مقالات مربوط به رتبه

مقالات مرتبط

مقالات مهم

لینک های مرتبط

دیگر مقالات سایت

شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری

شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری سوال اغلب شرکت های پیمانکاری جهت دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری می باشد. مهمترین چالش متقاضیان رتبه پیمانکاری معرفی کارشناسان امتیاز آور جهت به حد نصاب رسیدن امتیازات برای دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری می باشد. برخی پیمانکاران طی تماس اعلام می کنند شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری چیست که سعی می شود توسط مقاله فوق به کلیه روند صدور گواهینامه صلاحیت پیمانکاری پرداخته شود.

اغلب متقاضیان اطلاعات جامعی از روند صدور گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (رتبه پیمانکاری)، نهاد صادر کننده رتبه پیمانکاری و همینطور شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری ندارند. بنابراین توسط سایت های تبلیغاتی که در گوگل وجود دارد یا رابطین دنبال جواب سوالات خود هستند.

مقاله فوق توسط گروه مهندسین هوداک سیستم فرتاک تدوین شده و اطلاعات جامعی از شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری همچنین روند صدور و اخذ گواهینامه رتبه پیمانکاری اعلام شده. لذا تا پایان مقاله را مطالعه نمایید و در صورتی که ابهام یا سوالی دارید جهت مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.

رتبه پیمانکاری به چه شرکت هایی تعلق می گیرد:

شرکت های پیمانکاری جهت حضور در مناقصه یا احراز صلاحیت توسط سازمان مناقصه گر باید یکسری از مدارک و مستندات ارائه دهند. گواهینامه هایی که شرکت های پیمانکاری باید ارائه دهند شامل:

گواهینامه ایزو، گواهینامه HSE-MS، گواهینامه IMS، گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری و گواهینامه رتبه پیمانکاری است. بنابراین شرکت ها سوالات بیشماری در مورد شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری دارند، که در ابتدا عنوان می شود چه شرکت هایی می توانند گواهینامه رتبه پیمانکاری اخذ نمایند.

شرکت های پیمانکاری در حوزه فعالیت ساختمان همانند ساخت ساختمان های مسکونی، اداری، سازمانی و در نهایت ابنیه از چوبی، آجری، سنگی، بتنی و فلزی می توانند گواهینامه رتبه پیمانکاری به عنوان رتبه ابنیه دریافت نمایند.

شرکت های پیمانکار فعال در حوزه آب همانند بندها، سدها، ساختمان نیروگاه آبی، سازه های هیدرولیکی، تونل های آب، شبکه های توزیع آب، شبکه های جمع آوری و انتقال فاضلاب، شبکه های آبیاری و زهکشی همچنین لایروبی می توانند رتبه پیمانکاری در شاخه آب و ابنیه دریافت نمایند.

شرکت های پیمانکار فعال در حوزه راه و ترابری همانند ساخت راه ها نظیر راه های فرعی و اصلی، بزرگراه ها، آزاد راه ها، راه های ریلی، باند فرودگاه، سیستم های انتقال هوایی پایه دار، تونل ها، پل ها، راه های زمینی و سیستم حمل و نقل همچنین عملیات آسفالت کاری می توانند گواهینامه صلاحیت پیمانکاری راه و ترابری اخذ نمایند.

شرکت های پیمانکار فعل در حوزه صنایع و معادن همانند تاسیسات و تجهیزات صنایع غذائی، ، نساجی، پوشاک،چرم، چوب و شیشه، سلولوزی، استخراج، فرآوری، ذخیره، تبدیل مواد خام و تولید در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی ،شیمیائی، کانی غیر فلزی، صنایع سنگین، معدنی، صنایع فلزی، کارخانجات ابزارآلات و ماشین ها و تجهیزات اندازه گیری و کنترل و تاسیسات صنعتی جانبی، تولید وسایل آزمایشگاهی، دارویی،کارخانجات تولید وسایل حمل و نقل،تجهیزات، خطوط انتقال مواد در کارخانجات، بهینه سازی مصرف انرژی، صنعت حمل و نقل و نظایر آن می توانند رتبه پیمانکاری در شاخه صنایع و معادن اخذ نمایند.

شرکت های پیمانکاری فعال در حوزه نیرو همانند تولید، توزیع و انتقال نیرو اعم از نیروگاه ها، شبکه های برق و تأسیسات برقی، پستهای توزیع والکترونیک عام و خاص ،سیستم های کنترل برق وابزار دقیق و نظایر آن می بایست رتبه نیرو اخذ نمایند.

شرکت های پیمانکاری فعال در حوزه تاسیسات و تجهیزات همانند خطوط انتقال (آب،نفت و گاز)، شبکه گازرسانی،تاسیسات مکانیکی و هیدرومکانیکی، سیستم های سردکننده ساختمان، تاسیسات و تجهیزات ساختمان(آب، گاز، برق وفاضلاب) و انتقال زباله، تاسیسات وتجهیزات تصفیه خانه های آب و فاضلاب،وسایل انتقال(آسانسورو پله برقی و…)، سیستم های خبرکننده و هشدار دهنده، تجهیزات آشپزخانه و سلف سرویس و رختشوی خانه، سیستم های ارتباطی، شبکه های رایانه ای ساختمان، ماسه پاشی(سندپلاست)، حفاظت کاتودی، پوشش (لاینینگ)، ایستگاه های پمپاژ و نظایر آن می بایست اقدام به اخذ رتبه تاسیسات نمایند.

شرکت های پیمانکار فعال در زمینه کاوش های زمینی همانند اکتشاف، حفاری، استخراج، حمل و بهره برداری از موادغیرزنده موجود در پوسته زمین (در خشکی و آب)، کاو شهای غیرمستقیم روی خشکی، حفار یهای آبی، هیدروکربوری و تزریق مواد و دفن زباله، کاوشهای دریایی، حفاری در بستر دریا و ژئوتکنیک، بهره برداری از مواد بستر دریا (بجز هیدروکربورها)، سیستم های ثابت انتقال مواد در دریا و ایستگاه های آن شامل آب، فاضلاب، هیدورکربورها و دیگر مواد، آماده سازی و ساخت و بهره برداری از معادن روباز (در خشکی) و آماده سازی و ساخت وبهره برداری از معادن زیرزمینی (در خشکی) و نظایر آن می بایست اقدام به اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری در ساخه رتبه کاوش های زمینی نمایند.

شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری چالش شرکت های پیمانکاری در زمینه ارتباطات نیز می باشد. شرکت هایی که فعالیت هایی همانند مخابرات صوتی، تصویری و داده ای، ساخت ایستگاه های اصلی انتقال دهنده و توزیع کننده، انواع شبکه های پستی، شبکه های انتقال سیمی، بیسیم، رادیو، تلویزیون، و شبکه های ماهواره و نظایر آن انجام می دهند می توانند رتبه ارتباطات اخذ نمایند.

پیمانکاران فعال در حوزه کشاورزی همانند جنگل داری، درخت کاری، بهسازی و اصلاح اراضی، آب خیزداری وآب خوان داری ، ماله پاشی و تثبیت شن روان، عملیات به زراعی، کاشت و برداشت محصولات عمده و استراتژیک، مرتع داری و ایجاد مراتع دست کاشت، ایجاد فضای سبز و نگهداری آن، امور دامپروری شامل (طیور، گاوداری،زنبورداری و گوسفندداری)، شیلات و آبزیان و نظایر آن چالش شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری دارند.

مهمترین چالش شرکت های پیمانکاری در حوزه نفت و گاز شامل تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی، تلمبه خانه های نفت و ایستگاه های تقویت فشار گاز، خطوط انتقال نفت و گاز، سازه های دریایی نفت و گاز، فراوری نفت و گاز و کارخانه های گاز و گاز مایع و تزریق گاز و آب، مخازن ذخیره نفتی همچنین پالایشگاه های نفت و گاز و کارخانه های پتروشیمی شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری می باشد.

شرکت های پیمانکاری که حوزه فعالیت مرمت آثار باستانی همانند مرمت ابنیه تاریخی و باستانی و مذهبی برای ورود به مناقصه باید گواهینامه صلاحیت پیمانکاری در گروه رتبه مرمت آثار باستانی نمایند.

شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری چیست ؟

اولین شرط برای اخذ رتبه پیمانکاری اینت است که زمینه فعالیت شرکت که در اساسنامه ثبت شده با نوع فعالیت پیمانکار همخوانی داشته باشد. اغلب متقاضیان شرکت های پیمانکاری را از واسطه ها خریداری می کنند بنابراین ممکن است موضوع فعالیت با نوع فعالیتی که پیمانکار در مناقصه شرکت کرده مغایرت داشته باشد. لذا جهت ورود به مناقصه و اخذ رتبه پیمانکاری بر مبنای اطلاعات درج شده در بالا دقت فرمایید.

مهمترین شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری بعد از موضوع اساسنامه، مدرک تحصیلی اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت ثبتی است. برخی متقاضیان شرکت هایی ثبت می کنند با موضوع پیمانکاری و زمانی که اقدام برای اخذ رتبه پیمانکاری می کنند متوجه می شوند اعضاء هیئت مدیره باید مدرک تحصیلی کارشناسی داشته باشند و مدیر عامل مجموعه باید حتما مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشد. لذا قبل از ثبت شرکت ابتدا موضوع فعالیت خود را مشخص نمایید سپس بر مبنای انتخاب فعالیت افرادی را جزو هیئت مدیره و مدیر عامل انتخاب و معرفی کنید که مدرک تحصیلی مربوط به نوع فعالیت شرکت را داشته باشند.

مدیر عامل شرکت پیمانکاری باید حتما مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشد و دو سوم اعضاء هیئت مدیره باید حتما دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا باشند. دیگر مدرک قابل ارائه متقاضی برای دریافت رتبه پیمانکاری که مهم است سوابق اجرایی و کاری مدیرعامل مجموعه است که باید توسط سازمان تامین اجتماعی تایید گردد. یعنی اینکه مدیر عامل مجموعه حداقل باید شش ماه به عنوان فرد امتیاز آور سوابق اجرایی داشته باشد و این سوابق توسط شرکت پیمانکاری رد شده باشد که آن شرکت پیمانکاری دارای رتبه پیمانکاری بوده باشد.

معرفی دو کارشناس امتیاز آور که مدرک تحصیلی مرتبط داشته و سوابق اجرایی مرتبط داشته باشند جزو الزامات اخذ رتبه پیمانکاری می باشد.

شرایط اخذ رتبه پیمانکاری چگونه است ؟

شرکت های متقاضی اخذ رتبه که برای اولین بار اقدام کرده اند می توانند تنها در دو رتبه 5 حائز صلاحیت شوند. یعنی اینکه شرکتی که فاقد رتبه پیمانکاری باشد برای اولین بار می تواند فقط رتبه 5 پیمانکاری اخذ نماید. ارائه لیست بیمه که مورد تایید سازمان تامین اجتماعی باشد، ارائه قراردادهای اظهار شده در جدول بیست اداره دارایی همچنین معرفی مدارک و سوابق اجرایی کارشناسان امتیاز آور و در نهایت ارائه مدارک اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل جزو شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری می باشد.

پیمانکاران حتما باید دارای لیست بیمه فعال باشند همچنین کارشناسان امتیاز آور حتما باید داخل لیست بیمه حضور داشته باشند. توسط برخی مشاوران به پیمانکاران پیشنهاد می شود در صورتی که کارشناس امتیاز آور ندارند اقدام به خرید مدرک تحصیلی کارشناس امتیازآور کنند. این موضوع بسیار خطرناک و دارای ریسک های زیادی برای شرکت های پیمانکاری می باشد، لذا قبل از اقدام حتما با چند مشاور خبره مشورت کنید.

دیگر شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری اسناد و مدارک شرکت می باشد که باید در سامانه ساجات بارگذاری گردد. مهمترین شرط صدور گواهینامه صلاحیت پیمانکاری برای متقاضیان رسیدن به حد نصاب امتیاز تعریف شده در آئین نامه تایید صلاحیت پیمانکاران می باشد که توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص شده است. لذا شرکت ها باید سعی کنند مدارک کاملی ارائه دهند تا بتوانند به امتیازات لازم رسیده و اقدام به اخذ گواهینامه رتبه پیمانکاری نمایند.

جهت اخذ گواهینامه رتبه پیمانکاری متقاضیتان باید مدارک خود را به صورت فایل اسکن در سامانه معرفی شده آپلود نمایند. لینک سامانه بارگذاری مدارک در ستون سمت راست تصویر قابل ملاحضه می باشد. لذا ابتدا باید متقاضی اقدام به ساخت شناسه کاربری و گذرواژه نماید سپس در قسمت های مربوطه مدارک را بارگذاری نماید.

پیشنهاد می شود شناسه کاربری و گذرواژه یک جای مطمئن مکتوب گردد بلحاظ اینکه شرکت برای ورود به سامانه ساجات به آن نیاز دارد.

چرا باید شرکت های پیمانکاری اقدام به اخذ رتبه کنند:

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (رتبه پیمانکاری) توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ساجات صادر می شود. شرکت های پیمانکاری برای حضور در مناقصه باید مدارکی به سازمان مناقصه گر ارائه دهند تا به نوعی احراز صلاحیت خود را اعلام کنند. گواهینامه رتبه پیمانکاری جزو مدارکی است که باید حتما شرکت های پیمانکاری ارائه دهند، لذا متقاضیان دنبال شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری هستند که کامل در بالا توضیح داده شد.

نحوه بارگذاری مدارک در سامانه و روند صدور گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (رتبه پیمانکاری) در مقالات بعدی سایت توضیح داده شده که متقاضیان با مراجعه به لینک های سمت راست اطلاعات دقیقی به دست می آورند. گواهینامه صلاحیت پیمانکاری توسط ساجات هر سه سال یکبار برای متقاضیان صادر و تمدید می شود لذا شرکت پیمانکاری که برای اولین بار درخواست اخذ رتبه پیمانکاری را داشته باشد باید رتبه 5 پیمانکاری اخذ نماید و اعتبار رتبه برای سه سال می باشد.

برخی از پیمانکاران هستند زمانی متوجه می شوند باید رتبه پیمانکاری اخذ نماید که توسط مسئول مناقصه درخواست ارائه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی می شود. گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی در صورتی برای بعضی پیمانکاران صادر می شود که بتوانند گواهینامه رتبه خود را ارئه دهند. بنابراین چنانچه نوع فعالیت شرکت، پیمانکاری باشد باید اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری نماید. لذا توسط موتورهای جستجوگر یا مشاوراه دنبال شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری می باشد. نکته ای که متقاضیان شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری باید توجه داشته باشند مدت زمان و روند صدور گواهینامه رتبه می باشد.

مدت زمان صدور رتبه پیمانکاری همچنین روند صدور رتبه پیمانکاری کاملا بستگی به روند تکمیل مدارک و بارگذاری در سامانه همچنین پیگیری شرکت درخواست کننده رتبه دارد. لذا هرچه مدارک کامل تر باشد و روند پیگیری اصولی انجام شود شرکت متقاضی رتبه پیمانکاری در مدت زمان کمتری به گواهینامه درخواستی می رسد.

بیشتر بخوانیم:

اخذ گواهینامه HSE-MS

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری چیست ؟

 

برچسب ها: شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری، اخذ رتبه پیمانکاری، روند صدور رتبه پیمانکاری، مدت زمان صدور رتبه پیمانکاری، انواع گروه بندی پیمانکاران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button