دسته ها

آخرین مطالب

گواهینامه ایزو 37001 چیست و چرا مهم است؟

گواهینامه ایزو 37001 چیست و چرا مهم است؟ ایزو 37001 استانداردی مهم برای مبارزه با فساد و ضد رشوه در سازمان ها است. سیستم مدیریت ضد رشوه استاندارد ISO 37001:2016 توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی ISO در اکتبر سال 2016 منتشر شد. ایزو 37001 توسط کمیته فنی ISO/PC 278 با همکاری کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد (UNCAC) در سال 2003 تصویب و از سال 2005 لازم الاجرا شد. این استاندارد می تواند برای تمامی شرکت ها و سازمان ها فارغ از نوع فعالیت گواهی شود.

ایزو 37001 چیست؟

رشوه خواری تهدیدی قابل توجه برای کسب و کارها است و پیامدهای قانونی و مالی قابل توجهی را برای افراد و سازمان ها به همراه دارد. گواهینامه سیستم مدیریت ضد رشوه ISO 37001 به عنوان ابزاری حیاتی برای ایجاد فرآیندهای قوی برای شناسایی، مدیریت و جلوگیری از رشوه در شرکت شما عمل می کند.

رشوه خواری به عنوان یکی از رایج ترین اشکال فساد در سطح جهان است. با درک این موضوع، سازمان ملل متحد (سازمان ملل متحد) و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) کنوانسیون هایی را با هدف کاهش رشوه به تصویب رسانده اند. به طور همزمان، قوانین ضد رشوه در سراسر جهان در حال تشدید شدن هستند، که منجر به مجازات های شدیدتری برای کارکنان، مدیران و نهادهای شرکتی می شود که در چنین اقداماتی دخیل هستند.

گواهینامه ISO 37001 یک رویکرد عملی برای درک خطرات رشوه در سازمان شما ارائه می دهد. با پیاده سازی و دریافت گواهینامه برای سیستم مدیریت ضد رشوه (ABMS) خود، می توانید به طور موثر خطرات مرتبط با رشوه را کاهش دهید، از تبعیت از دستورات قانونی اطمینان حاصل کنید و فرهنگ شرکتی را که ریشه در یکپارچگی دارد، تقویت کنید.

فهرست محتوا

ایزو 37001 چیست؟

ایزو 37001 استانداردی مهم برای مبارزه با فساد و ضد رشوه در سازمان ها است. سیستم مدیریت ضد رشوه استاندارد ISO 37001:2016 توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی ISO در اکتبر سال 2016 منتشر شد. ایزو 37001 توسط کمیته فنی ISO/PC 278 با همکاری کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد (UNCAC) در سال 2003 تصویب و از سال 2005 لازم الاجرا شد.

در سال 2016، استاندارد ISO 37001 به عنوان یک چارچوب پیشگامانه پدیدار شد و ابزارهای شناخته شده جهانی را برای شرکت ها فراهم کرد تا سیستم های مدیریت ضد فساد خود را تأیید کنند. این گواهینامه به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا به طور مؤثر با فساد مبارزه کرده و از آن جلوگیری کنند و در عین حال تعهد خود را با افتخار از طریق یک گواهی معتبر بین‌المللی صادر شده توسط یک نهاد صدور گواهینامه بی‌طرف نشان دهند.

معرفی

سال 2016 با انتشار ISO 37001 نقطه عطفی در نبرد جهانی علیه فساد بود. این استاندارد جایگزین استاندارد پرکاربرد بریتانیا BS 10500 شد و یک چارچوب جامع و قابل اجرا جهانی برای مدیریت مبارزه با فساد ایجاد کرد. ایزو 37001 تمام الزامات لازم را که یک سیستم پیشگیری و مبارزه با فساد باید رعایت کند را در بر می گیرد. علاوه بر این، راهنمایی های عمیقی را برای شرکت ها ارائه می دهد تا فعالانه به موضوع چند وجهی فساد رسیدگی کنند.

گواهینامه ایزو 37001 چیست و چرا مهم است؟

کاربرد گواهینامه ایزو 37001 برای سازمان ها چیست؟

گواهینامه ایزو 37001 با دقت طراحی شده است تا برای هر شرکتی که به دنبال مقابله فعالانه با فساد در عملیات خود است، قابل دسترسی باشد. رویکرد ساختاری آن کاملاً با استانداردهای معروف مانند ایزو 9001 یا ایزو 14001 همسو می‌شود. این هم‌ترازی فرآیند را ساده می‌کند و نسبتاً حداقل تلاش اضافی را می‌طلبد و امکان ادغام یکپارچه در سیستم‌های مدیریت موجود را فراهم می‌کند.

این گواهینامه شامل طیف گسترده ای از اقدامات ضد فساد است که به دستورالعمل های پذیرفته شده جهانی و رعایت پیش نیازهای قانونی پایبند است. دامنه این استاندارد فراتر از پرداختن به رشوه صرفاً توسط کارکنان یک شرکت است. همچنین شامل خود شرکت و فساد ناشی از شرکای تجاری یا نهادهای وابسته می شود.

چرا ایزو 37001 مهم است؟

1. ترویج شفافیت و باز بودن

یکی از اهداف اصلی استاندارد ایزو 37001، پرورش فرهنگ شرکتی است که با شفافیت و باز بودن در مبارزه با فساد مشخص شده است. پیشگیری از فساد صرفاً رعایت آن نیست. این در مورد ایجاد یک اخلاق شرکت است که برای رفتار اخلاقی ارزش قائل است و خود را مسئول می داند.

2. ارزیابی ریسک و کاهش

ISO 37001 یک فرآیند ارزیابی ریسک دقیق را الزامی می کند و به سازمان ها کمک می کند تا آسیب پذیری های احتمالی فساد را در عملیات خود شناسایی کنند. با مشخص کردن دقیق این ریسک‌ها، شرکت‌ها می‌توانند استراتژی‌های کاهش قوی را اجرا کنند و در نتیجه احتمال فساد را به حداقل برسانند.

3. خط مشی ها و رویه های روشن

این استاندارد از توسعه سیاست‌ها و رویه‌های شفاف ضد فساد حمایت می‌کند. این مرحله برای اطمینان از اینکه همه کارکنان، شرکا و ذینفعان موضع سازمان در مورد فساد و نقش فردی آنها در پیشگیری از آن را درک می کنند، بسیار مهم است.

4. آموزش و آگاهی

ISO 37001 بر اهمیت آموزش کارکنان و طرف های مربوطه در مورد خطرات فساد و اقدامات پیشگیری تاکید دارد. این مؤلفه آموزشی فرهنگ هوشیاری و اخلاق را در سازمان پرورش می دهد.

5. دقت در شرکای تجاری

فساد اغلب می تواند از طریق شرکای تجاری آن به داخل سازمان نفوذ کند. ایزو 37001 به یک فرآیند دقت لازم برای ارزیابی و کاهش خطرات فساد مرتبط با اشخاص ثالث نیاز دارد.

6. گزارش و تحقیق

این استاندارد از ایجاد مکانیزم گزارشگری حمایت می کند که به کارمندان و سایر ذینفعان اجازه می دهد تا به طور محرمانه فساد مشکوک را گزارش کنند. این تضمین می کند که مسائل احتمالی به سرعت مورد توجه و بررسی قرار می گیرند.

7. بهبود مستمر

چارچوب ISO 37001 سازمان ها را تشویق می کند تا به طور مستمر تلاش های ضد فساد خود را ارزیابی و تقویت کنند. ممیزی ها و ارزیابی های منظم به شناسایی زمینه های بهبود کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که سیستم مدیریت مبارزه با فساد موثر باقی می ماند.

8. صدور گواهینامه ایزو 37001

شاید یکی از قانع‌کننده‌ترین جنبه‌های استاندارد ایزو 37001، گزینه صدور گواهینامه مستقل باشد. یک نهاد صدور گواهینامه بی طرف، سیستم مدیریت مبارزه با فساد سازمان را ارزیابی می کند تا از مطابقت آن با الزامات استاندارد اطمینان حاصل کند. پس از تکمیل موفقیت آمیز، به سازمان گواهینامه معتبر جهانی اعطا می شود که نشان دهنده تعهد آن به اقدامات اخلاقی است.

الزامات صدور گواهینامه ایزو 37001 چیست؟

برای دریافت گواهینامه ISO 37001، شرکت یا سازمان شما باید شرایط خاصی را داشته باشد. به عنوان مثال، یک سیاست خاص برای مبارزه با تقلب و فساد مورد نیاز است.

علاوه بر این، از شما خواسته می شود که اقدامات خاص ضد فساد و همچنین اقدامات پیشگیری از تقلب را توسعه دهید. این اقدامات باید توسط مدیر انطباق منصوب شده توسط شما نظارت شود. بر این اساس، اگر چنین موقعیتی وجود نداشته باشد، باید ایجاد شود.

همه کارکنان باید در مورد موضوع “فساد” برای صدور گواهینامه ISO 37001 آموزش دیده و آموزش ببینند. این امر برای اطمینان از این است که پیشگیری از تقلب بخشی از فرهنگ شرکتی در میان مدت می شود. همچنین در معاملات یا پروژه های پولی و همچنین در انتخاب شرکای تجاری و کارمندان، دقت لازم و دقت لازم را اعمال کنید.

ابتدایی برای گذراندن ممیزی ISO 37001، کنترل و تنظیم مداوم امور مالی در سازمان یا شرکت شما است. این شامل تجزیه و تحلیل و ارزیابی منظم از وضعیت و همچنین بخش های فردی، دوره های عمل و فرآیندهای شرکت می شود.

آنچه برای اخذ گواهینامه ایزو 37001 باید انجام دهید:

  • محیط سازمانی: لازم است شرکت ها محدوده سیستم مدیریت تایید شده مبارزه با فساد را تعریف کنند. این شامل تعریف خطر فساد برای شرکت یا بخش های فردی است. علاوه بر این، باید تدابیری برای اقدام پیشگیرانه در برابر رشوه تعریف شود. تجزیه و تحلیل و ارزیابی ریسک بخشی جدایی ناپذیر از کاری است که برای یک حسابرسی موفق باید انجام شود.
  • مدیران اجرایی: مدیریت باید مسئولیت معرفی، حفظ و بهینه سازی سیستم مدیریت مبارزه با فساد را بر عهده بگیرد. این شامل تعیین نقش ها و مسئولیت های ثابت در این سیستم می شود.
  • برنامه ریزی: همه اقدامات مبارزه با فساد مستلزم برنامه ریزی جامع و همراه با تعاریف هدف و برنامه ریزی منابع (مالی و انسانی) است.
  • عملیات: در این بخش، ISO 37001 در درجه اول مشخص می کند که فرآیندهای بررسی دقیق اجرا می شوند.
  • عملکرد و ارزیابی: سیستم مبارزه با فساد اجرا شده باید پیشرفت اقدامات و فرآیندها را قابل اندازه گیری کند. به این ترتیب می توان ارزیابی و متعاقباً بهبود سیستم مدیریت را انجام داد. برای این منظور می توان ممیزی های داخلی را انجام داد.
ممیزی جهت صدور گواهینامه ایزو

گواهینامه ISO 37001 برای کدام شرکت ها مناسب است؟

اساسا ایزو 37001 یک استاندارد بین صنعتی است که برای شرکت ها در هر نوع و اندازه اعمال می شود. هر شرکتی می تواند بر اساس این استاندارد گواهینامه دریافت کند.

همه شرکت‌های معتبر می‌خواهند به طور فعال با فساد مبارزه کنند و اعمال و اقدامات متقلبانه را رد کنند. این امر به صورت داخلی برای کارکنان، مدیران و مدیریت و همچنین در خارج برای شرکای تجاری یا تامین کنندگان اعمال می شود. با این حال، اخذ گواهینامه ایزو 37001 به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا استانداردهای انطباق بالای خود را به روشی عینی قابل تأیید به دنیای خارج منتقل کنند.

این به جلب اعتماد شرکای تجاری و مشتریان کمک می کند. شهرت مثبت به نوبه خود می تواند تأثیر مطلوبی بر توسعه اقتصادی و رقابت پذیری شرکت داشته باشد. به لطف شناخت بین المللی ISO 37001، تعهد به مبارزه فعال و جلوگیری از فساد نیز در روابط تجاری جهانی سودمند است.

چرا اخذ گواهینامه ایزو 37001 مهم است؟

ارتباط ISO 37001 را نمی توان در چشم انداز تجارت جهانی امروز اغراق کرد. فساد یک تهدید جدی برای یکپارچگی و پایداری مشاغل در سراسر جهان است. با تشدید قوانین مبارزه با فساد و تمرکز فزاینده بر اخلاق شرکتی، اخذ گواهینامه ایزو 37001  مسیر روشنی را برای سازمان ها ارائه می دهد تا تعهد خود را برای مبارزه با فساد نشان دهند.

علاوه بر این، دریافت گواهینامه ایزو 37001 صرفاً یک الزام قانونی نیست. این یک تصمیم استراتژیک است که می تواند شهرت یک سازمان را افزایش دهد، اعتماد بین سهامداران را تقویت کند و درها را به روی فرصت های تجاری جدید باز کند. شرکت‌هایی که از ISO 37001 استقبال می‌کنند، برای عبور از پیچیدگی‌های دنیای جهانی‌شده، که در آن رفتار اخلاقی ارزی فراتر از مرزها است، مجهزتر هستند.

نتیجه

استاندارد ایزو 37001 منبع ارزشمندی برای سازمان هایی است که متعهد به رعایت استانداردهای اخلاقی و حفاظت از عملیات خود در برابر اثرات مخرب فساد هستند. با کسب گواهینامه ISO 37001، شرکت ها می توانند به طور فعال به خطرات فساد رسیدگی کنند، فرهنگ شفافیت و صداقت را تقویت کنند و اعتماد و احترام ذینفعان را در مقیاس جهانی به دست آورند. در چشم انداز همیشه در حال تحول اخلاق تجاری، ISO 37001 (1) به عنوان چراغی از یکپارچگی است که سازمان ها را به سمت آینده ای روشن تر و اخلاقی تر هدایت می کند.

پرسش های متداول

ایزو 37001 استانداردی مهم برای مبارزه با فساد و ضد رشوه در سازمان ها است. سیستم مدیریت ضد رشوه استاندارد ISO 37001:2016 توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی ISO در اکتبر سال 2016 منتشر شد. ایزو 37001 توسط کمیته فنی ISO/PC 278 با همکاری کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه فساد (UNCAC) در سال 2003 تصویب و از سال 2005 لازم الاجرا شد.

  • محیط سازمانی: لازم است شرکت ها محدوده سیستم مدیریت تایید شده مبارزه با فساد را تعریف کنند. این شامل تعریف خطر فساد برای شرکت یا بخش های فردی است. علاوه بر این، باید تدابیری برای اقدام پیشگیرانه در برابر رشوه تعریف شود. تجزیه و تحلیل و ارزیابی ریسک بخشی جدایی ناپذیر از کاری است که برای یک حسابرسی موفق باید انجام شود.
  • مدیران اجرایی: مدیریت باید مسئولیت معرفی، حفظ و بهینه سازی سیستم مدیریت مبارزه با فساد را بر عهده بگیرد. این شامل تعیین نقش ها و مسئولیت های ثابت در این سیستم می شود.
  • برنامه ریزی: همه اقدامات مبارزه با فساد مستلزم برنامه ریزی جامع و همراه با تعاریف هدف و برنامه ریزی منابع (مالی و انسانی) است.
  • عملیات: در این بخش، ISO 37001 در درجه اول مشخص می کند که فرآیندهای بررسی دقیق اجرا می شوند.
  • عملکرد و ارزیابی: سیستم مبارزه با فساد اجرا شده باید پیشرفت اقدامات و فرآیندها را قابل اندازه گیری کند. به این ترتیب می توان ارزیابی و متعاقباً بهبود سیستم مدیریت را انجام داد. برای این منظور می توان ممیزی های داخلی را انجام داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button