دسته ها

آخرین مطالب

مراقبت های بهداشتی ناب چیست؟ – 8 روش پیاده سازی

مراقبت های بهداشتی ناب چیست؟. ناب مجموعه ای از فلسفه ها و روش های عملیاتی است که با کاهش ضایعات و انتظارات، به ایجاد حداکثر ارزش برای بیماران کمک می کند. بر توجه به نیازهای مشتری، مشارکت کارکنان و بهبود مستمر تأکید دارد.

مراقبت های بهداشتی ناب چیست؟ - 8 روش پیاده سازی

توسط مقاله مدیریت تولید ناب تعریف کردیم که 6 اصل پویایی اساسی مدیریت ناب را تشکیل می دهند:

  1. نگرش بهبود مستمر،
  2. ایجاد ارزش،
  3. وحدت هدف،
  4. احترام به کارگران خط مقدم،
  5. ردیابی بصری، و
  6. گروه بندی انعطاف پذیر.

مطالعات موردی مراقبت های بهداشتی ناب را نشان می دهد. پس مراقبت های بهداشتی در تولید ناب و بهبود مستمر فرآیند کسب وکارها مهم است که در این مقاله به آن می پردازیم.

فهرست محتوا

مراقبت های بهداشتی ناب چیست؟

مراقبت های بهداشتی ناب کاربرد ایده های ناب در مراقبت های بهداشتی برای به حداقل رساندن ضایعات با بهبود مداوم فرآیند است. یاد بگیرید که چگونه از تولید ناب برای بهبود رضایت بیمار و نتایج مراقبت و در عین حال کاهش هزینه ها استفاده کنید.

مراقبت‌ های بهداشتی ناب، کاربرد ایده‌های ناب در تأسیسات بهداشتی برای به حداقل رساندن ضایعات در هر فرآیند، رویه و کار از طریق یک سیستم بهبود مستمر است. با استفاده از اصول ناب، همه اعضای سازمان، از پزشکان گرفته تا کارکنان عملیاتی و اداری، به طور مستمر در تلاش برای شناسایی مناطق زباله و حذف هر چیزی که برای بیماران ارزش افزوده ندارد، هستند.

اعضای صنعت مراقبت های بهداشتی برای یافتن راه حل های جدید برای رشد ناپایدار 5.5 درصدی در سال در مخارج سلامت ملی، از اصول تولید ناب برای کمک به مهار هزینه ها و افزودن ارزش برای بیماران استفاده کرده اند. یکی از حوزه‌های تمرکز، افزایش رضایت «مشتری» (بیماران و پرداخت‌کنندگان) و انجام این کار سودآور است.

از آنجا که حذف ضایعات در هر سطح از یک سازمان برای اصول ناب ضروری است، و از آنجا که “تفکر ناب” برای موفقیت مستلزم خرید از هر عضو تیم سازمان است، عمیقاً در فرهنگ جا افتاده و منجر به نوآوری در هر سطح می شود. . با استقرار سیستم مدیریت مراقبت های بهداشتی ناب، سازمان ها همچنین رضایت بیمار را بهبود می بخشند، زیرا تصمیمات و فرآیندها بیشتر و بیشتر بر بیمار متمرکز می شوند.

شش سیگما چیست؟, روش 6 سیگما, شش سیگما چگونه به کسب وکارها کمک می کند؟

عملکرد ناب شش سیگما در مراقبت های بهداشتی

اگرچه گاهی اوقات ناب و شش سیگما اشتباه گرفته می شوند، اما اغلب در مراقبت های بهداشتی و سایر صنایع برای ایجاد پیشرفت ها به صورت پشت سر هم مورد استفاده قرار می گیرند، اما آنها به روش های مختلفی این کار را انجام می دهند.

شش سیگما یک سیستم مبتنی بر معیار است که برای کاهش خطاهای پزشکی و حذف عیوب از فرآیندهای درگیر در ارائه مراقبت استفاده می شود. هر دو روش برای بهینه سازی عملیات و افزایش ارزش برای بیماران تلاش می کنند.

با این حال، در حالی که ناب بر حذف ضایعات تمرکز دارد، شش سیگما به دنبال کاهش تنوع با کاهش عیوب به یک معیار آماری خاص است. در دو دهه گذشته، این دو سیستم در فرآیند بهبود ترکیبی به نام “Lean Six Sigma” ترکیب شده اند.

سازمان‌هایی که اصول ناب را در مراقبت‌های بهداشتی ایجاد می‌کنند، مانند ویرجینیا میسون، خالق سیستم تولید ویرجینیا میسون (VMPS)، معتقدند که ناب رویکرد کلی بهتری برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی است، زیرا برای همه اعضای تیم مراقبت از بیمار ارزش قائل است و می‌تواند توسط هر کسی اجرا شود.

برخلاف شش سیگما، ناب نیازی به روش‌های آماری پیشرفته، آموزش پرهزینه، یا پلتفرم‌ها و سیستم‌های گران قیمت ندارد. مهمتر از آن، ارزش‌های ناب را می‌توان به صورت تدریجی در سفری مستمر به سمت مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر ارزش به کار برد. هر بخش مراقبت و هر تعامل با بیمار، فرصت هایی را برای ارزش آفرینی و کاهش ضایعات نشان می دهد.

روش پیاده سازی مراقبت های بهداشتی ناب در پزشکی

Taiichi Ohno از تویوتا، مبتکر اصول ناب، هفت حوزه ضایعاتی را که در هر صنعتی رخ می دهد، توصیف کرد. (تویوتا بعداً ضایعات هشتم را شناسایی کرد.) ممکن است به‌کارگیری آنچه در تولید در یک محیط بیمارستانی کارآمد بوده است، غیر شهودی به نظر برسد، اما با پیاده‌سازی ناب در مراقبت‌های بهداشتی و بررسی فرآیندها و سیستم‌ها از طریق لنز هشت زباله، سازمان‌ها به طور بالقوه می‌توانند:

روش پیاده سازی مراقبت های بهداشتی ناب در پزشکی چگونه است

1. کاهش زمان انتظار / بیکاری طبق اصول ناب

 هر زمانی که بیماران یا کارمندان مجبور به ایستادن باشند، اتلاف اتفاق می افتد. بیمارانی که در نواحی انتظار نشسته‌اند، جلساتی که برای دیر مراجعه‌کنندگان متوقف شده‌اند، فهرست‌های انتظار قرار ملاقات، و تجهیزات بی‌کار با فناوری پیشرفته، همگی مناطقی هستند که فرصت‌هایی را برای سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی نشان می‌دهند تا از خلاقیت و تخیل تیم‌های خود برای کاهش ضایعات استفاده کنند.

2. موجودی را به حداقل برسانید

به حداقل رساندن موجودی، موجودی نشان دهنده سرمایه مقید و هزینه ذخیره سازی است. مازاد تجهیزات و داروها، تجهیزات اضافی، داده های اضافی، یا انبارهای فرم های از پیش چاپ شده، همگی به ضایعات موجودی تبدیل می شوند. علاوه بر این، موجودی بیش از حد، خطر از دست دادن به دلیل سرقت یا منسوخ شدن را افزایش می دهد. کارکنان در سراسر سازمان می توانند آموزش ببینند تا موجودی بیش از حد را تشخیص دهند و راه های جدیدی برای کاهش آن بیابند.

3. رفع نقص برای بهبود کیفیت مراقبت و افزایش بازپرداخت

ریشه کن کردن عیوب برای بهبود کیفیت مراقبت و افزایش فرآیند بازپرداخت یا نقص سیستم، اشتباهات پزشکی و تشخیص اشتباه نمونه هایی از ضایعات نقص در مراقبت های بهداشتی هستند. شرایط به دست آمده از مراقبت های بهداشتی مانند لخته شدن خون و عفونت ها، اشتباهات دارویی یا جراحی، بستری مجدد قابل اجتناب، واکنش های آلرژیک قابل پیشگیری، سوابق پزشکی ناقص یا اشتباه، همگی نشان دهنده ضایعات نقص در مراقبت های بهداشتی هستند.

همانطور که پرداخت کنندگان به سمت پرداخت برای مدل های عملکردی حرکت می کنند که نتایج را پاداش/جریمه می کند، سازمان ها می توانند از اصول ناب برای بسیج هر کارمند برای ریشه کن کردن ضایعات نقص و بهبود کیفیت استفاده کنند تا تأثیر مثبتی بر نتیجه نهایی داشته باشند و مهمتر از همه، از اشتباهات جلوگیری کنند.

4. حمل و نقل - کاهش حرکت بیماران، لوازم و تجهیزات برای بهبود جریان بیمار

  حمل و نقل – کاهش جابجایی بیماران، لوازم و تجهیزات برای بهبود جریان بیمار، زباله های حمل و نقل در مراقبت های بهداشتی شامل جابجایی افراد، لوازم و تجهیزات پزشکی غیر ضروری است. انتقال بیماران به بخش‌های مختلف و دویدن برای جمع‌آوری لوازم نیز خطر آسیب‌دیدگی بیمار یا مراقب (ضایعات ناقص) را افزایش می‌دهد و باعث تأخیر در مراقبت می‌شود (ضایعات در انتظار).

تفکر ناب می تواند برای تجزیه و تحلیل حرکت بیمار و مراقب از طریق مرکز بیمارستان به منظور صرفه جویی در زمان، کاهش آسیب و بهبود جریان بیمار استفاده شود.

5. با کاهش حرکت، از صدمات جلوگیری کنید و در زمان صرفه جویی کنید

  جلوگیری از آسیب‌دیدگی و صرفه‌جویی در زمان با کاهش اتلاف حرکت زمانی اتفاق می‌افتد که کارکنان بیمارستان در فضای کاری خود حرکتی را انجام دهند که ارزشی برای بیماران ایجاد نمی‌کند. رسیدن یا خم شدن برای وسایل و تجهیزات پرکاربرد، افزایش راه رفتن به دلیل طراحی نامناسب ساختمان، یا جابجایی غیر ارگونومیک بیمار بین تخت‌ها، ویلچرها یا میزهای عمل، موارد بالقوه اتلاف حرکت هستند.

6. با به حداقل رساندن تولید بیش از حد مراقبت های بهداشتی، منابع را به حداکثر برسانید

با به حداقل رساندن تولید بیش از حد در مراقبت های بهداشتی، منابع را به حداکثر برسانید ضایعات بیش از حد مستلزم اضافه کاری، ایجاد بیش از حد چیزی، یا ایجاد آن در زمان های نامناسب است. تهیه دارو برای بیمار ترخیص شده، آزمایشات تکراری، یا طولانی شدن مدت اقامت در بیمارستان فراتر از نیازهای پزشکی، همگی نمونه هایی از تولید بیش از حد است که سازمان های مراقبت های بهداشتی می توانند با آن مقابله کنند.

7. ضایعات را از پردازش بیش از حد حذف کنید

حذف زباله از پردازش بیش از حد پردازش بیش از حد زمانی رخ می دهد که کار غیر ضروری برای درمان بیماران انجام شود. آزمایش‌های بی‌ضروری، پر کردن فرم‌های مختلف با اطلاعات یکسان و انجام ورود داده‌ها در بیش از یک سیستم نمونه‌هایی هستند. زمانی که زمان، تلاش و منابع به کیفیت مراقبت اضافه نمی کند یا نتایج بیمار را بهبود نمی بخشد، پتانسیل تغییر یا حذف از طریق تجزیه و تحلیل ناب را دارد. با مشاهده تمام فرآیندها از طریق دریچه مراقبت های بهداشتی ناب، کارکنان می توانند به شناسایی فرآیندهای تکراری، اضافی یا کمتر از ارزش کمک کنند تا در زمان و هزینه صرفه جویی شود.

8. زباله در مراقبت های بهداشتی

درک اینکه چگونه ضایعات مراقبت های بهداشتی منجر به پتانسیل های انسانی استفاده نشده می شود – اوج اتلاف در مراقبت های بهداشتی هنگامی که زمان کارگران توسط هر یک از موارد فوق صرف می شود، آنها نمی توانند از آن برای استفاده از خلاقیت و استعدادهای خود برای کاری استفاده کنند که باعث ارتقای مراقبت از بیمار و عملیات بهینه می شود. اتلاف در مراقبت‌های بهداشتی از زمانی که کارکنان می‌توانند برای فعالیت‌های آموزشی، ایجاد روابط با بیماران یا اجرای بهبودهای مبتنی بر سیستم‌ها استفاده کنند، کم می‌کند. اتخاذ یک فرهنگ ناب نه تنها منجر به بهبود کیفیت مراقبت و کاهش هزینه می شود، بلکه منجر به بهبود روحیه و تعهد کارکنان نیز می شود.

اجرای اصول ناب در مراقبت های بهداشتی

از زمانی که اولین پیشگامان آموخته های خود را در اجلاس جهانی مراقبت های بهداشتی ناب در سال 2007 به اشتراک گذاشتند، سازمان های مراقبت های بهداشتی بیشتر و بیشتری روش های ناب را در مأموریت خود برای به دست آوردن کنترل بر هزینه ها و در عین حال بهبود کیفیت مراقبت و نتایج پیاده سازی کردند. به کارگیری مفاهیم توسعه‌یافته در تولید در مراقبت‌های بهداشتی، نیازمند رویکردی متفکرانه برای تطبیق این نوآوری‌ها با محیط بیمارستان است.

رهبران مراقبت های بهداشتی از دیدگاه های پزشکان خط مقدم برای ارائه بینش های جدید قدردانی می کنند. همه در سازمان یاد می گیرند که بپرسند، آیا این برای بیمار ارزش افزوده دارد؟

هنگام به کارگیری اصول ناب در مراقبت های بهداشتی، سازمان ها از مجموعه ای از ابزارها برای اجرای تغییر استفاده می کنند. تمرکز بر حذف مراحل و فرآیندهایی است که به رضایت بیمار و مراقبت برتر کمک نمی کنند. رهبران مراقبت های بهداشتی از دیدگاه های پزشکان خط مقدم برای ارائه بینش های جدید قدردانی می کنند.

همه در سازمان یاد می گیرند که بپرسند، “آیا این برای بیمار ارزش افزوده دارد؟” به گفته گری کاپلان (1)، مدیر عامل سیستم سلامت ویرجینیا میسون، اجرای تغییر مستلزم آن است که رهبران از لاغر بودن فراتر رفته و “احساس فوریت” ایجاد کنند، “دیدگاه مشترک” ایجاد کنند، “توقعات را همسو کنند” و “رهبری قابل مشاهده و متعهد” را نشان دهند. ” به این ترتیب، سازمان ها از ناب استفاده می کنند تا به طور موثر سرمایه فکری جمعی همه اعضای تیم خود را مهار کنند تا ارزش را برای بیماران به حداکثر برسانند و مسیر هزینه های ناپایدار مراقبت های بهداشتی را کاهش دهند.

پرسش های متداول

مراقبت‌ های بهداشتی ناب، کاربرد ایده‌های ناب در تأسیسات بهداشتی برای به حداقل رساندن ضایعات در هر فرآیند، رویه و کار از طریق یک سیستم بهبود مستمر است. با استفاده از اصول ناب، همه اعضای سازمان، از پزشکان گرفته تا کارکنان عملیاتی و اداری، به طور مستمر در تلاش برای شناسایی مناطق زباله و حذف هر چیزی که برای بیماران ارزش افزوده ندارد، هستند.

 

  1. کاهش زمان انتظار / بیکاری طبق اصول ناب
  2. موجودی را به حداقل برسانید
  3. رفع نقص برای بهبود کیفیت مراقبت و افزایش بازپرداخت
  4. حمل و نقل – کاهش حرکت بیماران، لوازم و تجهیزات برای بهبود جریان بیمار
  5. با کاهش حرکت، از صدمات جلوگیری کنید و در زمان صرفه جویی کنید
  6. با به حداقل رساندن تولید بیش از حد مراقبت های بهداشتی، منابع را به حداکثر برسانید
  7. ضایعات را از پردازش بیش از حد حذف کنید
  8. زباله در مراقبت های بهداشتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button