دسته ها

آخرین مطالب

ISO 8501 چیست؟

ISO 8501 توسط سازمان بین المللی (ISO) در سال در سال 2007 میلادی جهت آماده سازی زیر لایه های فولادی قبل از رنگ آمیزی تدوین و منتشر شد. رعایت الزامات استاندارد ایزو 8501 به کسب وکارهای مرتبط کمک می کند قبل از رنگ آمیزی ورق های فولادی سطح را به درستی تمیز کنند تا پوشش رنگ آمیزی موفقیت آمیزی داشته باشند.

ISO 8501 چیست؟ - آماده سازی سطوح فلزی قبل از رنگ آمیزی

آماده سازی سطح، اولین مرحله عملیات ضروری یک بستر فولادی قبل از اعمال هر پوششی است، و به طور کلی به عنوان مهم ترین عامل مؤثر بر موفقیت کلی یک سیستم حفاظت در برابر خوردگی پذیرفته شده است.

عملکرد یک پوشش به طور قابل توجهی تحت تأثیر توانایی آن در چسبیدن مناسب به مواد بستر است. رسوب باقیمانده بر روی سطوح فولادی، پایه نامناسبی برای اعمال پوشش‌های محافظ مدرن و با کارایی بالا است و بنابراین با تمیز کردن انفجار ساینده حذف می‌شود.

سایر آلاینده های سطح روی سطح فولاد نورد شده مانند روغن و گریس نیز نامطلوب هستند و باید قبل از فرآیند تمیز کردن بلاست حذف شوند. فرآیند آماده سازی سطح نه تنها فولاد را تمیز می کند، بلکه یک پروفیل مناسب برای دریافت پوشش محافظ معرفی می کند.

وضعیت سطح اولیه

عناصر سازه ای فولادی در سازه های جدید معمولاً یا از مقاطع نورد گرم یا تیرهای صفحه ساخته شده هستند. سطوح فولادی اولیه معمولاً مطابق با درجه زنگ زدگی A یا B مطابق با استاندارد BS EN ISO 8501-1 [1] است.

در صورت امکان از موادی که حفره دارند، یعنی زنگ زدگی C یا D، اجتناب شود، زیرا تمیز کردن تمام محصولات خوردگی از گودال ها در حین آماده سازی سطح دشوار است. توضیحات درجه زنگ A تا D به شرح زیر است: 

  • الف – سطح فولادی تا حد زیادی با مقیاس آسیاب چسبنده پوشیده شده است، اما زنگ زدگی کمی دارد
  • ب – سطح فولادی که شروع به زنگ زدگی کرده و از آن رسوب آسیاب شروع به پوسته پوسته شدن کرده است
  • ج – سطح فولادی که فلس آسیاب روی آن زنگ زده است یا می توان از آن خراش داد، اما در دید معمولی دارای حفره های خفیف باشد.
  • د – سطح فولادی که فلس آسیاب روی آن زنگ زده است و حفره های عمومی در آن در دید عادی قابل مشاهده است.
روش های آماده سازی و درجه های نظافت ورق های فولادی، استاندارد ا یزو 8501

روش های آماده سازی و درجه های نظافت

روش ها و درجه های مختلف تمیزی در BS EN ISO 8501-1 ارائه شده است. این استاندارد اساساً به ظاهر سطح فولاد پس از تمیز کردن دستی، تمیز کردن ابزار برقی، تمیز کردن با انفجار ساینده یا تمیز کردن شعله اشاره دارد و توضیحاتی را با ارجاع تصویری از درجه های تمیزی ارائه می دهد.

انواع سطح ISO 8501 چیست؟

رویه‌های مربوط به تمیز کردن انفجار، که یکی از مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن رسوب آسیاب و زنگ‌زدگی روی سطوح فولادی است، در استاندارد بین‌المللی ISO 8501 توضیح داده شده است که مرجع تصویری مفیدی برای نقشه‌برداران، اعمال کننده‌ها و ناظران پوشش ارائه می‌دهد.

ISO 8501-1:2007

آماده سازی زیرلایه های فولادی قبل از اعمال رنگ و محصولات مرتبط – ارزیابی بصری تمیزی سطح – قسمت 1: نمرات زنگ زدگی و درجه های آماده سازی زیرلایه های فولادی بدون پوشش و زیرلایه های فولادی پس از حذف کلی پوشش های قبلی.

چهار سطح از رسوب آسیاب و زنگ زدگی را که معمولاً بر روی سطوح فولادی بدون پوشش یافت می شود، شناسایی می کند. همچنین درجات خاصی از تمیزی بصری را پس از آماده سازی سطح سطوح فولادی بدون پوشش و سطوح فولادی پس از حذف کامل هر پوشش قبلی مشخص می کند.

ISO 8501-2:1994

آماده سازی زیرلایه های فولادی قبل از اعمال رنگ ها و محصولات مرتبط – ارزیابی بصری تمیزی سطح – قسمت 2: درجه های آماده سازی بسترهای فولادی قبلاً پوشش داده شده پس از حذف موضعی پوشش های قبلی.

مجموعه ای از درجه های آماده سازی سطوح فولادی را پس از حذف موضعی پوشش های رنگ قبلی مشخص می کند. حاوی عکس هایی است که نمونه هایی از نمرات آماده سازی را نشان می دهد. 

درجه های مختلف آماده سازی با توضیحات مکتوب تعریف می شوند. قابل استفاده برای سطوح آماده شده برای رنگ آمیزی با روش هایی مانند تمیز کردن با انفجار، تمیز کردن با دست و ابزار برقی و سایش با ماشین.

ISO 8501-3:2006

آماده سازی زیرلایه های فولادی قبل از اعمال رنگ و محصولات مرتبط – ارزیابی بصری تمیزی سطح – قسمت 3: درجه های آماده سازی جوش ها، لبه ها و سایر مناطق دارای نقص سطح.

ISO 8501-3:2006 درجه های آماده سازی جوش، لبه های بریده شده و سایر نواحی را بر روی سطوح فولادی دارای نقص توصیف می کند. چنین عیوبی می‌توانند قبل و/یا بعد از یک فرآیند تمیز کردن انفجار ساینده قابل مشاهده باشند.

درجه های آماده سازی داده شده برای ساخت سطوح فولادی با عیوب، از جمله سطوح جوش داده شده و ساخته شده، مناسب برای استفاده از رنگ ها و محصولات مرتبط است.

ISO 8501-4:2020

آماده سازی زیرلایه های فولادی قبل از اعمال رنگ و محصولات مرتبط – ارزیابی بصری تمیزی سطح – قسمت 4: شرایط سطح اولیه، درجه های آماده سازی و درجه های زنگ زدگی در ارتباط با جت آب.

این سند مجموعه ای از درجه های آماده سازی سطوح فولادی را پس از حذف جزئی آلاینده های محلول در آب، زنگ زدگی، پوشش های قبلی رنگ و سایر مواد خارجی توسط جت آب با فشار بالا مشخص می کند. درجات مختلف با توضیحات مکتوب همراه با عکس هایی که نمونه هایی معرف در محدوده تحمل برای هر درجه هستند، همانطور که در کلمات توضیح داده شده است، تعریف می شوند.

این سند هم شرایط سطح اولیه و هم درجه زنگ زدگی فلاش پس از تمیز کردن را مشخص می کند که با توضیحات مکتوب همراه با نمونه های عکاسی معرف نیز مشخص شده است.

این سند تمیزی سطح را در ظاهر بصری آن اعمال می کند.

علاوه بر ظاهر بصری به آلاینده های نامرئی و زبری یا مشخصات نیز توجه می شود. روش‌های فیزیکی و شیمیایی برای آزمایش نمک‌های محلول و سایر آلاینده‌های نامرئی روی سطح تمیز بصری در سری ISO 8502 یافت می‌شود. مشخصات زبری یا مشخصات سطح در سری ISO 8503 یافت می شود.

سازمان ISO کیست؟, شرح در مقاله

آیا استاندارد ایزو 8501 گواهینامه می شود؟

برخی از کسب وکارها برای تضمین رعایت الزامات استاندارد حفاظت در برابر خوردگی سازه های فولادی با رنگ آمیزی به مشتریان خود درخواست اخذ گواهینامه ISO 8501 را دارند. سازمان ایزو توسط این استاندارد الزامات قابل رعایت را توصیف کرده است و استاندارد ایزو 8501 توسط نهادهای بین المللی و اصلی گواهینامه نمی شود.

اما برخی از CB های خصوصی که در ایران فعالیت دارند گواهینامه ایزو سیستم حفاظت در برابر خوردگی سازه های فولادی با رنگ آمیزی (ISO 8501) را صادر می کنند. بنابراین تفاوتی ندارد که شما در تهران، سمنان، اهواز، اصفهان، مشهد یا چه استانی در ایران درخواست دریافت گواهینامه ایزو را داشته باشید. شما می توانید توسط CB های خصوصی غیر IAF اقدام به اخذ گواهینامه ISO 8501 نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد “مرجع صدور گواهینامه ایزو شرکت ها” در ایران اینجا کلیک نمایید.

پرسش های متداول

رویه‌های مربوط به تمیز کردن انفجار، که یکی از مؤثرترین روش‌ها برای از بین بردن رسوب آسیاب و زنگ‌زدگی روی سطوح فولادی است، در استاندارد بین‌المللی ISO 8501 توضیح داده شده است که مرجع تصویری مفیدی برای نقشه‌برداران، اعمال کننده‌ها و ناظران پوشش ارائه می‌دهد.

برخی از کسب وکارها برای تضمین رعایت الزامات استاندارد حفاظت در برابر خوردگی سازه های فولادی با رنگ آمیزی به مشتریان خود درخواست اخذ گواهینامه ISO 8501 را دارند. سازمان ایزو توسط این استاندارد الزامات قابل رعایت را توصیف کرده است و استاندارد ایزو 8501 توسط نهادهای بین المللی و اصلی گواهینامه نمی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button