دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال)

چگونه CE بگیریم

اخذ گواهینامه CE اصلی

اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) با توجه به وضعیت اقتصادی تولید کنندگان همچنین تحریم های ظالمانه که مسیرهای صادرات به اتحادیه اروپا را بسته است، توسط تولید کنندگان اصلی کمتر تقاضا می شود. در حال حاضر برخی متقاضیان جهت صادرات کالا در بازارهای داخلی، بین المللی و نهایتا بازارهای کشورهای اطراف خلیج فارس نیاز به گواهینامه CE معتبر پیدا می کنند.

مراجع صادر کننده گواهینامه CE تماما ادعا دارند گواهینامه CE صادر شده معتبر و قابل استعلام می باشد ولی در حقیقت اغلب گواهینامه های CE صادر شده در ایران تقلبی هستند و با توجه به شرایط ویژه اقتصادی شرکت های کمتری توان اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) را دارند. نکته اساسی دیگر اینکه ب هطور کلی تمام کالاها نمی توانند نشان CE مارک را دریافت کنند و CE مارک صرفا به محصولاتی تعلق می گیرد که توسط اتحادیه اروپا مشخص شده باشد.

متقاضیان بیشماری جهت صادرات کالا به بازارهای بین المللی تقاضای اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) دارند درصورتیکه از روند صدور CE مارک اصلی و هزینه های صدور CE مارک اصلی اطلاعات کاملی ندارند. بنابراین به راحتی توسط افراد سودجو از عدم اطلاعات متقاضیان سوء استفاده می کنند و گواهینامه CE مارک تقلبی را با قیمت های گزاف میفروشند.

از طریق این مقاله سعی شده اطلاعات کافی در مورد اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) و نهاد های صادر کننده CE مکتوب شود. در صورتی که نیاز به اخذ گواهینامه CE دارید می توانید از مشاوره رایگان مرکز استفاده نمایید.

نهاد صادر کننده گواهینامه CE اصلی (اورجینال):

Notified Body که اختصارا NB نامیده می شود (معادل فارسی بدنه مطلع) نهاد صادر کننده گواهینامه CE مارک اصلی است. NB ها توسط انجمن بین المللی اعتبار دهنده Nando اعتبار سنجی و مشخص می شوند. سازمان اعتبار دهنده ناندو توسط اعضاء کشورهای منطقه اقتصادی اروپا تشکیل شده است و وظیفه تدوین استاندارد همچنین اعتبار به نهاد های صادر کننده گواهینامه CE اصلی (اورجینال) بر عهده این سازمان می باشد.

NB های معتبر صادر کننده گواهینامه CE تماما دارای کد چهار رقمی هستند که توسط ناندو تایید می شوند. لذا متقاضیانی که درخواست اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) برای صادرات به منطقه اقتصادی اروپا دارند باید حتما نهاد صادر کننده CE مارک را در سایت ناندو اعتبار سنجی نمایند.

نحوه اعتبار سنجی نهاد صادر کننده گواهینامه CE اصلی (اورجینال) به این صورت است که باید ابتدا متوجه باشید کشور صادر کننده گواهینامه CE کجا است. سپس وارد سایت Nando شوید نام کشور صادر کننده را انتخاب نمایید، وارد صفحه جدید می شوید که نام و کد چهار رقمی تمامی NB هایی که مورد تایید آن کشور هستند نمایش داده می شود.

NB ها با توجه به سطح خطر محصولات دو نوع گواهینامه CE اورجینال و CE خوداظهاری صادر می کنند. متقاضیان باید توجه داشته باشند که CE به قطعه یا محصول تعلق می گیرد نه دستگاه و مهم تر اینکه هر محصولی نمی تواند نشان CE مارک اورجینال  دریافت کند.

جهت اطلاع از محصولاتی که می توانند نشان CE مراک داشته باشند به ادامه مقاله توجه فرمایید.

نشان CE مارک به چه محصولاتی تعلق می گیرد:

اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) توسط تولید کنندگانی تقاضا می شود که خواهان ورود به بازار اقتصادی اتحادیه اروپا هستند. برخی کالاها برای ورود یا خروج به منطقه اقتصادی اتحادیه اروپا باید حتما استاندارد های تدوین شده این منطقه را که تدوین شده رعایت کنند. لذا به نوعی می تواند گفت اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) حکم گذرنامه جهت ورود به اتحادیه اروپا  برای برخی از محصولات را دارد.

اغلب تولید کنندگان فکر می کنند هر محصولی که بخواهند صادرات کنند باید گواهینامه CE داشته باشد. محصولاتی که تقاضای ورود به اتحادیه اروپا را دارند حتما باید گواهینامه CE مارک اصلی را داشته باشند، لذا برای ورود به بازار دیگر کشورها همانند عراق یا افغانستان دارا بودن و ارائه CE مارک الزام نمی باشد. البته که داشتن برچسب CE روی محصول باعث مزیت رقابتی بین رقبا می شود و مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به خرید محصول می کنند.

متقاضیان اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) باید بدانند برچسب CE مارک به همه ی محصولات تعلق نمی گیرد، لذا لیست محصولاتی که برای ورود به اتحادیه اروپا نیاز به نشان CE مارک دارند در ذیل عنوان می شود.

مصالح ساختمانی، تجهیزات پزشکی، مواد و تجهیزات کاشتنی در بدن انسان، تجهیزات الکترونیکی، سردکننده ها و یخچال ها، اسباب بازی ها، ماشین آلات صنعتی و الکتریکی، تجهیزات حفاظت شخصی، تجهیزات اندازه گیری غیر اتوماتیک، تجهیزات گازسوز، مواد منفجره غیر نظامی، بالابر ها و مخازن تحت فشار و تجهیزات رادیویی و مخابراتی، تجهیزات پزشکی دارویی و لوازم آرایشی بهداشتی جهت ورود به منطقه اقتصادی اروپا باید نشان CE مارک اورجینال داشته باشند.

روند اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال):

متاسفانه به دلیل وضعیت اقتصادی، تحریم های ظالمانه و بسته بودن درگاه های مالی اعتباری تولید کنندگان کمتری هستند که خواهان اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) باشند. تولید کنندگان در صورتی اقدام به اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) می کنند تا بتوانند محصول خود را برای اتحادیه اروپا ارسال و موفق به فروش در این منطقه شوند. بلحاظ آورده ریالی که برای متقاضیان به همراه دارد، متقاضی ترغیب به اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) می شود. منتها به دلایل ذکر شده در حال حاضر تولید کنندگان کمی اقدام به هزینه برای گرفتن گواهی نامه CE اصلی می کنند.

روند اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) به این صورت است که باید ابتدا سطح خطر یا کلاس خطر محصول مشخص شود، تشخیص کلاس خطر محصول توسط نهاد صادر کننده گواهی CE و بر اساس مشخصات فنی محصول مشخص می شود. سپس ممیزی از تکنیکال فایل و خط تولید محصول توسط ممیز نهاد صادر کننده انجام می شود و چنانچه تایید گردد محصول نمونه برداری می شود جهت ارسال به آزمایشگاه. آزمایشگاه جهت انجام تست های استاندارد تدوین شده اتحادیه اروپا توسط نهاد صادر کننده معرفی می شود، لذا متقاضی هیچگونه دخل و تصرفی در انتخاب آزمایشگاه ندارد.

چنانچه نتایج تست ریپورت توسط آزمایشگاه تایید شود سپس گزارش فنی (تست ریپورت) مکتوب برای نهاد صادر کننده ارسال می شود و مرجع صدور نشان CE مارک بر مبنای دایرکتیوها و استاندارد های محصول اقدام به صدور گواهینامه CE مارک اصلی می کند.

متقاضیان اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) صرفا یک برگه کاغذ دریافت نمی کنند بلکه یک زونکن کاغذ و در نهایت تاییدیه CE مارک اصلی را باید از نهاد صادر کننده گواهینامه CE مطالبه کنند. بلحاظ اینکه متقاضیان جهت صادرات کالا به اتحادیه اروپا به تمام گزارشات نیاز دارند.

هزینه اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال):

هزینه اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) مهمترین دغدغه متقاضیان می باشد. برخی تولید کنندگان به دلیل عدم اطلاعات کافی هزینه های بالایی پرداخت می کنند برای اخذ گواهینامه CE فیک و فکر می کنند که گواهینامه CE اورجینال دریافت کرده اند. بنابراین با مطالعه نوشته های درج شده در بالا به راحتی می توانند نهاد صادر کننده گواهینامه CE را اعتبار سنجی کنند و از روند صدور گواهینامه CE اورجینال مطلع باشند.

هزینه اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) به مواردی همچون: سطح اعتبار نهاد صادر کننده، دایرکتیو محصول، استاندارد های مشخص شده برای محصول، تعداد تست های انجام شده روی محصول و در نهایت سطح خطر محصول دارد. مثال اینکه چنانچه محصول یک بیل کشاورزی باشد با توجه به تک دایرکتیو بودن متقاضی هزینه کمتری پرداخت می کند جهت صدور گواهینامه در صورتیکه چنانچه محصول یک دستگاه پزشکی باشد با توجه به کلاس خطر محصول و دایرکتیو Medical Device متقاضی باید هزینه بالاتری جهت اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) پرداخت نماید.

بطور کلی هزینه صدور گواهینامه CE اصلی توسط نهاد صادر کننده گواهینامه با توجه به مشخصات فنی و سطح خطر محصول مشخص می شود. بنابراین عدد کلی در مورد هزینه اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) نمی توان عنوان کرد.

نهاد صادر کننده گواهینامه CE در ایران:

کدام محصولات پزشکی باید علامت گذاری CE شوند؟

متقاضیان اخذ گواهینامه CE جهت اطلاع از روند و هزینه های صدور گواهی CE معمولا توسط موتور جستجوگر گوگل سرچ می کنند. زمانی که سرچ در گوگل انجام می شود متقاضی با شرکت های بیشماری مواجه می شود که هریک ادعا می کنند گواهینامه CE اصلی را صادر می کنند و گواهینامه CE صادر شده قابلیت استعلام در سایت خارجی را دارد.

اغلب گواهینامه های CE صادر شده در ایران به صورت CE انطباق صادر می شوند، بنوعی می توان عنوان کرد حدود 95 درصد گواهینامه های CE اخذ شده توسط شرکت ها اعتبار بین المللی ندارد. CE انطباق توسط NB مورد تایید انجمن ناندو صادر نمی شود بلکه توسط نهادهایی صادر می شود که توسط خود ایرانی ها هدایت می شوند.

متاسفنه به دلیل عدم نظارت دقیق روی نهاد های صادر کننده گواهینامه به راحتی برخی افراد سایت هایی به زبان خارجی ایجاد می کنند و اقدام به صدور گواهینامه CE می کنند. سپس گواهینامه CE صادر شده در سایت ایجاد شده توسط نهاد صادر کننده استعلام گرفته می شود. بنابراین چنانچه صرفا گواهینامه CE در یک سایت خارجی استعلام شود دال بر معتبر بودن گواهینامه CE نیست.

حتی می توان به جرات اعلام کرد اطلاعات درج شده از استاندارد محصول در گواهینامه به دلیل عدم اطلاعات توسط  برخی از نهادهای صادر کننده اشتباه است. لذا پیشنهاد می شود چنانچه درخواست اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) دارید حتما با یک مشاور CE صحبت نمایید.

گواهینامه CE خوداظهاری توسط برخی از نهادهای صادر کننده برای بعضی از محصولاتی که سطح خطر پایینی دارند، صادر می شود. CE خوداظهاری صرفا بر اساس اظهارات مشاوران یا تولید کنندگان توسط NB صادر می شود که مورد تایید ناندو است. منتها به دلیل عدم ارائه تست ریپور متقاضیان با اخذ گواهینامه CE خوداظهاری نمی توانند به تمام کشورهای اتحادیه اروپا صادرات محصول داشته باشند.

خلاصه مطلب در مورد اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال):

گواهینامه CE اورجینال توسط NB هایی صادر می شود که مورد تایید Nando باشند. نهاد صادر کننده گواهینامه CE اصلی اختصارا NB نامیده می شود و نهادهای صادر کننده دارای کدی چهار رقمی هستند که توسط انجمن اعتبار دهنده ناندو معرفی می شوند. متقاضیان جهت ورود به بازارهای منطقه اقتصادی اتحادیه اروپا حتما باید دارای نشان CE مارک اصلی باشند لذا جهت انتخاب نهاد صادر کننده نشان CE مارک حتما از یک مشاور کمک بخواهید.

هزینه صدور گواهینامه CE مارک با توجه به ممیزی و تست استاندارد روی محصول بالا می باشد، بنابراین با توجه به تحریم ها و نبود درگاه مراودات مالی با اتحادیه اروپا شرکت های کمتری توان پرداخت هزینه اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) را دارند. مدت زمان صدور گواهینامه CE مارک اورجینال با توجه به سطح سخت گیری مرجع صدور، سطح خطر محصول و روند ممیزی ممکن است بین دو الی چهار ماه زمان بر باشد و اعتبار گواهینامه CE برای برخی از محصولات یک ساله می باشد.

نشان CE مارک به محصولاتی که از لحاظ ایمنی و بهداشت برای انسان و محیط زیست سطح خطر بالایی دارند، تعلق می گیرد. بنابراین تمامی محصولات مخصوصا محصولات غذایی، دمنوش های آرام بخش، الیاف نخی یا پشمی نمی توانند نشان CE مارک دریافت کنند.

متقاضیان جهت اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال) می توانند برای مشاوره رایگان با کارشناسان شرکت هوداک سیستم فرتاک ارتباط برقرار نمایند.

بیشتر بخوانیم:

چگونه CE بگیریم

چرا باید گواهینامه CE بگیریم

 

برچسب ها: اخذ گواهینامه CE اصلی (اورجینال)، اخذ CE اورجینال، اخذ مجوز CE، هزینه اخذ استاندارد CE، مدرک CE، CE مارک اصلی، CE اورجینال

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button