دسته ها

آخرین مطالب

استاندارد ایزو 14224 چیست؟ – اخذ گواهینامه ISO 14224:2016

استاندارد ایزو 14224 چیست؟ ISO 14224 استانداردی برای جمع آوری و تبادل داده های قابلیت اطمینان و نگهداری تجهیزات در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی است. این استاندارد راهنمایی در مورد داده های مورد نیاز برای جمع آوری داده های نگهداری و قابلیت اطمینان برای تجزیه و تحلیل (RAM، عامل بد و غیره) ارائه می دهد.

استاندارد ایزو 14224 چیست؟ - اخذ گواهینامه ISO 14224:2016

چالش در دنیای امروز، حجم عظیمی از داده هاست که به صورت روزانه جمع آوری، اصلاح و ذخیره می شوند. استاندارد ایزو 14224 دستورالعملی در مورد اینکه چه داده هایی باید جمع آوری شوند را ارائه می دهد. با این حال، برای درک چگونگی جمع‌آوری، مصرف، تجزیه و تحلیل و پایداری داده‌ها برای تصمیم‌گیری، به یک رویکرد ساختاریافته نیاز است.

کمیته مسئول این سند، کمیته فنی ISO/TC 67، مواد، تجهیزات و سازه های دریایی برای صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی است.

معرفی استاندارد ایزو 14224

استاندارد ایزو 14224 بر اساس ویرایش قبلی (ISO 14224:2006)، و تغییرات به دست آمده از طریق استفاده از آن و دانش و بهترین شیوه های به اشتراک گذاشته شده از طریق فرآیند توسعه بین المللی تهیه شده است.

در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی توجه زیادی به ایمنی، در دسترس بودن، قابلیت اطمینان و نگهداری تجهیزات می شود. هزینه سالانه در دسترس نبودن تجهیزات صنعت بسیار زیاد است، اگرچه بسیاری از صاحبان کارخانه ها با پرداختن به این چالش، دسترسی به امکانات عملیاتی خود را بهبود بخشیده اند.

اخیراً تأکید بیشتری بر طراحی و نگهداری مقرون‌به‌صرفه برای کارخانه‌های جدید و تأسیسات موجود در میان طرف‌های صنعتی بیشتر شده است. از این نظر، داده‌های مربوط به خرابی‌ها، مکانیسم‌های خرابی و نگهداری مربوط به این تاسیسات صنعتی و عملیات آن اهمیت بیشتری یافته است.

لازم است که این اطلاعات توسط طرف های مختلف و رشته های آن، در همان شرکت یا بین شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد و بین آنها ارتباط برقرار شود. روش‌های تحلیل مختلفی برای تخمین خطر خطرات برای افراد و محیط زیست یا تجزیه و تحلیل عملکرد کارخانه یا سیستم استفاده می‌شود. برای موثر و تعیین کننده بودن چنین تحلیل هایی، داده های قابلیت اطمینان و نگهداری تجهیزات (RM) حیاتی است.

این تحلیل ها مستلزم درک روشنی از ویژگی های فنی تجهیزات، شرایط عملیاتی و محیطی، خرابی های احتمالی و فعالیت های تعمیر و نگهداری آن است. قبل از جمع آوری داده های کافی برای ارائه نتایج تجزیه و تحلیل مطمئن و پشتیبانی تصمیم گیری مربوطه، می توان داده هایی را پوشش داد که چندین سال از عملیات را پوشش می دهد.

بنابراین لازم است جمع آوری داده ها را به عنوان یک فعالیت بلندمدت در نظر گرفت که با در نظر گرفتن اهداف مناسب برنامه ریزی و اجرا می شود. در عین حال، شفافیت در مورد علل شکست برای اولویت‌بندی و اجرای اقدامات اصلاحی که منجر به بهبود پایدار در دسترس‌پذیری می‌شود و منجر به بهبود سودآوری و ایمنی می‌شود، کلیدی است.

استاندارد سازی چیست؟ - Standardization – مطالعه در 10 دقیقه

جمع آوری داده ها یک سرمایه گذاری است. استانداردسازی داده ها، هنگامی که با سیستم های پیشرفته مدیریت داده ترکیب می شود که امکان جمع آوری و انتقال الکترونیکی داده ها را فراهم می کند، می تواند منجر به بهبود کیفیت داده ها برای قابلیت اطمینان و نگهداری شود.

یک راه مقرون به صرفه برای بهینه سازی داده های مورد نیاز از طریق همکاری صنعت است. برای ایجاد امکان جمع آوری، تبادل و تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس دیدگاه های رایج، نیاز به یک استاندارد است. استانداردسازی شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها، تبادل اطلاعات بین طرف‌های مرتبط را تسهیل می‌کند. کارخانه ها، مالکان، تولید کنندگان و پیمانکاران در سراسر جهان.

تعریف استاندارد ایزو 14224

استاندارد بین‌المللی ایزو 14224 مبنایی جامع برای جمع‌آوری داده‌های قابلیت اطمینان و نگهداری (RM) در قالب استاندارد برای تجهیزات در کلیه تأسیسات و عملیات در صنایع نفت، گاز طبیعی و پتروشیمی در طول چرخه عمر عملیاتی تجهیزات فراهم می‌کند.

اصول جمع‌آوری داده‌ها و اصطلاحات و تعاریف مرتبط را تشریح می‌کند که «زبان قابلیت اطمینان» را تشکیل می‌دهند که می‌تواند برای برقراری ارتباط تجربیات عملیاتی مفید باشد. حالت‌های خرابی تعریف‌شده در بخش هنجاری این استاندارد بین‌المللی می‌تواند به عنوان یک اصطلاحنامه قابلیت اطمینان برای کاربردهای کمی و کیفی مختلف استفاده شود. این استاندارد بین‌المللی همچنین شیوه‌های کنترل کیفیت و تضمین داده‌ها را برای ارائه راهنمایی برای کاربر شرح می‌دهد.

استانداردسازی شیوه های جمع آوری داده ها تبادل اطلاعات بین طرفین را تسهیل می کند، به عنوان مثال. کارخانه ها، مالکان، تولید کنندگان و پیمانکاران. این استاندارد بین‌المللی الزاماتی را تعیین می‌کند که هر سیستم داده RM داخلی یا تجاری موجود باید هنگام طراحی برای تبادل داده RM رعایت کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت ISO مراجعه کنید.

اخذ گواهینامه ایزو 14224

مرجع صدور گواهینامه ایزو 14224 در ایران به دو دسته نهادهای تحت اعتبار انجمن IAF و نهادهای خصوصی غیر IAF می باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مرجع صدور گواهینامه ایزو 14224 پیشنهاد می شود مقاله صدور گواهینامه ISO معتبر را مطالعه کنید.

متقاضیان جهت اخذ گواهینامه ایزو 14224 (ISO 14224:2016) باید یک مشاور ایزو جهت استقرار و پیاده سازی الزامات استاندارد صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی – جمع آوری و تبادل داده های قابلیت اطمینان و نگهداری تجهیزات داشته باشند. شما باید مستندات مربوط به استاندارد ایزو 14224 را در سازمان خود اجرایی کنید.

بنابراین، شرکت هوداک سیستم فرتاک می تواند به عنوان مشاور ایزو جهت دریافت گواهینامه ISO 14224:2016 در کنار شما باشد. با ما در ارتباط باشید.

سازمان ISO کیست؟, شرح در مقاله

متن سربرگ خود را وارد کنید

خلاصه مطلب

استاندارد ایزو 14224 صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی — جمع آوری و تبادل داده های قابلیت اطمینان و نگهداری تجهیزات یک استاندارد بین المللی است که به جمع آوری داده ها برای مدیریت نگهداری تجهیزات از جمله داده های قابلیت اطمینان مربوط می شود. این استاندارد هم متدولوژی جمع آوری داده ها و هم جزئیات داده های جمع آوری شده را پوشش می دهد.

این استاندارد آخرین بار در سپتامبر 2016 منتشر شده است و استاندارد از ابتدای سال 2022 در مرحله 90.60 (“استاندارد بین المللی در دست بررسی”) مطابق با کدهای مرحله هماهنگ بین المللی ISO است.

سوالات متداول

ISO 14224 استانداردی برای جمع آوری و تبادل داده های قابلیت اطمینان و نگهداری تجهیزات در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی است. این استاندارد راهنمایی در مورد داده های مورد نیاز برای جمع آوری داده های نگهداری و قابلیت اطمینان برای تجزیه و تحلیل (RAM، عامل بد و غیره) ارائه می دهد.

اصول جمع‌آوری داده‌ها و اصطلاحات و تعاریف مرتبط را تشریح می‌کند که «زبان قابلیت اطمینان» را تشکیل می‌دهند که می‌تواند برای برقراری ارتباط تجربیات عملیاتی مفید باشد. حالت‌های خرابی تعریف‌شده در بخش هنجاری این استاندارد بین‌المللی می‌تواند به عنوان یک اصطلاحنامه قابلیت اطمینان برای کاربردهای کمی و کیفی مختلف استفاده شود. این استاندارد بین‌المللی همچنین شیوه‌های کنترل کیفیت و تضمین داده‌ها را برای ارائه راهنمایی برای کاربر شرح می‌دهد.

2 دیدگاه دربارهٔ «استاندارد ایزو 14224 چیست؟ – اخذ گواهینامه ISO 14224:2016»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button