دسته ها

آخرین مطالب

مطالب استاندارد CE

تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق

تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست

تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست

تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست؟ عموماً متقاضیان اخذ گواهینامه CE مارک زمانی که با مشاوران مختلف مذاکره می کنند به ایشان پیشنهاد می شود که گواهی CE خوداظهاری یا گواهینامه CE انطباق صادر می کنند. بنابراین برای متقاضیان دریافت نشان CE این پرسش به وجود می آید که، “تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست” و برای صادرات محصول چه گواهینامه CE ای باید دریافت کنند.

ما توسط مقاله تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق به موضوع فوق و چالش متقاضیان می پردازیم. در ابتدا متقاضی باید بدانید که برای صادرات محصول به دیگر کشورها باید چه گواهینامه CE ای دریافت کند. برای صادرات به کشورهای جزو اتحادیه اروپا باید توسط چه مرجع صدور گواهینامه CE ای تاییدیه استاندارد محصول را دریافت کند. و چگونه می توانید سطح اعتبار بین مراجع صدور CE را بسنجید.

در ابتدا شما باید مطمئن شوید به محصول شما نشان CE مارک تعلق می گیرد. پس جستجو کنید “به چه محصولاتی نشان CE اورجینال تعلق می گیرد”. سپس اگر هدف از دریافت نشان CE مارک صادرات به کشورهای جزو اتحادیه اروپا است، شما باید توسط مراجع معتبر معرفی شده اقدام به دریافت گواهینامه CE نمایید. اما اگر هدف از دریافت CE صرفاً برندینگ یا حضور در بازارهایی غیر از بازار اتحادیه اروپا است، شما می توانید با هزینه کمتر و در مدت کوتاه تر گواهینامه CE خوداظهاری یا CE انطباق دریافت کنید.

در ابتدای این مقاله می پردازیم به اینکه چرا باید CE مارک را روی محصولات خود  علامت گذاری کنید، چطور مطمئن شوید به محصول شما CE مارک اورجینال تعلق می گیرد، چطور از سطح اعتبار مرجع صادر کننده CE مطمئن شوید، مرجع صدور گواهینامه CE مربوط به محصول خود را شناسایی کنید و در انتها تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست.

چنانچه شما متقاضی اخذ گواهینامه CE هستید تا انتهای مقاله را مطالعه کنید و جهت رفع ابهامات با ما در تماس باشید.

  • علامت گذاری CE مارک محصول چیست؟
  • چرا باید اقدام به دریافت نشان CE مارک نماییم؟
  • به چه محصولاتی نشان CE تعلق می گیرد؟
  • مرجع صدور CE اصلی چگونه اعتبار سنجی می شود؟
  • چه مراجعی برای محصول شما نشان CE مارک صادر می کنند؟
  • تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست؟

بیشتر بخوانید: گواهینامه CE چیست؟

گواهینامه-CE-چیست

منظور از علامت گذاری CE برای محصولات چیست؟

اینکه اعلام می شود باید محصولات خود را به نشان CE علامت گذاری کنید یعنی چه؟ منظور از علامت گذاری CE برای محصولات چیست؟ ممکن است برای شما سوال به وجود آید علامت CE کجای محصول باید درج شود یا اینکه نشان CE چطور باید روی محصول علامت گذاری شود. آیا صرف علامت گذاری CE به روی محصولات برای صادرات به کشورهای جزو اتحادیه اروپا کافی است؟

مقررات 765/2008 تعریف، قالب و اصول کلی حاکم بر علامت گذاری CE را تعیین می کند. تصمیم 768/2008 رویه‌های ارزیابی انطباق را ارائه می‌کند که منجر به الصاق آن می‌شود. سازنده نهادی است که در نهایت مسئول انطباق قوانین هماهنگ سازی اتحادیه اروپا با محصول و الصاق نشان CE است. سازنده می تواند یک نماینده مجاز برای نصب علامت CE از طرف او تعیین کند.

مقررات (EC) شماره 765/2008 پارلمان اروپا و شورای 9 ژوئیه 2008 شرایط لازم برای اعتباربخشی را تعیین می کند. و نظارت بر بازار مربوط به بازاریابی محصولات و لغو مقررات (EEC) شماره 339/93 (متن مرتبط با EEA). برای مطالعه مقررات علامت گذاری CE پیشنهاد می شود دستورالعمل های اتحادیه اروپا را بر اساس مقررات 765/2008 مطالعه نمایید. برای مطالعه روی لینک کلیک کنید.

قبل از اینکه بخواهید اقدام به علامت گذاری و الصاق CE روی محصولات خود کنید، ابتدا باید بدانید علامت گذاری CE روی محصولات چه تعهداتی برای سازمان شما به همراه دارد. چنانچه شما نیاز داشته باشید محصولات خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال کنید و در صورتیکه به محصول شما CE تعلق گیرد، قبل از ارسال محصول باید اقدام به علامت گذاری CE نمایید.

برای علامت گذاری باید از نشان CE و درج آن روی محصول استفاده نمایید. چنانچه محصول شما کوچک است و امکان درج نشان CE وجود ندارد می توانید این نشان را روی بسته بندی محصول درج نمایید. علامت CE باید واضح باشد و شبیه به علامت CE چین نباشد.

قبل از علامت گذاری CE محصول، قانون هماهنگی اتحادیه اروپا، سازنده را موظف می کند که اسناد فنی را که حاوی اطلاعاتی است که نشان می دهد محصول مطابق با الزامات قابل اجرا است، تهیه کند. این مستندات فنی باید زمانی که محصول در بازار عرضه می‌شود، بدون در نظر گرفتن اینکه کجاست، در دسترس باشد.

مدارک فنی باید به مدت 10 سال از تاریخ عرضه محصول در بازار نگهداری شود. این مسئولیت بر عهده سازنده یا نماینده مجاز مستقر در اتحادیه است. محتویات اسناد فنی در هر قانون هماهنگ ‌سازی اتحادیه، مطابق با محصولات مربوطه تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: علامت گذاری CE چیست؟

نحوه دریافت استاندارد CE

چرا باید اقدام به دریافت نشان CE نمایید؟

علامت CE نشان می دهد که یک محصول توسط سازنده ارزیابی شده است و به نظر می رسد که الزامات ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست اتحادیه اروپا را برآورده می کند. برای محصولاتی که در هر نقطه از جهان تولید می شوند و سپس در اتحادیه اروپا عرضه می شوند، لازم است.

بنابراین یکی از دلایل دریافت گواهینامه CE تعهد شما به کشورهای عضو منطقه اقتصادی اروپا است برای اینکه محصول شما تاییدیه لازم را دریافت کرده است و برای ورود یا خروج منطبق با الزامات این اتحادیه است. بنابراین اخذ گواهینامه CE به عنوان گذرنامه ورود یا خروج محصولات برای اتحادیه اروپا ضرورت دارد.

ممکن است شما برای فروش بهتر محصولات در بازارهای بین المللی نیاز به یک اهرم فشار نیاز داشته باشید. اطمینان خاطر مشتریان برای خرید محصولات شما بستگی به استاندارد های محصول شما دارد. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو یا دریافت نشان CE و الصاق نشان CE روی محصولات، تعهد شما را به مشتریان شما نشان می دهد.

بنابراین دریافت گواهینامه CE برای شما مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی به وجود می آورد. ممکن است شما بخواهید نشان استاندارد برای محصولات خود دریافت کنید. پس شما نیاز به اخذ گواهینامه CE دارید تا مشخص شود استاندارد های محصول شما با استاندارد های اروپایی تطبیق دارد.

دستورالعمل-2006-95-EC
به چه محصولاتی نشان CE تعلق می گیرد؟

اولین سوالی که باید برای دریافت گواهی نامه سی ای به آن پاسخ دهید اینکه “آیا به محصول شما نشان CE تعلق می گیرد؟”. عموماً اطلاعات کاملی بابت این موضوع ندارند. اتحادیه اروپا 24 دستورالعمل را تدوین کرده چنانچه یک یا چند دستورالعمل مربوط به محصول شما باشد، شما ملزم به رعایت و تطبیق استاندارد محصول با دستورالعمل تدوین شده اتحادیه اروپا هستید.

علامت گذاری CE امروزی در بیش از 20 دسته محصول از جمله الکترونیک، ماشین آلات و تجهیزات پزشکی استفاده می شود. محصول با علامت CE قول می دهد که عملکرد بدون خطر را به کاربران نهایی ارائه دهد.

علامت CE برای گروه های محصول زیر اعمال می شود:

  • دستگاه های پزشکی قابل کاشت فعال.
  • وسایلی که سوخت های گازی می سوزانند.
  • تاسیسات کابلی که برای حمل افراد طراحی شده اند.
  • محصولات ساختمانی.
  • طراحی زیست محیطی محصولات مرتبط با انرژی.
  • سازگاری الکترومغناطیسی.
  • تجهیزات برای استفاده در جوهای بالقوه انفجاری (ATEX).
  • مواد منفجره برای مصارف غیرنظامی.
  • دیگ های آب گرم.
  • یخچال و فریزر خانگی.
  • دستگاه های پزشکی تشخیصی آزمایشگاهی.
  • آسانسورها.
  • محصولات ولتاژ پایین.
  • دستگاه.
  • ابزار اندازه گیری.
  • تجهیزات پزشکی.
  • انتشار نویز در محیط.
  • وسایل توزین غیر اتوماتیک.
  • تجهیزات حفاظت فردی.
  • تجهیزات تحت فشار.
  • مواد آتش نشانی.
  • تجهیزات رادیویی و تجهیزات پایانه مخابراتی.
  • صنایع دستی تفریحی.
  • محدودیت مواد خطرناک در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی.
  • ایمنی اسباب بازی ها.
  • مخازن فشار ساده.

علامت CE برای موارد عنوان شده در زیر تعلق نمی گیرد.

  • مواد شیمیایی.
  • داروها، از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی.
  • مواد غذایی.

برای اطلاعات بیشتر می توانید وارد سایت اتحادیه اروپا شوید و بابت محصولاتی که به آنها نشان CE تعلق می گیرد بیشتر بدانید. بنابراین روی کلمه لینک کلیک نمایید.

شرایط اخذ فوری و ارزان گواهینامه CE
مرجع صدور گواهینامه CE معتبر:

ممکن است برای متقاضیان اخذ نشان CE این سوال به وجود آید که، شاخصه های مرجع صدور CE معتبر چیست؟ از کجا باید مطمئن شویم مرجع صدور گواهینامه CE اعتبار برای اتحادیه اروپا را دارد. بررسی این موضوع خیلی ساده است. در صورتیکه خیلی از متقاضیان این موضوع را اطلاع ندارند و عموماً گواهینامه CE خوداظهاری یا گواهینامه CE انطباق را به جای گواهینامه CE معتبر دریافت می کنند.

این در حالی است که شما باید بدانید تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق و CE اورجینال چیست. بنابراین ما یک مسیر خیلی ساده را برای شناسایی مرجع صدور گواهینامه CE معتبر به شما نشان می دهیم.

مرجع صدور گواهینامه CE معتبر دارای یک کد چهار رقمی است. این کد چهاررقمی شاخصه اعتبار سنجی مرجع صدور CE است که توسط هر کشور عضو Nando به مرجع صدور CE تعلق می گیرد. بنابراین برای شناسایی مرجع صدور CE معتبر باید ابتدا مطمئن شوید که توسط انجمن اعتبار دهنده ناندو تایید شده است.

برای شناسایی کد چهار رقمی مرجع صدور به سایت Nando مراجعه نمایید. 31 کشور در حوزه تایید صلاحیت مراجع جهت صدور گواهینامه CE معرفی شده اند. چنانچه هر کشور را انتخاب کنید تعدادی مرجع صدور CE با کد چهاررقمی به شما معرفی می شود. برای اطمینان از اعتبار سنجی مرجع صدور می توانید با مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: چگونه CE بگیریم؟

چه مراجعی برای محصول شما نشان CE می توانند صادر کنند؟

مراجع معتبر صادر کننده CE هر یک می توانند بر اساس یک یا چند دستورالعمل اتحادیه اروپا برای محصولات گواهینامه CE صادر کنند. بنابراین مرجع صدور ممکن است بتواند برای چند گروه محصول گواهینامه صادر نماید و یا فقط برای یک دسته از محصولات. پس حتما دایرکتیوهای محصول خود را با فرآیند کاری مرجع صدور چک نمایید.

برای شناسایی مرجع صدور CE معتبر مربوط به محصولات خود می توانید با ما در ارتباط باشید.

تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست؟

زمانی که شما برای دریافت گواهینامه CE با شرکت های مشاوره ای ارتباط برقرار می کنید به شما اعلام می کنند می توانید گواهینامه CE خوداظهاری یا گواهینامه CE انطباق دریافت کنید. عموماً به شما اعلام می شود گواهینامه از انگلیس، کانادا، ایتالیا، آلمان یا تحت اعتبار ASCB صادر می شود. هر یک قیمت های متفاوتی از شما درخواست می کنند برای صدور گواهینامه CE و هر یک ادعا دارند گواهینامه آنها اصل و بقیه فیک می باشد.

این موضوع ممکن است کار شما را سخت کند که کدام یک با صداقت صحبت می کنند و واقعاً تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست؟ ما به شما کمک می کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرید.

قبل از دریافت گواهینامه CE بررسی کنید تا متوجه شوید محصول شما جزو کدامیک از 24 دستورالعمل تدوین شده اتحادیه اروپا است. چنانچه محصول شما جزو یک یا چند دستورالعمل است شما می توانید مطمئن شوید که، باید حتماً توسط یک مرجع معتبر و مطلع که توسط اتحادیه اروپا معرفی شده، اقدام به دریافت نشان CE نمایید.

موضوع دومی که باید توجه داشته باشید اینکه آیا مرجع معتبر می تواند برای شما گواهینامه CE اصلی را صادر نماید. دقت کنید که مرجع صدور بر اساس دستورالعمل محصول شما تاییدیه صدور گواهینامه CE را داشته باشد.

موضوع سوم اینکه بدانید که محصول خود را به کدام کشورها می خواهید صادر کنید. آیا صادرات شما به کشورهای جزو اتحادیه اروپا است یا به کشورهای دیگری غیر از اتحادیه اروپا. این دو با هم متفاوت هستند. شما برای صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اروپا حتماً باید گواهینامه CE اصلی را داشته باشید و با گواهینامه CE خوداظهاری یا گواهینامه CE انطباق نمی توانید صادرات به این کشورها داشته باشید.

معمولاً گواهینامه CE خوداظهاری توسط مرجعی صادر می شود که توسط اتحادیه اروپا تایید نشده و یا دارای کد شناسایی چهار رقمی نمی باشد. اعتبار این گواهینامه با گواهینامه CE انطباق کاملاً یکسان است. بنابراین به این نتیجه می رسیم که مشاوران از عدم اطلاعات متقاضیان سوء استفاده می کنند تا بتوانند مبلغ بیشتری از شرکت ها برای صدور گواهینامه CE دریافت کنند.

گواهینامه CE خوداظهاری یعنی اینکه مرجع صدور بر اساس اظهارات تولید کننده بدون ممیزی و بازرسی گواهینامه CE را صادر می کند. این برای محصولاتی هستند که جزو 24 دستورالعمل تدوین شده اتحادیه اروپا نباشند یا به نوعی سطح خطر محصولات کم باشد. ممکن است گواهینامه CE خوداظهاری توسط یک مرجع معتبر صادر گردد یا اینکه توسط مراجع خصوصی که به اسم بین المللی فعالیت دارند صادر گردد.

گواهینامه CE انطباق که تماماً توسط مراجع خصوصی اعلام شده صادر می گردد فاقد هرگونه اعتبار بین المللی هستند. این گواهینامه ها توسط سایت به زبان انگلیسی استعلام می شوند و دارای QR Code معتبر هستند ولی مرجع صدور CE به هیچ عنوان توسط اتحادیه اروپا یا انجمن ناندو مورد تایید نیست.

مرجع صدور گواهینامه CE انطباق در حقیقت استانداردهای تدوین شده اتحادیه اروپا را منطبق می کند با استاندارد های محصول شما که بعضاً حتی EN هایی که در گواهینامه درج می شود اشتباه است. گواهینامه CE انطباق توسط برخی کشورها حتی کشورهای اروپایی که جزو اتحادیه اروپا نیستند پذیرفته می شود ولی به هیچ عنوان توسط اتحادیه اروپایی مورد تایید نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت دریافت گواهینامه CE همچنین نحوه اعتبار سنجی مرجع صدور گواهینامه CE خوداظهاری یا گواهینامه CE انطباق با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button