دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

دیگر مقالات

اطلاعات کاربردی

گواهینامه ایزو موسسات گردشگری

گواهینامه ایزو موسسات گردشگری

گواهینامه ایزو موسسات گردشگری، جهانگردی

گواهینامه ایزو موسسات گردشگری، جهانگردی چیست؟ موسسات گردشگری باید چه گواهینامه ایزو یی دریافت کنند. لیست استاندارد ایزو مربوط به موسسات گردشگری و یا جهانگردی توسط این مقاله مکتوب می گردد. بنابراین شما می توانید با مطالعه مقاله “گواهینامه ایزو موسسات گردشگری، جهانگردی” اهداف خود جهت دریافت گواهینامه ایزو را پیگیری کنید. احتمالاً موضوعی که برای شما خیلی مهم است اینکه “شرکت ها و موسسات گردشگری چه گواهینامه ایزو یی می توانند دریافت کنند؟”.

استاندارد هایی که در حوزه خدمات گردشگری، جهانگردی و هتل داری توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی “ISO” تدیون شده، به شرح زیر می باشد.

  1. استاندارد ایزو 21621.
  2. استاندارد ایزو 21101.
  3. استاندارد ایزو 21102.
  4. استاندارد ایزو 21103.
  5. استاندارد ایزو 20611.
  6. استاندارد ایزو 13009.
  7. استاندارد ایزو 22483.
  8. استاندارد ایزو 18513.

لیست استاندارد ایزو مربوط به حوزه گردشگری، توریست، جهانگردی و هتل داری مکتوب شد. این استانداردها توسط سازمان بین المللی ایزو در جهت یکپارچه سازی استاندارد بین موسسات و شرکت های گردشگری و هتل داری تدوین شده است. حال اینکه گواهینامه ایزو موسسات گردشگری، جهانگردی چیست؟ و چگونه می توانید این گواهینامه را دریافت کنید.

سازمان بین المللی ایزو کمیته ای را تحت عنوان “کمیته گردشگری و خدمات وابسته به آن” به نام کمیته TC/228 تاسیس کرد. هدف از ایجاد کمیته فنی گردشگری (TC228) تدوین استاندارد های بین المللی در حوزه خدمات گردشگری و هتل داری و پیگیری منافع ذیفعان اعم از بزرگ و کوچک، کافه های کوچک، شرکت ها و موسسات گردشگری، توریستی و جهانگردی، هتل های بزرگ و مهم تر از همه تامین منافع گردشگران می باشد.

امروزه چیزی که توسط موسسات گردشگری یا هتل داری در مراکز اقامتی به اسم استاندارد سازی مورد نقد قرار می گیرد، آئین نامه هایی است که توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تدوین شده است. در حالی که مسئولیت اصلی نگارش بر عهده سازمان استاندارد سازی و مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) است.

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بر اساس بند یک ماده سه قانون اصلاح قوانین و مقررات مصوب سال 1371 شمسی تنها مرجع رسمی کشور ایران است که، وظیفه تدوین، و نشر استاندارد ملی را دارد. بنابراین این موسسه می بایست با توجه به استانداردهای تدوین شده سازمان ایزو اقدام به نشر استانداردهای موسسات گردشگری، خدمات توریستی، جهانگردی و هتل داری نماید.

موسسات و شرکت های گردشگری باید الزامات سازمان جهانی ایزو و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران  را در مجموعه خود پیاده سازی نمایند و توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو که مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران باشد، اقدام به دریافت گواهینامه ایزو نماید.

هدف اصلی از استاندارد سازی و اخذ گواهینامه ایزو موسسات گردشگری، جهانگردی شفافیت و اطلاع رسانی همینطور حفظ حقوق مصرف کنندگان و تطابق هر چه بیشتر خدمات همچنین تبلیغات ارائه دهندگان (شرکت ها و موسسات مربوطه)، با انتظار و نیاز گردشگران است.

در صنعت گردشگری علی الخصوص بین کشورهای پیشرفته مدت هاست که موسسات گردشگری، توریستی الزامات استاندارد ایزو را پیدا سازی کرده و خدمات مناسبی در اختیار گردشگران می گذارند. کشور ایران با توجه به جاذبه های تاریخی و گردشگری بیشماری که دارد، متاسفانه هیچ شرکت و موسسه گردشگری توجه ای به استاندارد و استاندارد سازی ندارد.

بنابراین جایگاه موسسات گردشگری ایرانی و از جایگاه شرکت های توریستی بین المللی فاصله خیلی زیادی دارد. گواهینامه ایزو موسسات گردشگری، جهانگردی و اخذ گواهی نامه توسط این موسسات می تواند به بهبود اینگونه خدمات برای گردشگران کمک کند و کمک به سطح ارتقاء صنعت گردشگری در ایران نماید.

با توجه به موضوع این سوال پیش می آید که “گواهینامه ایزو موسسات گردشگری، جهانگردی، هتل داری چیست؟” و چگونه متقاضیان می توانند اقدام به دریافت اینگونه گواهینامه ها نمایند. در ادامه مقاله ما به گواهینامه ایزو این موسسات می پردازیم تا متقاضیان اطلاعات کاملی در مورد گواهینامه ایزو موسسات گردشگری داشته باشند.

با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: صدور گواهینامه ISO.

گواهینامه-ایزو-21621

گواهینامه ایزو 21621:

استاندارد ISO 21621:2021 توسط سازمان استاندارد سازی ایزو تدوین شده است. استاندارد ایزو 21621 موضوعاتی همانند “گردشگری و خدمات مرتبط با رستوران های سنتی، جنبه های بصری، دکوراسیون و خدمات” را عنوان می کند. آخرین ویرایش متن استاندارد 21621 مربوط به سال 2021 میلادی می باشد.

هتل داران و موسسات جهانگردی و توریستی می توانند اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 21621 نمایند. بنابراین یکی از استاندارد های تدوین شده سازمان  ایزو مربوط به موسسات جهانگردی و گردشگری “گواهینامه ISO 21621:2021” می باشد.

برای دریافت گواهینامه ایزو 21621 متقاضیان می بایست ابتدا اقدام به پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو نمایند، سپس توسط یک شخص ثالث ممیزی شود تا اجرای این الزامات به تایید برسد. بعد از تایید تیم ممیزی شما می توانید گواهینامه ایزو 21621 را دریافت کنید.

استاندارد ایزو 21621 الزامات و توصیه های مربوط به محیط زیست و ارائه خدمات رستوران های سنتی را که به غذاهای خاص و آداب و رسوم یک کشور یا منطقه خاص تعلق دارند، ایجاد می کند.

این استاندارد ویژگی های فیزیکی رستوران های سنتی (مشخصات بصری ساختمان ها، مبلمان و دکوراسیون)، عناصر مربوط به غذاهای خاص و آداب و رسوم سرو غذا و همچنین الزامات کارکنان (لباس، رفتار، زبان) را مشخص می کند که بر سبک سنتی و کیفیت غذا تأثیر می گذارد.

بنابراین رستوران هایی که می خواهند فضای سنتی داشته باشند می توانند با کمک استاندارد ایزو 21621 این فضا را ایجاد کنند. الزامات مربوط به مشخصات فنی ساختمان ها و الزامات کلی آماده سازی و پخت و پز در آشپزخانه و سایر فضاهای پشت آفیس در این متن استاندارد ایزو 21621 گنجانده نشده است.

طی مقالات قبلی همین سایت در مورد اعتبار مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو توضیحاتی مکتوب شده است. بنابراین برای شناسایی مرجع صدور معتبر ایزو در ایران جهت اخذ گواهینامه ایزو 21621 پیشنهاد می شود مقاله “بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو” مطالعه گردد.

گواهینامه-ایزو-21101

گواهینامه ایزو 21101:

استاندارد ISO 21101:2014 موضوعات سیستم مدیریت ایمنی در گردشگری و ماجراجویی را تدوین کرده است. موضوع ایمنی در گردشگری و حفاظت از سلامت گردشگران طی ماجراجویی بسیار حائز اهمیت است. گزارشات بسیاری از  گردشگران به دلیل خطا و رعایت نکردن موارد ایمنی مکتوب شده که دچار سانحه یا حادثه ای شده اند.

بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 21101 و پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 21101 برای موسسات گردشگری و خدمات توریستی بسیار مهم است. این استاندارد آخرین بار در سال 2019 مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

استاندارد ایزو 21101 الزامات یک سیستم مدیریت ایمنی برای ارائه دهندگان فعالیت های گردشگری ماجراجویی را تشریح می کند.

یک ارائه دهنده می تواند از ISO 21101:2014 برای موارد زیر استفاده کند:

  • برای افزایش عملکرد ایمنی.
  • برای برآوردن انتظارات برای ایمنی شرکت کنندگان و کارکنان.
  • برای نشان دادن عملکرد ایمن.
  • برای حمایت از انطباق با الزامات قانونی قابل اجرا.

ISO 21101:2014 می تواند توسط همه نوع و اندازه ارائه دهندگان، که در محیط های جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی مختلف فعالیت می کنند، استفاده شود. این استاندارد می تواند همسو با الزامات استاندارد ایزو 45001 پیاده سازی شود. برای اطلاع از روند پیاده سازی استاندارد ایزو 45001 پیشنهاد می شود مقاله “نحوه پیاده سازی ایزو 45001” مطالعه گردد.

گواهینامه-ایزو-21102

گواهینامه ایزو 21102:

آموزش پرسنل توسط موسسات گردشگری جهت ارتقاء سطح خدمات قابل ارائه به گردشگران بسیار مهم است. معمولاً لیدر تورها و پرسنلی که درگیر امور مربوط به گردشگران هستند دستورالعمل یا آئین نامه اجرایی مشخصی ندارند. بنابراین اجرای الزامات استاندارد ایزو 21102 می تواند به این مهم کمک کند.

استاندارد ISO 21102:2020 الزامات مربوط به گردشگری که مربوط به پرسنل و مدیران موسسات جهانگردی است را بیان می کند. استاندارد ایزو 21102 الزامات و توصیه‌ های شایستگی ‌ها و نتایج مورد انتظار مربوط به شایستگی‌ ها را برای رهبران فعالیت ‌های گردشگری ماجراجویی مشترک در هر فعالیت گردشگری ماجراجویانه ایجاد می‌کند که می‌تواند بر کیفیت و ایمنی خدمات ارائه ‌شده تأثیر بگذارد.

جهت اخذ گواهینامه ایزو 21102 می توانید با مراجع صدور گواهینامه ایزو همکاری لازمه را داشته باشید. ابتدا اقدام به پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 21102 نمایید. برای پیاده سازی می توانید از دستورالعمل ها و آئین نامه اجرایی پرسنل که در سایت مکتوب شده است استفاده کنید.

اعتبار گواهینامه ایزو 21102 سه سال می باشد که متقاضی باید سالیانه اقدام به تمدید این گواهینامه نماید. جهت اخذ گواهینامه ایزو موسسات گردشگری (گواهینامه ایزو 21102) با ما در ارتباط باشید.

گواهینامه-ایزو-21103

گواهینامه ایزو 21103:

آیا شما قبل از اینکه گردشگران و توریست ها را به محل های گردشگری ببرید اطلاعات دقیقی از مناطق و محل گردشگری در اختیار گردشگران و توریست ها قرار می دهید. این اطلاعات می تواند شامل نقشه را ها، مسیر حرکت، محیط های جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی باشد. این می تواند برای گردشگران بسیار مهم باشد که به کجا سفر می کنند.

بنابراین استاندارد ایزو 21103 دستورالعمل هایی برای ارائه این اطلاعات به گردشگران تدوین کرده است. ISO 21103:2014 سال 2019 میلادی مورد بازبینی قرار گرفت ولی در حال حاضر نسخه قبلی که مربوط به سال 2014 میلادی است باقی مانده است.

شما با دریافت گواهینامه ایزو 21103 و پیاده سازی الزامات استاندارد ISO 21103:2014  حداقل الزامات اطلاعاتی را که باید قبل، در حین و بعد از فعالیت های گردشگری ماجراجویی به شرکت کنندگان ارائه شود، مشخص می کنید. بنابراین این می تواند باعث رضایمندی مشتریان و گردشگران شما شود.

اینکه گردشگران از موسسه گردشگری شما رضایت داشته باشند می تواند خیلی برای شما مهم باشد. بنابراین شما می توانید دستورالعمل رضایمندی مشتریان (ایزو 10002) را در مجموعه خود پیاده سازی نمایید. برای پیاده سازی الزامات استاندارد رضایتمندی مشتری “ISO 10002:2018” پیشنهاد می شود مقاله “گواهینامه ISO 10002” را مطالعه نمایید.

گواهینامه-ایزو-20611

گواهینامه ایزو 20611:

حتماً شما نیاز دارید که گردشگران یا توریست ها از ارائه خدمات شما رضایت داشته باشند. بنابراین مبحث پایداری در ارائه خدمات می تواند برای شما بسیار مهم باشد. استاندارد ایزو 26011 الزامات شیوه های خوب جهت پایداری را توصیه می کند.

ISO 20611:2018 الزامات و توصیه هایی را برای ارائه دهندگان فعالیت های گردشگری ماجراجویی در مورد شیوه های خوب برای پایداری (جنبه های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی) برای فعالیت های گردشگری ماجراجویی ارائه می دهد.

این سند برای همه نوع و اندازه ارائه دهندگان فعالیت های گردشگری ماجراجویی که در محیط های مختلف جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کنند، قابل استفاده است.

بنابراین موسسات گردشگری، جهانگردی یا هتل داری می توانند جهت اخذ گواهینامه ایزو 20611 توسط مراجع صدور گواهی نامه ISO اقدام نمایند. برای اطلاع از لیست نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر با ما در تماس باشید.

گواهینامه-ایزو-13009

گواهینامه ایزو 13009:

ISO 13009:2015 الزامات و توصیه های کلی را برای اپراتورهای ساحلی که خدمات گردشگران و بازدیدکنندگان را ارائه می دهند، ایجاد می کند. این دستورالعمل برای اپراتورها و کاربران ساحل در مورد ارائه مدیریت و برنامه ریزی پایدار، مالکیت ساحل، زیرساخت های پایدار و نیازهای ارائه خدمات، از جمله ایمنی ساحل، اطلاعات و ارتباطات، تمیز کردن و حذف زباله ها ارائه می کند.

ISO 13009:2015 برای سواحل در طول فصل حمام قابل اجرا است. بنابراین پیاده سازی الزامات استاندارد 13009 می تواند الزامات و توصیه ها جهت بهره برداری از ساحل را برای موسسات گردشگری و ارائه خدمات به گردشگران مشخص کند. دریافت گواهینامه ایزو 13009 توسط مرجع صدور گواهی نامه ISO امکان پذیر می باشد.

گواهینامه-ایزو-22483

گواهینامه ایزو 22483:

استاندارد ایزو 22483 الزامات کیفیت و توصیه هایی را برای هتل ها در مورد کارکنان، خدمات، رویدادها، فعالیت های سرگرمی، ایمنی و امنیت، نگهداری، تمیزی، مدیریت عرضه و رضایت مهمانان ایجاد می کند.

الزامات صرف نظر از طبقه بندی و دسته بندی آنها، و اینکه آیا خدمات به طور مستقیم توسط کارکنان داخلی یا توسط یک پیمانکار فرعی ارائه می شود، قابل اجرا هستند.

اخذ گواهینامه ایزو 22483 میتواند تعهد موسسه گردشگری را در جهت پیاده سازی الزامات خدماتی، خدمات مرتبط با هتل داری و گردشگری، به گردشگران یا توریست ها به اثبات برساند. بنابراین می توان عنوان کرد گواهینامه ایزو موسسات گردشگری، جهانگردی، گواهینامه ایزو 22483 می باشد.

گواهینامه-ایزو-18513

گواهینامه ایزو 18513:

استاندارد سیستم مدیریت خدمات گردشگری ISO 18513 مجموعه ای از استانداردهای معتبر بین المللی است که در راستای نیازهای مدیریتی تمامی شرکت های کوچک و بزرگ فعال در حوزه گردشگری تدوین شده است. این بر اساس الزامات مدیریتی اساسی در بخش گردشگری است و به راحتی در سیستم های مدیریت کیفیت موجود ادغام می شود.

استاندارد ایزو 18513 اصطلاحات مورد استفاده در صنعت گردشگری را در رابطه با انواع اقامتگاه های گردشگری و سایر خدمات مرتبط تعریف می کند. گواهینامه ISO 18513:2003 توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو برای یک دوره سه ساله صادر می گردد.

اگرچه ISO (سازمان بین‌المللی استاندارد) استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 را تعیین می‌کند که همه موسسات و سازمان‌ها را به منظور تضمین مدیریت سیستماتیک شرکت‌ ها در بر می‌گیرد، اما همچنین استانداردهای بخشی را در مکان ‌هایی منتشر می‌کند که سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 نمی‌تواند دقیقاً مطابقت داشته باشد.

یکی از این استانداردها استاندارد مدیریت خدمات گردشگری ایزو 18513 است. ISO 18513، استاندارد تدوین شده در سال 2003 میلادی تنها استاندارد معتبر بین المللی سیستم مدیریت منتشر شده توسط ISO در زمینه گردشگری است.

اگرچه سیستم مدیریت خدمات گردشگری ISO 18513 مبتنی بر تمام اصول ISO 9001 است، اما اصول مختلفی وجود دارد که با توجه به نیازهای بخش ایجاد شده است. به این ترتیب خدمات ارائه شده در بخش گردشگری به استاندارد خاصی رسیده است.

بنابراین موسسات گردشگری، جهانگردی و توریستی می توانند برای تعهد خود به گردشگران اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 18513 نمایند. این گواهینامه می تواند برای موسسات گردشگری بسیار مهم باشد.

خلاصه مطلب در مورد گواهینامه ایزو موسسات گردشگری:

ما در این مقاله سعی کردیم به تمامی گواهینامه های استانداردی که شرکت ها و موسسات گردشگری جهت ارتقاء سطح بهره وری به آن نیاز دارند مکتوب کنیم. مهمترین استانداردی که برای موسسات گردشگری توسط سازمان بین المللی ایزو تدوین شده است، گواهینامه ایزو 18513 می باشد.

متقاضیانی که در حوزه فعالیت خدمات گردشگری، توریستی فعالیت می کنند با مطالعه مقاله “گواهینامه ایزو موسسات گردشگری” می توانند اطلاعات کافی در مورد لیست استاندارد های مربوط به حوزه خود دسترسی داشته باشند.

تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک امیدوار است شرکت های گردشگری الزامات استاندارد های تدوین شده را رعایت کنند و اقدام به دریافت گواهینامه ایزو نمایند. این می تواند صنعت گردشگری در ایران را رونق دهد و باعث جذب بیشتری از جهانگرادان باشد.

جهت پیاده سازی الزامات و اخذ گواهینامه ایزو معتبر می توانید با ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان ما جهت انتخاب مرجع صدور معتبر بهره مند شوید.

مزایای اخذ گواهینامه ایزو توسط مجموعه هوداک سیستم فرتاک به شرح زیر است.

  1. پیاده سازی و مشاوره جهت استقرار الزامات استاندارد ایزو مورد تایید مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو.
  2. مسیر دریافت گواهینامه ایزو را برای شما هموار می کنیم.
  3. شما می توانید توسط تیم هوداک سیستم فرتاک با هزینه کمتری اقدام به اخذ گواهینامه ایزو کنید.
  4. در مورد اعتبار مراجع صدور و شناسایی مرجع صدور معتبر اطلاعات کاملی در اختیار شما می گذاریم.
  5. هوداک سیستم فرتاک مرجع صادر کننده گاهینامه ایزو نیست، بنابراین ما می توانیم از مراجع مختلفی با هزینه کمتر برای شما گواهینامه ایزو دریافت کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button