دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

فرم درخواست

دانلود مستندات

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو پرسشی است که اغلب شرکت ها و سازمان های درگیر موضوع اخذ گواهینامه ایزو دارند. مهمترین چالش متقاضیان اخذ گواهینامه ISO مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو می باشد. امروزه با توجه به گستردگی و ایجاد شرکت های ایزو مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو بسیار راحت تر از گذشته شده است. شرکت های درخواست کننده ایزو صرفا با تکمیل فرم درخواست که اطلاعات سازمانی باید در آن مکتوب گردد همچنین واریز وجه ایزو می توانند گواهینامه ایزو دریافت کنند. لذا مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو خیلی به صورت قانونی و اصولی توسط نهاد های صادر کننده اجرا نمی شود.

توسط مقاله فوق به طور کلی مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو بررسی می گردد. لذا شرکت هایی که درخواست اخذ مدرک بین المللی ایزو دارند باید مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو را در سازمان خود ایجاد نمایند. همچنین شرایط اخذ ایزو برای شرکت هایی که نیاز به اخذ گواهینامه ایزو فوری دارند بررسی می گردد.

متقاضیان با مطالعه مقاله مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو به راحتی می توانند اقدامات لازم جهت ممیزی و صدور گواهینامه ایزو را انجام و موفق به اخذ ایزو بین المللی شوند. بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو چگونه است؟

گواهینامه ایزو توسط نهادهای صادر کننده (مدرک ایزو) طی دو سطح اعتباری بین المللی و فیک در ایران صادر می شود. در این قسمت می خواهیم بپردازیم به اخذ گواهینامه ایزو بین المللی که توسط مراجعی صادر می شود که مجوز صدور گواهینامه ایزو را از ارگان های بین المللی دریافت کرده اند.

سال های قبل مراجع صادر کننده گواهی نامه ایزو بسیار اندکی در ایران فعالیت می کرده اند. لذا برای اخذ گواهینامه ایزو شرکت ها باید مبالغ بسیار بالایی پرداخت می کردند و مدت زمان زیادی درگیر مستند سازی و پیاده سازی الزامات استاندارد ISO می شده اند. امروزه مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو بسیاری در ایران فعالیت می کنند که ایجاد بازار رقابتی بین این مراجع کاملا به نفع مشتریان اخذ ایزو شده است. بنابراین مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو حتی از نهادهای بین المللی راحت تر از گذشته شده است.

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو به طور کلی طی شش مرحله تقسیم بندی می شود که به شرح زیر است.

  • ابتدا انتخاب کنید که چه گواهینامه استانداردی می خواهید دریافت کنید.
  • انتخاب نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو براساس استراتژی مجموعه درخواست کننده ایزو.
  • ارزیابی اولیه از نوع فعالیت های سازمانی که در مجموعه ثبت و صورت می پذیرد.
  • آماده سازی اسناد و مستندات استاندارد ایزو درخواستی.
  • ممیزی اولیه جهت اینکه اطمینان داشته باشید سیستم شما موثر است.
  • حسابرسی توسط ممیز نهاد صادر کننده و در نهایت تایید حسابرس و صدور گواهینامه ایزو.

انتخاب گواهینامه استاندارد مربوط به فعالیت سازمانی:

اولین قدم برای طی کردن مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو انتخاب استاندارد های ایزو است که با توجه به نوع فعالیت سازمان موثر باشند. سازمان بین المللی استانداردسازی ISO حدود بیست و دو هزار استاندارد تدوین کرده است که اغلب این استانداردها قابلیت صدور گواهینامه ندارد. بنابراین معمولا سازمان ها جهت اخذ گواهینامه ایزو در قدم نخست اقدام به استقرار الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 می کنند.

استاندارد ISO 9001 جزو خانواده استاندارد ایزو 9000 بوده که بر مبنای سیستم مدیریت کیفیت در سازمان نهادینه شده است. بنابراین به دلیل اهمیت موضوع مدیریت کیفیت درون سازمانی استاندارد ISO 9001 جزو محبوب ترین و موثر ترین استانداردهای تدوین شده سازمان بین المللی ISO می باشد.

و اما صنایع مختلف با توجه به نوع فعالیت خود می توانند اقدام به اخذ گواهینامه های تخصصی مربوط به نوع کار سازمانی خود نمایند. مشروحی از مهمترین استانداردهای بین المللی تدوین شده در زیر اعلام می گردد.

ISO 14001:2015 –  سیستم مدیریت کیفیت محیط زیست.

ISO 45001:2018 – سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار.

ISO 22000:2018 – سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی.

ISO 27001:2018 – سیستم مدیریت امنیت اطلاعات.

ISO 29001:2020 – سیستم مدیریت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی.

ISO 13485:2016 – سیستم مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی.

ISO 50001-2018 – سیستم مدیریت انرژی.

ISO 3632-2:2021 – سیستم مدیریت خالص بودن زعفران.

ISO 31000:2018 – سیستم مدیریت ریسک

ISO 10006:2017 – سیستم مدیریت برای مدیریت کیفیت در پروژه ها.

ISO 21500:2021 – سیستم مدیریت پروژه.

ISO 22716:2007 – دستورالعمل رویه های خوب تولید برای محصولات آرایشی بهداشتی.

ISO 3834-2:2021 – سیستم مدیریت الزامات کیفیت برای جوشکاری.

ISO 20000-1:2018 – سیستم مدیریت فناوری اطلاعات.

HSE-MS – سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در کارگاه.

ISO 10668:2010 – ارزش گذاری برند.

ISO/TS 16949:2009 – سیستم مدیریت کیفیت در صنایع قطعه سازی برای خودرو.

بنابراین سازمان ها براساس نوع فعالیتی که دارند می توانند هر یک از استاندارد های نامبرده شده را انتخاب و مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو را طی نمایند.

انتخاب نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو:

انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو دومین قدم جهت طی کردن مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو می باشد. عموما شرکت های متقاضی اعلام می کنند که قیمت های متفاوتی توسط شرکت های مشاور بابت صدور گواهینامه ایزو اعلام می شود. نکته مهم این هست که مرجع صادر کننده ایزو در ایران سطح اعتباری کاملا متفاوتی دارد. موضوع بعدی بازار رقابتی بین مراجع صدور گواهینامه ایزو است که باعث اعلام قیمت های متفاوت توسط نهاد صادر کننده می شود.

برای بررسی اعتبار نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو به ادامه مقاله مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو توجه فرمایید.

برخی از مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو توسط نهاد بین المللی اعتبارسنجی IAF تایید می شوند و گواهینامه اخذ شده در سایت IAF نیز استعلام می شود. اصطلاحا گواهینامه ایزو صادر شده توسط مراجع که در سایت IAF تایید می شود، اعلام میگردد سازمان گواهینامه ایزو بین المللی دریافت کرده است.

نام مرجع صدور گواهینامه ایزو اختصارا CB نامیده می شود. CB ها باید مجوز صدور گواهینامه ایزو را از یک نهاد اعتبار دهنده که معمولا سازمان استاندارد کشورها است دریافت نمایند. نکته مهم اینکه نهاد اعتبار دهنده به CB باید توسط انجمن IAF تایید گردد.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو از نهادهای معتبر بین المللی عموما به دلار اعلام می شود و متقاضی برای دریافت گواهینامه ایزو باید هزینه بالاتری پرداخت نماید.

دسته بعدی نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران اصطلاحا CB های خصوصی اعلام می شوند. این مراجع عموما اعلام می کنند گواهینامه ایزو از انگلیس، آلمان، کانادا یا ایتالیا دریافت می کنید. یا اعلام می شود گواهینامه ایزو در سایت ASCB رجیستری می شود یا ما مورد تایید وزارت صنایع معادن هستند. به صراحت اعلام می شود مراجعی که این گواهینامه ها را صادر می کنند فیک هستند. بنابراین گواهینامه ایزو صادر شده توسط این نهادها فاقد اعتبار بین المللی می باشد. منتها گواهینامه های ایزو اخذ شده از مراجع خصوصی برای مناقصه یا حتی در کشورهای اطراف ایران اعتبار دارد و مورد تایید است.

مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو طی مرحله دوم انتخاب نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو است. لذا توضیح داده شد برخی مراجع اعتبار بین المللی دارند و برخی دیگر اعتبار داخلی. لذا براساس اهداف سازمانی متقاضی می تواند انتخاب نماید از مرجع اصلی گواهینامه ایزو دریافت کند یا از مراجع غیر اصلی. مشاوره بابت انتخاب نهاد صادر کننده ایزو توسط گروه مهندسین هوداک سیستم فرتاک رایگان انجام می شود.

برای اطلاع از نهادهای بین المللی صادر کننده گواهینامه ایزو در ایران به مقاله لیست شرکت های CB در ایران مراجعه کنید.

ممیزی اولیه درون سازمانی:

مرحله سوم از مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو ممیزی و ارزیابی اولیه درون سازمانی بابت فرآیند های در حال انجام است. این مرحله در صورتی انجام می گیرد که سازمان متقاضی درخواست اخذ گواهینامه ایزو بین المللی داشته باشد. مراجعی که اقدام به صدور گواهینامه ایزو فوری می کنند بلحاظ اینکه ممیزی انجام نمی شود نیاز به پیاده سازی و استقرار ندارند. لذا مرحله ممیزی اولیه درون سازمانی ازمراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو خذف می گردد.

ممیزی اولیه درون سازمانی از واحد مدیریت شروع می شودئ و تا واحد لجستیک و پشتیبان ادامه دارد. کلیه فرآیندهای واحدهای مربوطه بررسی می شود و فرآیندهای اشتباه شناسایی می شوند. لذا قبل از استقرار الزامات سیستم مدیریت کیفیت شناسایی و ارزیابی فرآیندهای اشتباه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آماده سازی اسناد و مستندات استاندارد ایزو درخواستی:

آماده سازی اسناد، مستندات و کلیه دستورالعمل های استاندارد ایزو درخواستی قدم بعدی درمراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو می باشد. پیشنهاد می شود این مرحله توسط کارشناس ایزو، مشاور ایزو یا مهندسین ایزو انجام شود. مهمترین موضوع برای دریافت گواهینامه ایزو اصل استقرار اصولی کلیه آئین نامه ها و روش های اجرایی استاندارد ایزو است. که در نهایت باعث به وجود آمدن اسناد مستند سازی سازمان ها می گردد.

اسناد و مدارکی که سازمان ها باید داشته باشند تا اثبات نمایند فرآیند استقرار الزامات استاندارد ایزو به درستی اجرایی شده است، شامل موارد زیر می باشد.

  • چارت سازمانی.
  • نظام نامه مدیریت کیفیت.
  • خط مشی سازمان.
  • روش های اجرایی.
  • دستورالعمل های اجرایی سیستم مدیریت کیفیت.
  • نتایج و بررسی های ممیزی داخلی.
  • برنامه استراتژی سازمان.
  • چک لیست های سیستم مدیریت کیفیت مربوط به واحدهای دورن سازمان.
ممیزی اولیه جهت اینکه اطمینان داشته باشید سیستم شما موثر است:

اجرای مرحله پنجم ازمراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو این نوید را به سازمان ها می دهد که تقریبا به پایان مراحل استقرار الزامات ایزو رسیده و باید خود را برای حسابرسی آماده نمایند. قبل از اینکه حسابرسی از سازمان توسط ممیز نهاد صادر کننده ایزو انجام شود، خود سازمان باید یه ممیزی داخلی انجام دهد. ممیزی داخلی باعث می شود سازمان آمادگی لازم جهت ممیزی اصلی را داشته باشد.

بررسی مدارک و اسناد، بررسی چک لیست های ممیزی که باید توسط واحدها تکمیل گردد، بررسی روش های اجرایی طی مرحله ممیزی اولیه صورت می پذیرد. ممیزی اولیه به سازمان های متقاضی دریافت گواهینامه ایزو اصل این امکان را می دهد که مشکلات و نواقص پیاده سازی را شناسایی و برطرف نمایند. در نهایت باعث ذخیره زمان برای سازمان و ذخیره منابع مالی سازمان می شود.

پس از اینکه ممیزی داخلی انجام شد و سازمان این اطمینان را به دست آورد که سیستم پیاده سازی شده موثر عمل می کند، باید به نهاد صادر کننده اعلام شود جهت ممیزی و حسابرسی.

حسابرسی و صدور گواهینامه ایزو:

مرحله آخر از مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو حسابرسی (ممیزی) و صدور گواهینامه ایزو است. سازمان ها زمانی که اطمینان پیدا کرده اند جهت ایجاد مستندات و استقرار سیستم مدیریت درخواستی باید اعلام گردد به مرجع صدور ایزو انتخاب شده جهت ممیزی. نهادصادر کننده ایزو حسابرس خود را جهت ممیزی به سازمان اعلام می کند.

حسابرسی کلیه شرایط، فرآیندها و اسناد شرکت متقاضی را بررسی می کند و درصورت عدم انطباق اعلام می شود به نهاد صادر کننده جهت صدور گواهینامه ایزو. گواهینامه ایزو صادر شده توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو اعتباری سه ساله داشته منتها سازمان دریافت کننده باید هر سال نسبت به تمدید گواهینامه ایزو ممیزی مراقبتی شود. ممیزی مراقبتی توسط حسابرس سازمان صادر کننده گواهینامه انجام می شود.

مراحل اعلام شده جهت اخذ گواهینامه ایزو از مراجع بین المللی صدور گواهینامه ایزو می باشد. لذا چنانچه متقاضی درخواست داشته باشد به صورت فوری گواهینامه ایزو دریافت نماید به راحتی می تواند گواهینامه ایزو اخذ کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بابت مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو همچنین هزینه دریافت گواهینامه ایزو با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانیم:

استعلام گواهینامه ایزو

اخذ گواهینامه ایزو

 

برچسب ها: مراحل اخذ و دریافت گواهینامه ایزو، مراحل اخذ ایزو، مراحل دریافت ایزو، مراحل اخذ گواهینامه ایزو، مراحل دریافت گواهینامه ایزو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button