  • گواهینامه HSE اداره کار.

    گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی یا گواهینامه HSE اداره کار که توسط متقاضیان عنوان می شود، توسط اداره کار استان ها جهت احراز صلاحیت ایمنی پیمانکار و برای پروژه ها و کارگاه های فعال پیمانکار به اسم شرکت صادر می شود. اعتبار گواهینامه HSE اداره کار دو سال بوده و بعد از دو سال متقاضی باید اقدام به تمدید گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی نماید.

بیشتر بخوانید: اخذ گواهینامه HSE شخصی.

گواهینامه-دوره-16-ساعته-ارزیابی-ریسک-چیست

گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک چیست؟

چنانچه شما درخواست داشته باشید توسط اداره کار استان به عنوان افسر ایمنی یا مسئول ایمنی کارگاه پذیرفته شوید، شما باید گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک ویژه مسئولین ایمنی را از اداره کار دریافت نمایید. به واقع گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه همان گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک است.

اما چه اشخاصی باید اقدام به دریافت گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک نمایند و چه سازمانی این گواهینامه را صادر می کند؟

اگر شما مدرک کارشناسی ارشد HSE از دانشگاه ها را دارید نیاز به دریافت گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک ویژه مسئولین ایمنی ندارید.

ممکن است شما مدرک کارشناسی در هر رشته یا گرایش، مدرک کاردانی و یا مدرک دیپلم داشته باشید. شما برای اینکه توسط اداره کار به عنوان افسر ایمنی یا مسئول ایمنی شناخته شوید باید اقدام به ثبت نام در دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک، حضور در جلسه آزمون و در صورت قبولی گواهینامه ارزیابی ریسک را دریافت کنید.

مدرسان دانشگاهی در دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک شما را با خطرات کار کارگاهی آشنا می کنند و نحوه مواجه شدن یا برطرف کردن خطر را به شما آموزش می دهند. این خیلی مهم است که شما قبل از بروز حادثه از به وجود آمدن حادثه جلوگیری نمایید. بنابراین نیاز است که خطرات را شناسایی و اقدام اصلاحی انجام شود.

اخذ گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک برای متقاضیانی که مدرک کارشناسی یا دیپلم دارند ضرورت داشته. این دوره توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار استان تهران برگزار می گردد. درخواست کنندگان باید وارد سایت مرکز تحقیقات شده، احراز صلاحیت کنند سپس درخواست خود را ثبت نمایند.

برای دریافت گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه (دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک) متقاضی باید پس از ثبت نام دو دوره برگزار شده شرکت نماید. سپس طبق تاریخی که اعلام می شود در آزمون مربوطه شرکت نماید. چنانچه نمره قبولی از آزمون دریافت نماید، گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه برای ایشان صادر می شود.

گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک به نام فرد متقاضی صادر می شود نه به نام شرکت و این گواهینامه اعتباری دائمی داشته.

بیشتر بخوانید: اخذ مدرک معتبر HSE-MS.

گواهینامه-دوره-40-ساعته-ایمنی-و-بهداشت-کار

گواهینامه دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت کار:

گواهینامه دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت کار به عنوان گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه توسط مرکز تحقیقات برای متقاضیان صادر می گردد و مورد تایید اداره کار است. متقاضیان باید توجه کنند فقط گواهینامه هایی که مرکز تحقیقات و تعلیمات صادر می کند مورد تایید اداره کار می باشد. بنابراین گواهینامه HSE یا گواهینامه ای که غیر از این مرکز باشد فاقد اعتبار برای اداره کار است.

اشخاصی که مدرک لیسانس غیر مرتبط با ایمنی و بهداشت کار دارند یا مدرک دیپلم فنی حرفه ای دارند می توانند اقدام به اخذ این گواهینامه نمایند. دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات همانند دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک برگزار می شود. نحوه ثبت نام در دوره مربوطه همانند ثبت نام دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک می باشد.

متقاضیان دریافت گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه باید توجه داشته باشند که ارائه همزمان دوره 40 ساعته ایمنی و بهداشت، همچنین گواهینامه دوره 16 ساعته ارزیابی ریسک ویژه مسئولین ایمنی، به عنوان گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه توسط اداره کار تایید می گردد.

پرسش-و-پاسخ-در-مورد-گواهینامه-مسئول-ایمنی-کارگاه

پرسش و پاسخ در مورد گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه:

  • آیا با مدرک دیپلم می توانم اقدام به اخذ گواهینامه مسئول ایمنی نمایم؟ بله برای ثبت نام در سایت مرکز تحقیقات و دریافت گواهینامه دوره 40 ساعته و 16 ساعته مدرک تحصیلی باید حداقل دیپلم باشد.
  • هزینه دریافت گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه چقدر است؟ هزینه اخذ گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات اعلام می گردد.
  • سایت ثبت نام گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه چیست؟ سایت مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار.
  • مدت زمان دریافت گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه چقدر است؟ بستگی به زمان ثبت نام و زمان دوره های مربوطه توسط مرکز تحقیقات و تعلیمات دارد.
  • آیا حضور فرد برای آزمون گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه ضروری است؟ بله شخص متقاضی خود همراه با مدارک شناسایی برای حضور در آزمون باید خود را به مرکز معرفی شده معرفی نماید.
  • آیا دریافت گواهینامه مسئول ایمنی ضروری است؟ بله. برای دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران سازمان ها باید یک نفر به عنوان مسئول ایمنی معرفی کنند و گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه را به اداره کار ارائه دهند. شرکت های مشاوره که تعداد پرسنل دفتر مرکزی آنها کمتر از 25 نفر باشد نیاز به معرفی مسئول ایمنی ندارند.
  • اعتبار گواهینامه مسئول ایمنی کارگاهی چقدر است؟ گواهینامه دوره 40 ساعته و 16 ساعته برای اشخاص صادر می شود و اعتبار دائمی دارد.

2 دیدگاه دربارهٔ «گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه»

  1. باسلام وعرض ادب
    اینجانب دارای مدرک تحصیلی دیپلم ومهارت فنی و حرفه‌ای در رشته اتومکانیک می‌باشم درسال ۱۳۹۰ درتعاونی مسکن کارکنان ستادفرماندهی نزاجا گواهی دوره افسر HSE دریافت نموده ام ولی متاسفانه بعلت سرقت منزل ام کلیه اسنادومدارک نیزبهذسرقت رفته حال اینکه ایا امکان دریافت گواهی از محل کارسابق خودبا موضوع اعلام کسب دوره مذکوربا مهرتاییدآن تعاونی مسکن با پرداخت هزینه های مربوط به دریافت گواهی مجددوبه تاریخ روزامکان پذیرمیباشد چنانچه امکان پذیرمیباشد لطفاً راهنمایی بفرمایید

    1. سلام روز بخیر
      اگر گواهی شما توسط اداره کار صادر شده باشد باید به اداره کار یا مرکز تحقیقیات مراجعه کنید تا بتوانید گواهی المثنی دریافت کنید ولی اگر توسط اداره کار صادر نشده باشد باید به همان مرکزی که گواهی hse را دریافت کرده اید مراجعه کنید
      چنانچه نتوانستید گواهینامه HSE المثنی دریافت کنید و نیاز به مدرک HSE داشتید با ما در تماس باشید تا شما را راهنمایی کنیم برای اخذ مجدد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button