دسته ها

آخرین مطالب

چرخه PDCA چیست

چرخه PDCA چیست

چرخه PDCA چیست، چرخه دومینگ چیست؟

چرخه PDCA چیست و PDCA مخفف چه کلمه ای است؟، معایب و مزایای اجرای چرخه PDCA چیست. در ابتدا می پردازیم به اینکه “چرخه PDCA به چه معناست؟”. به طور خلاصه توضیح داده می شود، چرخه PDCA مخفف Plan-Do-Check-Act به معنای مدلی برای انجام تغییرات درون سازمانی است.

چرخه PDCA برای اولین بار توسط والتر شوهارت پیشنهاد شد و طی سالیان بعد توسط ویلیام دومینگ توسعه یافت. بنابراین چرخه PDCA به اسم چرخه دومینگ هم نام برده می شود. بعد از تغییرات ایجاد شده توسط دومینگ، چرخه PDCA به چارچوبی گسترده برای بهبودهای مداوم در تولید، مدیریت و سایر زمینه ها تبدیل شده است.

متقاضیانی که عموماً محصول محور هستند و نیاز به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت دارند، می بایست برای اجرای الزامات استاندارد دستورالعمل های چرخه PDCA را در مجموعه خود اجرایی کنند. در ادامه مقاله به توضیحاتی در مورد چرخه PDCA می پردازیم.

چرخه PDCA چگونه به وجود آمد؟

چرخه برنامه ریزی-انجام-بررسی-عمل از کجا می آید؟ والتر شوهارت، آماردان و فیزیکدان آمریکایی، پدر PDCA در نظر گرفته می شود. او علاقه زیادی به تجزیه و تحلیل آماری و بهبود کیفیت داشت و پایه و اساس PDCA را که در نشریات متعدد ثبت شده بود، بنا نهاد.

سال‌ها بعد، ویلیام دمینگ با الهام از ایده ‌های شوهارت، این مدل را در یک چرخه یادگیری و بهبود توسعه داد و به عنوان PDCA محبوب شد. به همین دلیل است که این مدل به چرخه شوهارت یا چرخه دمینگ نیز معروف است.

PDCA که مخفف عبارت Plan-Do-Check-Act است، چرخه دومینگ یا PDCA یک ابزار مدیریت پروژه چهار مرحله ای برای اجرای بهبود مستمر است. این شامل آزمایش سیستماتیک راه‌حل‌های ممکن، ارزیابی نتایج، و اجرای راه‌ حل ‌هایی است که کارآمد هستند. چرخه PDCA قبل از به‌روزرسانی رویه ‌ها و روش‌ های کاری در سطح شرکت، پیشرفت ‌های آزمایشی را در مقیاس کوچک ترویج می‌کند.

نام‌های دیگر PDCA شامل چرخه Plan-Do-Study-Act (PDSA)، چرخه دومینگ و چرخه شوهارت است. این مبتنی بر روش علمی حل مسئله است و توسط دکتر دبلیو ادواردز دمینگ در سال 1950 میلادی، که به عقیده بسیاری رهبر فکری پیشرو در کنترل کیفیت مدرن است، رایج شد.

هنگامی که PDCA در یک برنامه تعمیر و نگهداری اعمال می شود، می تواند بهبود مستمر را تسریع کند و به شرکت در بهینه سازی فرآیندها و عملیات خود کمک کند. اگر هر مرحله به طور مداوم و صحیح انجام شود، تکرارها می توانند سریعتر انجام شوند، به این معنی که بهبودها سریعتر اتفاق می افتد.

مزایا-یا-معایب-چرخه-PDCA-و-PDSA-چیست

چرخه PDCA چگونه کار می کند؟

چرخه PDCA یا چرخه دومینگ می تواند به تمایز یک شرکت نسبت به رقبای خود کمک کند. به ویژه در دنیای شرکت های امروزی، جایی که کسب و کارها همیشه به دنبال راه حل هایی برای ساده کردن فرآیندهای خود، کاهش هزینه، افزایش سود و بهبود رضایت مشتری هستند.

بسیاری از مدیران شرکت ها چرخه PDCA را نا آگاهانه برای کمک به هدایت سازمان خود به کار می گیرند، زیرا اصول اساسی برنامه ریزی استراتژیک را در سازمان خود درنظر نمی گیرند. چهار جزء چرخه PDCA در زیر مشخص شده است.

طرح یا Plan

یک طرح پروژه به خوبی تعریف شده، چارچوبی را برای عملیاتی کردن موضوع استقرار الزامات استاندارد ایزو بیان می کند. مهم تر اینکه طرح ایجاد شده باید منعکس کننده ماموریت و ارزش های سازمان باشد. طرح ایجاد شده باید اهداف پروژه را ترسیم کند و بهترین مسیر را برای دستیابی به اهداف شرکت نشان دهد.

PLAN مرحله اولیه روش چهار مرحله ای است که مشکل و فرصت ها را برای پیشنهاد توصیه ها شناسایی می کند. علاوه بر این، وضعیت کلی فعلی پروژه را تحلیل و تشریح می کند. این مرجع تیمی را برای درک فرآیند کامل پروژه در این مرحله استخدام می کند. آنها مشکلاتی را که باید تغییر کنند شناسایی کرده و راه حل هایی برای رفع مشکلات پیدا می کنند. شما باید پاسخ چند سوال اساسی در مورد پروژه را بیابید. سوالات به شرح زیر است.

  1. اولاً، مشکل اصلی که باید حل شود چیست؟
  2. دوم اینکه الان چه نوع منابعی دارید؟
  3. علاوه بر این، چه منابعی باید داشته باشید؟
  4. علاوه بر این، راه حلی که با منابع در پیش گرفته اید چیست؟
  5. در نهایت تحلیل مشکلات و اجرای برنامه ریزی چقدر طول می کشد؟

انجام دادن یا Do

انجام دادن طرح در این مرحله مشخص شده است. این مرحله ای است که در آن طرح به حرکت در می آید. این طرح به دلایلی انجام شده است، بنابراین برای پرسنل مهم است که آن را همانطور که ذکر شد اجرا کنند. این مرحله را می توان به سه بخش فرعی، شامل آموزش تمام پرسنل درگیر در پروژه، فرآیند واقعی انجام کار، و ثبت بینش یا داده ها برای ارزیابی آتی تقسیم کرد.

بررسی یا Check

به طور معمول، باید دو بررسی در سراسر پروژه وجود داشته باشد. اول، بررسی ‌ها در کنار اجرا از برآورده شدن اهداف پروژه اطمینان حاصل می‌کند. دوم، بازنگری جامع تری از پروژه انجام شده پس از اتمام، به موفقیت ها و شکست ها می پردازد تا بتوان تنظیمات آتی را انجام داد.

عمل کردن یا Act

گام نهایی این است که پس از شناسایی و رفع اشتباهات گذشته اقدام اصلاحی انجام دهید. چرخه PDCA تکرار می شود و شاید بتوان آن را برای نتایج بهتر تحت دستورالعمل های جدید باز تعریف کرد.

با توجه به ماهیت چرخه‌ای آن، چرخه PDCA چیزی است که کسب ‌وکارها می‌توانند یک بار آن را ایجاد کنند و سپس برای تکرار و بهبود مستمر عملیات خود از آن استفاده کنند.

چرخه-PDCA-چگونه-کار-می-کند

چرخه PDCA و چرخه کایزن:

فرآیند PDCA شبیه فلسفه تجاری کایزن ژاپنی است که وقتی ترجمه می شود به معنای «تغییر برای بهتر شدن» یا «بهبود مستمر» است. کایزن جایی است که همه کارکنان با یافتن کارایی در محیط کار در بهبود بهره وری نقش دارند. مانند چرخه PDCA، کایزن بهبود مستمر را از طریق تغییرات کوچک و تدریجی هدف قرار می دهد.

نمونه‌هایی از تغییراتی که ممکن است از طریق کایزن یا PDCA ایجاد شوند، استفاده از سیستم‌ های جدید، حذف ضایعات یا اجرای تحویل به موقع است. لازم نیست همه تغییرات کوچک یا تدریجی باشند.

مفهوم پشت PDCA و کایزن این است که فرهنگ یک سازمان تغییر می کند زیرا کارکنان یاد می گیرند که حل کننده مشکلات و متفکران انتقادی باشند. چرخه PDCA ایده های کارکنان را آزمایش می کند، آنها را تنظیم می کند و سپس در صورت داشتن پتانسیل آنها را اجرا می کند. چرخه یک فرآیند تکراری است که به طور مداوم مفاهیم را آزمایش می کند و پیشرفت ها را ارتقا می دهد.

مثالی از نحوه اعمال چرخه PDCA:

نمونه ای از نحوه استفاده از چرخه PDCA در مدیریت موجودی انبار است. به راحتی می توان موجودی انبار را جابه جا کرد یا از بین برد، یا اینکه ندانید برای هر دارایی چند قطعه یدکی در دسترس دارید. PDCA می تواند به شما در بهینه سازی روش ذخیره و سازماندهی موجودی خود کمک کند.

می توانید با ایجاد یک رویه و چک لیست دقیق برای نحوه مستند سازی اقلام هنگام ورود به مرکز و مکان ذخیره آنها، یک آزمایش را اجرا کنید. هر مرحله از روش را ارزیابی کنید و ببینید که در کجا ممکن است شکاف های ارتباطی بین کارکنان مسئول هر مرحله وجود داشته باشد یا اینکه در نحوه تنظیم مراحل در دستورالعمل ها و چک لیست شفافیت وجود ندارد.

به تکرار ادامه دهید تا همه ذینفعان از رویه جدید برای ثبت موجودی جدید راضی شوند و برنامه ای برای ارائه آن به بقیه موجودی خود ایجاد کنید.

چیزی که در مورد چرخه PDCA واقعا مفید است این است که به جای حدس زدن، نتایج واقعی و قابل تأیید را به شما می دهد. همچنین به شما این امکان را می دهد که به راحتی هر جنبه از عملیات خود را تغییر دهید تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید. چرخه PDCA شما را قادر می سازد به جای صرف زمان زیادی برای تجزیه و تحلیل وضعیت و ارزیابی ریسک ناشی از هر تغییر، بر روی اجرای بهبودهای واقعی تمرکز کنید.

چرخه-PDCA-و-چرخه-کایزن

مزایا یا معایب چرخه PDCA و PDSA چیست؟

اولاً، PDSA یک فرآیند ساده و موثر برای حل یک مشکل جدید و تکرار شونده در صنعت است. علاوه بر این، این یک رویکرد تکراری است که به شما امکان می دهد نتایج را بدون اتلاف وقت اندازه گیری کنید. علاوه بر این، استفاده از مقیاس کوچک در پروژه یک چرخه بدون ریسک است. بنابراین، در صورت عدم موفقیت، نیازی به تغییر فرآیند کامل نیست.

در مقابل، فرآیند کامل PDSA هنگام اعمال چهار مرحله در صنعت برای به دست آوردن نتیجه نهایی کند است. این یک فرآیند اجرایی ساده نیست که بتواند برای مسائل فوری حل مسئله اعمال شود. علاوه بر این، باید از برخی منابع، از جمله اعضای موثر تیم، استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هر مرحله دایره به طور کامل هدایت می شود.

چرخه PDCA یک چرخه چهار مرحله ای هست که مراحل تولید را به صورت کامل بررسی می کند. چرخه PDCA یک حلقه پیوسته از برنامه ریزی، انجام، بررسی (یا مطالعه) و اقدام است. این یک رویکرد ساده و موثر برای حل مشکلات و مدیریت تغییر ارائه می دهد. این مدل برای آزمایش اقدامات بهبود در مقیاس کوچک قبل از به ‌روزرسانی رویه ‌ها و شیوه‌ های کاری مفید است.

PDCA که مخفف عبارت Plan-Do-Check-Act است، چرخه دومینگ یا PDCA یک ابزار مدیریت پروژه چهار مرحله ای برای اجرای بهبود مستمر است. این شامل آزمایش سیستماتیک راه‌ حل‌های ممکن، ارزیابی نتایج، و اجرای راه‌ حل ‌هایی است که کارآمد هستند. چرخه PDCA قبل از به‌روزرسانی رویه ‌ها و روش‌ های کاری در سطح شرکت، پیشرفت ‌های آزمایشی را در مقیاس کوچک ترویج می‌کند. 

چرخه PDCA یا چرخه دومینگ می تواند به تمایز یک شرکت نسبت به رقبای خود کمک کند. به ویژه در دنیای شرکت های امروزی، جایی که کسب و کارها همیشه به دنبال راه حل هایی برای ساده کردن فرآیندهای خود، کاهش هزینه، افزایش سود و بهبود رضایت مشتری هستند.

بسیاری از مدیران شرکت ها چرخه PDCA را نا آگاهانه برای کمک به هدایت سازمان خود به کار می گیرند، زیرا اصول اساسی برنامه ریزی استراتژیک را در سازمان خود درنظر نمی گیرند. چهار جزء چرخه PDCA در زیر مشخص شده است.

  • طرح یا Plan
  • انجام دادن یا Do

  • بررسی یا Check

  • عمل کردن یا Act

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button