دسته ها

آخرین مطالب

ایزو 12944

ایزو 12944 چیست؟ ISO 12944 یک استاندارد بریتانیایی است که حفاظت در برابر خوردگی سازه های فولادی توسط سیستم های رنگ محافظ را مشخص می کند. این دستورالعمل برای طبقه بندی محیط های اصلی که سازه های فولادی در معرض آنها قرار می گیرند و خورندگی این محیط ها ارائه می دهد.

ایزو 12944 چیست؟ - سیستم مدیریت حفاظت در برابر خوردگی سازه فولادی توسط رنگ

فهرست محتوا

ایزو 12944، سیستم مدیریت حفاظت در برابر خوردگی سازه فولادی توسط رنگ

خلاصه ای از استاندارد ایزو 12944 را مطالعه می کنید:

ISO 12944 یک استاندارد بین المللی برای حفاظت در برابر خوردگی سازه های فولادی توسط سیستم های رنگ محافظ است. در نه بخش، تمام جنبه‌هایی را که بر خوردگی در فولاد تأثیر می‌گذارند و نحوه استفاده از پوشش‌های صنعتی برای جلوگیری یا کاهش آن می‌پردازد.

این استاندارد نه تنها اطلاعاتی در مورد نحوه محافظت از فولاد در برابر خوردگی ارائه می دهد، بلکه نحوه طراحی حفاظت در محیط های مختلف و با مدت زمان مشخصی از حفاظت را نیز ارائه می دهد. استفاده از استاندارد به روش صحیح به شما کمک می کند تا سیستم رنگ محافظ مناسب را بر اساس نیازهای خود طراحی کنید.

این استاندارد راهنمای کاملی برای محافظت در برابر خوردگی با عملیات سطح با رنگ ارائه می دهد. درک این نکته مهم است که اطلاعات موجود در استاندارد می تواند آموزنده یا هنجاری باشد. برای انطباق با استاندارد، اطلاعات هنجاری باید بدون انحراف رعایت و استفاده شود.

روش های آماده سازی و درجه های نظافت ورق های فولادی، استاندارد ا یزو 8501

چرا پیاده سازی ایزو 12944 مورد نیاز است؟

استاندارد ISO 12944 برای ارائه دستورالعمل‌هایی جهت محافظت از سازه‌های فولادی مانند نرده‌ها، پست‌ها، دروازه‌ها و سایر اجزاء موجود است. فولاد محافظت نشده در جو، آب و خاک در معرض خوردگی است که می تواند باعث آسیب شود. برای جلوگیری از این خوردگی، سازه های فولادی معمولاً برای مقاومت در برابر تنش های خوردگی محافظت می شوند. راه های مختلفی برای محافظت از سازه های فولادی وجود دارد، اما ISO 12944 به حفاظت از طریق سیستم های رنگ و پوشش ها نگاه می کند.

چه کسی باید اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 12944 نماید؟

گواهینامه ایزو 12944 جهت تضمین جلوگیری از خوردگی سازه فلزی با رنگ آمیزی برای کسانی که با سازه های فولادی و سیستم های رنگ محافظ کار می کنند، توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو، صادر می شود. این شامل صاحبان سازه ها، مشاوران، برنامه ریزان، بازرسان، شرکت هایی که کار را انجام می دهند و تولید کنندگان مواد پوشش است. استاندارد برای ارائه این اطلاعات در قالب یک سری دستورالعمل نوشته شده است.

تولیدکنندگان رنگ های سازه فلزی با رعایت الزامات استاندارد ایزو 8501 و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) می توانند اقدام به اخذ گواهینامه ISO 12944 نمایند.

استاندارد ایزو 12944 چه چیزی را پوشش می دهد؟

ISO 12944 دسته های خورندگی جو را بر اساس از دست دادن جرم توسط نمونه های استاندارد طبقه بندی می کند. محیط‌های جوی طبیعی را توصیف می‌کند که سازه‌های فولادی ممکن است در معرض آن قرار گیرند و راهنمایی‌هایی در مورد تخمین میزان خورندگی آنها ارائه می‌دهد.

این استاندارد همچنین جزئیاتی در مورد تنش های خوردگی خاص ارائه می دهد که می تواند نرخ خوردگی را افزایش دهد یا بر عملکرد سیستم رنگ محافظ فشار وارد کند. علاوه بر این، دسته های مختلف محیط را برای سازه ها در آب یا خاک توصیف می کند.

سیستم مدیریت حفاظت در برابر خوردگی سازه فولادی توسط رنگ، چرا مهم است؟

چرا ISO 12944 مهم است؟

سازه های فولادی مزایای زیادی دارند، اما یکی از چالش هایی که با آن مواجه هستند، خوردگی و نحوه محافظت از آنها در برابر آن است. خوردگی فولاد به فرآیند رطوبت و اکسیژن اطلاق می شود که باعث اکسید شدن آهن موجود در فولاد و ایجاد زنگ زدگی می شود که می تواند باعث شکنندگی بیشتر فولاد یا ضعیف شدن آن شود و در نهایت فولاد بدون محافظت از بین می رود.

این می‌تواند منجر به طول عمر کوتاه‌تر فولاد و هزینه‌های بالا/افزایش هزینه‌ها برای نیاز پیش‌بینی‌نشده به تعمیر و رنگ‌آمیزی شود، از این رو میل به یک فرآیند پیشگیرانه مؤثر است.

فلزات در معرض عناصر رطوبت و هوا قرار دارند و بنابراین می توانند به راحتی خورده شوند. بنابراین باید تدابیری اتخاذ شود تا از این اتفاق جلوگیری شود و عمر فلزات طولانی شود. سیستم های محافظ رنگ و پوشش های پودری محافظت بیشتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی ایجاد می کنند. این فلز با یک پودر پلی استر یا اپوکسی با یک پوشش پودری پوشانده شده است، که سپس برای ذوب یک لایه محافظ گرم می شود.

این باعث محافظت در برابر زنگ زدگی و تخریب می شود. ISO 12944 برای تولیدکنندگان مهم است که از آن پیروی کنند زیرا تضمین می کند که هر نرده تولید شده با دستورالعمل های بریتانیا در مواد مورد استفاده، فرآیندهای انجام شده و الزامات بهداشتی و ایمنی مطابقت دارد.

مراحل آماده سازی سطح برای جلوگیری از خوردگی چگونه است؟

استاندارد ISO 12944-4 به انواع سطوح و آماده سازی آنها برای اعمال سیستم محافظ رنگ می پردازد. این بسیار مهم است زیرا یک سطح ضعیف به این معنی است که پوشش به اندازه کافی موثر نخواهد بود و خوردگی می تواند خیلی زودتر از حد انتظار رخ دهد. استاندارد آماده سازی را توضیح داده و مشخص می کند و برای انطباق با استاندارد باید از اطلاعات هنجاری پیروی کرد.

سطوح باید قبل از آماده سازی یا رنگ آمیزی بیشتر، چربی زدایی شده و از خاک، نمک و سایر آلاینده ها پاک شوند. پس از تمیز کردن، سطح باید به صورت مکانیکی آماده شود. پیروی از دستورالعمل های آماده سازی برای به دست آوردن عملکرد محافظتی پوشش مورد نظر مهم است.

بخش های استاندارد ایزو 12944 چیست؟

استاندارد ISO 12944 دارای 9 بخش کلی به شرح زیر است:

ISO 12944-1 - مقدمه کلی

این مشخص می کند که چه چیزی توسط استاندارد پوشش داده شده است، که مخصوص ویژگی های محافظت در برابر خوردگی برای سیستم های رنگ است. به عنوان مثال، سازه ها باید از فولاد کربنی با ضخامت کمتر از 3 میلی متر ساخته شوند و رنگ باید طوری باشد که در دمای محیط خشک و خشک شود.

همچنین یک برچسب برای دوام یک پوشش جدید ایجاد می کند که به عنوان زمان بین اولین کاربرد و نیاز به اولین نقاشی عمده تعمیر و نگهداری توضیح داده می شود.

ISO 12944-2 - طبقه بندی محیط ها

محیط اطراف یک سازه فولادی نقش بزرگی در تعیین نرخ خوردگی ایفا می کند و این یک زبان استاندارد برای برچسب زدن احتمالات مختلف ایجاد می کند.

ISO 12944-3 - ملاحظات طراحی

این قبلا در بالا پوشش داده شده است، اما، در اصل، با معیارهای اساسی برای طراحی سازه های فولادی که باید توسط سیستم های رنگ محافظ پوشش داده شوند، سروکار دارد.

ISO 12944-4 - انواع آماده سازی سطح و سطح

جزئیات بیشتری در این مورد در ادامه وجود دارد. اما به طور خلاصه سطوح و آماده سازی آنها را قبل از رنگ آمیزی شرح می دهد.

ISO 12944-5 - سیستم های رنگ محافظ

انواع سیستم های رنگ و لاک که معمولاً برای محافظت در برابر خوردگی استفاده می شوند را توصیف می کند.

ISO 12944-6 - روش های تست عملکرد آزمایشگاهی

این بخش از استاندارد رژیم‌های آزمایش آزمایشگاهی را شرح می‌دهد، بنابراین پوشش‌ها روشی مشترک دارند که برای مقاصد مقایسه و صلاحیت بررسی می‌شوند. اغلب توسط تیم های تحقیق و توسعه استفاده می شود.

ISO 12944-7 - اجرا و نظارت بر رنگ کاری

این بخش با جزئیات نحوه اعمال رنگ ها و نحوه کنترل نتیجه، راهنمایی هایی را در مورد همه چیز از کار اولیه تا بازرسی های بعدی ارائه می دهد.

ISO 12944-8 - توسعه مشخصات برای کارهای جدید و تعمیر و نگهداری

این استاندارد شامل چندین الگو برای گزارش ها، مشخصات پروژه، نمودارهای جریان، چک لیست ها، گزارش های نهایی در مورد رنگ کاری و غیره است. این می تواند یک مرجع مفید در هنگام ایجاد اسناد برای مشخصات و بازرسی ها باشد.

ISO 12944-9 - سیستم های رنگ محافظ و روش های تست عملکرد آزمایشگاهی برای سازه های دریایی و مرتبط

این استاندارد هم شرح سیستم و هم آزمایشات آزمایشگاهی را برای سیستم‌های رنگ در نظر گرفته شده برای سازه‌های فولادی که در معرض محیط‌های به شدت خورنده قرار دارند، به عنوان مثال، در خارج از ساحل، شرح می‌دهد. این به مواردی اشاره دارد که تحت بخش ISO 12944-2 (1) به عنوان CX یا lm 4 برچسب گذاری شده اند.

چرا رضایت مشتری مهم است؟

آیا استاندارد ایزو 12944 گواهی می شود؟

شرکت های تولیدکننده رنگ و لاک یا متقاضیان همانند سازنده های نرده های فلزی جهت تضمین کالای خود در برابر خوردگی فلزات می توانند الزامات استاندارد ISO 12944  را پیاده سازی و اقدام به دریافت گواهینامه ISO 12944 نمایند. مرجع صدور گواهینامه ایزو 12944  همان CB های صادر کننده هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد “اخذ گواهینامه ایزو” اینجا کلیک نمایید.

سوالات متداول

ISO 12944 یک استاندارد بین المللی برای حفاظت در برابر خوردگی سازه های فولادی توسط سیستم های رنگ محافظ است. در نه بخش، تمام جنبه‌هایی را که بر خوردگی در فولاد تأثیر می‌گذارند و نحوه استفاده از پوشش‌های صنعتی برای جلوگیری یا کاهش آن می‌پردازد.

این استاندارد نه تنها اطلاعاتی در مورد نحوه محافظت از فولاد در برابر خوردگی ارائه می دهد، بلکه نحوه طراحی حفاظت در محیط های مختلف و با مدت زمان مشخصی از حفاظت را نیز ارائه می دهد.

سازه های فولادی مزایای زیادی دارند، اما یکی از چالش هایی که با آن مواجه هستند، خوردگی و نحوه محافظت از آنها در برابر آن است. خوردگی فولاد به فرآیند رطوبت و اکسیژن اطلاق می شود که باعث اکسید شدن آهن موجود در فولاد و ایجاد زنگ زدگی می شود که می تواند باعث شکنندگی بیشتر فولاد یا ضعیف شدن آن شود و در نهایت فولاد بدون محافظت از بین می رود.

استاندارد ISO 12944 دارای 9 بخش کلی به شرح زیر است:

ISO 12944-1 – مقدمه کلی

ISO 12944-2 – طبقه بندی محیط ها

ISO 12944-3 – ملاحظات طراحی

ISO 12944-4 – انواع آماده سازی سطح و سطح

ISO 12944-5 – سیستم های رنگ محافظ

ISO 12944-6 – روش های تست عملکرد آزمایشگاهی

ISO 12944-7 – اجرا و نظارت بر رنگ کاری

ISO 12944-8 – توسعه مشخصات برای کارهای جدید و تعمیر و نگهداری

ISO 12944-9 – سیستم های رنگ محافظ و روش های تست عملکرد آزمایشگاهی برای سازه های دریایی و مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button