دسته ها

آخرین مطالب

پرسش های متداول

گواهینامه MSDS چیست

گواهینامه MSDS چیست

گواهینامه MSDS

گواهینامه MSDS چیست؟. ممکن است شما نیاز به دریافت گواهی یا برگه MSDS داشته باشید. حال اینکه شما باید اطلاع داشته باشید که گواهینامه MSDS چیست و چطور می توانید گواهی MSDS دریافت کنید. احتمالاً شما سوالاتی از قبیل اینکه:

چه مراجعی گواهینامه MSDS صادر می کنند؟، فرآیند دریافت گواهینامه MSDS چگونه است؟، برای دریافت گواهینامه MSDS کجا مراجعه کنیم؟، اخذ گواهینامه MSDS چقدر زمان می برد؟ و موضوعاتی همانند سوالات پرسش شده دارید. ما توسط این مقاله به گزارشات تست ریپروت MSDS همچنین دریافت گواهینامه MSDS می پردازیم.

شما باید بدانید که گواهینامه MSDS توسط مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو صادر نمی شود. بلکه برای دریافت گواهینامه MSDS باید محصول برای تست های مربوطه به آزمایشگاه ارسال گردد، سپس آزمایشگاه برگه تست ریپورت MSDS برای محصول شما صادر می کند.

مدارکی که تحت عنوان گواهینامه MSDS توسط شرکت های خارجی یا داخلی صادر می گردد به هیچ عنوان اعتبار برگه آزمایشگاهی MSDS را ندارند و به نوعی فیک هستند. به ادامه مقاله گواهینامه MSDS چیست توجه فرمایید.

برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) چیست؟

MSDS اختصار کلمه لاتین “Material Safety Data Sheet” (برگه اطلاعات ایمنی مواد) برای محصولات شیمیایی توسط آزمایشگاه های مربوطه صادر می شود. گواهینامه MSDS یه همان برگه اطلاعات ایمنی مواد شیمیایی شامل لیست کاملی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی محصولات می باشد.

برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS) سندی است که حاوی اطلاعاتی در مورد خطرات احتمالی (سلامت، آتش سوزی، واکنش پذیری و محیط زیست) و نحوه کار ایمن با محصول شیمیایی است. این یک نقطه شروع ضروری برای توسعه یک برنامه بهداشتی و ایمنی کامل است.

برگه ایمنی مواد MSDS همچنین حاوی اطلاعاتی در مورد استفاده، ذخیره‌سازی، جابجایی و روش‌ های اضطراری مربوط به خطرات مواد است. MSDS حاوی اطلاعات بسیار بیشتری در مورد مواد نسبت به برچسب است. گواهینامه MSDS توسط تامین کننده یا سازنده مواد تهیه می شود.

گواهینامه MSDS یا برگه MSDS در نظر گرفته شده است که بگوید خطرات محصول چیست، چگونه از محصول به طور ایمن استفاده شود، در صورت رعایت نکردن توصیه ‌ها چه انتظاری باید داشت، در صورت وقوع حوادث چه باید کرد، چگونه علائم قرار گرفتن در معرض بیش از حد را تشخیص داد، و در این صورت چه باید کرد.

چه-اطلاعاتی-در-گواهی-MSDS-وجود-دارد

آیا نیاز به دریافت گواهی MSDS داریم؟

محصولات و مواد شیمیایی باید دستورالعمل استفاده از آن را داشته باشند. بنابراین سطح خطر محصولات شیمیایی و اینکه این محصول چقدر برای محیط زیست و انسان مخاطره دارد باید مشخص شود. بنابراین تولید کنندگان محصولات شیمیایی باید اقدام به دریافت گواهی یا برگه MSDS نمایند.

شما برای فروش محصولات شیمیایی به گواهینامه MSDS نیاز دارید. در گواهی MSDS نام محصول، سازنده محصول و تامین کننده محصول ذکر می شود. گواهی MSDS مختص به هر محصول بوده و شما نمی توانید برای کلیه محصولات خود یک برگه MSDS دریافت کنید.

شاید برای شما سوال باشد چه کسی برگه MSDS را صادر می کند.

MSDS سند اطلاعاتی دقیقی است که توسط تامین کننده، تولید کننده یا وراد کننده مواد شیمیایی خطرناک تهیه می شود. داخل برگه MSDS باید اطلاعاتی حاوی خواص فیزیکی و شیمیایی محصول مکتوب شده باشد. گواهینامه MSDS یا برگه MSDS اطلاعات مفیدی شامل نقطه اشتعال، سمیت، روش های نشت و دستورالعمل های ذخیره سازی است.

چه اطلاعاتی در گواهی MSDS وجود دارد؟

نه (9) دسته از اطلاعات وجود دارد که باید در یک MSDS در ایران  وجود داشته باشد. این دسته بندی ها در مقررات محصولات کنترل شده مشخص شده اند و عبارتند از:

  1. اطلاعات محصول: شناسه محصول (نام)، نام سازنده و تامین کننده، آدرس و شماره تلفن اضطراری.
  2. مواد تشکیل دهنده خطرناک.
  3. اطلاعات فیزیکی.
  4. داده های خطر آتش سوزی یا انفجار.
  5. داده های واکنش پذیری: اطلاعاتی در مورد بی ثباتی شیمیایی یک محصول و موادی که ممکن است با آن واکنش نشان دهد.
  6. خواص سمی: اثرات سلامتی.
  7. اقدامات پیشگیرانه.
  8. اقدامات کمک های اولیه.
  9. اطلاعات آماده سازی: چه کسی مسئول تهیه و تاریخ تهیه MSDS است.

مقررات محصولات کنترل شده توضیح می دهد که چه اطلاعاتی باید با جزئیات بیشتری وجود داشته باشد.

چرا درک MSDS من اینقدر سخت است؟

به طور سنتی خوانندگان مورد نظر MSDS متخصصان بهداشت حرفه ای و متخصصان ایمنی بودند. اکنون مخاطبان نیز شامل کارفرمایان، کارگران، سرپرستان، پرستاران، پزشکان، امدادگران اورژانس و کارگران هستند. برای اطمینان از اینکه کاربران MSDS می توانند به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند، اطلاعات باید در قالبی خوانا باشد و به شیوه ای واضح، دقیق و قابل فهم نوشته شود.

برای اکثر افرادی که با محصولات کنترل ‌شده کار می‌کنند، بخش ‌هایی وجود دارد که از بقیه مهم ‌تر هستند. همیشه باید نام ماده شیمیایی را بخوانید، خطرات آن را بدانید، دستورالعمل ‌های نگهداری و نگهداری ایمن را بدانید، و همچنین بدانید که در مواقع اضطراری چه کاری باید انجام دهید.

برگه-اطلاعات-ایمنی-مواد-(MSDS)-چیست

آیا تمام اطلاعات مورد نیاز من در MSDS است؟

لازم نیست. به عنوان مثال، بسیاری از اطلاعات خطرات سلامتی به صورت کلی نوشته شده است. متخصص بهداشت و ایمنی، پرستار بهداشت حرفه ای یا پزشک خانواده شما باید بتواند در صورت نیاز به شما در یافتن اطلاعات بیشتر کمک کند.

چه زمانی از MSDS استفاده کنم؟

قبل از شروع استفاده از یک محصول، همیشه با خطرات آن آشنا باشید. شما باید به یک MSDS نگاه کنید، نام ماده شیمیایی موجود در ظرف خود را با نام موجود در MSDS مطابقت دهید، خطرات آن را بدانید، دستورالعمل های نگهداری و نگهداری ایمن را بدانید، و همچنین بدانید که در مواقع اضطراری چه کاری باید انجام دهید.

چرا برخی از MSDS ها متفاوت به نظر می رسند؟

MSDS ها متفاوت به نظر می رسند زیرا فقط محتوای خاصی از MSDS توسط قانون مشخص شده است. صدور برگه یا گواهینامه MSDS مربوط  به سازنده یا تامین کننده ای است که MSDS را می نویسد. برخی از تولیدکنندگان یا تامین کنندگان جزئیات بیشتری از آنچه که لازم است درج می کنند. با این حال، اطلاعات 9 دسته اصلی باید همیشه در یک MSDS برای یک محصول کنترل شده باشد.

اعتبار برگه MSDS سه سال است. بنابراین اگر از محصولی استفاده می کنید که سه سال از آخرین تاریخ صدور گواهینامه MSDS گذشته، مجدداً باید با تامین کننده یا تولید کننده ارتباط بگیرید برای دریافت گواهینامه MSDS با تاریخ جدید.

به عنوان یک کارفرما، آیا من مسئولیتی در قبال MSDS دارم؟

بله. کارفرمایان باید مطمئن شوند که تمامی محصولات کنترل شده دارای یک MSDS به روز (کمتر از سه سال) در هنگام ورود به محل کار هستند. MSDS ها باید به راحتی در دسترس کارگرانی که در معرض محصول کنترل شده هستند و کمیته یا نماینده بهداشت و ایمنی باشد. اگر یک محصول کنترل شده در محل کار ساخته شود، کارفرما موظف است برای هر یک از این محصولات یک MSDS تهیه کند.

کارفرمایان ممکن است اطلاعات MSDS را کامپیوتری کنند تا زمانی که همه کارکنان به آن دسترسی داشته باشند و در مورد نحوه استفاده از رایانه آموزش دیده باشند، رایانه ها در حالت کار خود نگه داشته شوند و کارفرما یک نسخه چاپی از MSDS را در اختیار کارمند یا ایمنی قرار دهد.

خلاصه مطلب در مورد گواهینامه MSDS:

ما در این مقاله اطلاعات مربوط به برگه MSDS محصول را برای شما مکتوب کرده ایم. شما با مطالعه این مقاله می توانید به راحتی اقدام به ثبت برگه MSDS محصولات خود شوید. شما می دانید گواهینامه MSDS وجود و اعتبار بین المللی ندارد. بنابراین اگر وارد کننده محصولات شیمیایی هستید از تولید کننده درخواست برگه MSDS را داشته باشید.

چنانچه تولید کننده محصول هستید برگه MSDS را با توجه به نه (9) دسته از اطلاعات محصول مکتوب کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «گواهینامه MSDS چیست»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button